اعتیاد و مواد مخدر

علائم و نشانه های مصرف حشیش

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و نشانه های مصرف حشیش با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

تماس از استان تهران ۹۰۹۲۳۰۵۹۷۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

همان طور که میدانید، حشیش نوعی ماده مخدر خطرناک می باشد که موجب توهم و هذیان در فرد مصرف کننده می شود. این ماده مخدر از نوعی گیاه به نام “شاه دانه هندی” به دست می آید. از این گیاه علاوه بر استخراج حشیش، مواد مخدر دیگری نظیر: ماری جوانا، گراس، بنگ و … نیز ساخته می شود.

در ابتدا این گیاه نیز همانند تریاک، خاصیت درمانی داشته اما پس از گذشت زمان، به یک ماده  مخدر اعتیاد آور از نوع تدخینی تبدیل شده است. عموما افراد مبتلا به حشیش، برای مصرف این ماده ی مخدر، مقداری از آن را با توتون سیگار ترکیب کرده و به صورت دود کردن سیگار، نسبت به استعمال آن اقدام می کنند. البته برخی دیگر نیز آن را به همراه مواد غذایی و یا نوشیدنی می خورند.

در روش اول حشیش به سرعت جذب بدن شده و علائم نشئگی بروز خواهد کرد ؛ اما در روش دوم، فرآیند جذب ماده کند تر اتفاق افتاده اما زمان نشئگی ماندگارتر است. متاسفانه مصرف این ماده، امکان اعتیاد به مواد مخدر دیگری نظیر هروئین و تریاک را چند برابر می کند.

تاثیری که حشیش بر روی ظاهر و آناتومی بدن انسان می گذارد به چند عامل مهم از جمل مقدار و دفعات مصرف، میزان تحمل و توانایی بدن فرد، نوع مصرف(خوراکی و یا تدخینی) و… بستگی دارد و شدت این علائم در همه ی افراد یکسان نمی باشد. در ادامه این مطلب شما را با علائم و نشانه های شایع در فرد معتاد به حشیش آشنا خواهیم کرد.

علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش

علائم و نشانه های افراد معتاد به حشیش
علائم و نشانه های اعتیاد به حشیش

۱. افزایش اشتهای کاذب

معمولا افرادی که حشیش مصرف می کنند، حجم زیادی از این ماده را به معده و ریه هایشان وارد می کنند. این مواد موجب اختلال در کارکرد صحیح مغز و همچنین تحریک معده خواهد شد؛ در نتیجه افراد به هنگام خوردن غذا، احساس سیری پیدا نکرده و روزانه مقدار زیادی غذا و میان وعده مصرف می کنند. لازم به ذکر است که این اشتها کاذب بوده و بیش از حد نیاز بدن می باشد.

البته افراد زیادی هستند که نسبت به دیگران از اشتهای بیشتری برخوردارند. در برخی از مواقع، داشتن فعالیت های زیاد، ابتلا به برخی از بیماری ها مانند پرخوری عصبی، انجام ورزش های سنگین و یا حتی پرداختن به بازی های فکری، موجب بروز اشتهای زیاد خواهند شد که نباید این اشتها را از علائم مصرف حشیش دانست. تمایل به خوردن مواد خوراکی شیرین نیز، در این افراد بسیار شایع است.

۲. قرمزی چشم ها

قرمز شدن چشم ها دلایل مختلفی مانند حساسیت فصلی، نفوذ گرد و غبار به منافذ چشم، تابش شدید آفتاب و بیماری های چشمی دارد. اما افرادی که به مصرف حشیش اعتیاد پیدا کرده اند، عمدتا در اکثر مواقع چشمانی ملتهب و قرمز خواهند داشت. این التهاب به دلیل متورم شدن عروق های خونی در قسمت سفید چشم می شوند. قرمزی چشم افراد مبتلا به مواد مخدر، حالت همیشگی به خود گرفته و به یکی از بارز ترین علائم اعتیاد به حشیش تبدیل شده است.

۳. زل زدن طولانی مدت به یک نقطه

افراد مبتلا به حشیش، اغلب اوقات اختیار فکر و ذهن خود را از دست می دهند و گاهی افکارشان در یک نقطه قفل می شود. خیره شدن به یک نقطه، زل زدن به مناطق دور دست به مدت زیاد، از عواقب مصرف حشیش می باشد.

۴. خندیدن بی دلیل و بیش از حد

خندیدن بی دلیل و بی جا
خندیدن بی دلیل و بیش از حد

قطعا بین شوخ طبعی و زوال عقل تفاوت های زیادی وجود دارد. نداشتن ثبات عقلی، یکی از علائم مصرف حشیش می باشد. این افراد عموما بدون علت خاصی و گاهی حتی در شرایط نامناسب می خندند. اغلب این خنده ها بسیار طولانی و بی معنا می باشند.

در واقع در بسیاری از این موارد، خندیدن های بی جا خارج از کنترل افراد معتاد به حشیش می باشد. آن ها حتی در موقعیت های غمگین و پر تنش نیز به راحتی و بدون رو دربایستی با دیگران قهقهه می زنند.

۵. خشک شدن شدید دهان

اعتیاد به حشیش، علاوه بر تخریب، پوسیدگی و تغییر رنگ لثه و دندان ها، موجب خشکی بیش از حد دهان نیز خواهد شد. گاز های حاصل از استعمال حشیش، مواد ضدعفونی کننده و مولد ترشح بزاق دهان را به شدت کاهش می دهد و مسبب خشکی دهان می شود. متاسفانه این خشکی بسیار خطرناک است و درمان آن بسیار سخت خواهد بود. دندان قروچه نیز یکی از علائم حشیش به شمار می آید.

۶. اختلالات جنسی

در ابتدای مصرف حشیش، بروز اختلالات جنسی بسیار گزارش شده است اما پس از اعتیاد به این مواد، میل جنسی به شدت کاهش می یابد. مصرف حشیش، سطح هورمون های مردانه را پایین آورده و مشکل نعوظ را به دنبال خواهد داشت. البته در بانوان نیز موجب کاهش هورمون های زنانه و به هم ریختگی سیکل عادت ماهیانه می شود. در نتیجه ی این عوامل، اراده و رغبت به روابط جنسی کم شده و می تواند برای خود فرد و حتی همسر او مشکل ساز باشد.

۷. نامنظم شدن خواب

یکی از علائم حشیش که قسمتی از عوارض جسمی اعتیاد محسوب می شود، بروز اختلالات متعدد در زمینه خواب است. این افراد به علت استرس شدید، دچار مشکلات خواب، مخصوصا کم خوابی خواهند شد. همان طور که می دانید، نداشتن خواب کافی و مفید، موجب بد خلقی، پرخاشگری، بی حوصلگی و بروز درد در اندام ها می شود و زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری ها خواهد شد.  پس مصرف مخدر، علاوه بر وابستگی سبب اختلالات بسیاری خواهد شد که در نتیجه برهم زدن ریتم خواب به وجود می آید.

۸. بروز توهم و هذیان

توهم و هذیان افراد معتاد به حشیش
بروز توهم و هذیان

بعد از مصرف حشیش، دو الی چهار ساعت زمان طی می شود تا شخص به حالت نشئگی در بیاید. اثرات این مواد پس از گذشت این زمان از بین می رود، اما حالات روحی آن همچنان برجا خواهند ماند. یکی از شایع ترین علائم مصرف حشیش، بروز توهم و هذیان است. بر خلاف باورهای عامیانه، استعمال حشیش، موجب لذت و سرخوشی نمی شود و تنها توهم آن را به وجود می آورد.

متاسفانه مواد توهم زا به سرعت وارد خون شده و خود را به مغز می رسانند. در این حالت فرد کنترل رفتار و حرکات خود را از دست داده و ممکن است کارهای خطرناک و یا شرم آوری را انجام دهد. ممکن است که او چیزهایی را ببیند که دیگران قادر به تماشای آن نیستند و یا صداهایی را می شنوند که اصلا وجود خارجی ندارند و تنها بر گرفته از توهمات ذهنی فرد است.

نکته جالب اینجاست که آن ها پس از رفع نشئگی، به هیچ وجه حرکات و صحبت های خود را به خاطر نمی آورند. ضمنا این افراد دچار خود شیفتگی می باشند و در اکثر مواقع خود را بالاتر و برتر از دیگران می دانند، البته این طرز تفکر، نوعی هذیان محسوب می شود.

۹. افزایش حواس چندگانه

اعتیاد به حشیش، موجب حساس شدن بیش از حد حس بویایی، شنوایی، بینایی و لامسه می شود. این افراد ممکن است صداهایی را بشنوند که فاصله زیادی با منبع تولید صدا دارند و یا بوهای متنوع را با شدت بیشتری استشمام کنند. افراد مبتلا به حشیش، رنگ ها را بسیار واضح تر و شفاف تر مشاهده می کنند و یا اجسام را بزرگتر و کوچکتر از حد معمول می بینند.

۱۰. خستگی و بی حوصلگی مفرط

طبیعی است که بسیاری از افراد، در پایان روز احساس خستگی داشته باشند اما اگر خستگی مفرط بدون هیچ گونه پیش زمینه ای بروز کند، زنگ خطری به عنوان علائم ویژه ی اعتیاد به حشیش و سایر مواد مخدر می باشد. عموما افراد مبتلا به حشیش از نیرو و انرژی کمتری برخوردار بوده و توانایی انجام کارهای روزمره  خود را ندارند. همچنین مصرف بیش از حد این ماده، سبب از کار افتادگی مفاصل و عضلات خواهد شد. زیاده روی در استعمال این ماده ی مخدر، بی انگیزگی و ناامیدی در افراد مبتلا را چند برابر می کند.

۱۱. اختلال در قوه ی یادگیری و تمرکز

مواد تشکیل دهنده حشیش، تاثیرات مستقیمی بر مرکز کنترل مغز و بخش هماهنگی حرکات بدن می گذارند. در چنین شرایطی امکان تمرکز فرد بر درک اتفاقات زندگی غیر ممکن می شود و قدرت تصمیم گیری از آن ها سلب خواهد شد. این افراد گذر زمان را بسیار کند احساس می کنند و قوه یادگیری آن ها به شدت مورد تخریب قرار می گیرد. رانندگی در چنین شرایطی بسیار خطرناک بوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ همچنین فراموش کردن اتفاقات روزانه و ضعیف شدن حافظه نیز از علائم حشیش به شمار می آیند.

۱۲. اضطراب همیشگی

اضطراب و استرس
اضطراب همیشگی

افراد معتاد به مصرف حشیش، از مشکلات روان شناختی بسیاری رنج می برند و امکان ابتلا به افسردگی، استرس و اضطراب در آن ها بسیار زیاد است. به دلیل نداشتن تسلط بر رفتار و حرکات خود، دچار اضطراب دائمی می شوند. عده ای از افراد نیز اعتیاد خود را مخفی می کنند که این موضوع زمینه را برای افزایش استرس شدید آن ها مهیا می کند. به طور کلی داشتن اضطراب همیشگی و بی دلیل، یکی دیگر از علائم حشیش شناخته شده است.

۱۳. افت فشار

اعتیاد به حشیش سبب افت فشار در اغلب اوقات خواهد شد. از علائم کاهش فشار می توان به سرگیجه و حالت تهوع، تعریق بدن و صورت، پایین آمدن دمای بدن، رنگ پریدگی و… اشاره کرد. در واقع مصرف حشیش موجب آسیب رساندن به سیستم اعصاب مرکزی می شود و در ضمن موجب کاهش ضربان قلب، کند شدن جریان خون در بدن و پایین آمدن سطح فشار خون نیز می شود.

۱۴. کاهش قدرت تجزیه و تحلیل مغز

پس از استعمال حشیش، با گذشت حداقل یک ساعت از زمان مصرف، فعالیت مغز به شدت افزایش یافته و قدرت درک اتفاقات به شکل قابل توجهی کاهش می یابد؛ به گونه ای که حتی فهمیدن اتفاقات ساده و واضح نیز برای آن ها غیر ممکن خواهد شد.

در این گونه افراد، امکان آتروفی و تحلیل بافت های مغز و همچنین احتمال تخریب قسمتی از مغز که در بخش جلوی پیشانی افراد واقع می باشد نیز وجود دارد. این قسمت از مغز وظیفه کنترل و هماهنگی ذهن با رفتارهای عاطفی را بر عهده دارد. تخریب این ناحیه سبب بروز علائمی نظیر آشفتگی و بی قراری بیش از حد، افسردگی، هیجانات احساسی و… خواهد شد.

۱۵. دیوانگی و جنون

در صورتی که مصرف حشیش بیش از حد معمول صورت بپذیرد، امکان دیوانگی و جنون در فرد وجود خواهد داشت. یکی دیگر از علائم خطرناک حشیش، بروز رفتار های بی ربط و بدون پایه و اساس است. در بسیاری از مواقع، افراد حرف هایی را به زبان می آورند که کاملا نامفهوم بوده و معنای خاصی ندارند و یا حرکاتی خارج از عرف انجام می دهند و حالت سرخوشی عجیبی در وجود آن ها نهادینه شده است.

در واقع مصرف مواد مخدر مخصوصا حشیش، رابطه تنگاتنگی با بروز اختلالات روانی در افراد و نابودی سلول های مغز دارد. در صورت داشتن سابقه خانوادگی به جنون، امکان ابتلا چند برابر خواهد شد. بر طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف مرتب حشیش موجب بروز عوارض جبران ناپذیری در فرد خواهد شد که حتی پس از ترک وی نیز، این اختلالات کم و بیش وجود خواهند داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که بروز همه این علائم، مهر تایید بر مصرف حشیش فرد مورد نظر شما نخواهد بود. چه بسا در بسیاری از موارد، وجود یک بیماری خاموش، مسبب این علائم شده است. برای تشخیص قطعی اعتیاد به حشیش، انجام آزمایش خون مطمئن ترین راه خواهد بود چرا که این امکان وجود دارد که فرد معتاد دارای همه علائم مصرف حشیش نباشد و شما را به گمراهی بکشاند.

سوالات متداول

۱- اعتیاد به حشیش به طور کلی چه علائمی دارد؟

می توان گفت اعتیاد به این موارد علائمی همچون افزایش اشتهای کاذب، قرمزی چشم ها، بروز توهم و هذیان و... می باشد که لیست کامل آن در متن مقاله ذکر شده است.

۲- در چه حالتی مصرف حشیش موجب دیوانگی و جنون خواهد شد؟

چنانچه مصرف این مواد بیش از حد معمول انجام شود، می تواند باعث دیوانگی و جنون و همچنین بروز رفتارهای خطرناک بی ربط و بی پایه و اساس شود.

۳- مطمئن ترین راه تشخیص اعتیاد به حشیش در افراد چیست؟

می توان گفت مورد اطمینان ترین راه برای تشخیص اعتیاد به این مواد در افراد، آزمایش خون خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم و نشانه های مصرف حشیش با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

تماس از استان تهران ۹۰۹۲۳۰۵۹۷۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. باسلام و وقت بخیر مدت ۷ سالی باهمسر هستم و از لحاظ روحی جسمی جنسی خیلی پرهیجان و پرقدرت بود.الان بمدت یکساله رفته رفته میل جنسیش بشدت کم شده عصبی شده واصلا نمیدونم چشه بینهایت بیحال و بیجون و لاغر شده و یوقتا یه لکه ها و تکه های قهوه ای مشکوک مث ردِ ترشک یاهمچین چیزی توجاهای مختلف میبینم .یعنی چیزی مصرف میکنه؟

    1. با سلام و وقت بخیر، مصرف مواد مخدر (هر ماده ای) یک سری علائم ظاهری، رفتاری، روحی و … دارد که هر کدام از این موارد با توجه به ماده مصرفی ممکن است متفاوت باشد. برخی از علائم فیزیکی شامل: خون گرفتی و قرمزی چشم ها، کاهش وزن ناگهانی، به هم ریختن دوره های خواب و … می شود اما باید توجه داشته باشید هیچ یک از این علائم به طور قطعی نشان دهنده اعتیاد به مواد مخدر نمی باشند، برای اطمینان کامل از این موضوع، فرد می بایست آزمایش های لازم را انجام دهند.

  2. سلام پسره ۳۰ ساله ی من متاسفانه معتاد شده و ما نگرانشیم پدرش میگه حشیش مصرف میکنه ما از کجا میتونیم مطمعن بشیم؟

    1. با سلام و درود، علائمی به طور معمول وجود دارند که می توانید از طریق آنها، مصرف حشیش را تا حدودی تشخیص دهید. قرمزی چشم‌های فرد مصرف‌کننده به دلیل تأثیر این ماده بر عروق خونی ملتحمه چشم، خیره شدن بی‌دلیل به یک نقطه یا یک شی، خنده‌های بی‌دلیل و بی‌مورد و خشکی دهان، احساس آرامش و سرخوشی و افزایش اشتها و …. اما برای تشخیص دقیق تر می بایست از طریق مراکز و آزمایش های تخصصی اقدام نمایید.

    1. با سلام و وقت بخیر، سرخوش بودن نشانه خیلی از روحیات مثبت مانند: حس خوب به زندگی، روابط اجتماعی عالی، حال خوب داشتن و … می باشد و صرفا بر اساس یک نشانه نمی توانید تشخیص اعتیاد به مواد را برای ایشان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره