روانشناسی

۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان گیاهی بی خوابی شبانه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

خواب کافی باعث می شود تا فرد بتواند فعالیت و کارهای روزانه خود را با انرژی بیشتری انجام دهد ، حال ممکن است حتی پس از گذراندن یک روز مملوء از استرس و فعالیت های کاری فرد دچار بی خوابی شبانه شده و نتواند به راحتی بخوابد. اصطلاح علمی بی خوابی اینسومنیا (insomnia) می باشد ، متاسفانه امروزه اکثر مردم در طول زندگی خود دچار استرس و اضطراب هستند که این امر یکی از دلایل بی خوابی می باشد. برای درمان بی خوابی استفاده از داروهای شیمیایی در طولانی مدت باعث اعتیاد به این داروها می شود که ممکن است فرد دیگر نتواند بدون مصرف داروهای خواب آور ، بخوابد ، به همین دلیل برای درمان بی خوابی توصیه می شود چنانچه از داروهای شیمیایی استفاده می کنید پس از این که خواب تان به روال سابق بازگشت مصرف آن را متوقف نمایید. ولی علاوه بر داروهای شیمیایی برای درمان بی خوابی شبانه روش های دیگری وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از داروهای گیاهی می باشد. در این نوشتار انواع داروهای گیاهی و روش های درمان بی خوابی شبانه را شرح می دهیم. 

درمان بی خوابی با گیاهان دارویی

 

درمان بی خوابی با گیاهان دارویی
درمان بی خوابی با گیاهان دارویی
برای درمان بی خوابی ابتدا می بایست علت بی خوابی شبانه را بررسی کنید ، همچنین استفاده از گیاهان دارویی می تواند به صورت طبیعی و به دور از عوارض منفی بر روی بدن ، بی خوابی را درمان کند. گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که در این بخش از نوشتار هر یک را به همراه نحوه استفاده از آن بیان می نماییم.
۱ – جوز هندی:
جوز هندی خواص بسیاری دارد ، از جمله این خواص می توان به درمان افسردگی ، تاثیر آن بر مشکل سوء هاضمه و بی خوابی اشاره کرد. این گیاه به دلیل دارا بودن میریستیکین به عنوان یک آرام بخش موجب هماهنگ نمودن خواب فرد می شود که در نهایت کمک شایانی به خوابیدن فرد و درمان بی خوابی او می کند. طریقه استفاده از این گیاه به این صورت می باشد که یک قاشق چایخوری از آب انگور فرنگی هندی را با یک قاشق پودر جوز هندی مخلوط نموده و در طول روز ۳ بار استفاده کنید ، البته باید توجه داشته باشید که بیش از اندازه از این گیاه استفاده نکنید زیرا باعث می شود که دچار آشفتگی های روانی و توهم شوید.
۲ – زعفران:
یکی دیگر از گیاهانی که خواص آرام بخشی دارد زعفران می باشد که موجب درمان مشکل بی خوابی فرد می شود و باعث می شود ، فرد با آرامش و بدون استرس بتواند بخوابد ، برای مشاهده تاثیر این گیاه بر بی خوابی ۳ یا ۴ رشته زعفران را بردارید سپس آن را در یک لیوان شیر گرم شده بیندازید و هر روز قبل از خواب این نوشیدنی گرم را میل کنید. 
۳ – بابونه:
یکی دیگر از گیاهانی که خواص دارویی داشته و در درمان مشکل بی خوابی تاثیر بسیاری دارد ، بابونه می باشد ، می توانید بابونه را دم کرده سپس با کمی دارچین و عسل مخلوط کرده و در آن چند ورقه نازک لیمو انداخته سپس میل کنید.

درمان گیاهی می تواند یکی از موثرترین درمان ها برای حل مشکل بی خوابی باشد.

۴ – ریحان:
استفاده از برگ های ریحان می تواند به افرادی که دچار اختلال بی خوابی شده اند کمک شایانی نماید. عطر ریحان باعث می شود که فرد دچار خواب آلودگی شود به همین دلیل توصیه می شود ، افرادی که از بی خوابی رنج می برند برگ های ریحان را در اطراف گوشه های تخت و زیر بالشت خود قرار دهند.

۵ – روغن اسطوخودوس:
قبل از اینکه به رختخواب بروید چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی شقیقه و پیشانی خود بمالید ، عطر این روغن باعث خواب آلودگی می شود در نتیجه می توانید به آسانی به خواب بروید.

۶ – راوالفیا:
افرادی که دچار بی خوابی مزمن هستند می توانند در طول روز دو بار صبح و شب حدود ۰.۲۵ تا ۰.۵ گرم از پودر ریشه ی راوالفیا را با هل ترکیب کرده سپس استفاده نمایند.
۷ – سورل هندی:
عصاره و آب برگ های سورل هندی را بگیرید پس از این که آن را به اندازه مساوی با روغن کرچک مخلوط کردید بجوشانید و بگذارید خنک شود ، قبل از خواب پوست سرتان را با این روغن ماساژ دهید. سپس متوجه احساس خنکی در اطراف و نزدیک چشم هایتان می شوید که باعث می شود بتوانید به راحتی به خواب بروید.
۸ – سنبل الطیب:
یکی دیگر از گیاهانی که برای درمان اختلال خواب استفاده می شود سنبل الطیب می باشد. البته باید توجه داشته باشید که مصرف این گیاه برای کودکان ، زنان شیرده و باردار توصیه نمی شود. نحوه استفاده از این گیاه به این صورت می باشد که به مقدار ۱/۲ از ریشه سنبل الطیب که از قبل رنده کرده اید را با جوزهندی ترکیب نموده و آن را در دو فنجان آب داغ اضافه کنید ، اجازه دهید که ۱۵ دقیقه بگذرد سپس آن را صاف کرده و بنوشید ، روش دیگر استفاده از این گیاه به این صورت است که آن را خیس کرده سپس در یک لیوان آب آن را رقیق کنید و در طول روز دو بار میل کنید. 

۹ – کرفس:
یکی دیگر از درمان های گیاهی و خانگی برای اختلال بی خوابی شبانه کرفس می باشد ، زیرا کرفس حاوی فتالید می باشد که ترشح هورمون های ناشی از استرس را کاهش می دهد. برای این که عصاره کرفس خارج شود آن را با ساقه هایش خورد کنید و سپس با عسل مخلوط نمایید. البته باید توجه داشته باشید که عسل و کرفس را به یک اندازه و با نسبت مساوی هر شب قبل از خواب استفاده کنید.

۱۰ – سرکه سیب و عسل:
به دلیل این که سرکه سیب حاوی اسید آمینه می باشد به افرادی که دچار اختلال بی خوابی شبانه هستند کمک می کند تا خواب طبیعی داشته باشند. یک لیوان آب گرم به همراه دو قاشق چای خوری از سرکه سیب و عسل را با هم مخلوط کرده و استفاده کنید.  

۱۱ – کشک:
استفاده از کشک هم به صورت خوراکی و هم ماساژ آن بر روی سر تاثیر بسزایی در بی خوابی فرد دارد ، برخی از بی خوابی های شبانه که ناشی از مشکل در دستگاه گوارشی می باشد با مصرف کشک بهبود می یابد. به افرادی که از بی خوابی شبانه رنج می برند توصیه می شود که در طول روز ۳ فنجان کشک استفاده کنند.

۱۲ – موز:

به دلیل این که موز حاوی کربوهیدرات بسیاری است باعث خواب آلودگی فرد می شود. نحوه استفاده موز به چند شکل می باشد. می توانید موز را له کرده و آن را با دانه های زیره سبز بو داده مخلوط کنید و یا قبل از اینکه بخواهید بخوابید یک عدد موز بخورید تا بتوانید به راحتی به خواب بروید.

۱۳ – چای سبز:
برای مبارزه با استرس و اضطراب هایتان چای سبز پیشنهاد موثری می باشد زیرا حاوی اسید آمینه و تینین می باشد که استرس و اضطراب را کاهش می دهد. ۱ یا ۲ ساعت قبل از این که به خواب بروید چای سبز بنوشید تا بتوانید بدون اضطراب و استرس بخوابید.

۱۴ – شیر:
گرچه ممکن است برخی افراد با استفاده لبنیات دچار مشکل شوند ولی نباید از تاثیر آن در بهبود اختلال خواب غافل شد. به همین دلیل توصیه می شود برای این که بتوانید آسوده بخوابید قبل از خواب یک لیوان شیر میل کنید.

۱۵ – رازیانه:
دمنوش این گیاه با استفاده از دانه های آن باعث می شود تا پرخوری آخر شب کاهش پیدا کند همچنین این گیاه معده را آرام می کند به همین دلیل نوشیدن آن باعث جلوگیری از پرخوری آخر شب می شود و فرد می تواند احساس سبکی کرده و با آرامش بخوابد.
۱۶ – کدوتنبل:
برای درمان بی خوابی آب کدو را بگیرید سپس به همان نسبت روغن کنجد به آن اضافه کنید و قبل از رفتن به رختخواب پوست سرتان را با آن ماساژ دهید.
۱۷ – نارنگی:
به دلیل این که این میوه حاوی منیزیم ، فسفر ، کلسیم ، پروتیئن و چربی می باشد بر روی سیستم عصبی و دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل برای افرادی که می خواهند خواب راحتی داشته باشند توصیه می شود که نارنگی میل کنند.
۱۸ – برگ درخت گلابی:
۱۲۰ گرم از برگ خشک شده درخت گلابی را به همرا یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید سپس این دمنوش را میل نمایید.

۱۹ – عرق بیدمشک:
یکی دیگر از گیاهانی که برای درمان بی خوابی توصیه می شود نوشیدن عرق بیدمشک خنک می باشد که منجر به بهبود بی خوابی و کیفیت خواب می شود.


می توانید با رعایت این نکات بی خوابی خود را کاهش دهید

 

می توانید با رعایت این نکات بی خوابی خود را کاهش دهید
می توانید با رعایت این نکات بی خوابی خود را کاهش دهید
  • نور و دمای اتاق خوابتان را تنظیم کنید ، مناسب ترین درجه حرارت برای اتاق خواب این است که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.
  • سعی کنید زمانی که می خواهید بخوابید ذهن خود را درگیر چیزی نکنید و به اتفاقات استرس زا و نگران کننده فکر نکنید.
  • چند قطره از روغن رزماری ، لوندر و بابونه را در وان حمام بریزید و قبل از خوابیدن دوش بگیرید.
  • از دمنوش هایی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم قبل از خواب تان استفاده کنید.
  • دو ساعت قبل از خواب نوشیدنی های حاوی کافئین ، غذاهای شور و پر کالری مصرف نکنید.
  • ساعت های خواب خود را تنظیم کنید.

تاثیر طب سوزنی و طب فشاری در بی خوابی شبانه

یکی دیگر از راهکارهای درمان بی خوابی علاوه بر دارو درمانی و درمان های گیاهی طب سوزنی و طب فشاری می باشد. نحوه انجام این تکنیک به صورت ذیل می باشد.

  • فرورفتگی روی پا که بین انگشتان اول و دوم قرار دارد را برای چند دقیقه فشار دهید تا درد ناخوشایندی را احساس کنید.
  • درست بالای بینی ، بین ابرو ها یک فرورفتگی کوچک وجود دارد به مدت یک دقیقه این نقطه را فشار دهید.
  • به مدت یک دقیقه هر دو گوش خود را ماساژ دهید.
  • پای خود را از نوک انگشت هایتان تا پشت پاشنه پاهایتان را سه بخش تصور کنید ، سپس فاصله یک سوم نوک انگشتتان را پیدا کنید و برای چند دقیقه پای تان را در همان حالت و قسمت فشار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان گیاهی بی خوابی شبانه با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام، برای داشتن یک خواب راحت و سریع میتوانید به نکاتی مانند: خلوت کردن محیط اطراف، گوش دادن به موسیقی کلاسیک قبل از خواب کمک خوبی برای آرامش ذهنی است، تکنیک ریلکس کردن با تنش و آرامش عضلات را امتحان کنید: از انگشتان پا شروع کرده و تا عضلات صورت، هر عضله از بدنتان را چند ثانیه منقبض و سپس رها کنید، اگر خوابتان نمی‌برد، در رختخواب نمانید، بلند شده و کاری انجام دهید تا حواستان از نگرانی در مورد بی‌خوابی پرت شود، نگاه کردن به ساعت اضطراب نخوابیدن را در شما افزایش داده و بی خواب ترتان می کند پس تا جایی که میتوانید به ساعت نگاه نکنید، قبل از خواب یوگای سبک انجام دهید تا در خوابیدن کمکتان کند، استفاده از روغن‌های اسانس دار همچون اسطوخودوس به خواب آرام کمک می‌کند و باعث می‌شود سرحال‌تر از خواب بیدار شوید و در نهایت مصرف غذا‌هایی که سرشار از منیزیم هستند، مانند تخم کدو، برای خوابیدن مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره