روانشناسی

علل شکاک بودن همسر

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل شکاک بودن همسر با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

آیا می خواهید بدانید فرد شکاکی هستید یا نه؟ آیا تمایل به ازدواج دارید و به دنبال شخصی خوش بین هستید و تحت هیچ شرایطی نمی توانید با انسان بدبین زندگی کنید؟ یا ممکن است همسر شما همیشه پیگیر کار هایتان باشد ، به طوری که کلافه شوید اما نمی دانید که فشار حاصله از طرف او طبیعی می باشد و ممکن است در هر رابطه ای وجود داشته باشد یا به این علت است که همسر شما بدگمان و شکاک می باشد. برای یافتن پاسخ به این گونه از سوالات می توانید خصوصیات انسان بد بین را بشناسید و با شخص مورد نظر مقایسه کنید.


فهرست محتوا

فرد شکاک کیست؟

برخی افراد خصوصا مردان نسبت به همسر خود بدبین هستند اما این بدبینی را با غیرت و تعصب یا مراقبت و علاقه اشتباه می گیرند و با استفاده از این کلمات همسر خود را قانع می کنند. این افراد متوجه بدگمانی خود نیستند. اگر این رابطه به همین صورت ادامه پیدا کند ناخواسته فشار روانی فراوانی را به همسر خود وارد می کنند.زمانی که شما به همسر خود اعتماد ندارید و مدام او را چک می کنید یا به محض اینکه با تلفن صحبت کند نگران می شوید و از او می پرسید که با چه شخصی مشغول مکالمه است. ممکن است برای خرید یا هر چیزی از خانه بیرون برود و شما حساسیت نشان دهید و شرایط را برایش دشوار کنید. اگر به همین روال ادامه دهید ممکن است او به تدریج حالت تدافعی گیرد و شما را سرزنش کند. در نتیجه مشکلات فراوانی بوجود می آید. حتی ممکن است این حس عدم امنیت فرد را به سمت خودکشی سوق دهد. سوء ظن یا بدگمانی یک نگرش منفی نسبت به همه چیز و همه کس می باشد و فقط از طرف زن یا مرد صورت نمی گیرد و ممکن است هر یک از زن یا مرد با بدبینی خود همسرش را تحت فشار قرار دهد.


تفاوت انسان خوش بین و انسان بدبین

فرد بدبین واقعیت را نمی بیند ، فقط حرف خودش را قبول می کند و توانایی تشخیص درست را از غلط ندارد. اما انسان واقع بین در برخورد با مسائل منطقی عمل می کند. انسان بد بین نسبت به همه چیز و همه کس نگرش منفی دارد ، خود را در اختیار تفکرات منفی قرار داده  و همیشه در انتظار وقوع اتفاق های بد است. اگر شدت شکاکیت زیاد باشد شخص دچار بیماری بدگمانی می شود که باید درمان شود. اما انسان خوش بین همیشه نگرش مثبت دارد و افکار مثبت در ذهن خود پرورش می دهد. در انتظار وقوع اتفاق های خوب است و از کلمات امید بخش استفاده می کند. چنین فردی کمتر بیمار می شود و زندگی سالمی دارد. افراد شکاک زندگی را تلخ ، بی روح و بی هدف می پندارند. اما افراد خوش بین برای انجام هر کاری هدفی دارند و با خوشحالی برای رسیدن به هدفشان تلاش می کنند. ممکن است شک و ظن از اختلال اضطرابی نشات گیرد. اشخاص شکاک همیشه حالت اضطراب و پریشانی دارند و از لحاظ روحی و روانی آشفته می باشند. اما انسان خوش بین همیشه آرامش خود را حفظ می کند ، کنترل خود را در دست دارد و به سرعت عصبی نمی شود.


یکی از اصلی ترین و مهم ترین پایه های اساسی رابطه ی موفق ، اعتماد است. شک و ظن می تواند رابطه را به سوی ویرانی سوق دهد. اعتماد فقط وفادار بودن در رابطه جنسی نیست بلکه باید در زندگی شما ریشه داشته باشد.

روش های برخورد با فرد شکاک

 

نحوه برخورد با فرد شکاک
روش های برخورد با فرد شکاک

یکی از فراوان ترین دلایل طلاق بی اعتمادی نسبت به همسر خود است. پس سعی کنید شکاکیت را از رابطه ی خود دور کنید.

  • زمانی که احساس کردید همسرتان به شما مشکوک است و صحبت هایش شما را آزار می دهد در این هنگام  توصیه ی ما به شما این است که سریعا واکنش تند نشان ندهید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با آرامی و خونسردی به صحبت هایش گوش دهید. توجه کنید که اگر به گفته هایش حساسیت نشان دهید او مشکوک تر شده و اوضاع وخیم تر می شود. صبر کنید پس از اینکه تمام صحبت هایش را شنیدید نظر خودتان را بیان کنید.
  • به این فکر کنید که ریشه ی بدگمانی همسرتان چیست. اگر ناشی از بیماری روانی بدگمانی نباشد فقط با استفاده از کمی ذکاوت می توانید مشکل را برطرف کنید. مثلا اگر نسبت به تماس تلفنی حساس است سعی کنید هر زمان که با شما تماس گرفت پاسخ او را دهید. یا اگر در مورد اینکه کجا باشید حساس است می توانید برنامه ی روزانه ی خود را به او شرح دهید. به هیچ عنوان از اینکه همه چیز را به همسر خود توضیح دهید نگران نباشید زیرا با این کار ریشه ی اعتماد را در رابطه ی خود قوی می کنید.
  • با همسر خود درد و دل کنید و از او بخواهید در رابطه با طرز تفکرش با شما صحبت کند.
  • به همسرتان اطمینان خاطر دهید که او را دوست دارید و تحت هیچ شرایطی او را تنها نمی گذارید.
  • در نهایت اگر تصور می کنید که همسر شما بسیار شکاک است و با این موارد نمی توانید حساسیت او را برطرف کنید سعی کنید او را نزد روانشناس متخصص ببرید تا درمان شود.


    سوالات متداول

    ۱- آیا شکاک بودن بیش از حد به عنوان اختلال روانی شناخته می شود؟

    براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، شک و بدگمانی بیش از حد می تواند اختلال شخصیت بدگمان یا اختلال شخصیت پارانوئید را به وجود بیاورد. روانشناسان برای تشخیص اختلال پارانوئید ، مولفه های خاصی را مورد نظر دارند و هر شخصی که علائمی از بدگمانی را داشته باشد به عنوان شخصیت پارانوئید شناخته نمی شود.

    ۲- همسر بنده پس از هر بحث ساده و پیش پا افتاده ای ، تغییر رفتار می دهد و در رفتارش شک و بدگمانی وجود دارد. آیا این مشکل قابل درمان می باشد؟

    بله ، اگر روش های مختلفی که در این مقاله توصیه شده است را به کار بسته اید و به نتیجه قابل قبولی نرسیده اید ، می توانید برای حل نمودن مشکل خود از روانشناسان یاری جویید. روانشناسان با پیدا کردن ریشه مسئله و ارائه راهکارهای درمانی همچون روان درمانی ، گروه درمانی ، رفتار درمانی ، دارو درمانی و ... می توانند در این زمینه همراه شما باشند.

    ۳- علائم شخصیت پارانوئید یا بدگمان چیست؟

    تحریک پذیری ، خشم ، بدبینی ، بی اعتمادی ، سوء ظن ، پیش داوری ، فرافکنی ، مشغولیت ذهنی درباره وفاداری افراد ، دلخوری و ناخشنودی در هر شرایطی ، شک ، تحت نظر بودن توسط افراد از علائم مشترک شخصیت های پارانوئید می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل شکاک بودن همسر با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من شوهرم یه بیمار روانیه مریضهههههه دیوونم کرده عاصی شدم از دستش بمیره راحت شم طلاقم نمیده. خیلی شکاکه به همه چی گیر یمده بهم بگید چجوری با این مرد برخورد کنم؟

    1. با سلام، داشتن یک ارتباط پایدار با همسر شکاک بسیار دشوار است. حتی نمی‌توانید از شوهر شکاکتان توقع داشته باشید که منطقی رفتار کند. میتوانید با رعایت توصیه های ذکر شده به نسبت با او بهتر کنار بیاید مانند: رفتار او را به خودتان نگیرید و آشفته نشوید، اعتماد به نفستان را حفظ کنید، رفتار تدافعی نداشته باشید، گوش شنوا داشته باشید، سعی کنید بیشتر در دسترس باشید، به رفتار و کارهای خودتان دقت کنید، در نهایت اگر تمام تلاش‌هایتان ناکام ماند و از هیچ یک از توصیه‌های بالا نتیجه نگرفتید، اما همچنان می‌خواستید که به زندگی با شوهر شکاکتان ادامه دهید، تنها راهی که برایتان باقی می‌ماند این است که از متخصص کمک بگیرید. مشاور یا روانشناس علت شک و بدبینی شدید همسرتان را تشخیص می‌دهد و روش‌هایی را برای برخورد با این مرد شکاک و مدیریت رابطه توصیه می‌کند. دلیل حسادت شدید گاهی اوقات فراتر از احساس ناامنی و بی‌اعتمادی به عشق است و از اختلالی شخصیتی نشأت می‌گیرد که طبعاً غلبه بر آن از عهده‌ی شما و همسرتان خارج است و باید برای درمان آن به متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره