کودکان

مشاوره درمان دروغگویی در کودکان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان دروغگویی در کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

کودکان هنوز به سن تشخیص نرسیده اند و قادر به تفاوت قائل شدن بین تخیل و واقعیت نیستند به همین دلیل گاهی سخنانی بر زبان می آورند که ممکن است از جانب ما دروغ انگاشته شود. همچنین شما می بایست ما بین لاف زدن و دروغ گفتن کودک خود تفاوت قائل شوید اما برخی از کودکان نیز هستند که با آگاهی و برنامه ریزی قبلی و برای رسیدن به مقصود دروغ می گویند. اگر دروغ گویی تا بعد از سن ۵ سالگی نیز ادامه پیدا کرد لازم است که  به طور جدی تری در اندیشه درمان دروغگویی در کودکتان باشید. شما نیز می توانید با بهره گرفتن از نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد به درمان دروغگویی در کودکان بپردازید.

الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید

کودکان موجودات بسیار تاثیر پذیری هستند در بیشتر مواقع آنها انعکاس دهنده رفتارهای والدین خود می باشند ، اگر پدر و مادر به یکدیگر دروغ بگویند کودکان نیز این رفتار را خواهند آموخت. دروغ گفتن والدین در هنگام صحبت کردن با تلفن نیز اثرات بسیار نامناسبی بر روی کودک دارد ، زیرا کودکان  به مکالمات تلفنی والدین خود توجه خاصی نشان می دهند و از سخنان دروغ شما هنگام صحبت کردن با تلفن آگاه خواهند شد. برای درمان دروغگویی در کودکان قبل از هر چیز لازم است که والدین الگویی از صداقت و راست گویی باشند.

در برابر اشتباهات کودک خود عفو بخشش داشته باشید

اگر عفو و بخشش نداشته باشید موفق به درمان دروغگویی در کودکان نخواهید شد
اگر عفو و بخشش نداشته باشید موفق به درمان دروغگویی در کودکان نخواهید شد

شما باید از بعضی اشتباهات که کودکان مرتکب می شوند چشم پوشی کنید  و این نکته را در نظر داشته باشید که خود شما نیز اشتباهاتی مشابه را در زمان کودکی انجام داده اید. برخی از اتفاقات نیز هستند که ممکن است موجب ناراحتی شما شوند اما اگر با انصاف به موضوع نگاه کنید در خواهید یافت که کودک شما چندان در وقوع آن مقصر نبوده است ، بعنوان مثال اتفاقی نظیر شکسته شدن گلدان مورد علاقه شما. اگر قصد درمان دروغگویی در کودکان را دارید لازم است  از بعضی خطاهای کودک چشم پوشی کنید ، زیرا درمان دروغگویی در کودک توام با سخت گیری نا ممکن است .

لازم است که کودکان را نسبت به ارزش راست گویی واقف کنید

با گفتن جملاتی که بار معنایی مثبت دارند کودکان را نسبت به ارزش راست گویی واقف کنید. این گونه جملات اگر که بطور مداوم برای کودکان تکرار شوند به مرور زمان در ضمیر ناخودآگاه آنها نقش می بندند و در درمان دروغگویی در کودکان بسیار موثر خواهند بود. جملاتی نظیر همیشه حرف راست بهترین حرف است ، تو پسر یا دختر راست گویی هستی و جملات دیگری نظیر این ها.

کودکان را با عواقب دروغگویی آشنا کنید

گاهی اوقات کودکان را در موقعیتی قرار دهید که در معرض عواقب ناخوشایند سخن دروغ خود قرار بگیرند . به عنوان مثال او را متوجه این موضوع کنید که وقتی در خصوص نمره خود دروغ می گوید امکان اینکه بتوانید کمکی به او بکنید را از خود سلب کرده است زیرا اگر دروغ نگفته بود و شما از موضوع آگاهی داشتید برایش معلم خصوصی می گرفتید.

با برچسب زدن نخواهید توانست دروغگویی در کودکان را درمان کنید

برچسب زدن همیشه نتایج منفی دارد. هیچگاه به کودک خود برچسب  نزنید ، هیچگاه به او نگویید تو بچه دروغگویی هستی به جای آن جملاتی که بار معنایی مثبت دارند را به کار ببندید بعنوان مثال می توانید بگویید تو بچه راست گویی هستی و من اطمینان دارم که دیگر هیچگاه به من دروغ نخواهی گفت.

ارتباطی دوستانه با فرزند خود برقرار کنید

ارتباطی دوستانه با فرزند خود برقرار کنید
ارتباطی دوستانه با فرزند خود برقرار کنید

برای درمان دروغگویی در کودکان لازم است ارتباطی صمیمی با آنها داشته باشیم . با خشم و پرخاشگری هیچگاه نخواهیم توانست چنین ارتباطی را با او برقرار کنیم ‌. کودکانی که پدر و یا مادران پرخاشگر دارند بیشتر دروغ می گویند و معمولا علت آن این است که از پرخاشگری و خشم آنها هراس دارند این کودکان سعی دارند بوسیله دروغ گفتن از تنبیه شدن توسط والدین در امان بمانند‌. تا زمانی که ارتباطی دوستانه برقرار نکرده اید در حقیقت موفق به درمان دروغگویی در کودک نشده اید.

پند و اندرز دادن در درمان دروغگویی در کودکان موثر است

کودکان ضمیری پاک دارند و به همین دلیل پند و اندرز در آنها موثر واقع می شود البته این موضوع نباید جنبه افراطی پیدا کند. آثار پند و اندرز بلافاصله در رفتار کودک بروز نخواهد کرد اما در دراز مدت قطعا تاثیرات آن را خواهید دید بنابراین برای درمان دروغگویی در کودکان پند و اندرز دادن را فراموش نکنید.

زمانی که متوجه دروغگویی کودک خود می شوید، سخن او را قطع کنید

کودک شما نباید احساس کند که شما متوجه سخن دروغ او نمی شوید اگر زمانی که کودک در حال دروغ گفتن است سخن او را قطع نکنید کمکی به درمان دروغگویی در کودک نکرده اید . کودک باید این حس را داشته باشد که اگر دروغ بگوید شما متوجه می شوید و  این رفتار او شما را ناراحت می کند.

برای درمان دروغگویی در کودکان از پیام های پنهان استفاده کنید

بسیاری از کارتون ها و کتاب های داستانی حاوی پیام های پنهان بسیار مفیدی هستند شما می توانید از پیام های پنهان این کارتون ها و کتاب های داستان برای درمان دروغگویی در کودکان استفاده کنید.

این پیام های پنهان می توانند در درمان خصوصیات رفتاری نامناسب کودکان از جمله دروغگویی بسیار موثر باشند داستان چوپان دروغگو یک نمونه ساده از این قبیل داستان هاست.

از دلایل دروغگویی کودک خود آگاه شویم

از دلایل دروغگویی کودک خود آگاه شویم
از دلایل دروغگویی کودک خود آگاه شویم

برای درمان دروغگویی در کودک لازم است از دلایلی که باعث می شود کودک دروغ بگوید آگاه شویم گاهی اوقات کودک به طور آگاهانه و برای رسیدن به مقصود دروغ می گوید و گاهی اوقات برای در امان ماندن از تنبیه و نیز امکان دارد که بعلت ترس از پرخاشگری والدین دروغ بگوید . بدیهی است که جهت درمان هر کدام از موارد ذکر شده می بایست نحوه بازخورد والدین متفاوت باشد. بعنوان مثال شرایطی را ایجاد کنید که کودک در یابد دروغ گویی نه تنها باعث دست یافتن به خواسته هایش نخواهد شد بلکه اورا از دست یافتن به آنها دور خواهد کرد و یا آنکه رفتار نا مناسب پرخاشگری در مقابل دروغ گویی کودک را ترک کنید.

واکنش مناسبی نشان دهید

درمان دروغگویی در کودک احتیاج به واکنش های صحیح و مناسب از جانب والدین دارد. کودکان نیز مانند بزرگسالان دارای شخصیت های بسیار متفاوتی هستند. شما باید با در نظر گرفتن این نکته بهترین واکنش را در مقابل رفتارهای ناشایست او از جمله دروغگویی نشان دهید. به عنوان مثال در برخی موارد لازم است او را تشویق به راست گویی کنید و در مواقعی دیگر ممکن است اتخاذ روش های تنبیهی موثرتر باشد به طور کلی می بایست دریابید که کدام روش تربیتی در کودک شما تاثیر بیشتری دارد.

تنبیه و تشویق

می توانید از روش های تنبیهی و تشویقی برای درمان دروغگویی در کودکان استفاده کنید برای موثر شدن این روش می بایست تنبیه و تشویق را در کنار یکدیگر به کار ببرید. تنبیهات می تواند مواردی نظیر اعمال محدودیت در خرید خوراکی و ساعات تماشای تلویزیون و مانند این ها باشد.

به کودک اجازه دهید احساسات خود را بیان کند

کودک را مجبور نکنید در خصوص احساسات خود دروغ بگوید بعنوان مثال وقتی که پدر بزرگ، برادر و یا خواهر خود را دوست ندارد از او نخواهید که خلاف آن را بگوید. دروغ گفتن در خصوص احساسات کودک را تشویق به دروغ گفتن در سایر موارد خواهد کرد. برای درمان دروغگویی در کودکان به آنها بیاموزید راستگویی در هر زمان و در هر مورد  بهترین گزینه است

ناراحتی و نارضایتی خود را هنگام دروغ گفتن کودک ابراز کنید

ناراحتی و نارضایتی خود را هنگام دروغ گفتن کودک ابراز کنید
ناراحتی و نارضایتی خود را هنگام دروغ گفتن کودک ابراز کنید

برای درمان دروغگویی در کودکان لازم است که شما نارضایتی خود را از این رفتار او  بروز و ظهور دهید . این کار را می توانید با تغییر دادن در حالات چهره انجام دهید و یا جملاتی مانند من رو خیلی ناراحت کردی و نظایر آن . کودک باید دریابد که دروغگویی از نظر شما رفتاری نادرست است و حتی اگر شما او را به خاطر کار ناپسندی که انجام داده ببخشید به خاطر دروغگویی نخواهید بخشید . این آزردگی  می بایست در چهره شما نمایان باشد.

در زمان مناسبی اقدام کنید

اصلاح بسیاری از جنبه های ناصحیح تربیتی در کودکان تا پیش از ۵ سالگی بسیار آسان تر خواهد بود . در سن ۱۰ سالگی قسمت عمده ای از آنچه که ما از آن به عنوان ضمیر ناخود آگاه یاد می کنیم شکل گرفته است و اگر پس از آن کودک همچنان دروغ بگوید اصلاح این رفتار او دشوار خواهد بود  بنابراین لازم است که درمان دروغگویی در کودکان را در سن مناسبی آغاز کنیم.

ارتباط بین محبت و درمان دروغگویی در کودکان

کودکان باید این احساس را داشته باشند که شما حقیقتاً آنها را دوست دارید و حتی اگر مرتکب خطا و یا لغزش شوند از میزان محبت شما به آنها کاسته نخواهد شد محبت و توجه کردن به کودک علاقه او را به شما افزایش می دهد و کودک آمادگی بیشتری برای پذیرش پند و اندرز های شما خواهد داشت همچنین سعی خواهد کرد رفتارهایی که موجب بروز نارضایتی در شما می شود را از خود بروز ندهد.

از مشاوره های روانشناسی بهره ببرید

در برخورد با مسائل و مشکلاتی که در طول دوران تربیت فرزندتان با آن برخورد می کنید دو راه در پیش رو دارید ، اول آنکه تنها با توجه به آنچه خود می دانید اقدام کنید و دومین راه بهره گرفتن از مشاوره های روانشناسی است به شما توصیه می کنیم برای درمان دروغگویی در کودکان از مشاوره های روانشناسی بهره ببرید بی تردید مشاوران روانشناس از نکاتی آگاهی دارند که شما از آنها بی بهره هستید و می توانند راهنمایی های سودمندی به شما ارائه دهند.همچنین می توانید در این مورد با مرکز مشاوره خانواده رایکو به صورت تلفنی از سراسر کشور تماس حاصل نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان دروغگویی در کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من پسر ۴ ساله که دارم خیلی حرفای بد میزنه و فحش میده در حالی که ما تو خونه اصلا از این حرفا نمیزنیم و بیرونم نمیره که بگم از بچه ها یاد میگیره. واقعا خیلی ناراحتم چون جلوی بقیه خجالت میکشم میشه کمکم کنید؟

    1. با سلام، ابتدا بهتر است دلیل بددهنی کودکتان را مشخص کنید، برای او الگوی رفتاری خوبی در خانه و خانواده باشید، اگر کودک به‌دنبال جلب‌توجه است، کارش را نادیده بگیرید، عواقبی را برای بد دهنی در نظر بگیرید و برای فحش‌ندادن کودک پاداش درنظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره