روانشناسی

توهم چیست | انواع توهم و راهکار های درمان بیماری توهم

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع توهم و علل ایجاد آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

توهم یعنی فرد با حواس پنج گانه ی خود موضوعاتی را احساس و یا درک می کند که در واقعیت وجود خارجی ندارد ولی شخصی که دچار توهم می شود آن را واقعی می پندارد یا می توان توهم را اینگونه تعریف کرد که به معنای حس کردن چیزی بدون وجود محرک و درک کردن آن می باشد. مثلا شخصی دائما فکر می کند که کسی پشت سر او ایستاده است در حالی که همچین کسی در واقعیت نیست و یا در فکر خود همواره کسی را می بیند که مشغول انجام کاری است و یا دائما حرفی را تکرار می کند در حالی که هیچ یک از این ها در دنیای واقعی وجود خارجی ندارد.

توهم معمولا به عنوان نشانه ی اساسی در برخی از اختلالات روانی محسوب می شود و لازم است که حتما به موقع بررسی شود. گاها پیش آمده است که افراد سالم هم در هنگام خواب و یا موقع بیدارشدن از خواب دچار توهم می شوند. به توهم هایی که فرد در هنگام خواب دچار آن می شود توهم هیپناگوژیک و توهم هنگام بیدار شدن را توهم هیپناپومینگ می گویند. معمولا این نوع از توهم ها بسیار ساده و کوتاه می باشد. توهم انواع و اشکال مختلفی دارد که ما در ادامه ی مطلب سعی می کنیم درباره ی آن و علل ایجاد “توهم” اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

توهم دیگری به غیر از توهم بویایی و شنوایی وجود دارد که فرد بوهایی را حس می کند که آزار دهنده است و یا دائما حس می کند که حشره ای در روی بدنش راه می رود.

فهرست محتوا

انواع توهم

توهم بینایی: یک نوع از انواع توهم به این صورت است که شخص تصویر موجود و یا انسانی را می بیند و فکر می کند که در دنیای واقعی وجود دارد. در مراحل اولیه شروع بیماری و اختلال روانی فردی که دچار توهم بینایی می شود از تصاویری که می بیند وحشت می کند که این تصاویر برای او ترسناک و وحشتاک است.

توهم شنوایی:

توهم شنیداری
توهم شنوایی

 

همانطور که در قبل هم اشاره کردیم توهم اشکال مختلفی دارد که یکی دیگر از اشکال آن توهم شنوایی می باشد یعنی فرد صداهایی را می شنود که دیگران قادر به شنیدن آن ها نیستند. ممکن است بسیاری از این توهم های شنوایی خطرناک باشند، به این صورت که فرد در توهم خود صدایی را می شنود که کسی به او دستور انجام کار خطرناک مثل آتش سوزی، کشتن دیگران و ضرب و جرح را می دهد. 


تفاوت توهم و هذیان چیست؟

شاید برای اغلب شما این سوال پیش بیاید که آیا توهم همان هذیان است؟ جالب است بدانید که بین توهم و هذیان تفاوت وجود دارد. همانطور که در مطالب بالا هم به آن اشاره کردیم توهم یعنی درک حسی اشتباهی که فرد گمان می کند که در عالم خارج وجود دارد در حالی که هیچ محرکی در دنیای واقعی برای آن وجود ندارد. منظور از هذیان ذهنیات و باور های فرد در رابطه با موضوع های مختلفی است که فرد سعی می کند با بیان استدلال های مختلف عقیده باطل خود را که شدیدا به آن اعتقاد دارد را به دیگران هم اثبات کند. برای درک بهتر تفاوت توهم و هذیان به مثال زیر توجه کنید: زمانی که فردی به شما می گوید که حس می کنم روی بدنم حشره ای راه می رود در این صورت تمام حس بدنش درگیر است پس فرد دچار توهم می شود ولی وقتی فرد می گوید که روی بدنم حشره ای راه می رود و نیازی به دلیل ندارد این باور غلط شخص هذیان تشخیص داده می شود. 


عواملی که باعث بروز توهم می شود چیست؟

نمی توان گفت که توهم به تنهایی یک بیماری به حساب می آید بلکه می تواند به عنوان نشانه ای از وجود و بروز برخی از اختلال های روانی باشد در مطالب ذیل به عواملی که باعث بروز توهم می شود اشاره می کنیم :

تومور مغزی:

تومور مغزی می تواند یکی از عواملی باشد که باعث بروز توهم در فرد شود. البته توهم بستگی به محل قرار گرفتن تومور در مغز دارد به این صورت که اگر تومور در محلی قرار گرفته باشد که مربوط به بینایی می باشد فرد دچار توهم بینایی می شود ممکن است تومور در بخشی از مغز باشد که منجر به توهم بویایی و حتی چشایی شود. 

میگرن:

می توان گفت حدود یک سوم افرادی که دچار میگرن هستند نوعی هاله را مشاهده می کنند که توهم بینایی به حساب می آید.

بیماری آلزایمر:

بیماری آلزایمر باعث تغییر و زوال در عقل فرد می شود که در حالت پیشرفته ی این بیماری فرد دچار توهم می شود. 

اسکیزوفرنی:

۶۰ تا ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی هستند دچار توهمات شنوایی و بیش از ۷۰ درصد آن ها دچار توهمات بینایی هستند ، در این بین ممکن است برخی از آنها بو و رایحه هایی را استشمام کنند که وجود خارجی ندارد. 

صرع:

تشنج هایی که در زمان صرع رخ می دهد اغلب منجر به توهم در فرد می شود که این توهم ها بستگی به بخشی از مغز دارد که تحت تاثیر تشنج قرار گرفته است. 

بیماری پارکینسون:

اغلب کسانی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند دائما چیزهایی را می بینند که هیچ گونه وجود واقعی ندارد.

استفاده از برخی داروها:

برخی دیگر از توهم ها ناشی از مصرف یک سری از داروها می باشد از جمله داروهایی که مصرف آن ها ممنوع است مانند آمفتامین ها ، کوکائین ها و مصرف بیش از اندازه الکل. در صورتی که مصرف الکل و داروها به طور ناگهانی قطع شود این توهم ها بروز پیدا می کند. توهم های ناشی از این داروها اغلب به صورت دیداری می باشد. 


درمان توهم

پزشک سعی می کند با معاینات جسمی علت توهم را کشف کند و با استفاده از آزمایشی هایی از قبیل EEG (الکتروانسفالوگرام) که فعالیت های الکتریکی مغز را بررسی می کند متوجه شود که توهم ناشی از تشنج است یا خیر. از طریق  MRI می توان تومور و یا هر مشکل دیگری در مغز را شناسایی کرد به عنوان مثال بخشی از مغز دچار سکته شده است که از طریق این فناوری نشان داده می شود. تومور و سکته هر دو باعث ایجاد توهم می شود. حال بعد از مشخص شدن علت های توهم پزشک سعی می کند این علت ها را درمان کند ، برای مثال از جراحی و یا پرتودرمانی برای درمان تومور استفاده می کند. برای افرادی که مبتلا به میگرن هستند داروهای ترپیتان ، مسدود کننده های بتا و داروهای ضدتشنج تجویز می شود. همچنین جلسات درمان شناختی رفتاری که به تغییر تفکر و تمرکز فرد کمک می کند برای درمان توهم توصیه می شود. 

سوالات متداول

۱- بنده مدتی هست که صداهایی رو می شنوم که بقیه متوجه این صداها نیستن ، دلیل شنیدن این صداها چی میتونه باشه؟

مشکلاتی همچون تشنج ، آلزایمر ، میگرن ، اسکیزوفرنی ، تومور مغزی ، سوء مصرف مواد ، ژنتیک ، صرع ، پارکینسون مصرف برخی داروها و... می توانند به وجود آورنده توهم و مسخ واقعیت گردند.

۲- آیا توهم قابل درمان می باشد؟

معمولا پزشکان ، روانشناسان و متخصصان فعال در این زمینه ، با آزمایشات متفاوت سعی در شناخت علل توهم و پس از آن با استفاده از جلسات روان درمانی ، درمان های شناختی – رفتاری ، تجویز دارو و درصورت قابل درمان نبودن با این روش ها از درمان های تکنولوژیک مثل TMS ، برای درمان استفاده می کنند.

۳- اختلال اسکیزوفرنی چیست؟

روان گسیختگی ، اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی اختلالی است که در آن فرق بین خیال و واقعیت مشخص نیست و اغلب مبتلایان به اختلالی که دچار هستند ، آگاه نمی باشند و از بارزترین علائم این اختلال ، توهم و شنیدن صداها و یا دیدن اشیایی که وجود ندارد ، است. نشانه های دیگری که می توان به آنها اشاره کرد ، کاهش توانایی درک واقعیت ، باورهای نادرست ، کاهش تعامل اجتماعی ، بی انگیزگی ، اضطراب ، افسردگی ، اختلالات مصرف مواد و... می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع توهم و علل ایجاد آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۵۶ نظرها

  1. سلام من ی حرفایی که نمیخواستم بشنوم وناراحتم میکردوازخداخواستم نشنوم حالادیگه درست نمیشنوم حرفاراوقتی مثلاتوحمومم یک صداهای خاصی میشنوم که فکرمیکنم توخونه کسی انگارقایم بشن توخونه اونجوری ولی وقتی حموم میرفتم صداضبط میکردم میدیدم اون صداهای توحموم که شنیدم نبوده اصلاصدایی توضبط شنیده نمیشه یاتوهم یاواقعیت ازاینکه توخونه کسی هرشب شوهرم به طبقه بالای خونه میره دیگه ازیک صحنه واضحتردیدم چطور توصیف کنم که رفت بالارفتم بالا لباس دراوردش دیدم فکرکنم کسی توخانه آخه چطوروقتی من تمام خانه را میگردم وکسی نیست خیلی میترسم ازاون کسی که توخونه مخفی لطفاراهنماییم کنین واینکه تاتواشپزخانه میرم صدایی میشنوم که باشوهرم وانگارشوهرم یاهرکی دیگه اون صدارابفهم یاببینش اینجوری قبلا که دخترخالم زنده بودتوخونمون صداش میشنیدم ولی بازوقتی میگشتم کسی نبود دخترخالم هرجامیرفتم مخفیانه من نبینمش میومد چه کارکنم راهنماییم کنین. واحساس میکنم همه به حرف این صداهاگوش میدن وعمل میکنن که باعث ناراحتی من.

    1. با سلام و درود، در صورتی که فکر میکنید ادراک غلط از واقعیت دارید یا مثلا صداهای غیرواقعی را می شنوید یا تصاویری که وجود خارجی ندارند میبینید، احتمالا دچار توهم شده اید که توهم ها انواع مختلفی دارند مانند: توهم دیداری، توهم شنیداری و … که تغییر شرایط زندگی یا داشتن بیماری های زمینه ای موجب به وجود امدن توهم می شوند. راه درمان این بیماری، استفاده از دارو یا مشاوره های روانپزشکی می باشد. تجویز دارو با توجه به بیماری زمینه ای فرد می تواند متفاوت باشد. باید دقت کنید بخش زیادی از درمان توهم باید به کمک مشاور متخصص باشد.

    1. با سلام و درود، دلایل ایجاد توهم بسیار متعدد می باشند. مثلا عواملی مانند: مصرف برخی داروها، مصرف مواد مخدر و الکل، پیری، وسواس فکری و … باعث ایجاد توهم می شوند ولی در حالت کلی این اختلال در کسانی که یکی از اعضای خانواده اش به این بیماری مبتلا می باشد، بیشتر از بقیه دیده می‌شود. درواقع کروموزوم‌ها در انتقال عامل توهم و هذیان از والدین به فرزندان نقش دارند. ععلاوه بر عامل وراثت، محیط هم بر توهم تاثیر گذار است. تغییر شرایط زندگی، ابتلا به افسردگی به دلیل شکست‌های عاطفی یا مالی می‌تواند سبب بروز توهم شود.

  2. سلام خوبید بچه من تازگیا یهو میبینم با خودش حرف میزنه انگار توهم میزنه واسه خودش. بنظرتون این مشکل جدیه؟ ببرمش دکتر واسه درمان؟؟؟؟

    1. با سلام، توهم در کودکان موضوعی بسیار شایع است؛ تا حدی که اگر با یک کودک ۳ تا ۶ ساله روبرو شوید با احتمال بالایی او از دوستان غیر واقعی خود یا اتفاقاتی که هرگز به وقوع نپیوسته‌اند سخن خواهد گفت. این موضوع تا زمانی که حالت بیمار گونه نداشته باشد نه تنها مشکلی ندارد بلکه زمینه‌ی شکوفایی و تواناتر ساختن قوه‌ی تخیل کودک را فراهم می‌آورد اما زمانی صحبت از اختلال به میان خواهد آمد که علائمی جدی توجهمان را جلب کند مانند: تاخیر زبان، سینه خیز رفتن دیر و یا غیر معمول، راه رفتن دیر، رفتار های حرکتی غیر طبیعی دیگر.
      اغلب، توهمات گذرا، بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، شناسایی و درمان زودهنگام، در صورت لزوم، ضروری است.

  3. سلام

    من خیلی وقت ها توی تاریکی مخصوصا حس میکنم یکی داره من رو نگاه میکنه ولی وقتی برمیگردم هیچکس پشت من نیست و بیشتر اون حس توی وسط کمر و کتفم احساس میکنم

    میتونید لطفا راهنمایی کنید من رو 🙏

    1. با سلام و درود، مرحله اول درمان این ترس، مراجعه به روانشناس مجرب می باشد؛ که طبق تشخیصشان از گزینه های رفتار درمانی، جلسات مشاوره و روانشناسی، دارو درمانی و… استفاده نمایید.

  4. سلام
    من میگرن دارم و ۷ ماهی میشه که داروهای میگرن مصرف میکنم ،حدودا از سه چهار ماه پیش گاهی اوقات در خواب دچار توهماتی میشم که زیاد پیش نمیومد شاید هفته ای دو سه بار و اکثرا هنگام خواب ظهر
    با دکترم مشورت کردم ایشون کلونازپام تجویز کردند
    الان حدود یک هفته هست که توهمات خیلی شدید تر شده مثلا امروز وجود یک نفر رو احساس میکردم که از پشت بقلم کرده و روی سطح پوستم دست می‌کشه حتی دستم رو بلند کردم و به صورت و موهاش زدم و حتی صدای خروپفش رو هم می شنیدم ،اما به محض اینکه از خواب بیدار میشم دیگه اثری از اون توهمات نیست
    و غیر از این بیشتر توهماتم به این صورت هست که از جسمم جدا هستم و روی هوا شناورم
    علت چی هست؟چگونه میشه درمان کرد؟

    1. با سلام و درود، بسیاری از نشانه هایی که ذکر نمودید از عوارض مصرف داروها می باشد در صورت امکان به یک روانپزشک و یک روانشناس مراجعه نمایید.

  5. با سلام آیا کسی که دچار توهم بینایی میشه بسیار کم ممکنه به کسی آسیب برسونه خودش متوجه نشه؟نمیدونم شاید وسواس گرفتم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام.
      معمولا توهم نوعی تحریف در حواس پنج گانه می باشد و فرد موضوعاتی را حس می کند که در واقعیت وجود ندارد و احتمال آسیب رساندن در این حالت کم می باشد اما دور از انتظار نیست. اگر تشخیص دقیق و قطعی توهم از روانشناس گرفته باشید، می بایست تحت نظر باشید و دوره ی درمان را بگذرانید.

  6. با سلام خدمت شما ، همسرم چند سال پیش که حدودا ۴۵ ساله بود ، یکروز دچار توهم غیر قابل کنترل شد که همه خانواده رو شوکه کرد ، طوریکه همش روی زانوهاش راه میرفت و در مورد عروسی بچه ها و ….‌ که واقعی نبودند و کاملا جدی و خیلی زیاد حرف میزد و حتی منو هم نمیشناخت و این اتفاق فقط برای یکی دو ساعت بود و بعد خوب خوب شد بطوریکه در این چند سال گذشته تکرار نشده ولی همیشه بخاطرش نگرانم . البته باید بگم چند روزی بود که داروی سنتی از جمله اسپند هم مصرف کرده بود ، در صورت امکان راهنمایی بفرمایید ممنونم .

    1. سلام. عوامل مختلفی در به وجود آمدن توهم ، موثر هستند و امکان دارد این موضوع بی ربط به استفاده از داروهای مصرفی در آن سال ها نیز نباشد. باتوجه به اینکه سال های زیادی از این موضوع گذشته و اطلاعات محدودی که هم اکنون در دسترس است ، تشخیص دقیق مسئله ، امکان پذیر نمی باشد و در صورت روی دادن مجدد این مسئله حتما با پزشک یا روانشناس مسئله را مطرح نمایید و از آن ساده عبور نکنید.

  7. سلام پدر من از سی سال پیش اسکیزوفرنی دارند چندین نوبت در بیمارستان روانی بستری شده است شبها هذیان میگوید بی تاب است هی راه میرود با خودش صحبت میکند میخواد سیگار بکشد و به خود کشی فکر میکند من چکار کنم خودمم ماندم

    1. باسلام.
      شما می توانید با روانشناس و روان پزشکی که روند درمان و کنترل رفتار را پیش می برید ، مشورت نمایید و بنا به صلاح دید آنها ، داروها و مداخلات درمانی را تغییر دهید. راه های درمانی همچون دارو درمانی ، خانواده درمانی ، ارتباط درمانی مثبت ، اشتغال ، هنر درمانی ، درمان شناختی رفتاری ، مداخلات اقتصادی اعتباری ، شناخت درمانی ، مداخلات روانی اجتماعی به منظور کنترل وزن ، در درمان اسکیزوفرنی مفید می باشند.

  8. سلام خسته نباشید شوهرم تقریبا یکماهه میگه حس میکنم که انگار یکی پیشمه و کارایی ک تو اون موقع میکنم زیرنظر داره.حس میکنم روحم دوتاشده یجوری ک مثلا حس میکنم کاری ک میکنمو اون داره بهم میگه یا مدیریت میکنه براهمین سعی میکنم دقت کنم ک راضی باشه ک بیشتر دم غروب یا موقع حسش میکنه. میگه خیلی نزدیکمه
    بعد اینو هم بگم ک تواین مدت یکماه فعالیت کاری و روزانش زیاد شده طوریکه بعدظهرها قبلا میخوابید الان وقت نمیکنه بخوابه یا بخاطر کارهای ادارش شب میاد خونه
    ممکنه توهم دیداری داشته باشه؟؟؟ ممکنه بعدا وخیم بشه؟؟؟ چجوری کمکش کنم تا توهمش کم بشه؟؟؟

    1. باسلام.
      توهم هایی که از نوع حسی می باشند ، مربوط به درک اشتباه حواس پنج گانه در زمانی است که محرک خارجی وجود ندارد. برای تشخیص توهم حتما باید دو مولفه وجود داشته باشد: ۱- ادراک و حس واقعی باشد و در قالب تصور و خیال نباشد. ۲- از دنیای خارج شخص باشد. البته خستگی ، بی خوابی ، بیماری های جسمانی ، استفاده از برخی داروها و… می توانند موجبات وهم و خیال را برای مدتی به وجود بیاورند اما در صورت ادامه دار و جدی بودن موضوع حتما باید به یک روانشناس مراجعه داشته باشند زیرا توهم می تواند از علائم شروع بیماری های جسمانی یا اختلالات روانی باشد.

  9. سلام . من یک مدت هست که به صدا ها حساس شدم و صدا هایی که اصلا وجود ندارن رو میشنوم .مثلا صداى پا روى پله و … این صدا ها باعث میشه پر از استرس بشم و نتونم تنها یک جا بمونم . لطفا کمکم کنید

    1. باسلام. توهم شنوایی نیز جز انواع توهم است که فرد صداهایی را می شنود که وجود خارجی ندارند. بعضی اوقات این توهم ممکن است به دلایلی هچون خستگی یا مشاجره با خانواده باشد و به دلیل پیچیده نبودن مشکل با حل شدن آن ، حالت های توهم نیز از بین برود اما بعضی اوقات نیز ممکن است به دلایل مهمتری همچون درگیر شدن به اختلالاتی مثل دوقطبی ، شخصیت مرزی ، تجزیه هویت ، افسردگی ، وسواسی – اجباری ، استرس پس از سانحه ، روان پریشی ، اسکیزوفرنی و … باشد و فرد درجریان موضوع نباشد و در برخی مواقع حتی ممکن است خطرناک باشد زیرا فرد می شنود مثلا کسی به او دستور قتل می دهد. توصیه ی ما برای شما در صورت حاد بودن موضوع ، مراجعه به روانشناس است.

  10. سلام خسته نباشید
    من موقعی که مریض میشم و تب میکنم تبم زیاد بالا میره موقعی که میخوابم یهو از خواب بلند میشم و میرم تو توهم (همیشه اینطور نیست )بعد خیلی این توهمه زیاده و جدیه طوری که ی چیزی انگار اشتباهه طوری که هر چقد سعی میکنم الان نمیتونم بیانش کنم مثلا چیزایی که تو زندگی ادم یک باوره مثل اینکه شب تاریکه روز روشنه همچین چیزایی تو اون زمان توهم همه چی میریزه بهم و همش با خودم درگیر میشم که این چرا اینطوریه و اون چرا اونطوریه طوری که همش میخوام تو اون تایم قضیه رو به بقیه توضیح بدم ولی نمیشه بعد یه چیزایی میدیدم که خیلی تو اون تایم روش تاکید داشتم و همش به بقیه اثرار میکردم مثلا رو زمین یه خط قرمز میدیدم که مثلا میگفتم هر کی از اون خط رد بشه یکی میاد و سرش رو میبره?میدونم شاید براتون خنده دار باشه حتی الانم که اونطوری نیستم فک میکنم واسه خودمم خنده داره ولی تو اون تایم این اتفاق خیلی برام جدی بوده بعد همش انگار همه چیز غلطه و اشتباهه

    1. سلام و درود .
      سرماخوردگی و تب و لرز می تواند سبب ساز مشکلاتی همانند : تعریق ، درد عضلانی ، سردرد ، ضعف عمومی بدن ، کاهش اشتها ، کم شدن آب در بدن و … شود و اگر درجه ی تب شما بالا باشد می تواند زمینه ساز مشکلات حادتری مثل : توهم ، گیجی ، تشنج و تحریک پذیری و … باشد .
      حائز اهمیت است که بدانیم حالت های مطرح شده چند بار برایتان اتفاق افتاده است و صرفا مختص طول دوره ی بیماری است و یا در روند عادی زندگی نیز ، این حالت ها برایتان به وجود می آیند . در موضوع عنوان شده ، اشاره ی شما صرفا به دوره ی بیماری بوده است و می توان گفت به دلایل فیزیولوژیکی ، تا حدودی نشانه های ذکور طبیعی است .

  11. سلام من قبلا فیلم ترسناک زیاد می دیدم و حالا دچار توهمات شنیدارى میشم .بعضى وقتا هم احساس میکنم کسى جز من تو خونه هست . مدام ترس دارم و از تاریکى میترسم . ١٩ سالمه . میشه بگید چکار کنم خوب بشم؟ ممنون

    1. سلام . انسان ها به تمامی حس ها برای ادامه دادن زندگی نیاز دارند . احساس ترس نیز مانند احساس علاقه و حس غم و شادی و استرس و … مورد نیاز شما برای ادامه ی زندگی است . دیدن فیلم های ترسناک در دوره ای که اکثر نوجوانان و جوانان دچار روزمره گی شده اند تبدیل به تفریح و سرگرمی مهیج برای بعضی از افراد شده و تماشای این فیلم ها ، می تواند در شما حس برانگیختگی و هیجان و ترس را در مقایسه با بقیه ی افراد بالاتر ببرد و می تواند احساس استرس را بیش از پیش فعال کند ، ضمن اینکه استرس طولانی مدت ، باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد و میزان تحمل استرس باید کنترل شده و بسته به سن و خلقیات شخص باشد . دیدن فیلم های ترسناک متاسفانه در نوجوانان بیش از حد تحمل آنهاست و معمولا آسیب های جدی را به دنبال دارد . تماشای فیلم های مذکور به خصوص در سنین پایین توصیه نمی گردد چون معمولا قدرت درک خیال و وهم از واقعیت پایین است و تماشای این فیلم ها می تواند باعث ایجاد توهم گردد اما قطعا عوامل دیگری در بروز توهم می توانند نقش داشته باشند و باید علت اصلی ، تشخیص داده شود و اقدام به درمان شود .

  12. سلام من کارم طوری هست که شیفت شب داریم وقتی از شیفت شب بر میگردم بعضی اوقات تو جاده یا خیابان احساس میکنم در فاصله دور یه آدم از خیابان رد شد وقتی میرم نزدیک میبینم کسی نیست در ضمن شیفت شب بسیار مغزمو میبره تو فشار و سردرد های زیادی میگیرم این نوع توهم بینایی خطر ناکه؟کلا اگر در ماه یک یا دو بار توهم بینایی بگیری عادیه ؟تو هم بینایی از نوع همین که خدمتتون عرض کردم

    1. سلام .
      بی خوابی از عواملی است که تاثیرات جبران ناپذیری در بدن شما می تواند بر جای بگذارد . تحقیقات نشان داده است بعد از یک شب نخوابیدن ، بدن شما مقدار زیادی هورمون کورتیزول تولید خواهد کرد و باعث تنش و بی قراری و سر درد خواهد شد ، پس از ۱۲ ساعت بی خوابی احساس کندی در عملکرد به شما دست می دهد ، پس از ۲۴ بی خوابی ، بدن انسان شروع به ترشح مقدار زیادی دوپامین می کند و پارادوکس رخ می دهد و به جای خستگی ، احساس پرانرژی بودن ، رخ می دهد و پس از ۲۴ ساعت بی خوابی ، قطعا مشکلات حادی به وجود خواهد آمد . به عنوان مثال کم کم حافظه شروع به افت می کند و کارکردهای فیزیکی مختل می شوند و اختلالاتی همچون توهم و خیالات ترسناک و شنیدن صداهای عجیب ، به سراغتان خواهد آمد .
      همانطور که شرح داده شد بی خوابی می تواند به وجود آورنده ی مشکلات حادی باشد اما توهم نیز می تواند دلایل متعدد دیگری همچون میگرن ، صرع ، تشنج ، ضایعات عصب بینایی ، آب مروارید ، مصرف الکل و مواد اعتیادآور و … داشته باشد و ترجیحا به دنبال علت موضوع و درمان آن باشید .

  13. سلام خسته نباشید . من بعضی وقتا توخواب راه میرم چیزای ترسناک اطرافم میبینم مثلا عنکبوت گربه با ترس به شوهرم نشونش میدم اون که نمیبینه میخوابونم دیشب دیدم یه سگ داره میدوه طرفم اینقد جیغ زدم شوهرم بیچاره وحشت کرده بود. انگار بدنم بیداره اما مغزم خوابه توروخدا راهنماییم کنید خیلی میترسم

    1. باسلام . خواب گردی مرتبط با موضوعاتی همچون کم خوابی ، مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد روان گردان ، سردردهای میگرنی ، اختلالات عصبی مانند استرس و افسردگی ، تیروئید ، سکته ، آپنه خواب و … است و در صورتی که تحت تاثیر موارد نام برده باشید و در طول روز نیز با چنین مشکلاتی دست به گریبان باشید ( مثلا استرس غیرمعمول داشته باشید ) باید مسئله ی اول بررسی گردد و سپس راهکار برای درمان ارائه شود و اگر تحت تاثیر این موضوعات نباشید باید بدانید که خواب گردی در برخی از افراد ارثی است و معمولا در مرحله ای از خواب رخ می دهد که اختلال در خواب عمیق به وجود می آید البته خواب گردی صرفا به معنی راه رفتن در خواب نیست و ممکن است شخص در هنگام خواب گردی شروع به لباس عوض کردن کند یا موسیقی بنوازد و از وی سوال شود و به آرامی و ناواضح و بریده بریده جواب بدهد و یا حتی موارد عجیب تر و خطرناک تر …
      نکته ی جالب این است که با چشمان نیمه باز یا حتی باز شروع به راه رفتن می کند و ممکن است اجسام را نبیند و یا تیره و تار و یا به شکل اجسام دیگر و حیوانات ببیند و فرد پس از بیداری از خواب ممکن است بخشی از موضوع یا کل موضوع را به خاطر نداشته باشد
      بهتر است از موضوع پیشگیری شود و به محض شروع به راه رفتن ، متوقف شوید و به سمت اتاق خواب هدایت شوید و ترجیحا علت موضوع را پیدا کنید و سپس راهکار برای درمان دریافت کنید .

    2. ممنون از توجهتون . طبق فرموده شما دلیلش هم استرسه هم یه مقداری ارثی. دکتر هم رفتم قرص ضدافسرگی بهم داد همش خواب بودم دوس نداشتم دیگه نخوردم. میترسم آقای دکتر پیشرفت کنه با بالا رفتن سنم پارکینسون یا مالیخولیا بگیرم

    3. سلام و درود .
      ترجیحا مراجعه به روانشناس داشته باشید و در مرحله ی اول با راهکارهای روان درمانی ، مورد درمان قرار بگیرید و در صورت نیاز و حاد بودن موضوع به روان پزشک ارجاع داده می شوید .

  14. سلام.من بعضی اوقات حین خواب بی دلیل بیدارمیشم.و هنوز هوشیارکامل نشدم
    توهم میبینم.خودم حس میکنم که بخاطریهوبیدارشدنم هست.چون درطول روزوهوشیاری چنین مشکلی ندارم.
    واین مشکل چندین ساله وجود داره.که گاهی پیش میاد حس میکنم اوقاتی که استرس یافشارعصبی زیادی دارم توهم هاپیدامیشن.درضمن من تو خواب هم صحبت میکنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام . حل کردن مشکل خواب شما می تواند کمک شایانی به مشکلات دیگرتان داشته باشد . صحبت کردن در خواب یا ادا کردن کلماتی که مفهوم واضحی ندارند بی خطر است و امکان دارد برای هر شخصی پیش بیاید و حرف زدن حین خواب بیشتر در افرادی دیده می شود که استرس دارند ، یا دچار افسردگی ، بی خوابی و خواب آلودگی در طول روز هستند ، سو مصرف در دارو یا مواد اعتیاد آور دارند یا الکل مصرف می کنند ، دچار اختلالات دیگری در خواب مانند آپنه و کابوس و … هستند . شما برای متوقف کردن این موضوع می توانید از راهکارهایی همچون ( کم کردن فشارهای هیجانی و استرس ، هماهنگی ایجاد کردن در ساعات خواب ، نخوردن غذای سنگین قبل از خواب ، ورزش کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید ، قبل از خواب از نوشیدنی های محرک مانند الکل و قهوه مصرف نکنید ) استفاده کنید و احتمالا با این روش ها مشکلات خواب و حس توهم شما از بین می رود .

  15. با سلام
    چند وقته دچار توهم میشم و حس میکنم ارواح و … باعث بوجود آمدن مشکلم هستن
    برای مثال امروز چیز سفیدی می دیدم که راه میرفت ترسیدم و رفتم اشپز خانه اب خوردم وقتی صورتم را چرخاندم یک روح سفید پوش دیدم ولی سریع ناپدید شد
    لطفا کمکم کنید
    ممنون.

    1. سلام . باید دلایل به وجود آمدن مشکل ، مشخص شود . معمولا اسکیزوفرنی ، آلزایمر ، صرع ، پارکینسون ، استفاده کردن از داروی به خصوصی ، میگرن ، تومور مغزی و … عامل به وجود آمدن توهم هستند . با مشخص شدن علل به وجود آمدن این مشکل ، می توانید به همراه یک روانشناس مراحل روان درمانی و با کمک روان پزشک مراحل دارو درمانی را در پیش بگیرید توجه داشته باشید که موضوع را نادیده نگیرید و حتما با یک متخصص در میان بگذارید .

  16. سلام..خسته نباشین.من مقاله رو کامل خوندم..من حدود ۲ ۳ ماهی میشه توهم بینایی پیدا کردم..البته خودم اینجوری حس میکنم دکتر نرفتم..به این صورت که وقتی سرم رو برمیگردونم یه چیزی درحال حرکت میبینم شکل خاصی نداره فقط میبینم مثلا ی چیزی تکون خورد..یا یهو حس میکنم یه چیزی بهم نزدیک شد درحالی که هیچی نیست..میشه راهنماییم کنین که من دقیقا چمه؟!ممنون

    1. سلام . علائمی که مطرح کردید مشابه علائم توهم بینایی می باشد و توهم بینایی شامل ادراکات حسی بینایی است که در اصل محرک خارجی برای آنها وجود ندارد و باورهای غیر واقعی است که شخص آن ها را پذیرفته است . توهم به تنهایی به عنوان یک بیماری شناخته نمی شود و ممکن است زمینه ساز اختلالات روانی و بیماری های جسمانی باشد و به همین دلیل اکثریت متخصصان بالینی و روانشناسان و پزشکان این موضوع را به عنوان نشانه ای برای بیماری های حادتر در نظر می گیرند و سعی میکنند مشکل اصلی را جستجو کنند و با درمان آن مشکل ، توهم و یا سایر نشانه ها را کمتر کنند و یا از بین ببرند و لازم به ذکر است که توهم در تمامی حس ها وجود دارد . میگرن ، ضایعات عصب بینایی ، تشنج ، اختلالات ساقه ی مغز ، محرومیت از خواب ، اسکیزوفرنی و … می توانند از عوامل شایع در توهم بینایی باشند . شما می توانید با مراجعه به متخصص تشخیص دقیق را دریافت نمایید .

  17. سلام.
    من چند سالیه احساس ترس دارم و احساس بی اعتمادی به آدما.و به صدا ها حساس شدم و احساس نا امیدی و غم و اندوه دارم و دوست دارم یه جا بشینم گریه کنم. احساس ترسم بیشتره .همیشه احساس میکنم الان یه اتفاقی می افته. خیلی احتیاط میکنم تو همه چیز . لطفا راهنمایی و توصیه برام بکنید.

    1. سلام . با توجه به علائم موجود و طولانی بودن این علائم در شما اولین پیشنهاد ما مراجعه به روانشناس و بررسی شدن این نشانه ها می باشد زیرا علائم برخی از مشکلات روانی در شما وجود دارد و باید به صورت دقیق مشکلات ریشه یابی گردد و تشخیص قطعی داده شود و تا زمانی که علائم به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگیرند و در جلسات مشاوره شرکت نکنید این امر میسر نخواهد بود البته در حال حاضر تمامی بیماری های روحی و روانی قابل درمان می باشند و توصیه می کنیم پیگیری این مسئله را در اولویت قرار دهید .

  18. سلام ، خسته نباشید ،من برادری دارم بیست وپنج ساله میگه کارهای راکه انجام میده حس میکنه قبلا همان کار ها انجام داده ،دلیلش چی میتونه باشه،میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. باسلام.
      حالتی که در حال رخ دادن برای برادر شما می باشد دژا-وو یا آشناپنداری یا حالت پیش دیده نام دارد و حالتی مربوط به ذهن است که شخص پس از دیدن صحنه ای حس می کند آنرا قبلا دیده و یا انجام داده است . این پدیده در سال های قبل با پیش بینی یا پیش گویی اشتباه گرفته می شد در صورتی که روانشناسان با روش های علمی کاملا این موضوع را رد کرده اند و موضوع را مرتبط به کارکرد نادرست حافظه در زمان بازخوانی یک تجربه ی قبلی دانسته اند . می توان گفت اکثریت مردم در طول زندگی خود این حس را چندین بار داشته اند اما هنوز دلیل مشخصی برای وقوع این حالت به اثبات نرسیده است و همه ی دلایل فرضی می باشند.

  19. سلام خسته نباشید یه سوالی دارم. خانمم یک نفر جلوی چشماش میبیه و باهاش صحبت میکنه موقه ای تنها باشه البته وخودش میگه اجازه نمیده بخواهم هر کاری انجام بدم میگه اون بهم دستور میده میگه بعضی موقه ها یکی مثل فرشته میاد جلوم بعضی موقه ها یه ادمی با چهری وحشتناک. دلیلش چه میتونه باشه. درمانی هم داره

    1. باسلام . بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی برای تشخیص اختلال توهم و هذیان باید یک ماه از علائم و نشانه های آن گذشته باشد و بیماری های جسمانی مانند ( آلزایمر ، تومور مغزی ، استفاده از برخی داروهای صنعتی ، میگرن و … ) می تواند زمینه ساز این اختلال گردد . و هذیان انواع مختلفی دارد و حتما می بایست بررسی های لازم توسط روانشناس انجام شود و تشخیص هذیان و نوع آن ، داده شود و سپس به دنبال راهکارهای درمان باشید . برای درمان این اختلال معمولا روانشناسان با استفاده از روش های روان درمانی و درمان های شناختی رفتاری سعی در تغییر باورها و احساسات غلط فرد دارند و روان پزشکان نیز معمولا از دارودرمانی برای درمان این اختلال کمک می گیرند.

  20. با عرض سلام و خسته نباشید من چند ساله اسکیزوفرنی دارم از سال ۸۸ علائمش شروع شد و ادامه داشت تا الان ولی الان بهتر شدم چون ن توهم دارم فقط هذیانات خیلی اذیتم می کنن و فکر می کنم دیگران بهم حسودی می کنند قبلا خیلی افتضاح بود همش گریه می کردم و کلی جاها رفتیم دکتر بیمارستان اتیه رفتیم تهران دو س سال پیش همین شهر خودمان کرمان نروفید بک رفتم در یزد رفتیم شوک دادن الان حالم بهتره توهم ندارم فقط چنتا مشکل دارم اونم اینک هذیانات خیلی اذیتم می کنه ولی توهمم کمتر شده و انگار نیست ولی کلا از گذشته درس ها مدرسه راهنمایی دبیرستان دانشگاه یادم نست هیچی از قدیم یادم نیست الانم همش فکر می کنم دیگران بهم حسودی می کنند و اینک فکر می کنم هیچ کار بلد نیستم خداروشکر بهترم ولی میترسم بیماریم برگرده در یزد دو س بار شوک دادم و دارم داروهامو مرتب می خورم فقط فکرام اذیتم می کنن دوستام باهام دوست نمیشن اذیتم می کنن……..

    1. سلام . بیماری اسکیزوفرنی جز بیماری های وخیم روان شناختی محسوب می شود و شروع علائم معمولا در زمان نوجوانی می باشد و تشخیص به موقع و زود هنگام در امر درمان می تواند بسیار موثر باشد . اگر از نظر روانشناس و روان پزشک معالج ، در حال حاضر شما شرایط رو به بهبودی دارید ، حتما خودتان نیز به خود کمک کنید و علاوه بر دارودرمانی ، روان درمانی ، توان بخشی اجتماعی و تخصصی ، درمان های روان شناختی ، شوک الکتریکی ، خانواده درمانی ، گفتار درمانی و درمان های گفتگو محور نیز حائز اهمیت هستند . با توجه به اینکه این اختلال جز اختلال های شایع و علائم حادی دارد پیشرفت شما در درمان ، نقطه ی امید قابل توجهی است و روحیه ی خود را با فکر کردن به این مسئله بالا نگه دارید و مسیر بهبودی کامل را بپیمایید .

  21. سلام دوستی دارم که چند مدته درگیره ومیگویدچند مدت پیش بوی عطر عجیبی در مسیر جاده را در داخل ماشینش شنیده وچند روز پیش هم نیمه شب این مورد را باز احساس کرده تا جایی که میگفت وسایل ماشینش به این سو وان سو پرت میشد وبه گفته خودش با موجودی نامرئی درگیر شده تا جایی که پیراهنش پاره شده بود والان هم دچار سردرد شدید میشه خواهشن راهنمایی کنید

    1. سلام . توهم دلایل متفاوتی اعم از میگرن ، تومور مغزی ، آلزایمر ، اسکیزوفرنی ، پارکینسون و استفاده کردن از بعضی داروها و … می تواند داشته باشد و باتوجه به علائمی که شما عنوان کردید نوع توهم مربوط به تمامی حواس پنج گانه ی فرد مذکور می باشد . توصیه میشود علت دقیق این موضوع را با کمک یک متخصص به وسیله ی روش های EEG ، MRI و … جویا شوید و سپس به دارودرمانی ، جراحی ، پرتودرمانی ، جلسات درمان شناختی و رفتاری و … اقدام نمایید. حتما از یک روانشناس و روان پزشک کمک بگیرید و خودسرانه اقدام به انجام هیچگونه عملی نداشته باشید.

  22. سلام و خسته نباشید! دختر ۱۸ ساله دارم که اتیسم هست مدتی دچار توهم شده متاسفانه هم بینایی شنوایی بویایی، مدتی پیش دکتر بردم که یه سری دارو میداد که عوارض وحشتناکی داشت، لطفا راهنماییم کنید چکار کنم؟؟؟؟

    1. با سلام
      هنوز داروی ویژه‌ای برای درمان اوتیسم در بزرگسالی شناخته نشده است، اما برخی از داروها به کاهش علائم این اختلال کمک می‌کنند. برای مثال داروهایی برای رفع مشکلات خواب، اضطراب، بیش فعالی و سایر داروهایی برای رفع مشکلات رفتاری همچون توهم مورد استفاده هستند. لیکن شدت این علائم طیفی است یعنی از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر درمان دارویی روشهای دیگری مانند آموزش نیز برای کنترل و درمان این علائم مفید خواهد بود در واقع درمان اوتیسم کار تیمی و توانبخشی است و دارو فقط ۱۰ درصد کار را انجام می‌دهد و تا حدودی مانع پرخاشگری و اختلال رفتار و خواب می‌شود بنابرین میتوانید علاوه بر استفاده از دارو های تجویز شده به گروه درمان گر متخصص افراد مبتلا به اتیسم جهت راهنمایی و کنترل مراجعه نمایید.

  23. سلام خسته نباشید من کنکوریم شدیدا هم استرسی بودم..دکتر رفتم بهم قرص بوسپیرون داد و اونو هروقت اعصابم خورد میشد میخوردم…بعد یه چن روزیه حس میکنم حین درس خوندنم در کمدم باز میشه یا لباسام تکون میخورن…حتی دیروز خواهرم که در اتاقشو باز کرد من شروع کردم به جیغ زدن حس میکردن دونفر دیگه هم همزمان از اتاق خارج شدن شروع کردم به گریه کردن..همش حس میکنم یکی دیگه هم تو این خونمون هست…هفته دیگه کنکور دارم…امروز صبح با صدای مردی ک پشت پنجره اتاقم بود از خواب پریدم…اینقدر ترسیده بودم داشت بلند بلند حرف میزد من مطعمنم واقعا کسی بوده که من با صداش بیدار شدمـ… و صدای اشناهم نبود…نمیشناختمش…بنظرتون چرا اینطوری شدم؟؟؟ خیلی ترسیدم..چیکار کنم بدتر نشم؟؟؟

    1. با سلام
      داشتن استرس در روزهای پایانی نزدیک به کنکور مسلما تا یک حدی طبیعی می باشد ولیکن ادامه دار بودن بعد از پایان این دوره حساس و دامن زدن به آن میتواند مشکل ساز باشد. همچنین این حالت های توهم پیش آمده خود به تنهایی به عنوان بیماری نیستند بلکه ممکن است به عنوان نشانه‌ای از برخی اختلالات مورد توجه باشند لذا در صورت ادامه دار بودن این حالات و عدم قدرت کنترل بر روی این افکار و توهمات دیداری و شنیداری می بایست حتما با مراجعه به متخصص پیگیری شود.

  24. سلام مادر من چند روزیه دچار توهم میشه و میگه چند نفری میان داداشتونو میزنن منم شمارو صدا میکنم نمیایین . اصلنم سابقه همچین توهمی رو نداشته

    1. با سلام
      دانستن سن مادرتان و استفاده ی برخی دارو ها و یا داشتن سابقه اختلال روانی برای تشخیص کامل بیماری توهم نیاز می باشد لیکن توهم خود به تنهایی بیماری تلقی نمی شود بلکه به عنوان نشانه‌ای از برخی اختلالات مورد توجه است که حتما می بایست به متخصص روانشناس مراجعه نموده تا طبق تمامی شواهد درمان ایشان پیگیری شود.

  25. با سلام مشاور محترم ، من ۳۶ سالمه ۈ ۱۱ ساله ازدواج کردم ، مشکل من اینه که به صدا حساسم ،اینطوری بگم که خونه ای اجاره نشین بودیم که پشت دیوار ، خونه بغل خیاطی میکردند صدای چرخ که ممتد بود از صبح شروع میشد تا بعداز ظهر ساعت ۶ که خیاطهاشون میرفتن، اتاق خواب ما اون اتاقمون بود و من سر به بالش میگذاشتم صدامی افتاد تو سرم ، هرچه به شوهرم میگفتم حرف بزنه با همسایه،،، خیلی شیک میگفت من نمیشنوم ، به هرکس میگفتم که صدای چرخ اذیتم میکنه شوهرم هم به همه میگفت پس من چرا نمیشنوم . میخواست فکر بکنن که توهم زدم، که بالاخره صاحبخونمون، خیر ببینه رفت با همسایه صحبت کرد ، موکت انداختن زیر چرخهاشون و جاشونو جابجا کردن حل شد، حالااومدیم خونه جدید، همسایه بالا روی پاشنه راه میروند ، چنان پامیکوبند روی سقف ما که من از خواب بیدار میشوم و کلا تمرکز ندارم ، اعصابم خورد میشه، چند بار تذکر دادیم باز مثل سربازها راه میروند و اذیت میکنن، ولی بازم شوهرم طوری رفتار میکنه که نمیشنود و اصلا صدای مهمی نیست، چند روز پیش توی آسانسور گفتم بره بااونها دوباره مطرح کنه ، میگه به مردم توهین نکنا صدای زیادی ندارند که، میگه من حساسم ، منو عصبی میکنه ، دوتا من میگم دوتا خودش میگه ،سکوت میکنم ، قهر میکنم .گریه هم کردم ، فقط فقط حرف خودش رو میزنه که بدبینم ، به همسایه مشکوکم ، میره پول شارژ بده بگو بخند میگنه ، میگم چرا؟ میگه تو بدبینی ذهنیتت خرابه، به مردم شک داری، چطوری توهم وهذیان شوهرم رو ثابت کتم ، داره من رو متوهم و هذیان گو به همه معرفی میکنه این چند مورد بود که گفتم ، باقیش بیست صفحه میشه. منتظر پاسخم ، ممنون از شما

    1. با سلام
      تشخیص توهم و هذیان باید توسط یک روانشناس با بررسی تمام ملاک های این اختلال ضمن در نظر گرفتن طول مدت زمان درگیری ذهنی شما انجام گیرد و همچنین همسر شما نیز میبایست مورد بررسی و مشاوره توسط روانشناس قرار بگیرد البته نمیتوان مشکل حادی را در مورد شما و همسرتان ذکر کرد و ممکن است این حساسیت ها به دلیل عدم تفاهم بین زناشویی شکل گرفته باشد و به راحتی قابل درمان خواهد بود.

  26. سلام.من یه مدته شبا موقع خواب دچار توهم میشم و خیلی میترسم.یعنی هم یه صداهایی میشنوم و هم گاهی یه چیزایی میبینم اما احساس میکنم ساخته ذهن خودمه.قبلا هم هیچ سابقه خاصی نداشتم.میشه راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام
      چنانچه شما سابقه ی بیماری خاصی نداشته و این توهمات مدت کوتاهیست که برایتان اتفاق می افتد ممکن است از عوارض مصرف بعضی از دارو ها نظیر آمفتامین ها، کوکائین ها و مصرف الکل و یا حتی ترک این مواد نیز این توهمات پیش بیاید لذا در صورت ادامه دار بودن این مشکلات حتما می بایست با یک مشاور و روانشناس موضوع را در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره