روانشناسی

۱۰ راهکار موثر برای مقابله با استرس و اضطراب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

استرس بخشی از زندگی امروزی است ، اما این به آن معنی نیست که ما سعی در کنترل و مهار آن نداشته باشیم . استرس احساسی ناخوشایند است و علاوه بر آن می تواند بدن ما را نسبت به ابتلا به بسیاری از بیماری ها آسیب پذیر کند. سرماخوردگی ، آنفولانزا ، یبوست ، تهوع و در شرایط شدید تر بیماری های قلبی ازجمله این بیماری ها هستند . اگر شما در مشاغلی مشغول به کار هستید که ماهیتی استرس زا دارند لازم است که با روش های کنترل و مهار استرس آشنا باشید بورس بازان ، مدیران ، کارمندان فروش و پزشکان از جمله افرادی هستند که دارای مشاغل استرس زا می باشند. اگر به هر دلیل از وجود استرس در زندگی تان رنج می برید در ادامه مطلب شما را با ده راهکار موثر برای مقابله با استرس آشنا کنیم.

۱۰ راهکار موثر برای مقابله با استرس

10 راهکار موثر برای مقابله با استرس
۱۰ راهکار موثر برای مقابله با استرس

۱-تغذیه مناسب داشته باشید

خوردن میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید اگر اهل خوردن قهوه هستید به شما توصیه می کنیم که به جای قهوه از چای سبز استفاده کنید زیرا نوشیدن قهوه استرس را زیاد می کند در حالیکه چای سبز آرامش بخش است . هم چنین سعی کنید از غذاهایی که حاوی ویتامین B  هستند بیشتر استفاده کنید ، ویتامین B موجب کاهش استرس می شود. ماهی ، بادام ، شیر ، برنج ، پنیر و گوشت گاو حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. همچنین برخی از مواد غذایی همچون نمک ، چربی و قند های ساده به آزاد شدن اپی نفرین کمک کرده و آزاد شدن این ماده مقاومت بدن در مقابل فشارهای روانی را کاهش می دهد.

۲-ذهن خود را برای مقابله با استرس ها پرورش دهید

شما در کمتر از ۳۰ ثانیه توانایی درمان استرس خود را دارید کافیست هر گاه استرس به سراغ شما آمد ذهن خود را از آن عامل استرس زا منحرف کنید و به یک خاطره خوب که در گذشته داشته اید بیندیشید. این کار را به صورت یک تمرین روزانه انجام دهید ، پس از مدتی وقتی دچار استرس شدید ذهن شما به صورت ناخودآگاه توجهش را از تفکر استرس زا به یک تفکر خوشایند و یا یک خاطره خوب منحرف خواهد کرد.

۳-برای مقابله با استرس روابط اجتماعی خود را گسترش دهید

متخصصان می گویند داشتن روابط اجتماعی موجب بهبود عملکرد مغز می شود. روابط اجتماعی باعث می شود که شما بهتر فکر کنید و برای مسائلی که قبل تر به نظرتان لاینحل می آمد راه حل پیدا کنید ، معاشرت و دوستی با دیگران و سپری کردن اوقات خوبی در کنار آن ها به کاهش استرس در وجود شما کمک می کند. اگر به هر دلیلی فعلا تنها زندگی می کنید و این موضوع موجب استرس برای شما می شود بد نیست که یک حیوان خانگی داشته باشید ، داشتن یک حیوان خانگی در مواقعی که تنها هستید می تواند به کاهش میزان استرس در زندگی شما کمک کند.

۴- برای مقابله با استرس افکار خود را بر روی کاغذ بنویسید

برای مقابله با استرس افکار خود را بر روی کاغذ بنویسید
برای مقابله با استرس افکار خود را بر روی کاغذ بنویسید

داشتن یک دفترچه خاطرات شخصی راه مناسبی برای مقابله با استرس است به محض آنکه افکار و هیجانات خود را به رشته تحریر در آورید خواهید دید که از میزان استرس و هیجانتان کاسته می شود. گاهی اوقات احساساتی دارید که نمی توانید آنها را برای کسی بازگو کنید در این شرایط داشتن یک دفترچه خاطرات موجب آرامش شما خواهد شد.

۵-اگر قصد مقابله با استرس را دارید نسبت به محیط اطرافتان بی تفاوت نباشید

برای مقابله با استرس لازم است که از رنگ های آرامش بخش در محیط کار و زندگی خود استفاده کنید رنگ های آبی و سبز از جمله رنگهای آرامش بخش هستند. همچنین اگر دیوارهای اتاق یا خانه شما سفید و بی روح است سعی کنید که محل زندگی خود را با استفاده از وسایل دکوری و تابلو ها تزئین کنید زیرا محلی که در آنجا زندگی می کنید نقش بسیار موثری در روحیه شما دارد.

۶- کمال گرایی را فراموش کنید

اگر از جمله افرادی هستید که به طور مداوم در مورد خودشان قضاوت می کنند به احتمال زیاد از استرس رنج می برید. برای مقابله با استرس می بایست کمال گرایی را فراموش کنید موقعیتی که امروز شما در آن قرار دارید حاصل عوامل بسیار متعددی است که بسیاری از آن ها در کنترل و اراده شما نبوده اند ، پس دست از قضاوت مداوم در مورد خودتان بکشید و بدانید هنوز فرصت های بسیاری هستند که روزی در پیش روی شما قرار خواهند گرفت.

۷- دقایقی از طول روز را به relaxation  ( آرامش بخشی) اختصاص دهید

استرس و فشار عصبی که در طول روز به شما وارد می شود باعث منقبض شدن برخی از عضلات و ماهیچه های بدن شما می شود. همین منقبض شدن عضلات در طول روز سبب می گردد زمانی که شب هنگام به خانه باز می گردید  همچنان همان احساس ناخوشایند ناشی از استرس را همراه داشته باشید relaxation راهی است که به کمک آن شما دوباره عضلات و ماهیچه های خود را به حالت اولیه باز می گردانید و به این ترتیب می توانید از میزان استرس و اضطراب خود بکاهید. برای مقابله با استرس به شما توصیه می کنیم که دقایقی از طول روز را به انجام تمرینات relaxation اختصاص دهید مرکز مشاوره خانواده رایکو پس از آموزش دادن تکنیک های انجام relaxation مشاهده کرد که این تکنیک ها یکی از موثر ترین روشها برای مقابله با استرس است.

۸-از معاشرت کردن با افراد استرس زا پرهیز کنیم

از معاشرت کردن با افراد استرس زا پرهیز کنیم
از معاشرت کردن با افراد استرس زا پرهیز کنیم

برخی از افراد هستند که در موقع ملاقات با دیگران تنها از مشکلات و سختی های زندگی و شرایط نامناسب پیش آمده صحبت می کنند. بهتر است از معاشرت با این گونه افراد پرهیز کنیم و اگر چنین امکانی را نداشته باشیم آنها را در تنها در جمع ملاقات کنیم برای مقابله با استرس بهتر است دوستانمان را از میان افرادی که به اصطلاح بگو و بخند هستند انتخاب کنیم.

۹-از گوش کردن به اخبار استرس زا پرهیز کنیم

اگر مدت زمان زیادی از اوقات خود را صرف شنیدن و دیدن اخبار از شبکه های مختلف خبری می کنید بهتر است در این رویه خود تجدید نظر کنید. شبکه های خبری به طور معمول حاوی اخبار ناخوشایندی از وقوع جنگ ، ترور ، سیل و قحطی هستند . شما به ندرت اخباری خوب و خوشایند را از این شبکه های خبری می شنوید برای مقابله با استرس بهتر است تماشای اینگونه اخبار را فراموش کرده و به جای آن وقت خود را صرف تماشای برنامه های دیگری مانند فیلم ، موسیقی و سریال ها کنید.

۱۰- چند توصیه مفید برای مقابله با استرس

برای مقابله با استرس چند توصیه وجود دارد که به کار بستن آنها می تواند برایتان مفید باشد.

  • گاهی اوقات مسائل و مشکلات را فراموش کنید.
  •  نه گفتن را بیاموزید.
  • به موسیقی ملایم گوش دهید.
  • بخندید.
  • زمان حال را با ارزش ترین زمان بدانید.
  • ورزش کنید.
  • وجود مشکلات را به رسمیت بشناسید و قبول کنید که شما قادر به حل کردن تمامی مشکلات نیستید.

سوالات متداول

۱- برای مقابله با استرس چه باید کرد؟

گاهی اوقات مسائل و مشکلات را فراموش کنید ، نه گفتن را بیاموزید ، به موسیقی ملایم گوش دهید ، زمان حال را با ارزش ترین زمان بدانید ، ورزش کنید و وجود مشکلات را به رسمیت بشناسید و قبول کنید که شما قادر به حل کردن تمامی مشکلات نیستید.

۲- آیا تغذیه در بروز استرس موثر است؟

بله . تغذیه نامناسب می تواند موجبات بروز استرس را در فرد فراهم سازد. سعی کنید از غذاهایی که حاوی ویتامین B  هستند بیشتر استفاده کنید ، ویتامین B موجب کاهش استرس می شود. ماهی ، بادام ، شیر ، برنج ، پنیر و گوشت گاو حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند.

۳- آیا برای کاهش استرس می توان از داروهای آرامبخش استفاده کرد؟

ممکن است برخی از داروهای آرامبخش در کاهش استرس موثر باشند اما مصرف بیش‌ازحد این داروها ممکن است به مشکلات تکلم، ایجاد اختلال در راه‌رفتن، قضاوت ضعیف و واکنش آهسته منجر شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره