جنسی و زناشویی

۱۰ روش موثر در درمان یائسگی زودرس

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان یائسگی زودرس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

 یک مرحله از زندگی تمام زنان یائسگی (Menopause) می باشد. فرآیند بیولوژیکی طبیعی که نشان دهنده پایان دوران باروری و چرخه قاعدگی یک خانم است. یائسگی زودرس تنها در یک درصد خانم های زیر ۴۰ سال اتفاق می افتد که بهتر است از وقوع آن پیشگیری کرد، اما جای نگرانی نیست چرا که با انواع روش دهای درمانی مثل استفاده از داروهای گیاهی و هورمون درمانی می توان آن را بهبود بخشید.

استروژن درمانی از جمله روش های موثر در درمان یائسگی زودرس می باشد که به منظور جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود علائم دیگر می تواند مفید واقع شود.

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس چیست؟
یائسگی زودرس

به طور معمول یائسگی در خانم ها بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می دهد اما دلایل و عواملی وجود دارد که وضعیت معمول را بر هم می زند. یائسگی زودرس در شرایطی رخ می دهد که در آن، زنان سنی کمتر از حد انتظار دارند که این شرایط باعث می شود تخمدان ها عملکرد طبیعی خود را از دست دهند. زمانی که زنان یائسگی را قبل از ۴۵ سالگی تجربه کنند، به آن یائسگی زودرس گفته می شود. یائسگی زودرس یک مزیت دارد و آن این است که از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند، زیرا زنانی که در سنین بالاتر یائسه می شوند به دلیل آن که استروژن بیشتری در بافت سینه های آن ها جمع می شود احتمال ابتلای سرطان سینه افزایش می باید.

نشانه های یائسگی زودرس

علائم های یائسگی زودرس
نشانه های یائسگی زودرس

ممکن است برخی از زنان ۴ یا ۱۰ سال قبل از آخرین قاعدگی، علائم یائسگی را تجربه کنند. علائم یائسگی زودرس و یائسگی که در سنین معمولی اتفاق می افتد، شباهت بسیار زیادی دارد. عمدتا نشانه های یائسگی در چندین سال ابتدایی شدید هستند سپس با گذشت زمان کاهش می یابد.

نشانه های یائسگی زودرس 
  علائم  توضیحات
قاعدگی نامنظم وجود لکه بینی، خونریزی های شدید یا اندک، پریود طولانی
خشکی واژن  با استفاده از داروهای مخصوص، روغن ها و کرم های مرطوب کننده بهبود می بخشد.
گرگرفتگی (احساس ناگهانی گرما) متغیر از ۳۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه، احساس گرما در قسمت بالایی یا کل بدن رخ می دهد.
مشکلات خواب ممکن است دیر به خواب بروید و یا به دلیل لرز و عرق شبانه، ناگهان از خواب بیدار شوید.
تغییرات خلقی تحریک پذیری بالا و بدخلقی که می تواند از اضطراب یا خستگی و…ناشی شود.
تغییر احساسات درباره رابطه جنسی  کاهش میل جنسی در برخی زنان اتفاق می افتد و در زنان دیگرمیل جنسی به دلیل برطرف شدن ترس از بارداری افزایش می یابد.
ناتوانی در کنترل ادرار ممکن است در حین ورزش کردن، سرفه، خندیدن و عطسه، سریعا احساس تخلیه ادرار به شما دست دهد.
ضعف حافظه و خستگی  به دلیل بی نظمی در خواب موجب می شوند.
کاهش حجم عضلات  از جمله تغییرات ظاهری در یائسگی زودرس است.
نازکی و ریزش مو  به دلیل تغییرات هورمون های زنانه رخ می دهد.
سردرد و تپش قلب و درد ماهیچه ها و مفاصل  از دیگر عوارض همراه یائسگی زودرس می باشد.

 

علت یائسگی زودرس چیست؟

علل یائسگی زودرس
علت های یائسگی زودرس

یائسگی زودرس علت های گوناگونی دارد و برخی از این نشانه ها، اغلب کوتاه مدت هستند و با روش های گوناگونی قابل درمان می باشند.

دلایل یائسگی زودرس
   علت های یائسگی زودرس    توضیحات
۱. نقایص کروموزومی و سندرم ترنر در این سندرم، به علت فقدان کروموزم x یا بخشی از آن، به طور طبیعی، تخمدان آن ها تشکیل نمی شود. بنابراین؛ یائسگی زودرس اتفاق می افتد.
۲. ژنتیک ژنتیک و سابقه یائسگی زودرس در خانواده، احتمال ابتلا را افزایش می دهد.
۳. بروز بیماری های خود ایمنی، مثل تیروئید و آرتریت روماتوئید وبیماری های عفونی مثل؛ سل لگنی و اوریون بدن برای مقابله با این بیماری ها، به اشتباه دستگاه تناسلی را درگیر می کند، به تبع آن؛ تخمدان ها آسیب می بیند و اشکالاتی در تولید هورمون های زنانه ایحاد می شود.
۴. انجام عمل هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) وجب قطع پریودی می شود و از حاملگی جلوگیری می کند. اما؛ به دلیل وجود تخمدان ها، هم چنان تولید هورمون ها ادامه دارد. این عمل جراحی، باعث می شود زنان یک الی دوسال زودتر یائسگی را تجربه کنند.

 

۵. برداشتن تخمدان ها (اوفورکتومی) قاعدگی رخ نمی دهد، سطح هورمون ها به سرعت کاهش پیدا می کند و بعد از عمل، نشانه های یائسگی نمایان می شود.
۶. شیمی درمانی و پرتو درمانی برای سرطان های تناسلی و لگن تخمدان ها صدمه می بیند و بر عادت ماهانه و باروری آن ها تاثیر می گذارد. چنان چه، سرطان درمان شود، باتوجه به سن، مدت زمانی که شیمی درمانی به طول می انجامد و نوع آن، احتمال بروز یائسگی متغیر است.
۷. اضافه وزن و یا لاغری زیاد تحمع استروژن در بافت های چربی افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که به دلیل لاغری میزان استروژن آن ها پایین می باشد، هردو یائسگی زودرس را تجربه می کنند.
۸. مصرف سیگار مصرف سیگار، عملکرد تخمدان ها را با مشکل مواجه می کند و باعث می شود خانم ها دوسال زودتر یائسه شوند. علائم یائسگی در این زنان شدیدتر است.
۹. تخمدان پلی کیستیک از شایع ترین بیماری ها در میان زنان است. این سندرم موجب التهاب در فولیکول های تخمدان ها می شود. تنبلی تخمدان، تخمک ها را از بین می برد و به تخمدان ها آسیب می رساند.
۱۰. صرع یک بیماری مغزی که حمله های تشنجی مکرر را در پی دارد. صرع در ابتدا احتمال تخمدان پلی کیستیک را  بالا برده و بعد موجب یائسگی می شود.
۱۱. ایدز (HIV) عفونت زنانی که درگیر ویروس HIV هستند را نمی توان به طور کامل با دارو کنترل کرد؛ بنابراین ممکن است یائسگی را زودتر تجربه کنند. همچنین امکان دارد علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را شدیدتر تجربه کنند.

عوارض یائسگی زودرس

 یائسگی زودرس چه عوارضی دارد؟
عوارض یائسگی زودرس

هنگامی که زنان یائسگی را تجربه می کنند و تغییرات هورمونی بسیاری در بدن آن ها رخ می دهد، سلامتی آن ها در معرض مشکلات متعددی قرار می گیرد و ممکن است با آلزایمر و زوال عقل و سرطان رحم رو به رو شوند. همچنین برخی عوارض عاطفی نیز ممکن است گریبان گیر زنان یائسه شود.

۱. پوکی استخوان

افت هورمون های جنسی به خصوص استروژن در زنان باعث کاهش توده های استخوانی و شکنندگی آن ها شده و پوکی استخوان ایجاد می کند. در زنان یائسه، پوکی استخوان به مراتب شدیدتر اتفاق می افتد.

۲. بیماری های قلبی و عروقی

افرادی که دچار یائسگی زودرس می شوند بیشتر از کسانی که در سنین بعدی یائسه می شوند، دچار فشار خون بالا شده و در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند. همچنین، میزان LDL، تری گلیسیرید و کلسترول افزایش یافته و مقدار HDL کاهش می یابد. بنابراین احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی بالا می رود.

۳. ناباروی

توقف فرآیند تخمک گذاری به دلیل یائسگی زودرس موجب ناباروی می شود. با اینکه دانشمندان احتمال فرزندآوری را در خانم هایی که دچار یائسگی زودرس شدند را گزارش کرده اند، اما تقریبا احتمال باروری وجود ندارد. این عارضه را می توان با روش لقاح خارج رحمی یا IVF حل کرد. علاوه براین روش، استفاده از PRP که تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت می باشد می تواند تخمک هارا تقویت و عمل تخمک گذاری را بهبود بخشد. در گذشته باروری زنانی که به یائسگی دچار می شدند ممکن نبود، اما امروزه با روش تخمک اهدایی امکان فرزندآوری برای زنان یائسه فراهم شده است.

۴. مشکلات جنسی

کاهش استروژن در زنان بروز مسکلات جنسی را ایجاد می کند. این مشکلات، دردهای مقاربتی، افت میل جنسی، خارش و سوزش واژن و اختلالاتی که در ارگاسم به وجود می آید را شامل می شود.

۵. مشکلات عاطفی

اضطراب و افسردگی در میان زنانی که به یائسگی زودرس دچار می شوند، رایج است. ناراحتی های روحی می تواند به دلایل زیادی رخ دهد که موارد زیر را شامل می شود.

  1. مشکلات اعتماد به نفس
  2. ناراحتی برای بچه دار نشدن
  3. نگرانی بابت پایین آمدن میل جنسی 
  4. ترس از پیری
  5. مشغولیت فکری برای خستگی مکرر و بی انگیزگی برای انجام کارها
  6. ترس از دست دادن شریک جنسی

درمان یائسگی زودرس

روش های درمان یائسگی زودرس
درمان یائسگی زودرس

عوارض و علائم یائسگی زودرس می تواند نگرانی های زیادی را در خانم ها ایجاد کند اما روش های درمانی گوناگونی به منظور رفع این علائم و عوارض و یا کاهش آن ها وجود دارد. زمان مناسب مراجعه به پزشک و تشخیص به موقع آن در درمان بسیار حائز اهمیت می باشد.

۱. هورمون درمانی

به کمک هورمون درمانی، استروژن و پروژسترون در بدن افزایش می یابد و سطح هورمون های بدن متعادل می شود. در این روش، با استفاده از قرص، ژل و کرم، استروژن به جریان خون راه پیدا می کند و علائم یائسگی را کاهش می دهد. قابل ذکر است این روش درمانی، علاوه بر تاثیرات مثبت، خطراتی نیز به همراه دارد. برای خانم هایی که سطح بالایی از کلسترول دارند، مبتلا به بیماری های قلبی و کبدی هستند، هورمون درمانی خطرناک است.

۲. دستگاه RF و درمان یائسگی زودرس

روش RF یک روش غیر جراحی است که بدون بی حسی و درد و خونریزی در کلینیک ها انجام می گیرد. با انجام RF گردش خون در واژن بالا می رود و باعث ایجاد عروق جدید می شود. در نهایت، انجام این روش، به شل شدن واژن کمک می کند و لذت جنسی زنان را افزایش می دهد. برخی از موارد استفاده از RF برای واژن عبارتند از:

  1. بهبود خشکی واژن
  2. درمان خارش و سوزش واژن
  3. حل مشکلات مربوط به عفونت آن
  4. رفع بی اختیاری ادرار که با خندیدن، عطسه و…رخ می دهد

۳. الگوهای تغذیه و تاثیر آن در درمان یائسگی زودرس

 دراین روش برای درمان یائسگی، بهتر است موادی که دارای استروژن هستند، مثل میوه ها، حبوبات، دانه گندم و سویا در رژیم غذایی گنجانده شود. در طب گیاهی یکی از روش های درمانی، استفاده از پیاز می باشد که دفع مواد سمی و بالا بردن میزان پرولاکتین موجود در بدن، موجب قاعدگی می شود. از دیگر فواید پیاز می توان به متعادل کردن خونریزی قاعدگی و درمان کیست تخمدان اشاره کرد. استفاده از این روش برای خانم های باردار و کسانی که مشکل معده و یبوست دارند، ممنوع است. مصرف مواد غذایی دارای فیبر مثل لپه، لوبیا، عدس و … در افسردگی زنان یائسه موثر می باشد.

۴. داروهای گیاهی

استفاده از دمنوش های گیاهی می تواند عملکرد هورمون ها را بهبود ببخشد و تاثیرات فوق العاده ای بر زنان یائسه داشته باشد.

۱.شیرین بیان

برای رفع استرس، عملکرد تنفسی بهتر و کاهش گرگرفتگی استفاده می شود.

۲. کوهوش سیاه

مطالعات نشان داده است کوهوش سیاه می تواند بر کاهش خشکی واژن و گرگرفتگی موثر باشد.

۳. سنبل الطیب

 سنبل الطیب برای ازبین بردن اضطراب، بی خوابی، درد مفاصل، رفع گرگرفتگی و درمان سردرد توصیه می شود.

۴. جنسینگ

دارای خاصیت آرام بخش می باشد و تاثیر فوق العاده ای بر کیفیت خواب دارد.

۵. رازیانه

طب سنتی عرق رازیانه و دمنوش آن را برای زنان به منظور کاهش گرگرفتگی و رفع نشانه ها و عوارض یائسگی زودرس توصیه می کند.

۶. اسطخودوس

استفاده از عرق اسطخودوس یا دم کرده آن، در رفع تپش قلب و ناراحتی های روحی که از مشکلات یائسگی زودرس می باشد، بسیار مفید است.

۵. قرص های ضد افسردگی و ضد اضطراب

پزشکان برای زنانی که دچار مشکلات خلق و خو مثل اضطراب و افسردگی شده اند، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب تجویز می کنند. این قرص ها برای کاهش علائم یائسگی زودرس بسیار موثر هستند مثلا گرگرقتگی را تا ۶۰ درصد بهبود می دهد.

۶. تکنیک های آرام سازی

مدیتیشن، ماساژ، تنفس عمیق و منبسط کردن ماهیچه ها می تواند باعث آرامش شما شود و علائم یائسگی را کاهش دهد.

۷. مصرف فیتو استروژن ها و فواید آن در درمان یائسگی زودرس

فیتو استروژن ها موادی گیاهی مشابه استروژن ها هستند که مصرف مرتب آن ها سبب افت نشانه های یائسگی، جلوگیری از سرطان سینه و اندومتریال و افزایش توده های استخوانی می شود. گردو، کنجد، محصولات سویا، روغن زیتون، میوه ها و…حاوی فیتو استروژن هستند.

۸. قرص ضد بارداری

مصرف قرص های ضد بارداری در تسکین علائم یائسگی مثل گرگرفتگی مفید واقع می شود اما بهتر است به دلیل عوارض جانبی، زیر نظر پزشک استفاده گردد.

۹. استفاده از روغن بادام شیرین

ماساژ بدن با روغن بادام شیرین، باز و بسته شدن منافذ پوستی را تنظیم کرده و تبادل هوای گرم و سرد را بین بدن و محیط را متعادل می کند. همچنین این کار عملکرد هورمون ها را بهبود می بخشد و اعصاب را آرام می کند. ماساژ با روغن بادام شیرین، در کاهش گرگرفتگی زنان یائسه بسیار تاثیرگذار است.

۱۰. خواب کافی

خواب کافی و متعادل ذهن و بدن انسان را آرام می کند اما چنانچه میزان خواب کم باشد، سردی بدن و افت متابولیسم را در پی دارد و نشانه های یائسگی را افزایش می دهد و اگر میزان آن زیاد شود، خشکی بدن را بالا برده و سبب شدت علائم یائسگی می شود.

پیشگیری از یائسگی زودرس

راه های پیشگیری
راه های پیشگیری

 سبک زندگی سالم و توجه به حفظ سلامتی می تواند، از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کند.

۱. فعالیت بدنی

ورزش علاوه بر تضمین سلامت کلی بدن، از بروز بیماری ها جلوگیری کرده و به تعادل وزن شما کمک می کند.

۲. پرهیز از مصرف دخانیات

از مصرف سیگار و قلیان بپرهیزید زیرا؛ فعالیت هورمون استروژن را مختل می کند.

۳. مدیریت استرس

میزان استرس و اضطراب خود را به منظور پیشگیری از یائسگی زودرس کاهش دهید. نوشیدن آب، موسیقی ملایم، پیاده روی و مدیتیشن می تواند به شما کمک کند.

۴. کلسیم و ویتامینD

 مصرف کلسیم و ویتامینD می تواند استخوان ها را تقویت کرده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کند. بنابراین؛ علاوه بر استفاده از لبنبات،تخم مرغ، گوشت و…، می توانید از منبع طبیعی ویتامینD یعنی؛ خورشید بهره مند شوید. 

۵. مواد غذایی سالم

علاوه بر مصرف غذاهای سالم و طبیعی، برای جلوگیری از کاهش حجم عضلات و ماهیچه ها مصرف پروتئین و مکمل های غذایی مثل لبنیات، گوشت و آجیل توصیه می شود. همچنین تغذیه سالم مثل استفاده از میوه ها و سبزیجات، به میزان متعادل متابولیسم بدن کمک کرده و از اضافه وزن جلوگیری می کند.

۶. کاهش مصرف نمک

فشار خون بالا که در اثر یائسگی زودرس اتفاق می افتد موجب شده پزشکان مصرف نمک و غذاهای دارای سدیم را ممنوع کنند.

 

سوالات متداول

۱- آزمایش های تشخیص یائسگی چیست؟

معاینه فیزیکی، آزمایش سطح استرادیول، آزمایش خون برای اندازه گیری محرک فولیکول (FSH) و ... از جمله آزمایش های تشخیصی آن می باشند که سایر موارد به طور مفصل در این مقاله شرح داده شده است.

۲- رایج ترین نشانه یائسگی چیست؟

گرگرفتگی، نشانه رایج میان زنان یائسه می باشد و ۷۵ درصد زنانی که دچار یائسگی زودرس می شوند، این عارضه را تجربه می کنند.

۳- چه خطراتی در هورمون درمانی برای درمان یائسگی وجود دارد؟

با مصرف استروژن خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان افزایش می یابد، همچنین استفاده از پروژستین احتمال بروز سرطان پستان را بالا می برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان یائسگی زودرس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام من انقد موقع پریود شدنم حالم بد میشه و دل دردای عجیب میگیرم دوس دارم زودتر یائسه بشم همچین چیزی هست که ادم با اختیار خودش کاری کنه زودتر یائسه شه؟

    1. با سلام، علل و عوامل یائسگی زودرس در دو دسته ارثی و محیطی قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین دلایل ایجاد این اختلال شامل: سابقه خانوادگی و ژنتیک، خارج کردن تخمدان‌ها، آنتی‌استروژن ناشی از مصرف سیگار، لاغری بیش از حد، رادیوتراپی و داروهای شیمی‌درمانی، پیروی از رژیم غذایی گیاه‌خواری مطلق، ابتلا به صرع، بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، سبک زندگی نادرست همچون خواب کم یا نامنظم و التهاب ناشی از برخی بیماری‌ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره