اعتیاد و مواد مخدر

نشانه ها و علائم اعتیاد به کراک

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص های خواب آور قوی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

یکی از مشکلات بزرگ و چالش برانگیز برخی خانواده ها ، مسئله اعتیاد به مواد مخدر است که امروزه تبدیل به یک معضل بزرگ اجتماعی شده است. به طور کلی اعتیاد را می توان یک بیماری دانست که در بردارنده انواع و اقسام مشکلات جسمی ، روحی و رفتاری است و خانواده ها برای مواجهه با این مشکل ، همواره در پی علائم و نشانه هایی هستند تا بتوانند هرچه زودتر برای کمک به عزیزان خود دست به کار شوند.

اما یکی از مواد افیونی که این روزها به راحتی در اختیار جوانان قرار دارد ، کراک است. کراک که دارای اسامی متعددی است یک نوع ماده محرک و از خانواده کوکائین ، محسوب می شود که با تاثیر سریع و مستقیم بر روی اعصاب فرد موجب ایجاد احساس شعف فراوان می گردد و همین مسئله سبب جذب افراد به مصرف این ماده خطرناک می شود.

علائم اعتیاد به کراک نیز بسیار متعدد است و بروز هریک از این نشانه ها می تواند زنگ خطری برای خانواده ها باشد تا به کمک فرد معتاد شتافته و برنامه ای همه جانبه را برای نجات و ترک دادن او ، درنظر بگیرند. در ادامه مقاله به بررسی کامل تر نشانه ها و علائم اعتیاد به ماده کراک خواهیم پرداخت.

نشانه ها و علائم اولین بار مصرف کراک

معمولا فردی که اولین بار اقدام به مصرف کراک می کند تاثیر آن را با شدت بیشتری احساس کرده و علائم متفاوتی را در مقایسه با فرد معتاد به کراک از خود بروز می دهد. اما پس از مدتی از شدت این علائم کاسته می شود و فرد احساس اولیه پس از مصرف کراک را نخواهد داشت.

در واقع فرد برای تجربه مجدد حس و حال اولین مصرف ، می بایست هر بار مقدار کراک مصرفی خود را بیشتر کند. با این وجود تمام مصرف کنندگان این تجربه مشترک را دارند که هیچ وقت نتوانستند احساس شعف و سرخوشی دفعات اولیه را دوباره تجربه کنند. افرادی که شروع به مصرف کراک می کنند با علائم و نشانه های زیر قابل شناسایی هستند:

  • پرحرفی زیاد ، که در مواقعی تبدیل به هذیان گویی و حرف های بی ربط می شود.
  • بیداری شبانه و عدم احساس نیاز به خواب
  • پر رنگ شدن حضور فرد در اجتماع و افزایش روابط اجتماعی
  • افزایش هیجانات و فعالیت‌های جنسی
  • احساس هشیاری بیش از اندازه
  • سرخوشی و شعف به همراه احساس غرور و تکبر
  • حس خوشحالی بیش از حد
  • افزایش اعتماد به نفس
  • احساسی مملو از انرژی
  • کاهش اشتها

علائم رفتاری اعتیاد به کراک

مهم ترین علائم اعتیاد به کراک شامل بروز برخی تغییرات فاحش در نوع زندگی و شخصیت فرد است که به سادگی توجه اطرافیان به آن جلب می شود. همچنین رفتارهایی مانند بی توجهی و عدم تمرکز ، بی اشتهایی ، لاغری شدید ، ولخرجی زیاد و گم شدن برخی لوازم با ارزش منزل ، رفت و آمدهای مشکوک ، اضطراب ، پریشانی و رفتارهای خشن با اعضای خانواده و دوستان ، بی نظمی در خواب شبانه ، ظاهر آشفته ، توهم و احساس شک و تردید به اطرافیان ، فاصله گرفتن فرد از خانواده می تواند بخشی از علائم اعتیاد به کراک باشد. البته ممکن است برخی از این نشانه ها با علائم اختلال اضطراب اجتماعی ، اشتباه گرفته شود اما بازهم بهتر است در این موارد نیز خطر اعتیاد به این ماده مخدر خطرناک را در نظر بگیرید.

علائم جسمی اعتیاد به کراک

علائم جسمی اعتیاد به کراک
علائم جسمی اعتیاد به کراک

علائم اعتیاد به کراک تنها مربوط به خلقیات فرد معتاد نمی شود و می توان با بررسی نشانه های فیزیکی از اعتیاد فرد به کراک ، مطمئن شد. در صورتی که خانواده ها و دوستان فرد معتاد بتوانند خیلی زود علائم اعتیاد به کراک را در فرد ، شناسایی کنند می توانند سریع تر برای درمان و مراجعه به پزشک یا روانشناس اقدام نمایند و به این ترتیب می توان گفت که آشنایی با علائم هشداردهنده برای تمام نزدیکان افراد معتاد ، الزامی است. با این توضیح توجه شما را به علائم جسمی اعتیاد به کراک ، جلب می کنیم:

نخستین نشانه جسمی برای مصرف کننده کراک ، همانند سایر مواد مخدر ، گشاد شدن مردمک چشم است. نشانه بعدی مربوط به مقدار خواب فرد می شود و در صورتی که فرد دچار بی خوابی است ، احتمال اعتیاد به کراک در این فرد قوت بیشتری پیدا می کند. البته بازهم برای قضاوت نهایی زود است و وجود علائم دیگری مانند شدت ضربان قلب ، افزایش فشار خون ، بی اشتهایی و در نتیجه آن کاهش شدید وزن ، لرزش عضلات و خون دماغ می تواند دیگر علائم اعتیاد به کراک باشد.

علائم روانی اعتیاد به کراک

علائم اعتیاد به کراک شامل برخی مشکلات روانی نیز می شود که از آن جمله می توان به وجود احساس غم و افسردگی در فرد معتاد اشاره کرد. همچنین موارد دیگری مانند عدم بازداری در برخی رفتارها ، احساس خودشیفتگی و خود بزرگ بینی ، احساس تکانش یا برانگیختگی ، رفتارهای خشن جنسی ، احساس نگرانی و انتظار برای وقوع اتفاقات بد ، بروز رفتارهای وسواس گونه ، احساس آشفتگی حرکتی و سراسیمه بودن ، تشویش و اضطراب ، عصبانیت شدید ، رفتارهای تند و خصمانه ، احساس وحشت و حمله های اضطرابی ، پارانویا ، ترس از مرگ و هذیان گویی دیگر علائم روانی ناشی از اعتیاد به مصرف کراک است.

تاثیر کوتاه مدت مصرف کراک بر روی فرد

معمولا پس از گذشت مدت کوتاهی ، علاوه بر علائم اعتیاد به کراک ، تاثیرات این ماده بر روی بدن آغاز می شود. به این شکل که با تنگ شدن عروق خونی ، دمای بدن زیاد شده و قلب را مجبور می کند که فعالیت تندتری داشته باشد. به همین ترتیب ، فشار خون و نبض نیز بالاتر می رود.

در این شرایط ، فرد معتاد ، انرژی زیادی را در خود احساس می کند و از طرفی ، هیچ گونه ضرورتی را برای خوردن غذا و استراحت کردن ، در خود نمی بیند. البته تمام این تاثیرات کاملا کوتاه هستند و در کمتر از چند دقیقه ، فرد احساس شادی و انرژیک بودن را با حالات تشویش و افسردگی شدید ، جایگزین می کند. در این شرایط فرد این گونه تصور می کند که در میان اطرافیان خود بی ارزش است و شدیدا خسته و غمگین می شود. به همین دلیل و برای رفع این حالات ناخوشایند ، فرد مجددا رو به مصرف کراک می آورد و این چرخه آن قدر ادامه پیدا می کند که فرد معتاد یا تصمیم به ترک بگیرد و یا این که اسیر عوارض خطرناک آن و مرگ گردد.

البته اثرات کوتاه مدت مصرف کراک به همین جا ختم نمی شود و بعضی از افراد معتاد در همان ابتدا به حدی غرق در مصرف این ماده می شوند که دچار مسمومیت های حاد می گردند. در این صورت ، علائم و نشانه ها به شکلی دیگر بروز پیدا می کند که شامل: حالت تهوع ، سرگیجه ، استفراغ ، تنگی نفس شدید و یا حتی حملات قلبی و سکته می باشد و در برخی افراد نیز که شدت مصرف آن ها بسیار زیاد است ، به سنکوپ و مرگ ناگهانی دچار می شوند.

تاثیر بلندمدت مصرف کراک بر روی افراد معتاد

مصرف طولانی مدت کراک ، شرایطی را برای فرد معتاد به وجود می آورد که احساس می کند نمی تواند با خود برای ترک این ماده مخدر مقابله نماید و می بایست حتما تحت هر شرایطی به مصرف کراک ادامه دهد. به همین دلیل می توان مهم ترین اثرات بلندمدت مصرف کراک را دشوار شدن ترک اعتیاد دانست.

البته میزان وابستگی فرد به استعمال کراک به عوامل دیگری مانند طول مدت مصرف و میزان آن نیز ارتباط دارد و همچنین افراد با شرایط بدنی مختلف ، واکنش های متفاوتی را بروز می دهند. اما چیزی که در میان تمام این افراد مشترک است ، عوارض خطرناکی است که در انتظار آن ها می باشد و این افراد ، دیر یا زود با مشکلات شدید جسمی ، روحی و اجتماعی مواجه خواهند شد.

مشاورین ما در مرکز مشاوره خانواده رایکو ، آماده هستند تا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی در زمینه شناسایی علائم اعتیاد به کراک ، شما را همراهی کنند.

خطرات جسمانی مصرف کراک

مصرف مداوم هر نوع ماده مخدری با خطرات زیادی همراه است که در مورد کراک ، این خطرات و عوارض شدت بیشتری پیدا می کند. در پایان این مطلب ، بر آن شدیم تا خطرات و مشکلات جسمی مصرف کراک را نیز یادآور شویم.

از جمله این ناراحتی های جسمی می توان به گلودردهای مزمن ، تنگی نفس شدید ، گرفتن صدا ، برونشیت ، سرطان اندام های تنفسی مانند ریه ، بیماری های مربوط به ریه مانند آمفیزم ، وجود خلط های سیاه در سینه ، خس خس و احتقان ، آسیب های شدید دهان و دندان ، سیاه شدن رنگ لب ها ، اختلالات شدید گوارشی ، تنگی عروق ، تشنج و خفگی ، مشکل قند خون ، حرارت بالای بدن ، ضعیف شدن بدن و لاغری ، بی خوابی ، کاهش توانایی جنسی ، حملات قلبی ، سکته و در نهایت مرگ اشاره کرد.

تاثیر مصرف کراک بر روی مغز

تاثیر مصرف کراک بر روی مغز
تاثیر مصرف کراک بر روی مغز

مصرف کراک به صورت تدخین یا دودکردن است و به همین دلیل به محض وارد شدن به شش ها ، وارد خون شده و در کمتر از ۲۰ ثانیه به مغز می رسد. به علت غلظت بالای کراک در هنگام رسیدن به مغز ، تاثیر آن بر عملکرد فرد خیلی زود ، نمایان می شود.

در واقع کراک نیز همانند کوکائین با تاثیر بر سیستم اعصاب فرد و به ویژه بر قسمتی از مغز که مسئول احساس لذت و پاداش است ، از جذب دوباره دوپامین ، جلوگیری کرده و موجب می شود که این ماده شیمیایی در فضای سلول ها تجمع یافته و ناگهان فرد احساس لذت و سرخوشی فراوان کند. پس از مصرف کراک و تحریک سیستم عصبی ، سایر بخش های بدن و سیستم ها نیز مانند سیستم تنفسی و گردش خون ، به این شرایط واکنش نشان داده و شروع به فعالیت سریع می کنند و همین موضوع سبب وارد آمدن فشار شدید به بدن خواهد شد.

البته این شدت با شرایط فرد ، مقدار و مدت زمان مصرف فرد نیز مرتبط است و در صورتی که فرد معتاد به کراک ، این ماده را همراه با سایر مواد مخدر یا الکل ، مصرف کند شاهد علائم بسیار شدیدتر و خطرناک تری نیز خواهد بود که می تواند منجر به مرگ شود.

تحمل کراک چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از مهم ترین علائم اعتیاد به کراک ، بالا رفتن سطح تحمل بدن معتاد به مصرف است که موجب بیشتر شدن مصرف فرد می شود. در واقع بدن شخص معتاد با کراک ، سازگار شده و برای تاثیر بیشتر ، نیازمند دریافت دوز بالاتری خواهد بود.

به این وضعیت که فرد ، با مصرف مقدار کم کراک راضی نمی شود و مقدار بیشتری از آن را لازم دارد ، شرایط تحمل گفته می شود. قرار گرفتن در چنین وضعیتی فرد را مجبور به دریافت مواد بیشتر می کند و همین زیاده روی در مصرف ، زمینه اعتیاد به این ماده خطرناک را فراهم می سازد.

نشانه های این وضعیت را می توان در رفتارهای خشونت آمیز جنسی و همراه با پرخاشگری و نیز انجام امور غیرقانونی مشاهده کرد. در این شرایط انتظار رفتارهای معقول و منطقی از این افراد را نباید داشت و معمولا کلیه روابط فرد با خانواده و دوستان ، تحت تاثیر همین مسئله قرار می گیرد. در این شرایط ، خانواده ها می بایست به جای دوری کردن از این افراد ، حمایت های خود را بیشتر کنند و ترتیبی بدهند که فرد تحت درمان و ترک اعتیاد قرار بگیرد.

پس از اینکه فرد در دوره تحمل قرار گرفت و از مصرف مواد اجتناب کرد ، دوره خماری ایجاد می شود. این وضعیت نیز همراه با نشانه هایی است که از علائم اعتیاد به کراک محسوب شده و پس از عدم مصرف کراک ، ظاهر می شود و به اصطلاح فرد در وضعیت محرومیت یا خماری قرار می گیرد. این علائم عبارتند از:

سوالات متداول

۱- چه نشانه هایی را می توان به عنوان علائم هشداردهنده مصرف کراک دانست؟

معمولا برخی علائم اعتیاد به کراک می تواند به عنوان علائم هشداردهنده شناخته شوند مثلا بیقراری و تلاش برای تهیه مجدد مواد ، بی حالی و بی اشتهایی ، بی خوابی و همچنین بروز برخی احساسات همراه با تناقض مانند عشق و نفرت به خود را باید جدی گرفت.

۲- مصرف کراک چقدر می تواند زندگی کاری و تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهد؟

به طور حتم ، نه فقط کراک بلکه مصرف هرنوع ماده مخدر دیگری ، تاثیرات مخرب و منفی بسیاری در تمام جوانب زندگی فرد معتاد ، برجای می گذارد. در ابتدا کلیه روابط اجتماعی فرد دچار مشکل می شود و پس از ادامه دادن آن ، انگیزه و علایق شخص معتاد به شغل ، تحصیل و ورزش نیز به مرور کمرنگ تر می گردد و موجب از دست دادن تمام آن ها خواهد شد و در مقابل ، تمام وقت و انرژی خود را صرف مصرف کراک می کند. روابط خانوادگی فرد معتاد در اثر مصرف این ماده از بین رفته و تنها در هنگام استعمال ، احساس سرخوشی دارد. قرار گرفتن در جمع هایی که به راحتی ، کراک مصرف می کنند جای خود را به جمع های خانوادگی می دهد و فرد تمام تلاش خود را صرف تامین هزینه های خرید کراک می کند. این موارد موجب خواهدشد که تمرکز شخص معتاد ، به کلی از کار و تحصیل برداشته شود.

۳- راه حل مناسب برای ترک مصرف کراک و بازگشت به زندگی عادی چیست؟

شخص معتاد می تواند پس از اینکه تصمیم قطعی به ترک گرفت و با کسب آگاهی کامل از مشکلات ترک و شرایطی که در هر مرحله از سم زدایی برای او به وجود می آید ، در جلسات درمانی مراکز معتبر ، شرکت کرده و در کنار آن با دارو درمانی سلامت خود را به دست بیاورد. اطرافیان فرد معتاد نیز با درک این وضعیت و ارائه حمایت های لازم ، بزرگ ترین کمک را به بهبودی و بازگشت سریع فرد به شرایط عادی می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص های خواب آور قوی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره