وسواس

۱۰ راهکار موثر برای درمان وسواس فکری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکار درمان وسواس فکری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

وسواس فکری افکار ناخواسته و تصاویر ذهنی تکراری هستند که برای شخص ، غیر قابل تحمل است و باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود. این عارضه یکی از سخت ترین و غیر قابل تحمل ترین مشکلات روانشناختی بوده که ذهن را دچار خستگی و فرسودگی می کند.

در صورت نیاز به مشاوره بیشتر در زمینه ی وسواس فکری ، می توانید بصورت تلفنی با مرکز مشاوره خانواده رایکو در تماس باشید.

فهرست محتوا

تصور افراد دارای وسواس فکری در مورد خود

تصور افراد دارای وسواس فکری در مورد خود
تصور افراد دارای وسواس فکری در مورد خود

بیمار مبتلا به بیماری وسواس فکری ، از این تصویرهای ذهنی یا افکار ناخواسته منفی و غیر قابل توضیح ، بسیار رنج می برد. این اختلال باعث ایجاد احساس خجالت ، ترس ، تنفر ، تردید ، نگرانی و بی اعتمادی نسبت به خود می شود و ممکن است فرد در نتیجه این احساس نا امنی ، خود را در مرز جنون تصور کند.

افراد دارای وسواس فکری از داشتن این فکرهای ناراحت کننده و منفی ، احساس گناه می کنند و در اکثر مواقع حتی در مواجهه با روانپزشک آن را پنهان کرده و از بازگو کردن این افکار ، بسیار شرمگین و ناراحت هستند.

بطور کلی تصور افراد دارای وسواس فکری در مورد خود اینگونه است که : افکار وسواسی من به این معناست که من آدم بد ، دیوانه ، خطرناک و غیر قابل اعتمادی هستم. که باید گفت این تصور کاملا غلط و نادرست است.

ویژگی افراد دارای وسواس فکری

بیمار دارای وسواس فکری همواره این احساس را در خود دارد که او فردی غیرعادی و یا استثنایی است. این ویژگی در افراد مذهبی به مراتب سخت تر و رنج آورتر می باشد چرا که این افراد می ترسند که وسواس فکری آنها باعث شود که دیگران در موردشان اینگونه تصور کنند که آنها در پس شخصیت شریف خود ، دارای باطنی خطرناک ، پست و گناهکار هستند.

علائم و نشانه های وسواس فکری

وجود این علائم در افراد دارای وسواس فکری می تواند سایر جنبه های زندگی آنها اعم از شغل ، روابط اجتماعی با اطرافیان و جامعه و نیز روابط شخصی را تحت تاثیر قرار داده و یا مختل کند.

با اینکه علائم و نشانه های وسواس فکری در افراد مختلف ، متفاوت است اما بطور کلی شامل موارد زیر می باشد:

۱-عجول بودن

۲-کمال گرایی

۳-شک و تردید

۴-مشکل در تصمیم گیری

۵-حساس بودن بیش از حد به وقت و زمان

۶-اطمینان طلبی (مثلا پرسیدن نظر تعداد زیادی از اطرافیان در مورد یک تصمیم هرچند کوچک مثل رنگ یک لباس)

۷-سرزنش بیش از حد خود و دیگران

۸-احساس گناه بیش از حد

عوامل موثر در افزایش احتمال بروز وسواس فکری

عوامل موثر در افزایش احتمال بروز وسواس فکری
عوامل موثر در افزایش احتمال بروز وسواس فکری

تحقیقات نشان می دهد که وراثت یکی از عوامل مهم در بروز وسواس فکری است. بنابراین احتمال بروز این مشکل در افرادی که سابقه وسواس فکری در پدر و مادر و یا اقوام درجه یک آنها وجود دارد بیشتر است.

همچنین با استفاده از ابزارهای نوین تصویربرداری متوجه شده اند که مغز افراد مبتلا به وسواس فکری نسبت به افراد عادی ، دارای تفاوت هایی از نظر کارکرد و اندازه ی قسمت های مختلف است.

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش احتمال بروز وسواس فکری ، محیط است. محیطی که فرد در آن پرورش یافته و افراد خانواده تاثیر مهمی در بوجود آوردن این اختلال دارند. مثلا سختگیری در آموزش آداب دستشویی رفتن در سالهای اولیه کودکی ممکن است منجر به بروز وسواس در کودک شود و تا سالهای بزرگسالی باقی بماند. بطور کلی سبک های فرزند پروری بسیار سختگیرانه که در آن والدین قوانین سخت اعمال می کنند و انتظاراتی بیش از حد توان از بچه ها دارند ، زمینه ساز وسواس فکری می شود. همچنین افرادی که در کودکی شاهد رفتارهای وسواسی والدین یا یکی از اطرافیان نزدیک خود بوده اند ، ممکن است دچار این عارضه شوند.

عوارض وسواس فکری

۱-یکی از عوارض جبران ناپذیر وسواس فکری ، اتلاف وقت و عمر است که شاید بزرگترین خسارت وسواس فکری باشد. چرا که بازگشت زمان های از دست رفته غیرممکن است.

۲-صرف انرژی زیاد برای بررسی افکار تکراری

۳-باز ماندن از انجام کارهای مهم زندگی مانند تحصیل ، شغل و …

۴-از دست دادن تمرکز فکری

۵-منزوی شدن و دوری از جامعه و نیز کمرنگ شدن هویت و شخصیت اصلی فرد

۶-روبرو شدن با تمسخر و استهزاء دیگران

۷-ایجاد مشکل برای خانواده و اطرافیان و آزار و اذیت آنها

۸-بیماریهایی مانند ریزش مو ، افسردگی و استرس شدید

درمان وسواس فکری

اولین قدم در درمان وسواس فکری این است که فرد بپذیرد این مشکل را دارد و وسواس علت بسیاری از مشکلات بعدی اوست. اگر درمان وسواس فکری خیلی زود آغاز شود  و مشکل ، چندان جدی نباشد معمولا با استفاده از روان درمانی می توان آن را بهبود بخشید. اما اگر مشکل وسواس فکری پیشرفته و جدی شده باشد معمولا از روان درمانی و دارو درمانی برای درمان این اختلال استفاده می شود. در موارد پیشرفته تر و زمانی که بیماری به حدی شدید شده باشد که فرد مبتلا قادر به مصرف دارو نیست ، از شوک درمانی نیز استفاده می شود. اما در سالهای اخیر روشی به نام جراحی عصبی را برای موارد بسیار حاد و علاج ناپذیر مورد بررسی قرار داده اند که فقط برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار به سایر روشهای درمانی جواب نداده باشد و نیز به مدت ۵ سال به شدت دچار این اختلال شده باشد.

در زیر به ۱۰ مورد از راهکارهای موثر در درمان وسواس فکری اشاره می کنیم:

در زیر به 10 مورد از راهکارهای موثر در درمان وسواس فکری اشاره می کنیم:
در زیر به ۱۰ مورد از راهکارهای موثر در درمان وسواس فکری اشاره می کنیم:

۱) مواجهه و پیشگیری از پاسخ

مواجهه شامل روبرو شدن با افکار یا تصوراتی است که بیمار را مضطرب می کند. در نگاه اول به نظر می آید که این مسئله باعث اضطراب بیشتر می شود اما تاثیر این روش در اهمیت دادن به قسمت دوم درمان ، یعنی پیشگیری از پاسخ  است. هرگاه با چیزی که شما را مضطرب می کند مواجه شدید باید آن فکر یا عمل وسواسی را انجام ندهید.

ممکن است بیمار مبتلا به وسواس فکری بارها تلاش کرده باشد تا این افکار وسواسی را متوقف کند اما هر بار اضطراب بیمار بیشتر می شود، نکته ی بسیار مهم تعهد ادامه ی این کار است که تسلیم نشده و افکار وسواسی را به خود راه ندهد. آنقدر این عمل باید تکرار شود تا زمانیکه اضطراب کاهش پیدا کند. در واقع کاهش اضطراب و درمان وسواس فکری زمانی اتفاق می افتد که بیمار با افکار مزاحم مواجه شده و از پاسخ وسواسی جلوگیری می کند.

۲) شناخت درمانی

شناخت درمانی یک روش علمی برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی بوده که مبتنی بر نظریه ای بسیار ساده است که می گوید: این افکار و نوع برداشت شما از محیط اطراف است که روحیه شما را شکل می دهد.

در این روش ، درمانگر سعی می کند افکاری را که باعث ایجاد وسواس فکری می شود را تغییر دهد ، مثل افکار بدبینانه و بی دلیل یک بیمار افسرده. هدف از شناخت درمانی ، تغییر دادن مستقیم این طرز تفکرها به امید بوجود آمدن سایر تغییرات است.

۳) روان درمانی

یکی از مهمترین و اصلی ترین روشهای درمان وسواس فکری ، روان درمانی است که توسط روانکاو یا روانشناس صورت می گیرد.

در این روش ، بیمار و درمانگر مدت طولانی با هدف و برنامه مشخص با یکدیگر همکاری می کنند و درمان به شیوه ی مصاحبه و گفتگو انجام می شود. این روش بصورت مکالمه تلفنی و یا صحبت رو در رو و یا هر شیوه ی مفیدی که باعث اصلاح زندگی فرد مبتلا به وسواس فکری شود ، انجام می گیرد. این روش درمانی ممکن است بصورت خصوصی انجام شود و یا ممکن است بصورت گروهی موثر واقع شود.

۴) درمان با ورزش

درمان با ورزش
درمان با ورزش

تحرک بدن می تواند ذهن را آرام کند. اگر بیمار وسواس فکری در هفته ، حداقل ۲ روز ورزش کند می تواند به سالم تر شدن فکر و روان خود کمک کند. چراکه با توجه به بررسی های انجام شده ورزش نه تنها اضطراب را کمتر می کند بلکه باعث می شود تمرکز مغز روی افکار وسواسی ، تکراری و مضطرب کمتر شود.

۵) درمان با موسیقی

موسیقی آرامش بخش احتمال افسرده شدن را کاهش داده و اضطراب را از بین می برد. محققان اعتقاد دارند افرادی که موسیقی آرامش بخش گوش می کنند کمتر با افکار وسواسی درگیر می شوند و سطح اضطراب و استرسشان هم کمتر می شود. اکثر روانشناسان به تاثیر موسیقی بر سلامت روان اشاره کرده اند و موسیقی درمانی را یکی از بهترین راه های مقابله با اضطراب و به تعادل رساندن وضعیت روانی افراد می دانند.

۶)مواد غذایی و ویتامین ها

کمبود ویتامین ب۱۲ می تواند سبب خستگی ، کم خونی و افسردگی شود و یا ممکن است باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی مرکزی شود. کمبود این ویتامین همچنین می تواند سبب بروز وسواس فکری شود. مصرف روزانه ویتامین ب ۱۲ می تواند وسواس فکری را بطور طبیعی درمان کند. این ویتامین را به صورت خوراکی و با خیال راحت می توان در مقادیر بالا مصرف کرد چرا که مقادیر اضافی آن به راحتی توسط بدن دفع می شود و همچنین بخشی از آن در کبد بعنوان ذخیره ای برای آینده نگهداری می شود. تخم مرغ ، صدف ، لبنیات کم چرب ، ماهی و گوشت گاو و بره از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین ب۱۲ هستند.

مصرف غذاهای غنی از منیزیم نیز می تواند در درمان وسواس فکری موثر باشد. منیزیم به ریلکس شدن بدن کمک می کند و یک ماده معدنی ضروری است که بدن برای حفظ کارکرد طبیعی عضلات و سیستم عصبی به آن نیاز دارد و مانع از اضطراب و افسردگی و سردرد می شود. مواد غذایی غنی از منیزیم باید با دقت مصرف شوند زیرا استفاده از آن ها به مقادیر زیاد ،  باعث اسهال می شود که به این ترتیب از بدن خارج می شود. منابع خوراکی غنی از منیزیم عبارتند از سبزیجات برگدار تیره ، آجیل ، دانه ها ، لوبیا ، عدس ، غلات سبوس دار ، آووکادو و میوه های خشک.

۷) زندگی در جمع

فرد وسواسی را باید از گوشه گیری و تنهایی دور کرد. زندگی در میان جمع می تواند عامل و سببی برای رفع این اختلال باشد. مسافرت های دسته جمعی و فعالیت های اجتماعی می تواند در کم شدن علائم و در نهایت درمان وسواس فکری نقش ویژه ای داشته باشد.

۸) درمان دارویی

بیماری وسواس فکری چون دارای ریشه های هورمونی است و با فعالیتهای هورمونی بدن در ارتباط می باشد ، پزشکان با تجویز داروهایی سعی می کنند فعالیت هورمونهای بدن را متعادل کنند و از این طریق به بیمار کمک می کنند تا راحت تر این مشکل برطرف شود. داروهای ضدافسردگی به عنوان مکمل در درمان وسواس فکری استفاده می شوند زیرا داروها به تنهایی در برطرف کردن نشانه های این اختلال موثر نیستند و باید بطور همزمان با روان درمانی مورد استفاده قرار بگیرند.

۹) درمانهای هومیوپاتی

درمانهای هومیوپاتی
درمانهای هومیوپاتی

هومیوپاتی روش درمانی خاصی است که در آن با ایجاد تحریک در سیستم های عصبی و ایمنی بیمار بوسیله داروهای گیاهی ویژه ، باعث بهبودی فرد مبتلا به وسواس فکری می شود. داروهای هومیوپاتی ، نیروی طبیعی و شفابخش را در بدن فرد بیمار تحریک کرده و همین نیرو به دفاع از بدن پرداخته و بیماری را به روشی غیر قابل تصور و بی ضرر و بسیار لطیف برطرف می کند.

این روش در درمان بسیاری از بیماریهای جسمی و بخصوص مسائل روحی ، روانی نظیر وسواس فکری دارای درصد موفقیت بسیار بالا می باشد.

داروهایی که در این روش تجویز می شود گیاهی بوده و با دوز پایین و به مقدار بسیار کم و در فواصل زمانی زیاد تجویز می شود زیرا همین مقدار کم دارو ، علاوه بر تسکین علائم ، به درمان ریشه ای بیماری نیز می پردازد و مانند داروهای شیمیایی لازم نیست هر روز حجم زیادی از داروها را مصرف کرد. این داروهای گیاهی در طب هومیوپاتی ، جزء درمانهای کم عارضه بوده و دارای تاثیر طولانی مدت در فرد نیز هست.

۱۰)درمان با تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن

تن آرامی یا ریلکسیشن تکنیک کسب آرامش ، برای رسیدن به تمرکز بهتر و رهایی از تنشهای ذهنی بوسیله آرام کردن عضلات بدن است. درون پویی یا مدیتیشن که با نام مراقبه نیز شناخته می شود ، تکنیک و روشی برای تسلط بر ذهن است که باعث ایجاد شادی و آرامش عمیق و طولانی می شود.

افراد مبتلا به وسواس فکری باید تمرین ریلکسیشن و مدیتیشن انجام بدهند چرا که برای کاهش استرس و تفکر وسواسی بسیار ضروری است. این تمرینات می تواند به بدن و ذهن کمک کند که ریلکس شده و وارد آرامش شوند.

تنفس عمیق نیز برای افراد مبتلا به وسواس فکری مفید است.اگر شما نیز در خانواده خود فردی دارید که مبتلا به وسواس فکری است به یاد داشته باشید که استرس و بحران باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می شود و احتمال عود آن نیز بیشتر است پس سعی کنید آرامش محیط خانواده را حفظ کنید و به جای ملامت و سرزنش، او را درک کنید و به او با دید مثبت برای درمان نگاه کنید و از تلاش او برای درمان وسواس فکری قدردانی کنید.

سوالات متداول

۱- اختلال وسواس فکری یا عملی چیست؟

اختلال وسواس فکری یا عملی یک اختلال اضطرابی مزمن است و معمولا به صورت دل مشغولی درباره ی نظم و ترتیب امور جزئی است و با ایده آل گرایی و کمال طلبی همراه است. به طور معمول ، افکار وسواس گونه و اضطراب آور و ترس در وسواس های فکری و عملی پدید می آیند.

۲- بنده احساس می کنم بعضی از افکار بیش از حد در ذهنم تکرار و مرور میشن ، نشانه ها و علائم وسواس فکری کدام نشانه ها می باشند؟

کمال گرایی ، عجول بودن ، شک و تردید درباره ی موضوعات ، حساسیت بیش از حد درباره ی مسائل گوناگون ، مشکل در تصمیم گیری ، سرزنش بیش از حد خود و دیگران ، احساس گناه ، سوال پرسیدن بیش از حد برای اطمینان ، مشغولیت ذهن از جمله نشانه های وسواس فکری می باشند.

۳- درمان وسواس فکری عملی به چه صورت می باشد؟

معمولا وسواس فکری عملی به ۳ روش ( روان درمانی شناختی رفتاری ، رفتاردرمانی ، دارودرمانی ) ، قابل درمان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکار درمان وسواس فکری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، اختلال وسواس فکری عملی با دارو درمانی و روان درمانی قابل درمان است. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگیکه مسیر سروتونین های مغز را هدف قرار می دهند، به خوبی برای افراد مبتلا به ocd قابل استفاده هستند و می توانند علائم مربوط به اختلال وسواس فکری عملی را کاهش دهند ولی در صورتی که این داروها برای فرد موثر نباشند، ممکن است روانپزشک از داروهای آنتی سایکوتیک استفاده کند.

    1. با سلام، شما جهت مصرف هر نوع دارویی باید حتما تجویز روانپزشک و پزشک را دارا باشید و جهت استفاده از هر نوع راهکار روان درمانی حتما باید با روانشناس مشورت کنید و به هیچ وجه دارویی به صورت خودسرانه مصرف نکنید.

    1. سلام، موردی که ذکر شده در ارتباط با نشانه های وسواس فکری است، برای درمان مبتوانید از: شناسایی محرک و افکار وسواسی، مقاومت در برابر انجام وسواس عملی، توجه تان را به موارد دیگر جلب کنید،مدیریت سبک زندگی و کنترل استرس و در نهایت به روان پزشک برای دارو درمانی مراجعه کنید.

  1. سلام من تو اینترنت مطالعه کردم که قرص هایی بنام compulsin برای درمان وسواس فکری و افکار تکرار شونده مفید هستش که محصول شرکت hello life هم هست و آیا شما تایید می کنید؟؟؟ و اینطور که نوشته روش درمانی جدید هست و هومیوپاتی هم هست.

    1. باسلام شما جهت مصرف هر نوع دارویی باید حتما تجویز روانپزشک و پزشک را دارا باشید و جهت استفاده از هر نوع راهکار روان درمانی حتما باید با روانشناس مشورت کنید و به هیچ وجه دارویی به صورت خودسرانه مصرف نکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره