اعتیاد و مواد مخدر

معرفی انواع قرص های ترک اعتیاد + مزایا و معایب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع قرص های ترک اعتیاد با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در این مقاله صرفا ما به معرفی قرص ها می پردازیم توجه داشته باشید که مصرف این دارو می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت پذیرد.

یکی از دغدغه های همیشگی افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند ، ترک کردن آن است. یک فرد معتاد هر اندازه که در دام اعتیاد گرفتار بوده باشد ؛ همواره به دنبال راهی برای رهایی از آن است. به همین علت تمام روش های ترک مواد مخدر را امتحان می کند.

کمپ‌های زیادی وجود دارند که معتادان می‌توانند تحت نظر پزشک برای ترک اعتیاد اقدام کرده و به آن‌ها مراجعه کنند. اما معمولا فرد معتاد نمی تواند به یکباره ماده مخدر را کنار بگذارد و به همین علت از قرص ها و داروهایی برای جایگزین کردن مخدر استفاده می‌کند. اگر به مرور زمان دوز مصرفی این قرص ها کم شود تا جایی که فرد دیگر آن را مصرف نکند؛ فرآیند ترک موفقیت‌آمیز بوده است.

درمان دارویی و قرص ترک اعتیاد ، برخلاف نظر مخالفین ، یک اعتیاد را جایگزین اعتیاد دیگر نمی‌کند. درمان دارویی بخشی از برنامه ترک اعتیاد است که بسیاری از بیماران را از اعتیاد نجات داده است. قرص ترک اعتیاد وابستگی به مواد مخدر را از بین می‌برد و اگر مطابق دستور پزشک مصرف شود، اعتیاد جدیدی ایجاد نمی‌شود.

انواع قرص های ترک اعتیاد

درمان اعتیاد علاوه بر قرص و دارو ، به طور همزمان نیازمند روان درمانی است ، مشاوره با پزشک و مددکار در زمان‌های بحرانی ، ایجاد انگیزه برای ادامه درمان ، کنترل خشم و عصبانیت و… همگی به فرد در ترک اعتیاد ، کمک خواهند کرد. توجه داشته باشید که هرگونه مصرف این دارو ها می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت بپذیرد چرا که مصرف خود سرانه آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.  معمولا قرص هایی که به این منظور استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

۱ – بوپرنورفین (به عنوان ضددرد ، مسکن قوی و جایگزین مواد مخدر و اعتیاد آور)

بوپرنورفین (به عنوان ضددرد، مسکن قوی و جایگزین مواد مخدر و اعتیاد آور)
بوپرنورفین (به عنوان ضددرد، مسکن قوی و جایگزین مواد مخدر و اعتیاد آور)

بوپرنورفین یکی از انواع قرص ترک اعتیاد است که برای ترک مواد سنگین مانند هروئین ، کوکائین در کلینیک های ترک اعتیاد ، مصرف می‌شود. این دارو که عمدتا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود ، مصارف درمانی دیگری از جمله برای درمان دردهای متوسط تا بسیار شدیدی که به وسیله‌ی داروهای دیگر قابل کنترل نیست ، استفاده می‌شود. از بوپرنورفین برای بهبود دردهای معمولی و کم، استفاده نمی‌گردد.

مقدار مصرف هرگونه داروی ترک اعتیاد از جمله بوپرنورفین باید توسط پزشک تعیین گردد و هیچ گاه نباید برای ترک اعتیاد ، خودسرانه از این دارو استفاده کرد. معمولا در ابتدای تجویز ، بر حسب میزان مصرف ماده مخدر (دو گرم یا کمتر) یک الی دو قرص دو میلی‌گرمی استفاده می‌شود و این میزان به تدریج و به مرور زمان آنقدر کاهش می‌یابد تا به صفر برسد.

میزان دقیق مصرف این دارو به طور روزانه ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد و در این شرایط حتما مراجعه به پزشک جهت تعیین دوز مصرفی لازم و ضروری است. باید توجه کرد که شکستن و حل کردن این قرص در هر مایعی به منظور تزریق، بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مرگ شود.

۲ – متادون (داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر و اعتیاد آور)

متادون نوعی داروی مخدر صنعتی بسیار قوی است که کمتر از هروئین و مورفین اعتیاد آور است . از متادون برای کاهش علائم اعتیاد به تریاک ، مورفین و سایر مواد مخدر قوی استفاده می شود. متادون فقط با تجویز پزشک و برای دوره سم زدایی ترک مواد مخدر قابل دسترس در داروخانه می باشد.

متادون را باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کرد و از مصرف بیش از دوره توصیه شده توسط پزشک ، باید جدأ خودداری نمود. از قطع ناگهانی و خودسرانه متادون نیز باید شدیدا پرهیز کرد زیرا کاهش مصرف این دارو باید به صورت تدریجی و کاهش هفتگی و تحت نظر پزشک باشد.

همینطور هیچ گاه نباید قرص متادون رو پودر کرد و برای تزریق و استنشاق از آن استفاده کرد ؛ چراکه ممکن است باعث مرگ شود . این دارو را به هیچ وجه به کسی نباید پیشنهاد کرد و در صورتی که مصرف متادون به شما هم پیشنهاد شد به هیچ عنوان قبول نکنید. همچنین در دوره مصرف متادون از مصرف الکل باید پرهیز کرد.

۳ – سابوکسون که ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان است (برای درمان اعتیاد و جلوگیری از سوء مصرف بوپرنورفین استفاده می‌شود)

سابوکسون که ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان است (برای درمان اعتیاد و جلوگیری از سوء مصرف بوپرنورفین استفاده می‌شود)
سابوکسون که ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان است (برای درمان اعتیاد و جلوگیری از سوء مصرف بوپرنورفین استفاده می‌شود)

سابوکسون نوعی دارو مخدر صنعتی است که برای کاهش علائم و کمک به ترک مواد مخدر ( مانند هروئین ، تریاک و مورفین ) استفاده می شود.
باید توجه داشت که از سابوکسون نباید به عنوان مسکن در دردهای متداول مانند سردرد و درد عضلات و… استفاده شود و این دارو باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود .

۴ – حب جدوار یا حب الشفاء (داروی ترک اعتیاد ، مسکن قوی و ضد درد با اثرات تقویتی بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد)

حب جدوار یک کپسول گیاهی است که از گیاه جدوار تهیه شده و مواد تاثیرگذار گیاه جدوار در فرمولاسیون صنعتی این دارو مورد استفاده قرار گرفته است. به علت اثرات خوب این گیاه در تسکین درد و تقویت بدن ، حب جدوار در این موارد اثرات فوق العاده‌ای دارد. همچنین این دارو می تواند در کنترل درد ناشی از ترک اعتیاد به مواد مخدر و کمک به افزایش احتمال موفقیت و کاهش زمان ترک اعتیاد بسیار موثر باشد.
مصرف دارو برای اثرات تقویتی ، محدودیت زمانی خاصی ندارد و می توان آن را با فاصله زمانی کمتر یا بیشتر مصرف کرد. برای تسکین درد تا رفع کامل علایم درد مصرف دارو را می توان ادامه داد. برای کمک به ترک اعتیاد به عنوان یک ضد درد قوی ، دارو را باید طبق دستور پزشک یا داروساز مصرف کرد.

۵ – نالتروکسان (به عنوان داروی کمکی برای درمان اعتیاد به کار می‌رود)

نالترکسون دارویی پرکاربرد برای درمان اعتیاد به الکل و یا مراقبت پس از درمان مانند اعتیاد به هروئین و داروهای مسکن و خواب‌آور است. نالترکسون مانع از اثر گذاشتن مواد مخدر بر مغز می‌شود و به این ترتیب بیمار دیگر میلی به مصرف مواد مخدر یا الکل ندارد.
قرص نالترکسون را می‌توان به صورت روزانه مصرف کرد، البته به صورت آمپول نیز موجود هست که می توان آن را ماهی یک بار تزریق کرد. ترک اعتیاد با نالترکسون به این صورت است که اگر فردی میلی به مصرف الکل یا مواد مخدر نداشته باشد، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه مصرف این قرص هم نخواهد داشت.

قرص های ترک اعتیاد عطاری ها و ماهواره

دسته ای دیگر از قرص های ترک اعتیاد وجود دارند که فقط در عطاری ها و یا تبلیغات ماهواره ای به فروش می رسند. ترکیبات تشکیل‌دهنده این قرص‌ها حاوی مواد شیمیایی و چند ماده گیاهی مانند گرس و مخدر گل به همراه ترامادول و مورفین و در برخی نمونه ها مخدر شیشه است که خود این ترکیبات اعتیادآور بوده و طی مصرف تاثیرات مخربی بر روی کبد و قلب بر جای می‌گذارند. از معروف ترین و پرخطرترین این قرص ها، قرص دراگون، امپراتور و سناتور است.
در خیلی موارد فرد به قصد ترک اعتیاد به مصرف این داروها پناه برده و نه تنها مصرف مواد قبلی خود را ترک نکرده بلکه به یک نوع ماده مخدر دیگر هم اعتیاد پیدا کرده است و این به واقع همان اصطلاح از چاله بیرون آمدن و در چاه افتادن است!
توصیه ما و تمام پزشکان و مشاوران ترک مواد مخدر این است که به هیچ وجه فریب تبلیغات این قرص ها را نخورده و با مصرف آن ها ، عوارض جبران ناپذیر مصرف این قرص های غیرمجاز را به جان نخرید.

مزایای استفاده از قرص ترک اعتیاد

مزایای استفاده از قرص ترک اعتیاد
مزایای استفاده از قرص ترک اعتیاد

قرص ترک اعتیاد ، جهت درمان وابستگی فیزیکی و یا اعتیاد به مواد مخدر کاربرد دارد. این دارو جزئی از درمان جامع سوء مصرف مواد است.
– افرادی که تحت درمان با قرص ترک اعتیاد و دارو هستند معمولاً به شیوه زندگی متعادل و باثباتی دست می یابند که شامل بهبود وضعیت تغذیه و خواب می شود.
– مصرف قرص در افراد معتاد نسبت به مصرف مواد دارای خطرات کمتری است، مانند عدم وجود ناخالصی در قرص ها نسبت به مواد و یا نوع مصرف قرص که خوراکی است و خطرات تزریق و سایر شیوه های مصرف مواد را ندارد.
– قرص ها نسبت به مواد مخدر مدت زمان بیشتری در بدن باقی می مانند و به همین دلیل ، روزانه یکبار مصرف می شوند.
– نئشگی و وابستگی جسمی قرص کمتر است.
– پتانسیل قرص برای سوء استفاده کمتر از مواد مخدر می باشد.
– آثار مخدری قرص کمتر و محدودتر است.
– علائم ترک قرص خفیف تر از ترک مواد مخدر است.
– ولع فرد برای مصرف مواد مخدر کاهش می یابد.
– قرص باعث بلاک و مسدود کردن اثر سایر شبه افیون ها (اپیوئیدها) می شود.
– کمک به ثبات در درمان با مصرف قرص ترک اعتیاد بیشتر می شود.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات کامل تر در مورد انواع قرص ، مزایا و معایب آن و همچنین مشاوره ترک اعتیاد ، می توانید با مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید.

معایب و عوارض مصرف قرص ترک اعتیاد

مصرف قرص ترک اعتیاد ، مانند مواد مخدر دارای عوارض و معایب فراوانی است که درصورت مصرف خودسرانه و بدون مرز آن ، در وهله اول باعث اعتیاد فرد به همین قرص ها می شود و در موارد حاد و پیشرفته می‌تواند حتی منجر به مرگ نیز بشود. در صورت بروز علائم حساسیت دارویی ناشی از مصرف قرص ترک اعتیاد سریعا در پی دریافت مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. کهیر ، مشکلات تنفسی ، ورم صورت ، لب ها ، زبان و گلو از نشانه‌های حساسیت دارویی هستند.

شایع ترین عوارض اولیه پس از مصرف قرص ترک اعتیاد

یبوست: که استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر ، نوشیدن مداوم آب و ورزش در رفع یبوست بسیار موثر است.

سرگیجه: جهت کاهش این علامت ، حالت بدن خود را به هنگام برخواستن از حالت درازکش و یا نشسته به آهستگی تغییر دهید.

سردرد: این علامت در ابتدای مصرف قرص ترک اعتیاد ممکن است دیده شود.

این عوارض معمولا با مصرف مداوم دارو بر طرف می‏ شوند. ولی در صورت تشدید علائم ، باید با پزشک خود برای ادامه مصرف این قرص ها مشورت کرد.

معایب و عوارض مصرف مداوم و بیش از مقدار تجویز شده قرص ترک اعتیاد

معایب و عوارض مصرف مداوم و بیش از مقدار تجویز شده قرص ترک اعتیاد
معایب و عوارض مصرف مداوم و بیش از مقدار تجویز شده قرص ترک اعتیاد

– کاهش عمق نفس ، کم آوردن نفس در هنگام پیاده روی ، بالا رفتن از پله و پایین آمدن از شیب های تند ، تنگی نفس
– از دست دادن هماهنگی بدن و حرکات بدن
– تاری دید ، دو بینی ، سیاهی رفتن چشم ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی ، مشکل تشخیص رنگ ، حساسیت به نور
– تهوع ، استفراغ ، سوزش سر دل ، بی اشتهایی ، یبوست ، درد معده
– از دست دادن اشتها و لاغری
– ادرار تیره ، کاهش ادرار ، درد در زمان دفع ادرار ، تکرر ادرار
– زرد شدن پوست و چشم ها
– استفاده طولانی مدت از قرص ترک اعتیاد باعث ناباروری در مردان و زنان می شود و مشخص نیست که با قطع مصرف این دارو این عارضه از بین می رود یا خیر.
– خشک شدن دهان ، مشکل در حس طعم غذا
– تورم دست ها و پاها ، غبغب ، دور شکم ، پف کردن زیر چشم و تورم پلک ، افزایش سریع وزن
– افزایش ضربان قلب
– تپش قلب و درد قفسه سینه که بسیار هم خطرناک است.
– افزایش تعریق بدن
– مشکل در خواب شبانه
– مشکل در جمله سازی ، کاهش سرعت حرف زدن ، فراموش کردن حرف در حال گفتن
– سرگیجه و مشکل حفظ تعادل
– ضعف و خستگی
– اضطراب و افسردگی و اختلالات خواب
در صورت بروز علائمی که به عوارض مصرف قرص ترک اعتیاد مربوط است و یا هرگونه علائم غیر طبیعی شدید دیگر، پزشک خود را به سرعت مطلع نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع قرص های ترک اعتیاد با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۱۴ نظرها

  1. سلام ممنونوتشکراز وقتی که می گذاریدبرای ضعف دست وپا و پرش پا بعداز ترک چه پیشنهادی دارید مخصوصا شبها ویاموقع خواب دکتر بهم رهاکین ۲۰۰ وگاباپنتین۱۰۰ داده وب۳۰۰ می خورم انگار بدتر میشم.با تشکر

    1. با سلام و وقت بخیر، عوارض ناشی از ترک مواد مخدر، معمولا تا مدتی پس از ترک در بدن فرد باقی می مانند و از طرقی قرص های نامبرده و مصرفی دارای عوارضی مانند، بی حالی، لرزش دست و پا و … می باشند. برای بهتر شدن اوضاع کلی می توانید تمرینات تمرکز اعصاب و ریلکسیشن را انجام دهید. سعی کنید بیش از پیش استرس خود را مدیریت کنید. بابونه گیاهی نیز خاصیت تسکین دهنده و آرامش دهنده دارد. انجام تمرینات دست یکی دیگر از راه های تمرکز اعصاب می باشد. یک توپ استرس را کف دستتان قرار دهید و ده بار آن را محکم را فشار دهید، این تمرین را هر روز تکرار نمایید تا عضلات دستتان تقویت شوند.

    1. با سلام و وقت بخیر، با توجه به اینکه قرص ها عوارض های مخصوص به خود را دارند، می بایست تحت نظر پزشک بوده و خودتان نسبت به مصرف قرص اقدام ننمایید. توجه کنید که داشتن دوستان و اطرافیان مشوق یکی از ارزشمندترین سرمایه‌ها برای ترک اعتیاد در خانه است. اگر تمایل ندارید که برای دریافت حمایت از این افراد اقدام کنید صحبت با مشاور یا روان‌درمانگر نیز می‌تواند برای شما مفید باشد. اگر روابط اجتماعی گذشته شما شامل افرادی بود که آن‌ها نیز به اعتیاد دچار بودند لازم است اکنون ارتباطات جدیدتری برقرار کنید و با افرادی دوست شوید که به اعتیاد دچار نیستند چرا که این امر انگیزه شما برای ترک اعتیاد را افزایش می‌دهد.

    1. با سلام، عوارض مصرف قرص فلوکستین عبارتند از: خواب آلودگی، کهیر، حالت تهوع، بی اشتهایی، کاهش میل جنسی، عدم ارگاسم در زنان، تغییر کیفیت دید، ضربان قلب بالا می باشد.

    1. با سلام و درود، بله، کلینیک های ترک اعتیاد در این زمینه توانسته اند بسیار موفق عمل کنند و با نگاه به افراد دچار اعتیاد به عنوان کسانی که به یک بیماری مزمن دچار هستند و به کمک علم روانشناسی، روانپزشکی، پزشکی و نورولوژی به کمک این دسته از افراد آمده اند. نقش کلینیک ترک اعتیاد در پروسه ترک اعتیاد یا Addiction Recovery به شکلی است که براساس هر فرد مراحل جداگانه و مجزایی تعریف میشود چرا که مجموعه ای از عوامل در اعتیاد فرد نقش دارند و مبتنی بر آنها باید شیوه درمانی مشخصی تدوین شود.

  2. سلام من روزی ۲عددمتادون۴۰ مصرف میکنمیه ۲۰روزیه یکم شیشه هم میکشم شبها هم ۳تاقرص
    آلپرازولام ۱میخورم الان دچارکم شنوایی شدم چه دارویی بخورم که مشکل شنواییمی خوب بشه

    1. با سلام و وقت بخیر، به صورت کلی، قبل از درمان کم شنوایی باید نوع آن را تشخیص داد، چرا که تا زمانی که نوع آن مشخص نشود، درمان را نمی توان آغاز کرد. برای تشخیص مشکلات شنوایی معمولا از آزمون های شنوایی که به وسیله دستگاه های پیشرفته الکترونیکی و تشخیصی که مخصوص این کار ساخته شده اند در یک اتاقک مخصوص که عاری از هر گونه صدا است قابل استفاده می باشند. برای درمان اینگونه مشکلات گاهی از دارو استفاده می شود. بر فرض مثال زمانی که مشکل ناشی از عفونت باشد، می بایست آنتی بیوتیک مصرف نمایید یا برای سایر موراد معمولا از دکونژستان استفاده می شود که برای تشخیص و تجویز دقیق، می بایست حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

    1. با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر قرص سناتور یکی از مهم ترین داروهای ترک اعتیاد به تریاک و شیشه است که با مصرف آن فرد معتاد می تواند در مدت زمانی کوتاه، اعتیاد خود را ترک کند. بخش زیادی از ترکیبات این قرص شامل دیفنوکسیلات که یک قرص ضد اسهال است، می باشد. با توجه به اینکه هر قرصی می تواند عوارضی مانند خواب آلودگی، احساس سرگیجه و … داشته باشد، می بایست حتما با پزشک مربوطه مشورت کرده و سپس اقدام به مصرف آن کنید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به مراکز درمانی به عنوان اولین اقدام می باشد چرا که متخصصان این حوزه، با توجه به نوع مصرف، شرایط فیزیکی و شخصیت بیمار تشخیص می دهد که چه نوع درمانی برای او مناسب تر می باشد.

    1. با سلام و احترام، متادون در دسته ای از داروها قرار دارد که به عنوان راهی برای ترک اعتیاد شناخته شده است اما برای برای ترک اعتیاد به شیشه پیشنهاد نمی شود. چون علاوه بر نداشتن هیچ تاثیری در این مورد عوارض مختلفی را مانند: خواب آلودگی، گیجی شدید، کندی ضربان قلب و … در پی دارد. در درمان ترک اعتیاد به شیشه، بر اساس مدت، مقدار و نوع مواد مصرفی، روش های متفاوتی وجود دارد اما معمولا بستری شدن در کلینیک های ترک اعتیاد می تواند نتیجه قطعی را حاصل کند، در صورتی که دارای روحیه به نسبت خوبی باشید، فرآیند درمان از ۲ ماه تا ۸ ماه به طول می انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره