ازدواج

۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشکلات ازدواج در سنین پایین دختران و پسران با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

ازدواج و رسیدن به آرامش ذهنی و جسمی از دغدغه های هر انسانی است که البته نیاز به یک سری مقدمات و شرایط دارد. یکی از مهم ترین این شرایط رسیدن دختر و پسر به سن مناسب است تا با آگاهی و شناخت بهتری وارد زندگی زناشویی شوند.

بسیار دیده می شود که در کشورهای مختلف ازدواج کودکان با یکدیگر و یا ازدواج یک کودک یا نوجوان با یک فرد میانسال صورت می گیرد و از جمله سنت ها و آداب و رسوم مردم مناطق مختلف جهان به شمار می رود.

در ایران نیز نمونه هایی از این رسوم دیده می شود و متاسفانه آثار مخرب و پیامدهای ناگوار آن دور از انتظار و قابل انکار نیست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از مشکلاتی که به دلیل ازدواج در سنین پایین برای افراد ایجاد می شوند ، آشنا کنیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

مهم ترین وظیفه والدین برای ازدواج فرزندان چیست؟

والدین نقش مهمی در پرورش و رشد فرزندان دارند و می توانند راه سعادت یا ناکامی را برای آن ها ترسیم کنند. پس نمی توان تاثیر آن ها در زندگی فرزندانشان را نادیده گرفت.

یکی از مهم ترین وظایف والدین ایجاد موقعیت مناسب و حمایت از فرزندان برای ازدواج آن ها است. امروز سطح سواد و فرهنگ در جامعه به میزان کافی رشد نموده و تصمیم گیری برای ازدواج با عجله و بدون آگاهی لازم صورت نمی پذیرد. اما باز هم برخی از والدین وظیفه بزرگ خود در قبال فرزندانشان را نادیده می گیرند و بدون توجه به شرایط سنی ، آن ها را تشویق به ازدواج می نمایند.

۱۵ مورد از رایج ترین مشکلات زوج های کم سن و سال

اگر دختر یا پسر و یا هر دوی آن ها از سن کافی برای ازدواج برخوردار نباشند با مشکلات متعددی روبه رو خواهند شد. این مشکلات تمام ابعاد زندگی آن ها را در بر خواهد گرفت و در برخی موارد آن ها را به انجام اعمال غیرمنطقی مانند فرار ، خیانت و یا حتی خودکشی وادار می کند.

پس ازدواج فقط به معنای بالغ شدن یا رسیدن به سن تکلیف نیست. بلکه نیاز است تا هر دو طرف برای پذیرش نقش و مسئولیت های جدید آماده شده و آن را با تمام وجود بپذیرند. در این جا مهم ترین مشکلات ناشی از ازدواج در سن پایین را بیان خواهیم کرد.

ضعف در عواطف دختر و پسر

کمبود در عواطف و احساسات دختر و پسر
کمبود در عواطف و احساسات دختر و پسر

ازدواج در سن پایین آن هم برای دختری که هنوز از نظر عاطفی خود را وابسته به مادر و بزرگتر های خود می بیند ، بسیار سخت است. این موضوع برای پسران هم صحت دارد و آن ها را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

ممکن است این زوج از طرف مقابل انتظار داشته باشند تا علاوه بر وظایف همسری نقش والدین را هم برای آن ها بازی کند. به عنوان مثال پسر بدون توجه به احساسات دختر از او توقع رفتاری مادرانه داشته باشد و یا دختر با بهانه گیری های متعدد از پسر انتظار رفتاری پدرانه داشته باشد.

وابستگی مالی

در جامعه ای که بیکاری معضل بسیاری از جوانان و حتی قشر تحصیل کرده آن است ، احتمال پیدا شدن یک کار مناسب و پر درآمد برای یک پسر کم سن و سال خیلی پایین خواهد بود. به خصوص این که نمی توان از او انتظار سابقه کار یا تخصص در امری خاص را داشت. به همین دلیل اگر این زوج از حمایت مالی والدین خود برخوردار نباشند به زودی با مشکلات مالی فراوانی رو به رو خواهند شد.

ضعف جسمانی و افزایش احتمال سقط جنین

اگر یک دختر از وضعیت جسمانی مناسبی برخورد نباشد ، چطور می تواند یک فرزند سالم را به دنیا آورد؟! معمولا خانواده هایی که به ازدواج فرزندان در سن پایین اعتقاد دارند ، تمایل بیشتری به داشتن فرزند زیاد و مخصوصا جنس مذکر خواهند داشت. در چنین وضعیتی دختر به ناچار باید برای زایمان های پی در پی آماده شود که در این زمان ممکن است با مشکلاتی نظیر استرس در بارداری ، سقط جنین مواجه گردد. به علاوه این که احتمال مرگ و میر زنان در این سنین بالاتر است.

دخالت خانواده ها با هدف حل مشکلات

بسیاری از خانواده ها به دلیل کم بودن تجربه زوجین به خود اجازه دخالت در همه امور زندگی آن ها را می دهند. البته ممکن است که هدف اصلی آن ها دلسوزی و حل مشکلات دختر و پسر باشد اما به مرور موجب اختلافاتی در میان آن ها خواهد شد. این دخالت ها در اغلب موارد تا جایی پیش می رود که خانواده ها به آن ها مشاوره زناشویی می دهند و حتی روابط جنسی زوجین را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

گرفتن تصمیم عجولانه برای فرزند آوری

ممکن است که زوجین تمایل به فرزندآوری در یک یا دو سال آغازین زندگی مشترک خود را نداشته باشند و یا از نظر جسمی ، جنسی و مالی ضعیف بوده و قصد داشته باشند تا در زمان مناسبی برای این موضوع تصمیم گیری کنند. اما صحبت هایی که در اطرافشان شنیده می شود و یا قضاوت های بی مورد دیگران می تواند به شدت آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و موجب تصمیم گیری های نامناسب و عجولانه ای برای به دنیا آوردن یک فرزند و رهایی از حرف ها و قضاوت های نا به جا شود.

کاهش اعتماد به نفس

تأثیر ازدواج زودهنگام بر اعتماد به نفس پسران
تأثیر ازدواج زودهنگام بر اعتماد به نفس پسران

زمانی که یک پسر مسئولیت یک زندگی را پذیرفته اما شرایط حاکم بر جامعه و یا شرایط جسمی و مالی اش مانع در رسیدن او به اهدافش می شود ، حس کمبود اعتماد به نفس در او بیدار شده و مانع از رشد و پیشرفت او خواهد شد. در مورد یک دختر هم چنین وضعیتی قابل تصور است. او نیز ممکن است به راحتی و به درستی از عهده وظایف محوله بر نیاید و احساس کند که نسبت به دیگران از یک ضعف یا مشکل جدی برخوردار است.

عدم رضایت از زندگی زناشویی

این که یک دختر یا پسر کم سن و سال بتواند انتظارات جنسی طرف مقابل خود را برآورده کند ، همیشه آسان نیست. قبلا هم بیان کردیم که ضعف جسمانی زوجین می تواند منجر به تولد فرزندی ناسالم شود و یا مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. عدم رضایت شریک جنسی در رابطه ای که طرف مقابل آن یک کودک یا نوجوان است ، دور از انتظار نیست.

نداشتن درک درست از بدن خود

کودک یا نوجوانی که هنوز درک درستی از ضرورت عادت ماهانه ، بلوغ و علائم آن و تمایلات جنسی ندارد ، به سختی می تواند خود را با شرایط جدید وفق دهد و به یک باره تمامی این موارد را مد نظر قرار داده و خود را برای پدر یا مادر شدن و ورود به یک رابطه جنسی آماده سازد. به علاوه این که این کودک یا نوجوان ممکن است حتی با ویژگی های بدن خود و یا جنس مخالف آشنایی نداشته باشد و مسلما با ورود به یک زندگی زناشویی خود را در مقابل سوالات بی جواب زیادی خواهد دید.

اختلالات عصبی

اختلالات عصبی مانند افسردگی شدید ، استرس و ترس غیر قابل کنترل از جمله مشکلات ناشی از ازدواج در سن پایین هستند. کودک یا نوجوانی که تا دیروز در آغوش مادر به خواب می رفته و یا تصور درستی از روابط زناشویی و آرامش در کنار یک جنس مخالف نداشته ، نمی تواند مشکلات خود را از روی خجالت یا ترس با اطرافیان خود مطرح کند. بنابراین رفته رفته دچار افسردگی خواهد شد و همیشه استرس شدید و ترس مبهمی را به همراه خواهد داشت.

دوری از هم سن و سالان خود

زمانی که یک دختر یا پسر در سن کم ازدواج می کند یک مرز مبهم میان خود و سایر دوستان و هم سن و سالان خود خواهد یافت. در این صورت تمایل به برقراری ارتباط با آن ها را نداشته و مدام سعی می کند تا تنها باشد و گوشه گیری را به بودن در میان دوستان خود ترجیح خواهد داد.

عدم توانایی در بیان مشکلات عاطفی و جسمی خود

نداشتن توانایی در بیان مشکلات عاطفی ازدواج در سن پایین
نداشتن توانایی در بیان مشکلات عاطفی ازدواج در سن پایین

این مورد هم کم و بیش به کمبود اطلاعات جسمی و جنسی دختر یا پسر بر می گردد. در اکثر مواقع ممکن است که او حتی نداند که چه می خواهد و توانایی ریشه یابی مشکلات خود را نداشته باشد. معمولا بیان مشکلات و دغدغه های جنسی برای دختران و پسران کم سن سخت است چون نمی دانند که از بیان چه موضوعی باید خجالت بکشند و یا چطور باید درباره اندام های جنسی خود صحبت کنند.

مشکل در تربیت فرزندان

ازدواج در سن پایین نه تنها به خود دختر و پسر لطمه وارد می کند ، بلکه فرزند آن ها را نیز از لحاظ جسمی و عاطفی تحت تاثیر قرار خواهد داد. دختر یا پسری که خود هنوز به مشاوره و یادگیری نیاز دارند و در اکثر مواقع توانایی تشخیص خوب یا بودن یک موضوع خاص را ندارند ، در پرورش و تربیت کودک خود نیز با مشکل مواجه می شوند.

افزایش آمار طلاق

سالانه تعداد زیادی مشاوره طلاق در کشور انجام می شود که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. اگر زوجین درک مناسبی از روحیات یکدیگر نداشته باشند و یا در سنین پایین مجبور به ازدواج با شخصی شده باشند که علاقه ای به او نداشته اند ، در آینده به انحرافات ذهنی زیادی دچار می شوند و احتمال خیانت در آن ها بالا خواهد رفت. برای مشاوره جنسی می توانید با مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

کاهش سطح سواد

در بسیاری از موارد دختران و پسران برای ادامه زندگی و روابط زناشویی خود مجبور به ترک تحصیل می شوند. این افراد ممکن است علاقه زیادی به تحصیل داشته باشند و حتی صاحب استعدادهایی باشند که هنوز شکوفا نشده است. بسیاری از این افراد در آینده خود را با دیگران مقایسه می کنند و حسرت جا ماندن از تحصیل و نداشتن یک شغل مناسب را خواهند خورد.

عدم علاقه به همسر

دختران و پسران کم سن و سال معمولا معیارهای مناسبی را برای ازدواج در نظر نمی گیرند و ممکن است به جای اخلاق ، اعتقادات و تفاهم فرهنگی به موقعیت خانواده یا چهره یک دیگر توجه کنند. البته این موارد نیز حائز اهمیت هستند اما مسلما اولویت بالاتری نسبت به اخلاق و روحیات طرف مقابل نخواهند داشت. در چنین وضعیتی فرد از انتخاب خود پشیمان خواهد شد و ممکن است به دلیل عدم علاقه به همسر ، به دنبال راهی برای خیانت یا جدایی از او باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشکلات ازدواج در سنین پایین دختران و پسران با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. دخترم١٣سالشه دارم شوهرش میدم به یه پسره٣٠سالع
    اقا از الان گفت دخترم دیگ نره مدرسه اینم غصه میخورم
    به نظرتون نامزدی رو بهم بزنم

    1. با سلام و وقت بخیر، سن دختر شما در حالت کلی سن خیلی پایین برای ازدواج می باشد و قطعا در این مسیر به مشکل برخواهند خورد. باید توجه کنید که زمانی که دخترتان خیلی زود ازدواج کند، دیگر نباید توقع داشته باشید که آزادی های قبلی را داشته باشند زیرا دیگر او تنها متعلق به خودش نیست و باید نظر همسرشان نیز برایشان جایگاهی داشته باشد. حق تحصیل یکی ساده ترین توقعات دوره ازدواج می باشد و دختر می تواند با میل خواسته خود و البته اجازه همسر ادامه تحصیل دهد؛ پس اگر ایشان سخت گیری های زیادی در این باره دارند، بهتر است در تصمیم خود بازنگری کنید.

    1. با سلام و درود، آراستگی و رعایت بهداشت عمومی یکی از مهم ترین نکات برای جلب توجه همسر می باشد. باید بدانید که که آراستگی و رعایت بهداشت، رابطه مستقیمی با کیفیت رابطه با همسرتان دارد. شانه کردن موها، استفاده از عطرهای خوشبو و پوشیدن لباس‌های مناسب علاوه بر تاثیر مثبتی که بر همسرتان دارد، باعث می‌شود اعتماد به نفس خودتان هم افزایش یابد. معمولا مردان، زنان اهل مطالعه و کسانی که می‌توانند به راحتی نظرشان را بگویند را تحسین می‌کنند پس تا می توانید اطلاعات خود را افزایش دهید و مطالعه روزانه داشته باشید. توجه به رژیم غذایی و برنامه ورزشی، باعث می‌شود که علاوه بر سلامتی عمومی و افزایش سیستم ایمنی بدنتان، از نظر ظاهری و تناسب اندام نیز برای شوهرتان جذاب باقی بمانید.

  2. سلام ما شهرستان بناب هستیم خانم. من ۱۵ سالمه دانش آموزم الان فامیلمون ۱۸ سالشه که قصد ازدواج با منو داره. تو شهرستان ما همه تو سن پایینی ازدواج میکنن اما من شنیدم که مشکل پیش میاد. بنظرتون بهتره که من چند ساله باشم که دیگه جواب بله رو بدم؟

    1. با سلام، ازدواج یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر شخصی است و قطعا با توجه به شهر، کشور و فرهنگ دارای شرایط متفاوتی است و البته وابستگی غیر قابل انکاری با شرایط اقتصادی دارد. اما در هر صورت بهترین زمان برای ازدواج وقتی است که فرد از شرایط نسبی برای آن برخوردار باشد. اما اگر شما تصمیم به ازدواج در سن پایین دارید، بهتر است با دید کامل و آشنایی با محدودیت ها و عواقب آن تصمیم بگیرید و به یک مشاوره ازدواج مراجعه کرده و مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره