روانشناسی

۲۰ عامل موفقیت در کسب و کارها



برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستیابی به موفقیت در کسب کارهای خود با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

جان وودن، مربی بسکتبال آمریکایی که از ممتازترین چهره های شاخص ورزش جهان است، درباره موفقیت این گونه می گوید: “کسانی بهترین نتایج را کسب می‌کنند که از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌کنند.” عوامل موفقیت کسب و کارها در گذشته، تنها به شانس محدود میشد. در دنیای کنونی، برای رسیدن به این هدف، رعایت نکات اساسی، موفقیت شما را تضمین می کند. هدف مشترک تمامی مدیران این است که کسب و کارشان رشد کند و سود زیادی نصیب آن ها شود. بنابراین درک این مسئله که چه عواملی موفقیت کسب و کارها را سبب می شود، بسیار بااهمیت می باشد.

از شاخصه های اصلی موفقیت در کسب و کار، ارائه محصول باکیفیت و خلاقانه، نیروی انسانی مسئولیت پذیر و باانگیزه است.

روان شناسی موفقیت

موفقیت چگونه تعریف می شود؟ قطعا تعریف موفقیت از نظر همگان یکسان نخواهد بود. هر فردی با توجه به شرایط زندگی و ایده آل هایی که دارد اهدافی را در نظر می گیرد و به عنوان یک ارزش، برای رسیدن به آن تلاش می کند. همه ما به دنبال یافتن زندگی آرمانی خود هستیم که در این مسیر، موفقیت ها و شکست ها ما را به تکامل می رسانند. رسیدن به موقعیتی که اهداف و آرزوهای ما محقق شده است، همان موفقیت می باشد. مسیر موفقیت برای همه یکسان نیست اما؛ عوامل و فرمول هایی وجود دارند که باعث موفقیت می شوند. پس از گذر از شکست ها، پیروزی رخ می دهد؛ به شرط آن که از تلخی شکست ها عبرت بگیرید.

روان شناسی موفقیت
روان شناسی موفقیت

موفقیت در کسب و کار چگونه تعریف می شود؟

 امروزه، موفقیت در کسب و کار نه به دلیل شانس است و نه اتفاقی رخ می دهد. همه افراد می خواهند در کسب و کار خود موفق شوند و رازهای موفقیت را بیاموزند تا پیشرفت فوق العاده ای در کسب و کار، نصیب آن ها شود. برخورداری از اطلاعات کافی، برنامه ریزی صحیح و در نظر داشتن اهدافی که باید در کسب و کارتان آن ها را عملی کنید؛ از جمله عوامل موفقیت در حوزه فعالیت شما به حساب می آید. تمام عواملی که موثر در موفقیت کسب و کارها هستند؛ به خودی خود ایجاد نشده اند. بررسی زندگی افرادی که اکنون کسب و کار موفق دارند و استفاده از تجارب کسانی که بارها شکست خورده اند و بعد به موفقیت دست یافتند، مفید واقع می شود.

از همان ابتدای مسیر و به صورت مداوم به ارزیابی عملکرد خود بپردازید و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. تمام افرادی که امروزه آن ها را موفق می نامیم، در زمان خود، نسبت به کاری که انجام می دادند باور داشتند، در برابر مشکلات مقاومت کردند و با علم و دانش هدف نهایی خود را عملی کردند. در دنیای رقابتی امروز برای آن که کسب و کارتان جایگاه مناسبی داشته باشد، باید عوامل موفقیت را جهت عملکرد بهتر سازمان و کارکنان به کار گیرید.

۲۰ راهکار موفقیت کسب و کارهای خرد و کلان

عوامل موفقیت بسیار گوناگون است و از آن جایی که هر کدام از این عوامل تاثیرات مختلفی بر موفقیت کسب و کارها دارد، می توان آن ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد:  عوامل درونی و بیرونی

عوامل درونی 

این دسته از عوامل وابسته به شخصیت فرد است که می توان با استفاده از راهکارهای گوناگون آن ها را تقویت کرد.

۱. علاقه از مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کارها

  از عوامل موفقیت کسب و کارها، شروع فعالیت در یک زمینه همراه با علاقه است که از فاکتورهای مهم به حساب می آید. دنبال کردن علاقه مندی هایتان، می‌تواند موجب تحولات بزرگی در زندگی شما شود. علاقه و اشتیاق به کار خود، علاوه بر اینکه فراز و نشیب های مسیر را آسان می کند، به پیشرفت شما سرعت می بخشد. به هر میزان که علاقه به کار بیشتر باشد، انگیزه، رضایت و عملکرد شغلی افزایش می یابد.

۲. پشتکار

 ناپلئون هیل از نویسندگان آمریکایی بر این عقیده است که: هر آن چه ذهن انسان قادر است تصور و باور کند می تواند به آن برسد.” رسیدن به اهداف کسب و کار به تلاش مستمر نیاز دارد، اما؛ پشتکار به معنی خستگی مفرط نیست. بلکه علاوه بر کوشش، از هوش خود برای مدیریت مسائل استفاده کنید، در حل مشکلات صبور باشید، تمرکز و خلاقیتتان را در انجام وظایف به کار گیرید و مهارت های لازم را بیاموزید. بدین ترتیب به مرور و با کسب تجربه، به موفقیت نزدیک می شوید.

۳. چشم انداز مثبت

از شکست ها نهراسید و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. به کمک دیدگاه مثبت و صبر کافی می توانید سختی های مسیر را پشت سر گذارید. سعی کنید از هر مشکل و مسئله ای که در مسیر کاری پیش می آید، به چشم چالش نگاه کنید که باید نکته ای از آن بیاموزید. در نظر داشته باشید مشکلات هستند که موفقیت شمارا رقم می زنند و باید مرحله به مرحله به آن نزدیک شوید.

۴. خلاقیت از عوامل موفقیت کسب وکارها

"<yoastmark

خلاقیت یک فعالیت ذهنی است که  ایده ها و نظریات جدید را به وجود می آورد که می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کسب و کار داشته باشد و موجب افزایش سود و تعداد مشتریان شود.

امروزه تمام کسب و کارها برای بقا در بازار کار باید بتوانند خود را با تمام تحولاتی که در زمینه های گوناگون رخ می دهد، تطبیق دهند. مطالعه، پذیرش تجربه های جدید، برقراری ارتباط با افراد مختلف و نوشتن مطالب گوناگون از جمله راه هایی که می توانید موجب پروش خلاقیت شود.

۵. اعتماد به نفس و عزت نفس

برخورداری از اعتماد به نفس و عزت نفس موجب می شود فرد، اهداف خود را باور کرده و درصدد رسیدن به آن ها تمام نیروی خود را به کار گیرد. با وجود اعتماد به نفس و عزت نفس، آگاهی شما افزایش می یابد و پیشرفت کسب و کار را به ارمغان می آورد. فردی که از عزت نفس برخوردار است نسبت به خود و جهان پیرامونش، دیدگاه بسیار مثبتی دارد که بر تمام اعمالش اثرگذار است. برخورداری از مهارت بالا در زمینه کسب و کارتان، یادداشت کردن موفقیت ها، پایبندی به اهداف و ارزش های خود در زندگی و کسب تجارب جدید می تواند در اعتماد به نفس شما موثر باشد.

۶. انعطاف پذیری

انعطاف پذیری در کسب و کار به شما کمک می کند نسبت به تغییراتی که در کسب و کار به وجود می آید، واکنش عاقلانه ای نشان دهید. به دلیل تغییراتی که به سرعت در دنیای فناوری اتفاق می افتد، کسب و کارتان را باید از راه صحیح، با این تحولات تطبیق دهید.

۷. تمرکز

توجه به عواملی که باعث می شود تنها به اهداف کسب و کارتان بیاندیشید و از هر آن چیزی که شما را از رسیدن به مقصد و موفقیت دور می کند، اجتناب کنید، تمرکز گفته می شود. مراقبه، ورزش، برنامه ریزی و تمرین های ذهنی می تواند در بهبود تمرکز شما موثر باشد.

۸. وقت شناسی

به پایان رساندن وظایف در زمان یا پیش از زمان تعیین شده، وقت شناسی می گویند.

آیا با مزایای وقت شناسی آشنا هستید؟
  1.  موجب آرامش می شود.
  2. باعث می شود دیگران به شما اعتماد کنند
  3. اعتماد به نفس را بالا می برد و پیشرف کاری را رقم می زند
  4. ۴. به اطرافیان نشان می دهد تا چه حد نسبت به کار خود سخت کوش و متعهد هستید

۹. حفظ آرامش

امروزه سرعت تغییراتی که در کسب و کارها اتفاق می افتد، بسیار بالا است که سبب استرس و نگرانی می شود. آرامش در کسب و کار به شما کمک می کند با تمرکز و اعتماد به نفس بهتری در مسیر اهدافتان گام بردارید. موارد ساده ای وجود دارد که می تواند در کاهش نگرانی های شما موثر باشد.

۱. برای رفع مشکلات و ایجاد بهبود عملکرد سازمان به دنبال راه حل های منطقی باشید

۲. زمان هایی را برای استراحت اختصاص دهید

۳. درک درست و  واقع بینانه از اهداف کسب و کار، استرس را از شما دور می کند

۴. برنامه ریزی و زمان بندی موجب می شود مسیر موفقیت را آرام آرام و هدفمند دنبال کنید

۱۰. زبان بدن

زبان بدن از عوامل موفقیت در کسب و کارها
زبان بدن از عوامل موفقیت در کسب و کارها

مجموعه ای از علائم غیرکلامی که شامل حالات، اشارات و حرکات صورت و بدن است و در برقراری ارتباط بسیار با اهمیت می باشد. زبان بدن، تاثیر بسیار زیادی بر روابط اعضای گروه، انتقال پیام به اطرافیان و اثرگذاری کلام دارد. لبخند زدن، برقراری تماش چشمی، استفاده از حرکات دست هنگام صحبت و تنظیم زیر و بمی صدایتان می تواند در زبان بدن شما اثر گذار باشد.

عوامل بیرونی

عواملی هستند که باید در محیط بیرونی و کسب و کارتان آن ها را کنترل کنید که موفقیت را برای شما رقم بزنند.

۱. طرح و ایده

برای موفقیت، در ابتدا باید یک طرح منحصر به فرد داشته باشید و اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید. ممکن است تدابیر شما در طول مسیر، کمی تغییر کند اما زمانی که مسیر خود را تعیین کردید، باید بدانید کسب و کارتان قرار است به کجا برسد تا بین هدفتان و کارکنان، هماهنگی و پیوندی شکل گیرد. نیازی نیست حتما چیزی را اختراع کنید و صرفا کافی است کمی ابتکار در محصول به خرج دهید. طرح و ایده شما باید خلاقانه و مرتبط با نیاز جامعه باشد، به گونه ای که مشتریان مشتاقانه محصول شمارا خریداری کنند. حمایت خریداران امتیاز مثبتی برای شما است و کسب و کارتان را رونق می بخشد.

۲. استفاده از فناوری و تکنولوژی از عوامل موفقیت کسب و کارها

تکنولوژی و فناوری از عوامل موفقیت کسب و کارها
تکنولوژی و فناوری از عوامل موفقیت کسب و کارها

لازمه بقای اقتصادی جامعه و پیشرفت فعالیت ها، استفاده از فناوری و تکنولوژی در کسب و کارها می باشد. موارد بهره مندی از فناوری و تکنولوژی در کسب و کارها چیست؟

                   موارد استفاده از فناوری و تکنولوژی در کسب و کار           
۱. استفاده از صفحات اجتماعی(اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و…) می تواند راهی برای ارائه خدمات خود و ارتباط با مشتریان باشد.
۲. می توانید با نظرسنجی های آنلاین، از پیشنهادات، انتقادات و نظرات خریداران خود آگاه شوید.
۳. پاسخگویی به مشتریان و حل مشکلات آنان
۴. آموزش به کارکنان و برگزاری جلسات به صورت آنلاین
۵. دسترسی به فایل های کامپیوتر از طریق remote desktop application
۶. استفاده از برنامه cloud برای اشتراک گذاری فایل ها و اطلاعات
۷. طراحی یک وبلاگ مربوط به کسب و کار
۸. به کارگیری برنامه digital diction برای تبدیل صدا به متن
۹. digital filing system به منظور مدیریت مدارک
۱۰. نوشتن و ذخیره کردن مطالب در رایانه که موجب کاهش هزینه های مصرف کاغذ و کمک به محیط زیست می شود.
budget tracking .۱۱ به کاهش مخارج کسب و کار و مدیریت پس انداز کمک می کند.

 

۳. انتخاب کارمندان مناسب و تیم کاری خوب از عوامل موفقیت کسب و کارها

گزینش مناسب کارمندان، از عوامل موفقیت کسب و کارها، به شمار می آید. وحود تیم کاری خوب موجب می شود کارها در کنار یکدیگر موثرتر انجام گیرد. عملکرد اعضا، مسئولیت پذیری، روحیه و یادگیری افراد زمانی که به عنوان گروه و تیم کار می کنند، افزایش می یابد.

۱. فن بیان خوب و ارتباط کلامی قوی

۲. قدرت مدیریت و تصمیم گیری

۳. توانایی کار گروهی

۴. انعطاف پذیری

۵. روحیه و تحصیلات مرتبط با کار

۶. برخورداری از استعداد و مهارت های مورد نیاز

۷. دانش ارتباط با مشتریان

۴. مدیریت ریسک های کاری

از عوامل موفقیت کسب و کارها، مدیریت درست خطرات احتمالی کار می باشد که مدیریت آن ها طی مراحل زیر صورت می گیرد.

• اهداف و فعالیت های کاری خود را مشخص کنید

• شناسایی انواع ریسک های موجود و تاثیرات آن ها بر کسب و کار اهمیت دارد 

• درقدم بعدی، تعیین کنید خطرات کاری تا چه حد احتمال دارد رخ دهند

• درجه بندی ریسک ها و ارائه راه حال برای آن ها گام بعدی می باشد

• در آخر باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از رخ دادن خطرات مشخص شود

۵. رهبری شایسته از عوامل موفقیت کسب و کار

یکی از عوامل موفقیت کسب و کارها، وجود مدیریت قابل قبول و شایسته است که به تمام کارها و وظایف کارمندان آن کسب و کار، نظم می بخشد.

۱. باید اطلاعات لازم را در خصوص مدیریت، فروش، مسائل مالی و تجاری، اصول بازاریابی و حسابداری داشته باشید

۲. لازمه مدیر باکفایت شناخت کافی او از کسب و کار خود و اینکه در میان رقبا از چه جایگاهی برخوردار است

۳. برقراری ارتباط مناسب با کارمندان، گزینش صحیح آن ها و مشخص کردن وظیفه هرکدام از آن ها به طور شفاف

۴. حتما برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود و عملکرد کارمندان، برنامه ریزی مناسبی درنظر بگیرید

۵. با محدودیت های کاری آشنایی داشته باشید

۲۰ درصد این محدودیت ها بیرونی و ۸۰ درصد آن ها از محیط کاری خودتان به وجود می آید

۶. مدیریت لازم نسبت را نسبت به هزینه های سازمان داشته باشید و مخارج را در حد استاندارد نگه دارید

۶. فروش و ارائه خدمات به مشتریان

فروش صحیح و ارائه خدمات مناسب از عوامل موفقیت در کسب و کارها
فروش صحیح و ارائه خدمات مناسب از عوامل موفقیت در کسب و کارها

 عاملی که می تواند شما را از سایر رقبا متمایز سازد و مشتریان را برای خربداری خدمات شما تشویق کند. فروش محصولات به روش صحیح و نحوه ارائه خدمات است.

۱. لبخند بزنید و با احترام و دوستانه رفتار کنید. نشان دهید به مشتریان خود اهمیت می دهید. مثلا می توانید در هنگام احوالپرسی نام آن ها را صدا کنید

۲. شخصیت خریداران را به خوبی بشناسید، با صبر و حوصله به صحبت های آن ها گوش دهید زیرا می توانید متوجه نیاز اصلی مشتریان شوید و خدمات مناسب ارائه دهید

۳. جوابگویی شما به موقع باشد. مشتریان را به مدت طولانی منتظر پاسخگویی نگذارید

۴. با محصولات و خدمات خود آشنایی کامل داشته باشید. ویژگی ها و مزایای استفاده از آن ها را برای مشتریان توضیح دهید

۵. اهمیت دادن به نظرات خریداران می تواند احساس قدردانی در آن ها ایجاد کند. بنابراین از آن ها بازخورد بخواهید. با استفاده از پرسش نامه و نظرسنجی ها، می توانید بفهمید مشتریان درباره محصولات و خدمات شما چه نظراتی دارند

۷. تشکر کردن

 در نظر گرفتن تخفیفات ویژه، قدردانی کردن به صورت یک یادداشت، ارائه کردن نمونه محصول به صورت رایگان، می تواند راههای مناسبی برای تشکر کردن از مشتریان باشد.

۸. پشتیبانی فعال از عوامل موفقیت کسب و کار

 ارتباط با مشتریان نشان می دهد که برای اینکه نشان دهید چقدر برای مشتریان خود ارزش قائل هستید. برقراری ارتباط با آن ها شرایطی را به وجود می آورد تا نظرات خود را درباره تجربه استفاده از محصول شما و خدماتی که ارائه داده اید بیان کنند.

۹. عمل کردن به وعده‌های های خود

عملی کردن قول هایی که به مشتریان داده‌اید باعث میشود رابطه شما و مشتریان نسبت به قبل قوی تر شود، نشان داده اید که به آنها احترام می گذارید و بابت اینکه به شما اعتماد کرده‌اند رضایت کامل دارند.

۱۰. تبلیغات و بازاریابی

در بازار رقابتی امروز تبلیغات و بازاریابی کمک می کند به صورت موثر، خدمات تان را معرفی کنید که موجب افزایش آگاهی مشتریان می‌شود و آن ها را برای خرید محصولات تان تشویق کرده و مشتریان را جذب می کند. تبلیغات و بازاریابی باعث می شود محصولات و خدمات از طریق راه های مختلف به مردم معرفی شود.

تکنیک های موفقیت کسب و کارهای خرد و کلان

برای موفقیت در کسب و کارها، نسخه های بسیار زیادی وجود دارد که در افراد متفاوت است. هرکس با توجه به باور و عقیده خود، عوامل گوناگونی را برای موفقیت در نظر می گبرد. در این میان، می توان به تکنیک هایی اشاره کرد که در موفقیت اشخاص و کسب و کارها بسیار تاثیرگذار بوده است.

۱. اصل پارتو

نام این قانون را از شخصی به همین اسم ناگذاری کرده اند. این اصل یا همان قانون ۲۰/۸۰ که بیان می کند ۸۰ درصد سود از ۲۰ درصد عوامل حاصل می شود. مثلا تنها ۲۰ درصد از خریداران محصولات شما، عامل ۸۰ درصد سود کسب و کار هستند. از این اصل می توانید در مدیریت زمان و بالابردن بهره وری استفاده کنید. در حالی که وقت و میزان کمتری از تلاش را صرف می کنید، به موفقیت نزدیک می شوید. این اصل به شما کمک می کند با تهیه فهرستی از تمام کارهای خود که به ترتیب اهمیت اولویت بندی شده اند، وقت و تلاش خود را بر روی ۲۰ درصد کارهای مهم صرف کنید و ۸۰ درصد نتیجه می گیرید.

۲. فلسفه کایزن

فلسفه کایزن
فلسفه کایزن

کایزن به تحولات مثبت و مداومت در مسیر پیشرفت گفته می شود به گونه ای که بهبودی فرآیندها و فعالیت ها را رقم بزند. پیام مهم کایزن به کسب و کارها این است که حتی یک روز را بدون تغییرات مثبت و حاصل شدن بهبودی در کسب و کار خود به پایان نرسانند. طبق این فلسفه، قدم های کوچک می تواند تغییرات و تحولات بسیار بزرگی را رقم بزند. یک اصل در این تکنیک، استقبال از تغییرات و نجنگیدن با آن ها است. علاوه بر همراهی تغییرات، باید بر مسیر پیشرفت متمرکز شد.

سه بخش که کایزن بر آن استوار است:

۱. رضایت مشتری فراهم شود

۲. ضایعات حاصل از تولید محصولات به صفر برسد

۳. کیفیت محصولات و خدمات کاهش یابد

کایزن دو سطح مختلف دارد، سیستم و فرآیند

سیستم

برای مدیران کسب و کار که بر کل جریان تولید متمرکز است.

فرآیند

برای تیم های کاری و روسای گروه ها که بر فعالیت های منفرد تاکید می کند.

۳. GTD

GTD یا مدیریت زمان بدون استرس، یک تکنیک دیگر در موفقیت است که کمک می کند کارها و وظایف در کسب و کار را به بخش های کوچک تر تقسیم بندی کنید. این امر موجب کاهش استرس می شود و روند موفقیت را آسان تر می کند. تقسیم بندی کارها به صورت تهیه فهرست هایی مثل؛ فهرست کارهای آینده، کارهای روزانه، پروژه ها و فهرست انتظار انجام می شود.

۴. تناقض انتخاب

با کنار گذاشتن گزینه های بی شمار، امکان اتخاذ تصمیم مناسب فراهم می شود. انسان ها زمانی که با لیست بلندبالایی از انتخاب ها مواجهه شوند، تصمیم گیری بسیار سخت خواهد شد. اتلاف زمان طولانی برای تصمیم گیری ممکن است مشتریان را به کل از خرید منصرف کند. بنابراین وجود گزینه های کمتر، تصمیم گیری را آسان تر کرده و موجب افزایش فروش می شود.

آشنایی با افراد موفق در کسب و کارها

شناخت افراد موفق جهان در کسب و کار، موجب آشنایی با طرز فکر و نگرش آن ها، مسیر پر فراز و نشیبی که برای موفقیت طی کرده اند و عوامل مهمی که موفقیت آن ها را رقم زده است، می شود.

بیل گیتس

  • از معروف ترین چهره های دنیای فناوری و برنامه نویس قدرتمند شرکت مایکروسافت است.
  • او با طراحی ویندوز توانست سود ۲.۵ میلیون دلاری را در سن ۲۵ سالگی بدست آورد.
  • از اختراعات بیل گیتس می توان به Office، surface pro و surface book اشاره کرد.

جف بزوس

  • جزو ثروتمندترین افراد جهان که موسس یک فروشگاه آنلاین به نام سایت آمازون می باشد.
  • او نقش بسیار موثری در تجارت الکترونیک داشته است و از دیگر کسب و کارهای جف بزوس می توان به شرکت بلو اوریجین و روزنامه واشنگتن پست و تدریس در زمینه اینترنت و کسب و کار موفق اشاره کرد.

لری پیج و سرگئی برین

  • دو دانشجوی دکترا که آن ها را با نام مالکان گوگل می شناسند. در سال ۱۹۹۸، گوگل یک شرکت خصوصی در حوزه فناوری بود که بعد از آن پیج و برین با خریداری سهام آن در کنار یکدیگر شروع به کار کردند و توانستند موتور جستجوی گوگل را ایجاد کنند.
  • قدرت عظیم گوگل زمانی آغاز شد که زیر نظر آلفابت، ساختارش تغییر یافت.

پیرمراد امید یار

  • ebay یکی از برترین سایت های فروشگاهی می باشد که موسس آن پیرمراد امیدیار است.
  • این سایت خدمات بسیار گسترده ای ارائه می دهد، از جمله؛ خریداری محصولات مورد نیاز و به مزایده گذاشتن کالاهای خود

انوشه انصاری

  • نخستین بانوی فضانورد ایرانی که از سازمان ملی فضایی آمریکا جایزه ای به او تعلق گرفته است.
  • از دیگر افتخارات او می توان به دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه میسون و برگزیده کارافرین نمونه در مجله زنان شاغل آمریکا اشاره کرد.

سالار کمانگر

یکی از اشخاص ایرانی که در گوگل مشغول به کار است و موفق به راه اندازی سرویس اشتراک ویدئو یوتیوب شده است سالار کمانگر می باشد.

۱۱ عاملی که از شکست کسب و کارهای خرد و کلان جلوگیری می کند

۱. استفاده از تجارب افراد ماهر

چنانچه تجربه کافی ندارید و یا با مهارت های لازم برای مدیریت آشنا نیستید احتمال شکست در کسب و کارتان افزایش می یابد. در این رابطه بهره مندی از تجارب افراد موفق در کسب و کار و به کارگیری کارمندان و بازاریابان دارای سابقه کاری مفید، می‌تواند موجب جلوگیری از شکست می شود. با نظرخواهی و مشورت با افراد خبره، خطاها و اشتباهات شما کاهش می یابد.

همچنین، ملاقات و صحبت کردن با افراد موفقی که کسب و کاری در زمینه شما داشته اند؛ باعث می شود با راهکارهای جبران یا جلوگیری از اشتباهاتی که آن ها مرتکب شده اند، آشنا شوید. شروع کسب و کارتان با مشارکت افراد حرفه ای درصورتی که شراکت سالم و سازمان یافته ای باشد، مفید خواهد بود‌.

۲. تحقیقات کامل مربوط به کسب و کار

 پس از آن که به طور کامل اهداف کسب و کار خود تعیین کردید و به اصطلاح پلن آن را برنامه ریزی کردید، باید تحقیقات مربوط به کسب و کار را تکمیل نمائید. کتاب هایی که مرتبط با زمینه کاری شما هستند مطالعه کنید و زمانی را برای مشورت با افراد متخصص و مشاور کسب و کار اختصاص دهید.

مشاور کسب و کار به صاحبان مشاغل یاد می دهد که چگونه از منابع مالی و انسانی خود کاملا درست و معقول استفاده کنند. اطلاعات لازم را درباره بازار کار ارتباط با مشتریان رقبا و مکان مناسب کسب و کار به دست آورید. مواردی وجود دارد که باید در انتخاب مکان مناسب کسب و کار درنظر بگیرید.

   نکات لازم در انتخاب مکان مناسب
طراحی ساختمان چگونه است؟
ساختمان در کدام منطقه قرار دارد؟ پرتردد است یا کم تردد؟
آیا امکانات مناسب در مکان کسب و کار برای پاسخگویی به نیاز های مشتریان وجود دارد؟ مثل پمپ بنزین یا پارکینگ
برآورد هزینه های ساختمان به طور کلی و باتوجه به منطقه ای که قرار دارد.

۳. مدیریت هزینه ها

مدریریت هزینه ها
مدیریت هزینه ها

پس از ترسیم نقشه راه، باید به میزان سرمایه مورد نیاز برای کسب و کارتان را در نظر بگیرید. چنان چه سرمایه کافی برای شروع کسب و کار خود نداشته باشید و نتوانید هزینه ها را پرداخت کنید، کسب و کار شما با شکست رو به رو می شود. علاوه بر اینکه باید هرچند وقت یکبار میزان دریافت و پرداخت پول سازمان (نقدینگی) را با یکدیگر مقایسه کنید و مدیریت صحیحی داشته باشید، پیش بینی مخارج حال حاضر و آینده کسب و کار حائز اهمیت می باشد. البته هزینه های  آینده را نمی توان به طور کامل حدس زد اما؛ با تفکر منطقی خود، استفاده از تجارب دیگران و با بررسی و تحقیق تاحدودی قابل برنامه ریزی است.

نکات ضروری مدیریت هزینه

  1. مدیریت هزینه ها موجب کاهش مخارج اضافی و صرفه جویی در آن می شود
  2. استفاده از سرمایه مورد نیاز سازمان به منظور مصرف شخصی کسب و کارتان را با شکست مواجه می کند
  3. هیچ گاه تمام هزینه ها را به یکباره در ابتدای پروژه استفاده نکنید
  4. در صورت رو به رویی با کمبود هزینه، می توانید با متقاعد کردن سرمایه گذاران، بخشی از مخارج کسب و کار را تامین نمائید.

لازم به ذکر است، طرح و ایده شما باید مورد استقبال آن ها قرار گیرد و مطمئن شوند در صورت سرمایه گذاری،فرآیند به یک نتیجه مطلوب ختم خواهد شد.

۴. اطلاع از نیاز مشتری

نیمی از صاحبان مشاغل، عقیده دارند زمانی که به نیاز مشتریان و جامعه توجه نشود، یکی از عوامل شکست در کسب و کار به حساب می آید. وقتی محصولی به بازار عرضه می شود که مشابه آن در بازار وجود دارد یا مشتریان نیاز ویژه ای به آن ندارند، کسب و کار شما را با شکست رو به رو خواهد کرد.

باید اطلاع داشته باشید که محصول شما دارای چه کارکردهایی است و با چه هدفی وارد بازار شده است؟ product_market fit مفهومی است که از انطباق محصول با بازار صحبت می کند، عبارتی است که در صورت آشنایی با آن می تواند مزایای بسیاری برای کسب و کارتان داشته باشد.

۵. موارد ضروری در تولید محصولات

  1. مواردی مثل؛ ظاهر مناسب، طول عمر مفید، کارایی لازم و مطابت با استاندارها، نکاتی است که کمک می کند محصول باکیفیت تولید کنید
  2. همان طور که محصولات بسیار ارزان به شما ضرر می رساند، قیمت بسیار بالا هم نمی تواند مشتریان را برای خرید متقاعد کند، بنابراین؛ محصولاتتان در بازار جایگاهی نخواهد داشت
  3. شما قبل از ارائه محصولات، جهت تبلیغ خدماتتان توقعاتی را در مشتریان ایجاد می کنید، بنابراین محصول عرضه شده باید مطابق ادعای شما باشد
  4. اگر محصولی معرفی شده به بازار کاملا جدید است، آموزش های لازم حتما ارائه شود
  5. حتما برند مناسبی را برای محصول و خدماتتان در نظر بگیرید
  6. محصولات باید در زمان مناسب به بازار عرضه شوند زیرا، ارائه دیرهنگام بی اعتمادی را در مشتریان ایجاد می کند و زودتر از موعد مقرر، به دلیل مشکلات فنی و ایرادات موجود، احتمال شکست در کسب و کار را افزایش می دهد
  7. کسب و کار شما نباید تقلید از کار دیگران باشد، وجود تفاوت،جذابیت و برخورداری از مزیت رقابتی، موجب موفقیت در بازار کار می شود

۶. شراکت مناسب

شراکت مناسب
شراکت مناسب

مشارکت با افراد حرفه ای و ماهر می تواند باعث تغییر و تحولات مثبتی در کسب و کار شما شود. نکاتی که باید در شراکت به آن توجه کرد:

  1.  وجود مسئولیت پذیری بالا بین شرکا
  2. برخورداری از تجربه کافی 
  3. انجام توافقات لازم در مورد چگونگی تقسیم سود
  4. عدم اختلاف بین اخلاق و رفتار کاری آن ها
  5. نبود اختلاف نظر در مسائل گوناگون

۷. اطلاع رسانی در صورت ایجاد هرگونه تغییر

هرگونه تغییری که به صورت ناگهانی در کسب و کار شما اتفاق بیافتد، موجب ازدست دادن مشتریان می شود. به عنوان مثال، تغییر در کارایی محصولات شما، شیوه عرضه محصولات، نوع برند و…

۸. توازن کار و زندگی

فشار ناشی از افزایش ساعات کاری می تواند از عوامل موثر مشکلات در سلامت روان جامعه باشد و این امر می تواند روابط، شادی و آرامش خاطر افراد را تحت تاثیر قرار دهد. تعادل و توازن به این معناست که افراد در هر دو جنبه زندگی خود احساس رضایت داشته باشند. شخصی که در زندگی و کار خود تعادل را رعایت می کند می تواند به تمام ابعاد زندگی خود رسیدگی کند. 

  1. انجام وظایف شغلی خود به نحو احسن
  2. اختصاص زمان کافی برای خانواده و دوستان
  3. تغذیه مناسب
  4. ورزش روزانه
  5. خواب کافی

به منظور برقراری تعادل در کار و زندگی باید مدیریت زمان داشته باشید که یک تکنیک فوق العاده به نام پومودورو به شما در این امر کمک می کند. این تکنیک به گونه ای است که به ازای ۲۵ دقیقه تمرکز بر کار، باید دقایقی را به استراحت ذهن اختصاص دهید. یک راه برای کاهش فشار کاری، تقسیم بندی کارهایتان به اهداف کوچک است. یک لیست تهیه کنید و هدف های کاری را به ترتیب اهمیت در آن بنویسید.

۹. برخورد مناسب با کارمندان

از عوامل رضایت کارمندان در محیط شغلی و موفقیت کسب و کار، می تواند نحوه برخورد کارفرما با آن ها باشد.

چه مواردی را در برخورد با کارمندان باید در نظر بگیرید؟

  1. لحن بیان مناسب
  2. برقراری ارتباط صحیح
  3. تعصب نداشتن بر نظرات خود
  4. رفع مشکلات کارمندان
  5. توجه به صحبت کارکنان
  6. تشکر و قدردانی از آن ها
  7. سوق دادن کارکنان به سمت شکوفایی
  8. اعتماد به کارمندان

۱۰. اجتناب از کمال گرایی

کمال گرایی موجب تردید مداوم در تصمیم گیری های مربوط به کسب و کارتان می شود. زمانی که در انجام کارها حساسیت بیش از اندازه داشته باشید، احتمال ابتلا به افسردگی در شما افزایش می یابد.

 نمونه های از این افکار به عنوان مثال؛ یک اشتباه کوچک موجب شکست است یا همه چیز در هر زمان باید تکمیل باشد. برای کنترل کمال گرایی، افکار مخرب خود را شناسایی کنید و به دنبال چرایی آن باشید؛ تجزیه و تحلیل مداوم این افکار، باعث بهبود الگوهای فکری شما می شود.

۱۱. پرهیز از مقایسه کردن

گاهی اوقات پیش می آید که بدون در نظر گرفتن عوامل و شرایط تاثیرگذار، میزان موفقیت و درآمد دیگران را با کسب و کار خود مقایسه می کنیم. این عمل، ما را در شرایطی قرار می دهد که یک بازی ذهنی را راه می اندازد و باعث می شود برای پیشی گرفتن از رقبا دست به کارهای زیادی بزنیم اما؛ در نهایت نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

چه مواردی از مقایسه کردن پیشگیری می کند؟

۱. اندیشیدن به موفقیت های بزرگ

۲. لذت بردن از کار کردن

۳. تلاش برای پایبندی به تعهدات خود

۴. متمرکز شدن بر اهداف

۵. فراموش نکردن شکرگزاری

۶. عمل گرا بودن و کوشش در کسب موفقیت

سوالات متداول

۱. یک تیم کاری خوب در کسب و کار چه ویژگی هایی دارد؟
  1. وجود پشتیبانی و حمایت بین اعضای گروه
  2. رهبری شایسته در تیم کاری
  3. ایفای نقش اعضا به صورت کارآمد
  4. تمرکز اعضای تیم بر اهداف
  5. ارتباطات قوی بین افراد تیم
۲. انواع تبلیغات و بازاریابی چیست؟

تبلیغات و بازاریابی از راه های مختلفی صورت می گیرد که موارد زیر را شامل می شود.

انواع تبلیغات و بازاریابی در کسب و کارها
۱. توسط نام تجاری و برند
۲. کمپین های تبلیغاتی
۳. رسانه شامل رادیو و تلویزیون
۴. معرفی و تبلیغ کسب و کار از راه بسته بندی
۵. بازاریابان مستقیم به عنوان واسطه
۶. همکاری با کسب و کارهای مکمل برای معرفی خدمات
۷. سخنرانی درباره محصولات خود دربین مردم
۸. از طریق حمایت از خیریه ها، کمک های مالی به افراد بی بضاعت، زندانیان، افراد حادثه زده و بازاریابی توسط افراد نیکوکار
۳.چه عواملی باعث می شود انعطاف پذیری صاحبان مشاغل افزایش یابد؟
  1. تقویت حافظه
  2. دسته بندی اطلاعات ذهنی
  3. کسب معلومات گوناگون
  4. تعیین اهداف در زندگی و تمرکز بر آن ها
  5. یادگیری مهارت های حل مسئله
  6. ثبت تجارب خود
  7. آموختن مهارت های جدید

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع قرص های ترک اعتیاد با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

[/box]

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، داشتن استرس در محیط کار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند: تغییرات محیط کاری، داشتن محیط کار ناسالم، تغییر حجم کاری و … که برای مدیریت آن می توانید راه ها و روش های مختلفی را امتحان کنید که به شما آرامش داده و عوارض استرس را کم کند. در صورتی که تجربه رابطه بدی را با مدیر خود داشته اید و وجود ایشان به شما استرس می دهد، می توانید در وهله اول مشکل را با ایشان در میان گذاشته در صورتی که مشکل شما حل نشد و همچنان با این موضوع دچار چالش شدید، می توانید شغل خود را تغییر داده و در محیط کاری دیگری مشغول به کار شوید؛ چرا که داشتن استرس روزانه و مداوم می تواند اثرات جبران ناپذیر روحی و جسمی برای شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره