روانشناسی

بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان لکنت زبان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

لکنت زبان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در جامعه امروز شاهد آن هستیم. در حال حاضر ، افراد زیادی با مشکل لکنت زبان ، رو به رو هستند. این مشکل نه تنها در کودکان ، بلکه در بزرگسالان نیز شایع است و می توان گفت که ممکن است برای هر شخص ، در هر سن و با هر جنسیتی ، ایجاد گردد. اما لکنت زبان چیست و چه موقع می توان گفت که شخصی به آن دچار  شده است؟ چه کسانی بیشتر در معرض بروز این اختلال قرار دارند؟ در صورتی که شخص به این مشکل دچار شده باشد ، باید چه راهکارهایی را برای درمان آن ، در پیش بگیرد؟ واکنش اطرافیان در برخورد با این افراد باید به چه صورت باشد و آن ها چه نقشی در درمان لکنت زبان شخص ایفا خواهند کرد؟

این ها نمونه ای از سوالاتی هستند که ممکن است ذهن هر کسی را به خود مشغول نمایند و به همین جهت ما در این نوشتار قصد داریم تا پاسخ مناسب و راهکارهای قابل قبولی را در پاسخ به آن ها ارائه دهیم. بنابراین اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید ، این مقاله می تواند برایتان مفید باشد.

لکنت زبان و علائم آن

لکنت زبان یک اختلال در گفتار و تکلم است که باعث می گردد تا شخص در بیان برخی از کلمات به مشکل بر بخورد و نتواند آن ها را به طور پیوسته و روان ، ادا کند. برای مثال کلمات را کشیده تر بیان می کند و یا برخی از حروف یک کلمه را به طور ناخودآگاه تکرار می نماید. در برخی از موارد نیز مکث ها و وقفه هایی در حین صحبت دارد که فهم آن را برای مخاطب دشوار خواهد نمود.

در واقع ، لکنت زبان ، به عنوان یک اختلال روانی شناخته می شود. این مشکل ممکن است از دوران کودکی بروز کرده و تا سنین بزرگسالی یا حتی پایان عمر نیز ادامه داشته باشد. با این حال ، امکان بروز آن ، در افراد بزرگسالی که هیچ پیش زمینه ای در این خصوص ندارند ، نیز وجود دارد. درمان لکنت زبان در اکثر موارد بسیار ساده است و به سرعت انجام می گیرد اما در برخی موارد نیز ممکن است درمانی برای آن وجود نداشته باشد و تنها بتوان آن را تا حدی بهبود داد.

دلایل ابتلا به لکنت زبان

دلایل ابتلا به لکنت زبان
دلایل ابتلا به لکنت زبان

برای لکنت زبان علل متفاوتی شناسایی شده است که ما نیز در ادامه به برخی از آن ها اشاره می نماییم.

وراثت و جنسیت

قبلا نیز بیان نمودیم که لکنت زبان ، هر شخص در هر رده سنی و جنسیتی را در بر خواهد گرفت. اما مطابق با آخرین تحقیقات صورت گرفته ، این نتیجه حاصل گردیده که میزان بروز لکنت زبان در پسران بیشتر از دختران بوده است. از طرفی ژن ها نیز در این امر دخیل بوده اند و بیش از نیمی از افراد مبتلا به لکنت زبان ، سابقه آن را در خانواده خود داشته اند.

مشکلات پیش از تولد

اگر مسیرهای عصبی مغز در دوران جنینی به درستی تشکیل نگردند ، زمینه بروز لکنت زبان در بدو تولد ایجاد خواهد شد که البته این مشکل با افزایش سن و رشد بدن فرد ، بهبود خواهد یافت. با در نظر گرفتن این موضوع می توان عوامل ابتلا به لکنت زبان را در دو مورد دسته بندی کرد. اولین مورد مشکلات مادرزادی و دومین مورد ، به عواملی که در بزرگسالی بدن انسان را تحت تاثیر قرار خواهند داد می توان اشاره کرد.

حوادث پیش بینی نشده و مشکلات روحی

این عوامل معمولا به عنوان اصلی ترین علل بروز لکنت زبان در بزرگسالان معرفی می گردند. وارد آمدن ضربه شدید به جمجه ، ابتلا به سکته های مغزی و یا حتی برخی مشکلات عاطفی ، فشارهای روحی و ناراحتی های عصبی از جمله حوادثی هستند که می توانند اختلالاتی را در سیستم عصبی و حرکتی افراد پدید آورند ؛ پس ، در صورتی که به موقع پیگیری و درمان نشوند ، عوارض جبران ناپذیری را به وجود خواهند آورد که لکنت زبان یکی از آن ها است. درمان این موارد می تواند منجر به کاهش شدت لکنت زبان و یا حتی بهبود کامل آن گردد.

پایین بودن اعتماد به نفس و استرس داشتن

پایین بودن اعتماد به نفس و استرس داشتن 
پایین بودن اعتماد به نفس و استرس داشتن

کم رویی و خجالتی بودن عواملی هستند که لکنت زبان را در فرد به وجود آورده و باعث می گردند تا او نتواند جملات را به صورتی واضح بیان نماید. افرادی که از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار هستند و یا در معرض هیجان و استرس شدیدی قرار گرفته اند ، معمولا نمی توانند بر سخنان خود تمرکز داشته باشند و در نتیجه لکنت زبان به سراغ آن ها خواهد آمد. درمان لکنت زبان در این موارد ، کار سخت و غیر قابل انجامی نیست. تنها کافی است که شخص ، یک بار دیگر مطالب مورد بحث و کلمات کلیدی آن را در ذهن خود مرور کند ، نفس عمیق بکشد و با آرامش خاطر به صحبت خود ادامه دهد.

چگونگی برقراری ارتباط با افراد مبتلا

در اکثر موارد ، لکنت زبان اختلالات و مشکلاتی را در زندگی روزمره فرد پدید می آورد تا جایی که روابط اجتماعی او را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است شخص ترجیح دهد تا کمتر صحبت نماید و یا در حین صحبت به دنبال کلماتی باشد که بتواند راحت تر آن ها را بیان نماید.

نحوه ارتباط اطرافیان با افرادی که به لکنت زبان دچار هستند ، بسیار اهمیت دارد. مکث ها و وقفه هایی که این افراد در حین صحبت کردن ، دارند ، در اغلب موارد مخاطبان را به واکنش هایی وا می دارد. لکنت زبان ، در اکثر مواقع مخاطب را وادار می کند تا ادامه کلمات را بگوید و اجازه ندهد تا شخص ، خودش جملات را تکمیل نماید.

برخی از افراد کم حوصله نیز در برخورد با شخصی که به چنین مشکلی دچار است ، مدام اصرار به خلاصه کردن صحبت های طرف مقابل دارند و به طور مکرر می گویند “خب” ، “بعد چه شد” و … این نوع رفتار ، کم کم فرد را از جامعه دور خواهد نمود و اعتماد به نفس او را تضعیف خواهد کرد. بنابراین ، اگر در اطراف خود با شخصی که دچار لکنت زبان است ، در ارتباط هستید ، بهتر است در مورد مشکل او اطلاعات کافی داشته باشید و با انجام رفتار صحیح ، او را از صحبت کردن با خود دلسرد ننمایید. به طور کل افزایش آگاهی اطرافیان در این خصوص ، به درمان و یا حتی پیشگیری به موقع و کاهش آسیب های احتمالی آن کمک ویژه ای خواهد نمود.

درمان لکنت زبان

درمان لکنت زبان در اکثر موارد میسر می گردد و در تعداد کمی از موارد نیز که امکان درمان کامل آن وجود ندارد ، باز هم می توان به درصد بالایی از بهبودی امیدوار بود. در مورد زمان شروع درمان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که هر چقدر کاهش آسیب های احتمالی بر اثر لکنت زبان در سنین پایین تری اتفاق بیفتد ، امکان بروز مشکلات دیگر در بزرگسالی که مهم ترین آن ها مشکلات حاد روانی و اجتماعی هستند را کاهش خواهد داد. بنابراین ، باید از زمانی که لکنت زبان کودک اثبات شد ، او را تحت نظر پزشک متخصص قرار داد تا با کمک گفتار درمانی ، روند درمان بیماری او سریع تر و با نتیجه بهتری طی گردد.

در بزرگسالان ، در صورتی که لکنت زبان بر اثر مشکلات روانی و عاطفی بروز کرده باشد ، جلسات مشاوره با روانشناسان و همچنین گفتار درمانی می تواند راهگشا باشد.

 معرفی ده راهکار اساسی برای درمان لکنت زبان

 معرفی ده راهکار اساسی برای درمان لکنت زبان
معرفی ده راهکار اساسی برای درمان لکنت زبان

با پیشرفت علم ، شیوه های متنوعی برای درمان انواع بیماری ها به دست آمده است. در مورد لکنت زبان نیز ، راه های درمان متعددی در نظر گرفته می شود که پزشک معالج بهترین آن ها را با توجه به سن و شدت لکنت زبان شخص و همچنین عامل به وجود آورنده آن ، انتخاب خواهد نمود.

ما نیز در این جا تعدادی از راهکارهای قابل انجام و نتیجه بخش برای درمان لکنت زبان را که در مراکز بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرند ، معرفی خواهیم نمود. برخی از این راهکارها منحصرا برای بزرگسالان و برخی دیگر برای کودکان مناسب هستند.

استفاده از ابزارهای واکنشی

به کمک علم روانشناسی روش های ویژه ای برای درمان این مشکل ، ایجاد گردیده است. ابزارهای واکنشی مانند ابزارهای ضبط و پخش صدای بیماران ، برای درمان آن ها مفید خواهند بود. با کمک چنین ابزاری ، شخص می تواند اشتباهات گفتاری خود را بشناسد و هر بار سعی کند تا تعداد کلمات اشتباه یا ناقص را نسبت به بار قبل ، کمتر نماید. در حال حاضر این یکی از رایج ترین شیوه های درمان برای بزرگسالان می باشد.

تجویز داروهای آرام بخش و ضد اضطراب

افرادی که در حین صحبت کردن دچار اضطراب یا هیجان می گردند ، معمولا ضربان قلب تندتر یا تنفس شدیدی تری دارند. با کنترل تنفس و ضربان قلب ، علت اصلی گرفتگی زبان که همان استرس ناشی از صحبت کردن در جمع است ، مشخص شده و داروهای ضد اضطراب و آرام بخش برای کاهش این موارد ، تجویز می گردد.

برگزاری جلسات روان درمانی

از آن جایی که اکثر علل بروز لکنت زبان به ویژه در بزرگسالان به مسائل روانی و مشکلات عصبی آن ها بر می گردد ، انجام مشاوره روانشناسی با آن ها و آسیب شناسی گفتار و روان ، به بهبودشان کمک خواهد نمود. افراد مبتلا در این موارد ، با هر مشکلی ، دچار اختلالات عصبی می گردند و خشم و عصبانیت و یا استرس و فشار عاطفی بر آن ها ، موجب گرفتگی زبان و دشواری تکلمشان خواهد شد.

این راهکار در مورد کودکان نیز عملی خواهد بود. ترس و دلهره از عوامل شایع ایجاد لکنت زبان در کودکان است. از این رو ، در جلسات روان درمانی سعی می گردد تا در ابتدا علت ترس کودک شناسایی شده و پس از آن ، شیوه های درست برقراری ارتباط با دیگران ، طریقه برخورد و مواجهه با مشکلات و عوامل موثر بر ایجاد ترس و دلهره را به او آموزش دهند.

کنترل سرعت تکلم

کنترل سرعت تکلم
کنترل سرعت تکلم

برخی از افراد با افزایش سرعت در گفتار خود دچار لکنت و گرفتگی زبان می شوند. در روش کنترل سرعت ، پزشک معالج از فرد می خواهد تا سرعت ادا کردن کلمات را کاهش داده و رفته رفته آن را افزایش می دهد.

اصلاح واکنش اطرافیان

پزشک معالج معمولا از خانواده شخص و افرادی که بیشتر با او در ارتباط هستند ، می خواهد تا حداقل در یکی از جلسات گفتار درمانی حضور یابند و ضمن آشنایی با روند درمان ، توصیه هایی را نیز برای کمک به بیمار خود دریافت نمایند. برای مثال به آن ها توصیه می گردد که در حین صحبت ، حتما با بیمار خود ارتباط چشمی داشته باشند و علاوه بر این باید سعی کنند تا در کمال آرامش و به دور از بی حوصلگی با او صحبت کنند. این افراد به دلیل آن که زمان زیادی از روز را با بیمار می گذرانند ، تاثیر فوق العاده ای در درمان او خواهند داشت.

صحبت با افرادی که تجربه لکنت زبان داشته اند

اگر مبتلایان با اشخاصی که قبلا به لکنت زبان گرفتار بوده و بهبود یافته اند ، در ارتباط باشند ، علاوه بر افزایش امید به بهبود در آن ها ، علل اصلی بروز لکنت زبانشان که ممکن است پنهان بوده باشد ، آشکار خواهد شد.

خود درمانی

برای این کار ، کافی است تا افراد مبتلا به گرفتگی زبان و به خصوص بزرگسالان ، به این امر به عنوان یک نقطه ضعف نگاه نکنند. برای مثال به خود تلقین کنند که مشکلی در تکلم ندارند یا به خود بگویند که “امروز ، کلمات را با تعداد دفعات کمتری تکرار کردم” و یا “امروز شیوایی کلام من نسبت به دیروز بسیار بهتر بود” و مواردی از این قبیل.

خواندن حروف صدادار

از آن جایی که افراد با مشکل گرفتگی زبان ، حروف صدادار را به سختی بیان می کنند ، خواندن این حروف با صدای بلند ، می تواند در درمانشان موثر باشد.

آواز خواندن

این امر کمک می کند تا فرد بتواند تنفس بهتری در حین صحبت کردن بگیرد و با گذشت زمان ، راحت تر و واضح تر کلمات را بیان کند.

انجام تمرین های فیزیکی

یک تمرین مفید برای درمان لکنت زبان می تواند بازی با فک و زبان باشد. بدین صورت که شخص دهان را باز نماید و سعی کند تا زبان خود را به سقف دهان بزند. سپس زبان را به سمت عقب برده و نگه دارد. بعد از این کار زبان را بیرون آورده و در پایین نگه دارد. انجام این تمرین و تمرینات مشابه می تواند به بهبود شخص کمک ویژه ای نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان لکنت زبان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و احترام، اصلی ترین روش جهت رفع یا کاهش لکنت زبان، تمرین آهسته صحبت کردن می باشدکه علاوه بر این می توانید از تکنیک هایی مانند تکنیک های تنفس و روش های آرام سازی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره