روانشناسی

زبان بدن چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زبان بدن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

برای این که بتوانید احساسات و عواطف شخصی را در تمامی شرایط بسنجید می توانید از طریق تفسیر حرکات بدن ، دست ها ، پاها ، چشم ها و… متوجه احساس طرف مقابل خود شوید. ارتباط برقرار کردن با دیگران فقط از طریق صحبت کردن نمی باشد ، بلکه بخش اعظمی از ارتباطات ما را زبان بدن شکل می دهد. از این رو شناخت زبان بدن و آشنایی داشتن با آن برای تمامی انسان ها دارای اهمیت می باشد. در واقع زبان بدن به آن دسته از رفتارهایی اطلاق می شود که بدون صحبت کردن با دیگران می توان با استفاده از آن ارتباط برقرار کرد. برای مثال ممکن است یکی از دوستان و یا اعضای خانواده تان از موضوعی ناراحت و غمگین باشد و شما به محض دیدن او متوجه شوید که مشکلی پیش آمده است ولی زمانی که از او دلیل ناراحتی اش را بپرسید به آرامی می گوید چیزی نیست و ادامه نمی دهد در حالی که با استفاده از یادگیری زبان بدن متوجه شدید که او از چیزی ناراحت شده است.


زبان بدن چیست (Body Language)؟

بهترین و کامل ترین پاسخ برای این سوال این است که در واقع زبان بدن ابزاری جهت ارتباط برقرار کردن بدون استفاده از کلمات و واژه ها می باشد. البته نمی توان با قطعیت کامل گفت که همیشه برداشت های ما از رفتار های دیگران درست است بلکه گاهی اوقات ممکن است ، دچار اشتباهاتی در برداشت شویم. شاید بارها برای هر شخصی پیش آمده باشد ، زمانی که فردی در حال صحبت کردن است رفتارها و حالت های بدنی خاصی را به صورت ارادی و غیر ارادی از خود بروز می دهد. با استفاده از زبان بدن می توان متوجه ، ترس ، استرس ، اضطراب ، دروغگویی ، تواضع ، اعتماد به نفس و موارد دیگر در فرد شد. برای مثال شخصی که دروغ می گوید نمی تواند ارتباط چشمی داشته باشد و به درون چشم های طرف مقابل نگاه کند.

امروزه برای ثابت کردن عدم صداقت یک سخنران تمامی سخنرانی های او را ضبط و سپس با استفاده از تکنیک های زبان بدن آن ها را تحلیل می کنند.

آموزش زبان بدن

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم ممکن است برخی اوقات به دلیل برداشت های نادرست از حالات و زبان بدن فردی دچار ناراحتی و سوء تفاهم شویم از این رو در این بخش از مقاله به توضیح حالت های بدن و معانی آن ها می پردازیم:

  • حالت های بدنی افرادی که دروغ می گویند به این صورت است که: در حین صحبت کردن خنده های مصنوعی بر لب دارند ، دچار لکنت زبان در زمان صحبت کردن می شوند ، دهانشان را با دست خود می پوشانند و یا دست هایشان را در جیب خود قرار می دهند.
  • حالت های رفتاری فردی که می خواهد راجع به موضوعی تصمیم بگیرد به این صورت است که با یک چهره خاص ، دست خود را بر روی چانه می کشد که در این حالت چشم ها جمع می شود و چهره فرد یک حالت خاصی پیدا می کند ، البته ممکن است برخی از آقایان در این شرایط مشغول بازی کردن با ریش و سبیل خود شوند و یا لب بالایی خود را محکم تر بکشند.
  • معمولا فردی که تحت فشار روانی ، استرس و تنش بسیاری قرار دارد ، مچ یکی از پاهایش را بر روی مچ پای دیگرش قرار می دهد ، مهمانداران هواپیما تمامی علائم و نشانه های استرس را به خوبی می دانند تا در صورت مشاهده فردی که دچار استرس شده است ، او را کمک کنند تا از سفر لذت ببرد ، یکی از این نشانه ها قرار دادن مچ پا به روی مچ پای دیگر می باشد که معمولا افرادی که از سفر کردن با هواپیما می ترسند این علامت و نشانه را از خودشان بروز می دهند.
  • معمولا اشخاصی که به شدت عصبانی می شوند با حلقه ازدواج خود بازی می کنند.
  • اشخاصی که بسیار خجالتی هستند معمولا زمانی که در مقابل فردی قرار می گیرند ، سر خود را پایین می آورند و نگاه های کوتاه و مختصری به اطراف شان دارند.
  • زمانی که با فردی در حال مذاکره هستید و او عینک خود را به طور آهسته و به منظور تمیز کردن از چشم بر می دارد در حالی که هیچ نیازی به انجام این کار نیست ، نشان از این است که آن شخص می خواهد از جواب دادن به سوالات شما طفره برود.
  • شل دست دادن دوستان ، همکاران و هر فردی که در اطراف تان قرار دارد ، معانی متفاوتی دارد برای مثال: دوست ندارد با شما صمیمی شود و یا این مدل دست دادن نشان از ضعیف و بدون اعتماد به نفس بودن و یا مطیع بودن وی می باشد.
  • زمانی که شما با فردی صحبت می کنید که با یکدیگر صمیمی هستید ، ممکن است او در هنگام مذاکره دکمه های کت خود را باز کند که این نشانه ی میزان صمیمت آن فرد با شماست.
  •  فردی که در هنگام صحبت کردن با شخص دیگری چشم های خود را به سمت بالا می چرخاند و حرکت می دهد ، یعنی از طرز رفتار و یا صحبت طرف مقابل ناراحت و عصبانی شده است.
  • مالش دادن چشم ها با انگشت اشاره به این معنی است که فرد در حال دروغ گفتن می باشد و سعی می کند تماس دیداری را با شما قطع کند به همین دلیل به دنبال فرصت است که مالیدن چشم یک فرصت برای این افراد محسوب می شود.
  • برخی افراد در هنگام دست دادن با دودست خود دست می دهند به این صورت که از یکی از دست هایشان برای پوشاندن دست طرف مقابل استفاده می کنند ، این مدل دست دادن نشان دهنده روراست بودن و صمیمیت فرد می باشد.
  • خمیازه کشیدن صرفا برای زمان هایی که خوابالود هستید مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه برخی افراد در زمان هایی که مردد هستند و نمی دانند چه کاری انجام دهند از این روش برای اینکه اندکی وقت برای فکر کردن داشته باشند استفاده می کنند.
  • بالا انداختن یکی از ابروها در مواقعی استفاده می شود که صحبت های طرف مقابل را باور نکرده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زبان بدن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره