کودکان

دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل پرحرفی در کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بی شک تمامی والدین از اینکه کودکشان یاد می گیرد که صحبت کند بسیار خوشحال و ذوق زده می شوند و ذوق بسیاری دارند برای اینکه فرزندشان لغات بیشتری یاد بگیرد و سعی می کنند به فرزندشان کلمات بیشتری بیاموزند. کودک پس از ۳ سالگی می تواند یاد بگیرد که صحبت کند و جمله بسازد. حال در این میان عده ای از والدین هسند که از زیاد صحبت کردن فرزندشان گلایه می کنند. این که کودک دائما سوال بپرسد ، با هم بازی خیالی خود در حین بازی کردن حرف بزند ، موجب بی حوصلگی و عصبانیت برخی از والدین می شود ولی مسئله ای که وجود دارد این است که کودکان کنترلی بر صحبت کردن خودشان ندارند یعنی مغز کودک توانایی آن را ندارد که در سکوت با خودش حرف بزند و جواب سوال هایش را خودش به دست بیاورد. به همین دلیل برای شناخت دنیای خود کنجکاو است و دائما سوال می پرسد. می توان از این واکنش رفتاری نقطه قوتی برای بهتر شدن و رشد مهارت های ارتباطی کودک استفاده کرد. بسیاری از کودکان از پرحرفی برای جلب توجه از سوی والدین استفاده می کنند. والدین می توانند این انرژی کودک را جهت دهی کنند. پرورش مهارت حرف زدن در سنین پایین تر موجب تقویت حس کنجکاوی و توانایی گفتاری ، شنیداری کودک می شود.


علت ها و دلایل پرحرفی کودکان

پرحرفی کودکان دلایل متعددی دارد از جمله این دلایل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ترس کودک

 ترس کودک باعث زیاد صحبت کردن او می شود می توان گفت که این اتفاق بیشتر در سنین پایین تر اتفاق می افتد و اغلب کودکانی که شب تنها در اتاق خود می خوابند می ترسند و همواره اصرار دارند که پدر یا مادر پیش شان بماند تا با آنها صحبت کنند. 

حسادت

یکی دیگر از عوامل و دلایل پر حرفی کودکان حسادت است. برای کودکان بالای ۳ سال به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید در خانواده باعث می شود که حسادت کودک تحریک شود ، از این رو کودک سعی می کند با پرحرفی زیاد توجه بقیه را به خودش جلب کند.

هوش بالا و باهوش بودن کودک 

همانطور که در بخش مقدمه هم به آن اشاره کردیم روانشناسان بر این باورند که توان حرف زدن کودک در سنین پایین بر توانایی گفتاری ، شنیداری و مهارت های رفتاری کودک تاثیر بسزایی دارد. یکی از نشانه های ارزیابی هوش کودکان توانایی آنها در صحبت کردن می باشد. زیرا دیر صحبت کردن کودک باعث تاخیر در رشد مهارت های ارتباطی و کلامی کودک می شود . 

حس کنجکاوی

 یکی دیگر از دلایل پرحرفی کودکان حس کنجاوی کودکان و تمایل آنها درباره ی دانستن راجع به همه چیز است. زیرا کودکان هیچ اطلاعی درباره ی اطراف خود ندارند و تمامی چیز هایی که می بینند برایشان نامفهوم و گنگ است به همین دلیل دائما درباره پیرامون خود از والدین سوالات متفاوتی می پرسند که شاید اغلب این سوال ها برای والدین مسخره و یا بی معنی باشد ولی پدر و مادرها موظف هستند که با صبر و حوصله جواب تمامی سوال های فرزندشان را بدهند و اگر پاسخ بعضی از آنها را نمی دانند به فرزندشان بگویند که بهتر است کتاب را مطالعه کنم بعد جوابت را بدهم. هیچ گاه سعی نکنید که از جواب دادن به سوالات کودکتان تفره بروید و نسبت به سوالاتش بی تفاوت باشید زیرا این کار شما باعث می شود که ذهن کودک دائما درگیر سوالاتی باشد که جواب آنها را به دست نیاوده است. 

نیاز به جلب توجه

شاید تا کنون بارها با این صحنه مواجه شده باشید که در جمعی شدیدا مشغول صحبت کردن و یا خوش گذرانی هستید و ساعت ها از فرزند خود غافل شده اید و یا یکی از والدین ساعات طولانی را مشغول صحبت کردن با تلفن است. در این مواقع کودکتان پیش شما می آید و شروع می کند به پرسیدن سوال های مکرر و یا صحبت کردن طولانی مدت صرف این که توجه شما را به خودش جلب کند پس می توان گفت یکی از علل و عوامل پرحرفی کودکان جلب توجه والدین است. 

 گاهی حرف زدن کودک می تواند نشانه ای از بروز افسردگی باشد. 

درمان پرحرفی کودکان

  • برای درمان پرحرفی کودکان خانواده ها نقش اساسی در این زمینه دارند که با راهکارهای ذیل می توانند پرحرفی را در کودکان خود به طرز صحیحی کنترل کنند.
  • به کودکان خود بیاموزید که هر زمانی که احساس کردند می خواهند بیش از حد معمول صحبت کنند زبان خود را به مدت ۳۰ دقیقه به دندان های فک پایین خود فشار دهند. 
  • برای کودک خود وقت بگذارید ، اختصاص دادن زمانی برای بازی با کودک و جواب دادن به پرسش های او باعث می شود که کودک در یک زمان مشخص جواب بسیاری از سوالات خود را پیدا کند و دائما هر دقیقه و هر زمان برای اینکه به جواب برسد به سراغ والدین خود نیاید.
  • کودکتان را به رفتارهای مبتکرانه تشویق کنید و او را در کلاس های ورزش های فکری از قبیل، شطرنج و بازی های فکری ثبت نام کنید .

جالب است بدانید که زیاد حرف زدن حتی در بزرگسالان هم دیده می شود. اغلب بزرگسالان برای این که احوال پریشان خود و یا نگرانی های درونی خود را پوشش دهند پر حرفی می کنند. و سعی می کنند با حرف زدن بسیار و طولانی مدت حال خودشان را بهتر کنند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل پرحرفی در کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. پسر من ۶ سالشه یه جور عجیبی خیلی کنجکاوه راجع به دستگاه تناسلی سوالای عجیب و غریب میرپسه من نمیدونم جوابشو چی بدم!

    1. با سلام و وقت بخیر، هنگام شنیدن چنین سوالاتی و یا دیدن رفتار های خاص، هیجانات منفی خود را کنترل کنید. اگر رفتاری مثل لمس آلت تناسلی را در فرزندتان دیدید، واکنش تند و خشن به او نشان ندهید. کودک شما در این بازه سنی از معنای رفتار خود چیزی نمی‌داند و برای کشف بدن خود طبیعتا به اندام تناسلی نیز توجه نشان می‌دهد. سعی کنید سوالات و کنجکاوی های جنسی کودکان را نادیده نگیرید، شاید شما فکر کنید که با جواب ندادن به سوال کودک، او این مسئله را فراموش می‌کند اما تقریبا در اکثر موارد این‌گونه نیست و کودکان هنگامی که جواب پرسش‌هایشان را نمی‌گیرند بیشتر با آن مسئله اشتغال ذهنی پیدا می‌کنند و نسبت به آن کنجکاو تر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره