روانشناسیویدئو ها

عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض بی خوابی شبانه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

یکی از مهم ‌ترین نیازهای بدن هر فرد، خواب است. بدن انسان به طور متوسط به حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیازمند است. متاسفانه در زندگی امروزی، متوسط زمان خواب تا حدود زیادی کاهش یافته است. جالب است بدانید حتی افرادی که روزانه بیشتر از حد معمول (بیش از دوازده ساعت در شبانه روز) می‌ خوابند هم به نسبت افرادی مانند خودشان در گذشته، خوابشان کمتر شده است. عواملی همچون مشکلات اقتصادی، مشغله های کاری، تنش های زندگی، استفاده مداوم از گوشی های موبایل، پدیده ای به نام شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال و… همگی از جمله علل کاهش ساعت خواب افراد در طول شبانه روز محسوب می شوند. همه ما به اهمیت خواب کافی و منظم برای بدن آگاه هستیم اما ممکن است با عوارض بی خوابی و اثرات نامطلوبی که بر بدن می گذارد، چندان آشنا نباشیم. در این مطلب برخی از مهم ترین عوارض بی خوابی بر روی افراد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مهم ترین عوارض بی خوابی بر روی افراد

بداخلاقی

یکی از عوارض بی خوابی که در میان اغلب افراد کم خواب دیده می شود، عصبانیت شدید و بد اخلاقی است. این مسئله از دید اطرافیان این افراد کاملا مشهود بوده و اغلب از بد خلقی آن ها شاکی هستند. علاوه بر آن، تحقیقات انجام شده نیز این موضوع را ثابت کرده است که افراد کم خواب واکنش تندتر و شدیدتری نسبت به مسائل دارند. به عنوان مثال، واکنش این افراد وقتی در حال کار هستند نسبت به مزاحمت افراد بسیار شدیدتر از حالت معمول است.

کاهش قدرت حافظه و یادگیری

امروزه عوارض بی خوابی شبانه در میان جوانان و نوجوانان بیشتر از سایر اقشار جامعه به چشم می خورد. با توجه به همه گیر شدن ابزارهای دیجیتال، انواع نرم افزار، بازی های مختلف رایانه ای، فضای مجازی و… قشر زیادی از افراد جوان و نوجوان را به خود مشغول ساخته و اغلب این افراد ساعت های زیادی از شب را صرف پرداختن به این موارد می کنند و همین امر سبب شده است قدرت یادگیری این افراد در مدرسه و دانشگاه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

برخی تحقیقات در این زمینه ثابت کرده است، در صورتی که ساعات بازگشایی مدارس از ساعت ۷:۳۰ به ۸:۳۰ تغییر یابند تاثیر مثبتی بر نمرات دانش آموزان و سطح یادگیری آن ها خواهد داشت. عوارض بی خوابی می تواند در حافظه ی کوتاه مدت افراد نیز خود را نشان دهد.

از آن جایی که حافظه کوتاه مدت افراد نقش مهمی در یادگیری دارد، بی خوابی می تواند تاثیر زیادی بر روی توانایی یادگیری و یادآوری افراد داشته باشد. این در حالی است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان، شب ها را زمان مناسبی برای مطالعه می دانند در صورتی که بی خوابی تاثیر این نوع یادگیری را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

افزایش وزن

 

تاثیر خواب بر چاقی
افزایش وزن

افزایش وزن و چاقی از اصلی ترین عوارض بی خوابی به شمار می رود. افرادی که در طول شبانه روز، به مقدار کافی نمی خوابند، به برخی اختلالات هورمونی مبتلا شده که در نتیجه آن، اشتهای بیشتری برای خوردن غذاهای پرکالری خواهند داشت. البته در صورتی که بتوان این مقدار کالری را در ساعات بیداری سوزاند، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد. اما از آنجایی که اغلب افراد کم خواب، دارای انرژی کمتری برای انجام فعالیت های روزانه می باشند مسلما نمی توانند این میزان کالری دریافت شده را به طور کامل بسوزانند که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.

بیماری قلبی

بر اساس برخی تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، ثابت شده است که در اثر بیدار ماندن و کم خوابیدن افراد، فشار خون افزایش می یابد. به این ترتیب افرادی که معمولا در طول شبانه روز فقط ۴ ساعت می خوابند نسبت به افرادی که به طور متوسط ۸ ساعت می خوابند، دارای ضربان قلب بالاتری هستند. همچنین از دیگر عوارض بی خوابی، افزایش غلظت پروتئین واکنشی نوع سی است که به عنوان یکی از نشانه های ابتلا به بیماری های قلبی نیز شناخته می شود.

مشکلات بینایی

عوارض کم خوابی می تواند به صورت مشکلات بینایی در افراد بروز پیدا کند. از جمله این مشکلات می توان به ایجاد دید تونلی، دو بینی و تاری دید اشاره کرد. کم خوابی و بی خوابی به صورت کاملا موثر با اختلالات بینایی رابطه مستقیم دارند، به این صورت که هر چقدر میزان بی خوابی افزایش یابد، این احتمال نیز بیشتر می شود که فرد به برخی اختلالات بینایی دچار شود. در افراد کم خواب همچنین احتمال بروز توهم آشکار نیز بیشتر می باشد.

تولید بیش از حد ادرار

سیستم تولید ادرار در بدن به گونه ای است که در هنگام خواب فرایند آرام تری را خواهد داشت به همین علت در طول شب، افراد نیاز کمتری به استفاده از دستشویی دارند. اما در صورتی که فرد خواب کمی در طول شب داشته باشد، فرآیند آرام تولید ادرار مختل شده و فرد نیاز بیشتری به استفاده از سرویس بهداشتی دارد. به این وضعیت تولید بیش از حد ادرار شبانه گفته می شود.

سردرد

علی رغم این که بیشتر محققان به ارتباط میان بی خوابی و سردرد اذعان دارند، اما تاکنون ارتباط و دلیل مشخصی برای این موضوع پیدا نکرده اند. به عنوان مثال، برخی سردردهای مزمن مانند میگرن، به دلیل کم خوابی فرد شدت پیدا می کند. همچنین حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از افرادی که به برخی اختلالات تنفسی در زمان خواب دچار هستند، معمولا در زمان بیدار شدن با سردردهایی شدید مواجه می شوند که دلیل این سردردها، بیدار شدن های مکرر در طول شب بوده که منجر به بی خوابی می گردد.

عدم تمرکز

همان طور که کاهش قدرت حافظه و یادگیری از عوارض بی خوابی شمرده می شود، عدم تمرکز نیز یکی دیگر از عوارض بی خوابی شناخته شده است. کاهش تمرکز برای انجام برخی امور مانند مطالعه دروس و یا توجه به توضیحات استاد در کلاس بسیار با اهمیت بوده و رابطه مستقیمی با خواب فرد دارد. اما در صورتی که فرد دچار بی خوابی یا کم خوابی باشد، باید منتظر مشکلاتی همچون عدم تمرکز و حواس پرتی در کلاس درس باشد.

کاهش قدرت دفاعی بدن در مقابل بیماری ها

اثرات بی خوابی بر تضعیف سیستم ایمنی بدن
کاهش قدرت دفاعی بدن در مقابل بیماری ها

همان طور که می دانیم وظیفه سیستم دفاعی بدن، مبارزه با برخی عوامل بیماری زا همچون باکتری ها می باشد، به این ترتیب حتی در صورت ایجاد یک زخم کوچک در بدن، سیستم دفاعی بدن مانع از نفوذ میکروب به بخش صدمه دیده بدن شده و از بروز عفونت جلوگیری می کند. اما بی خوابی موجب می شود که سیستم دفاعی بدن تضعیف شده و قدرت مبارزه با باکتری ها را از دست بدهد.

افزایش احتمال ابتلا به دیابت

افزایش احتمال ابتلا به دیابت یکی از خطرات و عوارض بی خوابی شناخته شده است. در واقع هرگاه بدن دچار اختلالات ناشی از کم خوابی می شود با افزایش خطر مقاومت به انسولین خود را نشان می دهد که همان دیابت نوع دو محسوب می شود. در حقیقت افزایش مدت زمان خواب شبانه، خطر ابتلا به دیابت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

توهم و خیال

وقتی به طور متوسط حدود ۸ ساعت خواب راحت و عمیق داشته باشید، مغز استراحت کرده و برخی محرک ‌های خارجی همچون نور، بو و صدا را فیلتر کرده و به این صورت از فعالیت بیش از حد حواس جلوگیری می کند. اما از عوارض بی‌خوابی شبانه است که مغز نمی‌تواند این عوامل را فیلتر نماید و باعث می شود که فرد دچار توهم و خیال گردد.

اختلال در گفتار

کمبود شدید خواب، می تواند موجب اختلال در گفتار گردد و رفتارهای فرد همانند یک انسان مست نشان داده می شود. در آزمایشی که در این زمینه صورت گرفت؛ تعدادی از داوطلبان به مدت ۳۶ ساعت بیدار بودند، آن ها پس از این مدت، تمایل به استفاده از تکرار کلمات داشته و به صورت یکنواخت، به آرامی و غیرقابل تشخیص سخن می گفتند و همچنین نمی توانستند افکار خود را به صورت درست بیان کرده و صحبت خود را به پایان برسانند.

سرماخوردگی

شاید در میان اطرافیانتان دیده باشید که یک فرد همیشه احساس سرما داشته و بیمار است. این احتمال وجود دارد که این به اندازه کافی نخوابد. پژوهشگران آزمایش هایی را برای اثبات این موضوع انجام داده اند و حدود ۱۵۰ داوطلب را به مدت دو هفته در معرض سرمای یکسان هوا قرار دادند.

در بین این اشخاص، افرادی که در دو هفته گذشته کمتر از هفت ساعت در شبانه روز استراحت داشته اند حدود سه برابر بیشتر از افرادی که بیشتر از هشت ساعت در شبانه روز خوابیده اند، در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشتند. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داده است، افرادی که حدود ۹۰ درصد از اوقات خود را در خواب به سر می بردند، حدود ۵.۵ برابر بیشتر از افرادی که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد از این زمان را خواب بودند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی داشتند.

مشکلات گوارشی

از دیگر عوارض بی خوابی، مشکلات گوارشی است. افرادی که دچار اختلالات خواب هستند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های روده و گوارش قرار دارند. در شرایطی که بی خوابی های شبانه ادامه دار باشند این احتمال وجود دارد که سندروم التهاب روده در این افراد شدت پیدا کند، به طوری که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که دچار کم خوابی هستند معمولا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماران کرون، در صورت کاهش مدت زمان خواب، حدود دو برابر بیشتر از سایر افراد ممکن است بیماری آن ها شدت یابد.

افزایش تصادفات رانندگی

خواب آلودگی دلیل اصلی تصادفات رانندگی
افزایش تصادفات رانندگی

این یک مسئله بدیهی است که تصادفات رانندگی به عنوان عوارض بی خوابی محسوب گردد. رانندگی در حالت خواب آلودگی به همان اندازه ای خطرناک است که از مشروبات الکلی در هنگام رانندگی استفاده می شود. به همین علت است که تبلیغات گسترده ای برای جلوگیری از رانندگی در هنگام خواب آلودگی می شود.

احتمال خواب در هنگام رانندگی به علت ثابت بودن وضعیت راننده و خیره شدن به یک نقطه ثابت، موضوعی است که معمولا زیاد رخ می دهد و همین امر، موجب افزایش خطر تصادفات شده است. به این ترتیب، رانندگان و به خصوص رانندگان کامیون، خلبان ها، پزشک های شیفت و افرادی که می بایست شب ها بیدار بمانند، بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر خوابیدن در هنگام رانندگی قرار دارند و همین موضوع سبب افزایش احتمال تصادف برای آن ها می شود.

برای اطلاع از سایر عوارض بی خوابی و آگاهی از مشکلاتی که ممکن است به علت بی خوابی شبانه ایجاد گردند، می توانید با کارشناسان این زمینه در مرکز مشاوره خانواده رایکو  در ارتباط باشید.

افزایش دردهای مزمن

معمولا افراد بیمار و آن هایی که از مشکلاتی مانند دردهای مزمن رنج می برند، نمی توانند شب ها به مقدار کافی بخوابند. نتایج تحقیقات نشان داده است که بی خوابی امکان افزایش درد در این افراد را بیشتر می کند. چرا که در اثر بیدار ماندن، توان و مقاومت فرد بیمار در مقابل درد کاهش یافته و در نتیجه فرد کمتر از قبل می تواند محرک های درد را تحمل کند.

احتمال ابتلا به سرطان

یکی از عوارض مهم و جدی بی خوابی که تحقیقات برای اثبات آن همچنان ادامه دارد، رابطه بین کم خوابی و سرطان می باشد. از آنجایی که بی خوابی می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و بدن را مقابل برخی بیماری ها قرار دهد، این امکان وجود دارد که با ادامه بی خوابی، احتمال ابتلا به انواع سرطان نیز افزایش پیدا کند. این نظریه دانشمندان تا حدودی تایید شده است و خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده ی بزرگ در افرادی که دچار برخی مشکلات خواب هستند، بیشتر از سایر افراد می باشد.

افسردگی

بر اساس تحقیقات انجام شده، افسردگی نیز یکی دیگر از عوارض بی خوابی به شمار می رود. در حقیقت، افراد مبتلا به بی خوابی، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به انواع افسردگی قرار دارند. بی خوابی، یکی از عوامل تاثیرگذار در افسردگی شناخته شده است.

از طرفی، ثابت شده است افرادی که در روابط زناشویی خود موفق هستند، خواب خوبی دارند. البته مشخص نیست که روابط این افراد، باعث خواب باکیفیت آن ها شده است و یا این که خواب خوب عامل موفقیت در روابط این افراد است. لازم به ذکر است که بهبود و درمان افسردگی در افرادی که اقدام به درمان بی خوابی می کنند، بیشتر دیده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض بی خوابی شبانه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۱۳ نظرها

  1. من هر شب قرص خواب میخورم که بتونم عین ادم بخوابم خیلی کلافه و خستم از این وضعیت. معتاد قرصا شدم به جز قرص راه دیگه ای هست که من بتونم یه چند ساعت بخوابم؟

    1. با سلام، ناتوانی خوابیدن طبیعی می تواند ناامید کننده باشد و عواقبی در روز بعد به همراه بیاورد. با این حال شما می توانید با استفاده از بعضی ترفندها و نکات ساده سریع تر بخوابید.
      یک راه حل برای افرادی که سخت می خوابند، استفاده از داروهای خواب آور است. با این وجود، استفاده از چنین داروهایی به عنوان یک راه حل بلندمدت، ایده آل نیست.
      روش های طبیعی خاص، مانند داشتن یک برنامه منظم، پرهیز از تماشای صفحات نمایشگر، مطالعه قبل از خواب، ورزش ملایم در طول روز، انجام بعضی روش های ذهن آگاهی، خودداری از مصرف کافئین، دوش آب گرم، استفاده از دمنوش های طبیعی و … می توانند کمک کننده باشند.

    1. با سلام و وقت بخیر، بیخوابی علائم و خطرات زیادی دارد که چاقی یکی از عوارض آن می باشد. یکی از اصلی ترین علل اضافه وزن و چاقی به دلیل کم خوابی، افزایش ترشح هورمون کورتیزول است. کورتیزول یکی از هورمون های بدن است که از غده آدرنالین یا فوق کلیوی ترشح می شود. زمانی که بدن دچار کم خوابی می شود، میزان استرس و در نتیجه، ترشح کورتیزول افزایش می یابد. کورتیزول به تصور اینکه بدن در شرایط خطری قرار دارد، از خوابیدن شخص جلوگیری می کند.

  2. سلام من خیلی برنامه ی خوابم بهم ریختس، شبا دیر میخوابم وقتی هم که میخوابم همش تو خواب و بیداریم شما چی پیشنهاد میدید برای این مشکل من

    1. با سلام و درود، از آنجایی که نور صفحه موبایل یا تلویزیون باعث مختل شدن خواب می شود، بنابراین یک ساعت قبل از خوابیدن، تلویزیون، رایانه یا هر وسیله ای که نور دارد را خاموش کنید. اگر عادت دارید در طول روز استراحت کنید و بخوابید، سعی کنید در ساعات اولیه روز خوابیده و استراحت شما بیش از نهایتا ۳۰ دقیقه نشود. سعی کنید هر روز حتی آخر هفته ها ساعات مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن خودتان مشخص کنید، همین عادت باعث می شود که مغز و بدنتان با هم طبق یک برنامه ریزی مشخص پیش روی کنند. خوردن دیر وقت غذاهای سنگین و چرب می تواند می تواند باعث وارد شدن فشار زیاد به سیستم گوارشی شود و همین امر خواب شما را به هم میزند، سعی کنید حداقل یک ساعت قبل از خواب از خوردن هر چیزی پرهیز کنید.

  3. سلام من نمیتونم تایم خوابمو تنظیم کنم و همین باعث میشه که بعضی وقت ها وسط روز خوابم ببره و از برنامم عقب بمونم قرص خواب میتونم بخورم برای تنظیم برنامم؟

    1. با سلام و احترام، با توجه به اینکه هر قرص خواب آوری می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد در قدم اول به جای مصرف دارو، می توانید راه های دیگری را برای بهبود برنامه خوابتان در نظر بگیرید. مواد غذایی مفید مانند سبزیجات و میوه ها را استفاده کنید و در طول شب از خوردن غذای های چرب و سنگین بپرهیزید. قبل از اینکه به رخت خواب خود بروید، سعی کنید دم کرده گیاهان آرام بخش مانند گیاه بابونه را میل نمایید. در طول روز حتما ۳۰ الی ۴۵ دقیقه را به ورزش و یوگا اختصاص دهید. قبل از خواب کارهای هیجان انگیز انجام ندهید و به جای آن موسیقی های آرامش بخش گوش دهید تا ذهن شما آرام شود و به عنوان آخرین راهکار می توانید از طب سوزنی استفاده کنید چرا که به ثابت کردن سطح ملاتونین شبانه و کاهش استرس کمک شایانی می کند.

  4. سلام وقتتون بخیر
    من تازگیا خیلی تند تند مریض میشم انگار بدنم ضعیف شده کلا. یعنی میتونه از عوارض کم خوابیدنم باشه؟ من در ۲۴ ساعت حدودا ۵ ساعت میخوابم اخه

    1. با سلام و وقت بخیر، مطابق با آخرین تحقیقات صورت گرفته، بدن انسان بالغ برای کسب انرژی به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد؛ در صورتی که خواب کمتری داشته باشید ممکن است در طول زمان ایمنی بدن خود را از دست دهید و به راحتی و در برابر محرکات خیلی کوچک دچار بیماری های مختلف شوید. برای داشتن خواب شبانه بهتر می بایست یک سری از موارد را رعایت نمایید. قبل از خواب از مصرف محرک هایی مانند کافئین و دخانیات که گاهی اثرات آنها تا ۸ ساعت باقی می ماند، خودداری کنید و به جای آن سعی کنید دمنوش هایی که باعث خواب راحت تر می شود را استفاده نمایید و از تکنیک های ذهن آرامی بهره مند شوید.

  5. سلام وقتتون بخیر، لاغری بیش از حد هم ممکنه عوارض بی خوبی باشه؟ چون من خیلی لاغرم کلی ازمایش دادم چیزیم نیست فقط کمبود خواب به ذهنم رسید.

    1. با سلام و وقت بخیر، خیر، لاغری از عوارض بی خوابی محسوب نمی شود. لاغری بیش از حد می تواند دلایل مختلفی مانند: داشتن فعالیت بیش از حد، حس اضطراب و افسردگی، اشکال در هضم و جذب مواد غذایی، وجود بیماری های مزمن مانند سل و سرطان، کم خونی، اختلالات هورمونی و… داشته باشد. مهم ترین کار برای رهایی از این مشکل، رعایت تغذیه و برنامه غذایی مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره