ازدواج

سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ازدواج با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

اقدام و تصمیم گیری برای ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر شخص می باشد به همین دلیل آموزش دیدن و یاد گرفتن مهارت هایی که به تصمیم گیری درست ما کمک کند اهمیت زیادی دارد. مشاوره ی پیش از ازدواج می تواند کمک شایانی در این زمینه به دختر و پسری که تصمیم به ازدواج گرفته اند کند. مشاوره پیش از ازدواج به این معنی نیست که ما یک جواب آری یا خیر از مشاور بشنویم ، بلکه مشاور سعی می کند شما را در جریان مشکلات و سختی های راهی که پیش گرفته اید قرار دهد تا شما یاد بگیرید در مواقعی که با این مشکلات مواجه شدید چگونه این مسئله را حل کنید. این مسئله را باید در نظر بگیرید که همسر شما در یک خانواده با فرهنگ و عقاید متفاوت بزرگ شده است و شما باید یاد بگیرید که با وجود این تفاوت ها چگونه زندگی خوبی را برای خودتان بسازید. اغلب زوج هایی که تصمیم به ازدواج می گیرند ، از اهمیت و ضرورت مشاوره قبل از ازدواج آگاه نیستند و با خودشان می گویند که ما کاملا یکدیگر را می شناسیم و نیازی به مشاوره ازدواج نداریم. اما هستند زوج هایی که قبل از اقدام به ازدواج برای شناخت بهتر همدیگر تصمیم می گیرند که از یک مشاور خوب کمک بگیرند. در ادامه ی مطلب به طور مختصر راجع به اهمیت و ضرورت مشاوره پیش از ازدواج ، سوالات مهم قبل از ازدواج و مشکلاتی که ممکن است زندگی مشترک شما را تهدید کند صحبت می کنیم.

فهرست محتوا

نحوه ی انجام مشاوره ی قبل از ازدواج چگونه است ؟

 

مشاوره ازدواج
مشاوره ازدواج

قبل از هر چیزی باید یک مشاور خوب انتخاب کنید. بهتر است به یک روانشناس بالینی که تخصص مشاور پیش از ازدواج دارد مراجعه کنید.جلسات مشاوره ی پیش از ازدواج بصورت فردی و زوجی صورت می گیرد. هر دو طرف باید در جلسات مشاوره صداقت داشته باشند ، زیرا مشاور قرار نیست هیچ کدام از صحبت های ما را به طرف مقابل بگوید. مشاور در جلسات از آزمون ها و تست های پیش از ازدواج استفاده می کند و با توجه به جواب تست های انجام شده به یک سری از خصوصیات هر دو طرف دست می یابد. هدف شما از این مشاور انتخاب صحیح و مناسب همسر خود برای یک عمر زندگی است ، پس باید به تمامی صحبت های مشاور گوش بدهید و به سوالاتی که از شما می پرسد با صداقت جواب بدهید. این را باید در نظر داشته باشید که قرار نیست مشاور به شما بگوید که ازدواج کنید یا خیر هدف مشاور فقط آشنا کردن شما با برخی از مشکلات پیش رو می باشد که امکان پیش آمدن آن ممکن است بسیار کم باشد.


در جلسه ی مشاوره چه چیزهای را بگویم؟

اگر جلسه ی مشاوره بصورت زوجی است و شما در حضور همسرتان نمی توانید یکسری از مسائل را بیان کنید بهتر است از گفتن آن خودداری کنید. و آن را در فرصتی مناسب با مشاور خود در میان بگذارید، لازم نیست تمامی مسائل خانوادگی خود را بازگو کنید، فقط اگر مطلب و موضوعی است که فکر می کنید فهمیدن آن در گذر زمان ممکن است باعث بروز مشکل درزندگی تان شود را بیان کنید.


بهترین زمان مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج چه زمانی است؟

بهترین زمان مراجعه به مشاوره نه زمانی است که دو نفر مدت زیادی را باهم بودند و علاقه و احساسی بین آنها شکل گرفته است و نه زمانی است که هنوز هیچ صحبتی با یکدیگر نداشته اند. بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که دو نفر حداقل ۱۰ ساعت با یکدیگر راجع به مسائل مختلف صحبت کرده اند.

معمولا تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج ۶ تا ۱۰ جلسه می باشد که اگر جلسات مشاوره خوب پیش برود ، نهایت ۳ تا ۴ جلسه ۱.۵ ساعتی کافی است ، اما اگر لازم باشد که مشاور درباره ی ریسک های این ازدواج صحبت کند تعداد جلسات را بیشتر می کند.

شاید برای خیلی از شما سوال باشد که می شود جلسه ی مشاوره را بصورت فردی انجام داد یا خیر؟

این مسئله وجود دارد که گاها یکی از طرفین به مشاور مراجعه کند، این موضوع هیچ ایرادی ندارد، اما گاها پیش می آید که یکی از زوجین در محل کار یا از طریق دوست و آشنایی به یک مشاور مراجعه می کند و طرف دیگر به مشاور دیگر این موضوع باعث می شود که در تصمیم گیری های دو نفر مشکل به وجود بیاید از این رو بهتر است هر دو نفر به یک مشاور مراجعه کنند تا مشاور صحبت های هر دو آنها را بشنود و زوجین را برای تصمیم گیری درست راهنمایی کند.


آیا انجام تست های قبل ازدواج موثر است یا خیر ؟

 تست هایی که مشاوران پیش از ازدواج در جلسه ی مشاوره از خانم و آقا می گیرند می تواند برای شناخت دو طرف به مشاور کمک شایانی کند. برای مثال مشاور با انجام تست های روانشناسی متوجه می شود که یکی از زوجین درونگرا است ، احساسات خود را نمی تواند بیان کند ، خلوت و تنهایی را دوست دارد و … در مقابل طرف دیگر برون گرا می باشد، جمع های شلوغ و دوستانه را دوست دارد و احساسات خود را به راحتی بیان می کند و … حال وظیفه ی مشاور این است که دو طرف را با این تفاوت ها آشنا کند تا این تفاوت ها باعث بروز مشکلات در آینده نشوند که در نتیجه منجر به مشاوره طلاق مرد و زن شود. گاهی مشاور از طریق همین تست های روانشناسی به یک سری از مسائل دست پیدا می کند که ناچار می شود به طرفین بگوید که شما فعلا آمادگی فکر کردن به ازدواج را ندارید، سپس مشکل فرد را حل کند و فرد را آماده تصمیم گیری به ازدواج درست و عاقلانه کند. 


عوامل موثر بر ازدواج:

عوامل موثر بر ازدواج دو دسته می باشد، یکی عوامل پیش بینی کننده ازدواج و دیگری عوامل حمایت کننده ی ازدواج. برای مثال فردی همه ی نکات مثبت ازدواج اعم از: لحاظ موقعیت شغلی، استقلال مالی، تحصیلات و دیگر مواردی که جزء فاکتورهای مهم ازدواج است را دارد اما با انجام تست ها و مراجعه به مشاور قبل از ازدواج مشخص می شود که این فرد دارای اختلال روانی است ، در این صورت ابتدا باید این مسئله ی جدی و مهم را با کمک یک روانشناس حل کند سپس به ازدواج فکر کرده و اقدام کند. 


در نهایت:

شاید بسیاری از کسانی که به مشاور مراجعه می کنند ، بعد از اینکه مشاور تمامی مشکلات پیش آمده و ریسک های موجود را به آن ها می گوید در آخر ، باز هم از روی احساسات تصمیم به ازدواج می گیرند و چشم خود را بر روی مشکلات می بندند. همین افراد در آینده با مشکلاتی مواجه می شوند که مشاور پیش از ازدواج ریسک های این مشکلات را به آنها بازگو کرده بود ، پس پیشنهاد می شود که اگر به مشاور پیش از ازدواج مراجعه می کنید، حتما به گفته های مشاور برای تصمیم گیری بهتر و ساختن زندگی خوب و پر از آرامش اهمیت دهید و چنانچه مشکلی در این زمینه داشتید می توانید با مرکز مشاوره خانواده تلفنی رایکو تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در این مورد در اختیارتان قرار بدهند.

سوالات متداول

۱- مشاوره ازدواج به چه صورت انجام می شود؟

معمولا اولین جلسات مشاوره به صورت انفرادی برگزار می شود و روانشناس با مصاحبه و مشاوره و انجام تست های مختلف سعی به شناخت خصوصیات و ویژگی های طرفین می کند و پس از جلسات انفرادی ، جلسات با حضور طرفین برگزار می گردند و نکته ی حائز اهمیت این است که باید هر دو طرف ، صداقت کامل در بیان موضوعات گوناگون را داشته باشند و نهایتا باتوجه به تیپ شخصیتی و ویژگی های مهم ، مسائل آشکارتر می شوند و تصمیم گیری راحت تر و آگاهانه تر انجام می شود.

۲- آیا انجام مشاوره ازدواج به صورت تلفنی امکان پذیر می باشد؟

برخی از افراد با وجود احساس نیاز به مشاوره ، به دلیل مشغله های زندگی و یا دلایل مختلف ، نمی توانند این نیاز را برآورده سازند و باتوجه به ضرورت امر ازدواج نمی توان نیاز به مشاوره قبل از ازدواج را نادیده گرفت. مرکز مشاوره تلفنی رایکو برای این عزیزان نیز تدابیری اندیشیده تا بتوانند به صورت تلفنی با مشاوران و روانشناسان ، مسائل خود را مطرح کنند و راهنمایی جویند.

۳- ارکان مهم شناخت قبل از ازدواج کدامند؟

حضور در جلسات مشاوره ، رفت و آمد بین خانواده ها ، مسافرت ، گفتگو درباره ی ویژگی های شخصیتی و مسائل اقتصادی ، داشتن کفویت ظاهری ، آشنا شدن با ویژگی های خانوادگی و آداب معاشرت خانوادگی ، شناخت علایق جنسی و احساسات و به صورت کلی شناخت موضوعاتی که برای طرفین حائز اهمیت است قبل از ازدواج امری ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ازدواج با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲۲ نظرها

  1. سلام، دخترم به تازگی قصد ازدواج داره با اقایی که کار مشخصی نداره و تو تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم به شدت رفیق بازم هست حالا منو پدرش هرچقدر داریم مخالفت میکنیم قبول نمیکنه شما چه پیشنهادی دارید؟

    1. با سلام و وقت بخیر، می بایست به صورت منطقی و با ذکر دلیل و مستندات با دختر خود در این خصوص صحبت کنید و دلایل خود را برای مخالفت با ازدواج ایشان بیان نمایید. در صورتی که دخترتان علاقه شدید و وابستگی به خواستگار دارند، به دلیل امکان تجربه ناکامی و افسردگی حاصل از جدایی، بهتر است که از مشاور متخصص این حوزه کمک بگیرید.

    1. با سلام و احترام، اگر همسرتان رفتار تحقیر آمیزی را با شما پیش گرفته و رفتارهای او موجب اذیت و آزار شما می شود، این رفتارها را بدون قضاوت بررسی کرده تا بدانید این رفتارهای همسرتان چه علتی دارد. برای اینکه بتوانید علت رفتارهای تحقیر آمیز همسرتان را بفهمید، به رفتار خودتان نیز توجه کنید و بیاندیشید او چه مواقعی این رفتارها را از خود نشان می دهد و آیا این رفتار او ارتباطی با رفتارهای شما دارد؟ اگر همیشه در مقابل توهین و تحقیرهای همسرتان سکوت اختیار کرده اید یکبار، از حق خود دفاع کنید. در کل باید به دنبال کشف ارتباط بین تمسخر همسر و رفتار خودتان باشید.

    1. با سلام و درود، طبیعتا هر شخصی معیارهای خاص خود را برای انتخاب همسر دارد چرا که همسر مناسب برای هر کسی معنی خاصی دارد اما معیارهای اولیه ای وجود دارد که به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تا حدودی خوشبختی و موفقیت زندگی مشترک خود را تضمین کنید. بعضی از معیارهای اصلی و اولیه شامل: فاصله سنی، وضعیت ظاهری، اخلاق و رفتار، تناسب عقایدی، تناسب فرهنگی و اجتماعی، تناسب تحصیلی و اقتصادی، سلامت جسمانی و روانی، مشابه بودن روحیات و خلقیات و … می باشد.

  2. درود بر شما. من یه خواستگار خوب دارم موقعیتش خیلی خوبه هم پول داره هم ماشین هم ظاهر خلاصه که خوبه اما من حس میکنم یه مقدار اعتیاد داره، چجوری متوجه بشم؟

    1. با سلام، به این علائم در خواستگارتان دقت کنید در صورتی که موارد ذکر شده را مشاهده کردید لازم است هر چه سریع تر نسبت به انجام آزمایش اقدام کنید از جمله: به ورزش و کارهای جسمی علاقه ای نشان نمیدهد، به کار و خانواده علاقه ای ندارد، بی دلیل پول خرج میکند. دچار مشکلات گوارشی است، تا یک ساعت پس از مصرف بدنش خارش میگیرد، وسایل غیر متعارف مثل زرورق سیگار، لوله خودکار و سرنگ را دارد، بیشتر با افراد مشکوک رابطه برقرار میکند و به شکل غیر متعارف عرق میریزد.

    1. با سلام و درود، مطابق با تجربیات افراد در این زمینه، بهترین زمان برای این نوع مشاوره، قبل از دوران نامزدی و قبل از عقد یا حتی در زمان آشنایی یعنی دوران دوستی یا اوایل خواستگاری می باشد. چرا که در این زمان بهترین و بیشترین تاثیر را در انتخاب شما خواهد داشت. اگر دوران آشنایی شما تمام شده است، در این مرحله هم گرفتن مشاوره برای داشتن انتخاب و زندگی بهتر، بسیار سودمند خواهد بود چرا که هر کدام از طرفین با توجه به شرایطشان، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

  3. سلام من با یه اقای ۳۰ ساله اشنا شدم قصد ازدواج داریم خانواده هامونم در جریانن به نظرتون بهتره چه زمانی به مشاور مراجعه کنیم.

    1. با سلام و درود، مطابق با تجربیات افراد در این زمینه، بهترین زمان برای این نوع مشاوره، قبل از دوران نامزدی و قبل از عقد یا حتی در زمان آشنایی یعنی دوران دوستی یا اوایل خواستگاری می باشد. چرا که در این زمان بهترین و بیشترین تاثیر را در انتخاب شما خواهد داشت. اگر دوران آشنایی شما تمام شده است، در این مرحله هم گرفتن مشاوره برای داشتن انتخاب و زندگی بهتر، بسیار سودمند خواهد بود چرا که هر کدام از طرفین با توجه به شرایطشان، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

  4. سلام، من ۲۸ سالمه برام خواستگار اومده از نظر اعتقادی باهم خیلی فاصله داریم و من قبلن نامزد داشتم البته بهش نگفتم ترسیدم به نظرتون باید بگم؟ چون از نظر خانوادشون طلاق خیلی بده

    1. با سلام و احترام، با توجه به اینکه شرایط افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، موضوع در میان گذاشتن روابط قبلی با خواستگار فرمول ثابتی برای همه افراد ندارد، اما به طور کلی اگر رابطه ای در گذشته شما وجود دارد که عمیق و جدی بوده، لازم است با خواستگار خود در میان بگذارید چرا که پنهان کردن این موضوع می تواند در آینده مشکل ساز باشد ولی اگر از قبل ازدواج آن را مطرح نمایید، هم بدون احساس گناه می توانید به زندگی ادامه دهید هم زندگی مشترک شما دارای اعتماد خواهد بود، اما اگر رابطه شما سطحی و بچه گانه بوده، معمولا نیازی به درمیان گذاشتن آن نمی باشد.

  5. سلام روز بخیر. من و یه آقایی دو ساله که آشنا شدیم الان خیلی جدی شده و داریم ازدواج میکنیم میخواستم بدونم اینکه باید بریم پیش روانشناس الزامیه برای تست دادن یا میشه نریم؟

    1. با سلام، مشاوره ی قبل از ازدواج در برخی موارد به شما کمک میکند مانند: تواقعات و خواسته های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و از شما می خواهد تا بدون هیچگونه خود سانسوری و محدودیت نظرتان را در مورد ازدواج با وی به اشتراک بگذارید، انتظارات از زندگی زناشویی واقع بینانه باشد، مهارت های ارتباطی آموخته شود، دست کشیدن از عادت های غلط برای دو طرف، بررسی اخنلافات مذهبی، شخصیتی، ظاهری و… به صورت کلی برای بهترین انتخاب لازم است حتما مشاوره ی قبل از ازدواج داشته باشید.

  6. سلام، وقت بخیر من مدت ۲سال است با آقایی در ارتباطم و خیلی دوسش دارم، جدیدا داریم به ازدواج فکر میکنیم ولی الان که دارم جدی تر فکر میکنم میبینم همه ی معیارهایی که برای ازدواجم انتخاب کرده بودم رو نداره، به نظر شما من چیکار کنم با این اقا ادامه بدم و از معیارهام چشم پوشی کنم یا نه

    1. با سلام و درود، شما نمی‌توانید معیارهایتان را به طور کلی کنار بگذارید اما می‌توانید از برخی آن‌ها به خاطر طرف مقابلتان چشم‌پوشی کنید. البته این درصورتی است که طرف مقابل شما حداقل نیمی از معیارهای مدنظر شما را برآورده کرده باشد. به‌علاوه صرف‌نظر کردن از معیارهایی که نخستین اولویت‌ها را برای شما داشته‌اند معمولاً باعث پشیمانی در آینده خواهد شد، بهتر است قبل از هر گونه اقدام جدی ابتدا با مشاور ازدواج هر دو طرف صحبت کنند و در نهایت تصمیم بگیرند.

  7. خسته نباشید. من با آقایی دو ساله که ارتباط دارم خیلی به هم دیگه وابسته شدیم. از لحاظ لحاظ با هم اوکی ایم ولی یه مشکلی هست خانواده ما از لحاظ اعتقادات مذهبی کاملا با هم متفاوتن. ما دوتا حتی به ازدواج هم فکر میکنیم ولی راستش من یکم میترسم که خانواده ها مخالفت کنن بنظرتون ادامه دادن به رابطه درسته تو این شرایط؟

    1. با سلام و درود، عقاید افراد با یک دیگر متفاوت است و به طور کلی تجربه نشان داده است، افرادی که با اعتقادات مذهبی مشابه با یکدیگر ازدواج کرده‌ اند، زندگی موفق تری نسبت به زوجین با افکار مختلف، داشته اند. گاهی ممکن است طرفین اعتقادات مذهبی یکسانی نداشته باشند و تفاوت ها و اختلافات کوچک با یک دیگر داشته باشند و اما گاهی این اختلاف آن قدر زیاد می ‌شود که ممکن است مشکلاتی بسیار شدید و جدی زندگی مشترک آینده طرفین را تهدید کند و حتی خانواده طرفین را تحت شعاع قرار دهد. گاهی اوقات زوجین به این موضوع توجه نمیکنند و در آینده دچار اختلافات بسیاری میشوند، قبل از هرگونه تصمیم جدی بهتر است هر دو طرف با مشاور صحبتت کنند و بتوانند برای ادامه مسیر و جلب موافقت خانواده همکاری داشته باشند.

  8. سلام پسری ۲۶ ساله هستم ک به خواستگاری دختری ۱۷ ساله رفتم ک از فامیل خیلی نزدیک هست اما پدر دختر جواب منفی داد و گفت دختر میدیم دختر میگیریم اینم بگم ک ایشون قبلا واسه خواستگاری از برادر زاده م جواب نه شنیده بودن حالا به خاطر همین مخالفن به نظرتون چی کار کنم ک راضی بشن و لجبازی نکن دخترش منو دوس داره و گفته اگه بابام قبول نکنه خودشو میکشه حالا من چه طور باباش و راضی کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام . اگر خانم مورد علاقه ی شما تمامی شرایط همسری شما را دارد و کفویت و همتایی لازم وجود دارد ، بهترین راهکار برای جلب اعتماد و توجه پدر ایشان خواستگاری کردن به همراه خانواده است . سعی کنید به طور مستقیم اقدامی انجام ندهید و تعصب و سوگیری خاصی در رفتار خود نشان ندهید . اگر شرایط صحبت کردن شما در جلسات خواستگاری فراهم بود ، دلایل منطقی مبنی بر خوشبخت کردن دختر خانواده را بیان کنید و بعد به بیان دلایل احساسی بپردازید زیرا هر پدری موفقیت و خوشبختی فرزندان خود را از خداوند متعال خواستار است . ضمنا در صورتی که فرد معتمدی از سمت هر دو خانواده وجود داشته باشد که توانایی تاثیرگذاری داشته باشد ، میتواند به عنوان واسطه در این امر یاری رسان شما باشد . ممکن است این پروسه طولانی و زمان بر باشد دست از تلاش برندارید و در طول این مدت به هیچ وجه عملی را از روی عجله انجام ندهید و اجازه بدهید مقداری از مشکلات را زمان حل کند. و نهایتا با هوشمندی این مشکل را حل کنید و اجازه ندهید بین خانواده ها مشکل خاصی به وجود بیاید و در زندگی شما در آینده مشکل ساز شود و با موافقت هر دو خانواده اقدام به ازدواج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره