روانشناسی

علت بی خوابی شبانه و راهکار درمان آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل بی خوابی شبانه و راهکار درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید که اگر یک انسان نتواند به راحتی بخوابد دچار چه مشکلاتی می شود؟ متاسفانه بی خوابی مشکلی است که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و دلایل متعددی دارد. بی خوابی ممکن است ناشی از وجود یک بیماری روحی یا روانی ، عادت های نادرست خوابیدن ، استفاده از داروهای خاص یا … باشد. ممکن است اغلب مردم بی خوابی را در طول زندگی خود تجربه کرده باشند. بی خوابی ممکن است ناتوانی در خوابیدن ، دیر و به سختی به خواب رفتن و یا خیلی زود بیدار شدن از خواب باشد.

 چرا بی خواب می شویم؟

بی خوابی تاثیرات منفی بسیاری بر سلامتی جسم و روان انسان دارد. طبق پژوهش های انجام شده هر انسانی در طول روز به ۷ تا ۹ ساعت خواب بدون وقفه احتیاج دارد. دلایل متفاوتی برای بی خوابی وجود دارد که در این قسمت به بررسی دلایل بی خوابی می پردازیم.

اختلال های روانی از جمله افسردگی ، اضطراب ، استرس ، اختلال دو قطبی ، فوبیا و یا ترس ، اسکیزوفرنی و …

  • وجود بیماری هایی از قبیل دیابت ، تنگی نفس ، مشکلات گوارشی برای مثال ریفلاکس ، آسم ، پرکاری تیروئید ، وجود دردهای مزمن ، درد مفاصل ، آرتروز ، آلرژی های مربوط به بینی و سیسنوس ها ، پارکینسون و …
  • عادت های غذایی نامناسب مانند ، گرسنه و بدون خوردن غذا به خواب رفتن ، مصرف زیاد الکل ، استفاده از مواد غذایی کافئین دار ، مصرف داروهایی که برای کنترل فشار خون ، بیماری های قلبی ، سرماخوردگی ، آلرژی ، درمان افسردگی و جلوگیری از بارداری استفاده می شود.
  • همچنین کشیدن سیگار ، مصرف بی رویه و زیاد الکل نیز می تواند دلیلی بر بی خوابی باشد. همچنین می توانید برای مطالعه عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن بر روی لینک کلیک نمایید. 

برای درمان بی خوابی روش های مختلفی از قبیل طب سوزنی ، گیاهان دارویی و درمان طبیعی وجود دارد.

انواع بی خوابی

قبل از اقدام به درمان بی خوابی می بایست نوع بی خوابی خود را مشخص کنید. اینسومنیا واژه ی علمی بی خوابی می باشد و خوابی که بدون کیفیت است و یا خواب ناکافی را توصیف می کند. اینسومنیا یا بی خوابی بر اثر دلایل مختلفی به وجود می آید و با توجه به انواع آن در دسته بندی های جدا قرار می گیرد. در ذیل چند نوع از بی خوابی و همچنین درباره ی راه های درمان هر یک توضیحاتی را ارائه می دهیم.
اینسومنیای کودکی: بی خوابی فقط مختص بزرگسالان نمی باشد بلکه ممکن است برخی از کودکان هم دچار اختلال خواب شوند ، که در نهایت بر روی عملکرد آن ها در مدرسه و رشد طبیعی کودک تاثیرات منفی می گذارد. برای درمان بی خوابی کودکان معمولا پزشکان از دارودرمانی استفاده نمی کنند بلکه سعی می کنند با صحبت کردن با کودک علت اصلی را دریابند.
اینسومنیای ناشی از مصرف بیش از اندازه برخی از مواد: مصرف الکل ممکن است ابتدا باعث به خواب رفتن فرد شود ولی پس از اندک زمانی و دقیقا در نیمه های شب فرد از خواب بر می خیزد و دیگر نمی تواند مجددا به خواب برود و تا صبح بیدار می ماند. همچنین مصرف بیش از اندازه برخی از غذاها با ادویه های بسیار هم ممکن است عاملی تاثیر گذار بر بی خوابی باشد. 
اینسومنیای پارادوکسال: نوعی دیگر از بی خوابی ، بی خوابی پاردوکسال می باشد که در آن شکایت فرد از این است که شب ها نمی تواند حتی برای دقایقی چشم روی هم بگذارد و یا فقط یک یا دو ساعت در طول شب می تواند بخوابد. این افراد معمولا فعالیت های ذهنی بسیار زیادی دارند ، به همین دلیل نمی توانند در زمان خواب ذهن خود را کنترل کنند ، البته ممکن است این نوع از بی خوابی ناشی از وجود مشکل روحی یا روانی باشد که می بایست برای درمان به پزشک مراجعه نمایند.
اینسومنیای ایدیوپاتیک: این نوع از بی خوابی به هیچ یک از دلایل ناشی از استرس ، مصرف دارو و عادات غذایی نامناسب مربوط نمی شود. بلکه ناشی از عدم تعادل فیزیکی بدن می باشد ، به این شکل که سیستم بیدار کننده بدن دچار اختلال شده و بیش از اندازه فعالیت می کند ، این دسته از افراد می بایست به یک متخصص اختلال خواب مراجعه نمایند.
اینسومنیای روانی: افرادی که دچار این نوع از بی خوابی هستند ، معمولا بیش از اندازه نگران این موضوع هستند که نخوابند ، به همین دلیل موفق به خوابیدن نمی شوند و همواره از نزدیک شدن زمان خواب ترس و استرس دارند. معمولا برای درمان این نوع از بی خوابی روان درمانی پیشنهاد می شود.

چگونه بی خوابی خود را درمان کنیم؟

شاید افرادی که به هر دلیلی دچار بی خوابی می شوند این تصور را داشته باشند که بی خوابی آن ها به هیچ عنوان قابل درمان نمی باشد ولی می توان گفت که خوشبختانه بی خوابی را می توان درمان کرد فقط مستلزم اندکی صبر و حوصله می باشد. در ادامه مطلب درباره انواع راهکارهای درمان بی خوابی توضیحاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

درمان رفتاری: یکی از موثرترین و بهترین روش های درمانی بی خوابی درمان رفتاری می باشد در این نوع از درمان روانشناس سعی می کند این باور را به فرد بدهد که بیماری قابل درمان بوده و می توانند با کمک یکدیگر آن را حل کنند. روانشناس با استفاده از مهارت و تکنیک های خود علت های بی خوابی فرد را بررسی می کند. برای مثال احساس های منفی ، اضطراب و نگرانی هایش را شناسایی می کند ، سپس به حل مشکل بی خوابی فرد می پردازد.

درمان دارویی بی خوابی: دارو ها و قرص هایی که پزشک برای بی خوابی تجویز می کند می تواند به مشکل بی خوابی فرد کمک کند ولی مسئله بسیار مهم این است که این داروها باید برای مدت کوتاهی استفاده شود ، زیرا باعث وابستگی فرد به دارو ها شده که در نتیجه خواب بدون قرص برای فرد غیر ممکن می شود به همین دلیل بهترین کار این است که پس از این که الگوی خواب فرد به حالت قبل بازگشت مصرف داروها متوقف شود. نمونه ای از این داروها دیازپام و زولیپدم و بلسومرا می باشد.

علاوه بر درمان دارویی و درمان رفتاری می توان از داروهای گیاهی و درمان خانگی برای بی خوابی استفاده کرد برخی از درمان های خانگی برای درمان اختلال بی خوابی به شرح ذیل می باشد. 

موز: به دلیل دارا بودن ملاتونین ، منیزیم ، تریپتوفان و سروتونین و دارا بودن مقدار زیادی کربوهیدرات فرد را خواب آلود می کند ، به همین دلیل توصیه می شود قبل از رفتن به رختخواب موز بخورید.

چای سبز: چای سبز مملوء از اسید آمینه و تینین می باشد که باعث کاهش استرس و اضطراب فرد می شود به همین دلیل توصیه می شود برای درمان بی خوابی یک یا دو ساعت قبل از خوابیدن چای سبز بنوشید.

کشک: افرادی که از بی خوابی رنج می برند می بایست روزی ۳ فنجان کشک بنوشند ، زیرا باعث جذب مواد معدنی و مواد مغذی در بدن می شود و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد ، مصرف کشک برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی که منجر به بی خوابی می شود هستند بیشتر توصیه می شود.

زعفران: به دلیل دارا بودن خواص آرام بخشی که زعفران دارد ، توصیه می شود قبل از خواب ۳ یا ۴ رشته زعفران را در شیر گرم انداخته و این نوشیدنی را هر روز قبل از این که به خواب بروید مصرف نمایید.

سوپ جو و گندم: به دلیل این که سوپ غذای سبکی می باشد برای وعده شام بسیار مفید است همچنین جو سیستم عصبی را هر چند که دچار اضطراب ، استرس ، افسردگی و خستگی باشید یا خیر کنترل می نماید. همچنین می توانید برای مطالعه مطلب نشانه های افسردگی و درمان آن بر روی لینک کلیک نمایید.

دوش آب داغ: یکی از موثر ترین راهکارها دوش گرفتن با آب گرم دو ساعت قبل از خوابیدن می باشد زیرا باعث آرامش بدن و اعصاب می شود ، همچنین می توانید چند قطره رزماری و اسطوخودوس به وان اضافه کرده و آرامش بیشتری به دست آورید.

برخی دیگر از راهکارهای طبیعی برای درمان بی خوابی

  • زمان خواب ساعت خود را کنار بگذارید و یا در اتاقتان ساعت قرار ندهید: زیرا زمانی که در رختخواب خود هستید و خوابتان نمی برد تماشا کردن ساعت و گذر زمان و نزدیک شدن به صبح می تواند به شما استرس دهد و بیشتر باعث بی خوابی تان شود ، به همین دلیل توصیه می شود موقع خواب ساعت خود را کنار و یا خارج از اتاق خوابتان قرار دهید.
  • محلی که علاقه دارید در آن قرار بگیرید را تصور کنید: می توانید به جای این که اعداد و گوسفند ها را بشمارید محیطی را که به شما احساس آرامش و خوشحالی می دهد را تصور کنید ، این کار باعث می شود تا از استرس ، نگرانی و افکار منفی تان دور شوید. با توجه به پژوهش های انجام شده در دانشگاه آکسفورد افرادی که از این شیوه استفاده کرده اند ۲۰ دقیقه سریع تر از سایر کسانی که از هیچ یک از راهکارهای درمان را انجام نداده اند سریع تر توانسته اند بخوابند.
  • تمرین برای ریلکس شدن تدریجی عضلات: این روش باعث می شود تا عضلات به آرامی منقبض شوند، سپس یک به یک شل می شوند و در نتیجه بدن احساس آرامش می کند. برای ریلکس شدن عضلاتتان ابتدا از عضلات انگشتان پاهایتان شروع کنید و سپس تا گردن و سرتان ادامه دهید، البته می توانید از سر و گردنتان شروع کرده و سپس به انگشتان پاهایتان برسید. برای این کار می بایست به مدت ۵ ثانیه عضلاتتان را منقبض کرده و به مدت ۳۰ ثانیه آن ها را شل کنید و مجددا این کار را از ابتدا انجام دهید.

تاکنون رکورد ۱۱ ساعت بیدار ماندن و نخوابیدن تنها مختص دانش آموز ۱۷ ساله ای است که برای انجام پروژه تحقیقاتی خود بیدار مانده بود.

عوارض ناشی از میزان کسری خواب بر سلامت

بی خوابی عوارض بسیاری بر بدن دارد ولی این عوارض با توجه به میزان ساعات بی خوابی متفاوت می باشد به این شکل که اگر به مدت ۶ ساعت بی خواب بوده اید بدن شما شروع به تولید هورمون استرس و اضطراب که کورتیزول نام دارد می کند که افزایش بیش از اندازه این هورمون در بدن باعث بی قراری و آشفتگی و ایجاد حالات تنش و گیجی در فرد می شود.

بی خوابی به مدت ۱۲ ساعت باعث می شود برخی از عملکرد های غیر ضروری بدن متوقف شود. گرچه فرد فعایت های روزانه اش را انجام می دهد ولی می توان به وضوح احساس کندی در حرکات فرد را مشاهده کرد.

بی خوابی به مدت ۲۴ ساعت ابتدا باعث افزایش انرژی فرد می شود ، شاید این سوال برای بسیاری از افراد پیش آید که چطور پس از ۲۴ ساعت بی خوابی می توان پر انرژی و شاد بود که برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بدن برای جبران بی خوابی مقدار بسیار زیادی دوپامین ترشح می کند گرچه این عمل ابتدا برای فرد خوب و دلنشین است ولی در طول مدت تاثیر بی خوابی را در بدن خود می بیند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره