روانشناسی

روشهای درمان اختلال خود زشت پنداری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان اختلال خود زشت پنداری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سندروم خود زشت پنداری یا همان BBD  در حدود صد سال پیش شناخته شد اما در حدود ۳۰ سال است که در ردیف اختلالات روانی قرار گرفته است . افراد مبتلا به این اختلال به شدت در خصوص ایرادات جزئی در صورت و اندام خود حساس هستند .  به طور معمول مبتلایان به این اختلال برای درمان خود زشت پنداری متوسل به جراحان زیبایی و پلاستیک می شوند . هر چند ممکن است که فرد مبتلا به این اختلال پس از عمل جراحی برای مدتی از نظر روانی بهبود پیدا کند اما امکان دارد که عوارض ناشی از این بیماری دوباره بازگشت پیدا کند به گونه ای که فرد پس از مدتی از نتیجه عمل جراحی احساس نارضایتی می کند و احتمال آن دارد که بار دیگر خود را به دست تیغ جراحی بسپارد . بنابراین جهت درمان اختلال خود زشت پنداری لازم است که مشاوره روانشناسی در کنار درمان های دارویی مورد توجه قرار گیرد ، مشاوره خانواده رایکو در طول دوران فعالیت خود توانسته است با ارائه خدمات مشاوره ای به تعداد بسیار زیادی از مبتلایان به این بیماری یاری برساند

دلایل ابتلا به اختلال خود زشت پنداری

دلایل ابتلا به اختلال خود زشت پنداری
دلایل ابتلا به اختلال خود زشت پنداری

دلایل ابتلا به این بیماری هنوز کاملا روشن نیست  اما می توان به برخی از عوامل اصلی در بروز آن اشاره کرد:

۱-عوامل و اتفاقات رخ داده در دوران کودکی

به طور کلی این عوامل را می توان در سه گروه به شکل ذیل طبقه بندی کرد:

الف – افرادی که در سنین کودکی و نوجوانی در معرض تحقیر و تمسخر قرار گرفته اند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری روانی قرار دارند

ب –  تفاوت قائل شدن بین فرزندان در محیط خانه می تواند موجب بروز اختلال خود زشت پنداری شود ، زیرا کودکانی که دچار تبعیض در محیط خانواده هستند عموما از اعتماد به نفس پائین رنج می برند و اختلال خود زشت پنداری می تواند در آنها بصورت یک عارضه بروز پیدا کند.

پ– کودکانی که پس از طلاق والدین ارتباط خود را با پدر از دست می دهند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند  زیرا که این کودکان نیز به طور معمول دارای اعتماد به نفس کمتری هستند.

به طور کلی می توان گفت اتفاقات رخ داده در دوران  کودکی از جمله اصلی ترین دلایل ابتلا به این اختلال روانی است.

۲- مصرف مواد مخدر

علاوه بر آنچه که گفته شد مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان بخصوص در دوران نوجوانی و یا سالهای آغاز جوانی  می تواند موجب بروز این اختلال گردد.

۳-حاملگی

حاملگی و تغییرات فیزیکی که پس از زایمان رخ میدهد نیز میتواند به بروز این اختلال روانی منجر شود.

۴- فرآیند بلوغ

فرآیند بلوغ که همراه با تغیرات فیزیکی در چهره و اندام نوجوانان است نیز ممکن است باعث بروز پدیده خود زشت انگاری شود.

علل شیوع اختلال خود زشت پنداری

علل شیوع اختلال خود زشت پنداری
علل شیوع اختلال خود زشت پنداری

طبق مطالعات صورت گرفته تصور می شود که در حال حاضر حدود یک الی دو درصد مردم  جهان مبتلا به اختلال خود زشت پنداری باشند . تغییر در ملاک ها و باورهای عمومی در مورد زیبایی یکی از علل گسترش این بیماری روانی است . صد سال پیش یک زن با متوسط قد ۱۶۳ سانتی متر و وزن ۶۳ کیلوگرم دارای اندامی کاملا متناسب بود اما در طول ۲۵ سال گذشته این ارقام به ۱۶۳ سانتی متر و ۴۹ کیلوگرم تغییر پیدا کرده است ، این در حالی است که تنها ۵ درصد از زنان جهان توانایی داشتن چنین اندامی را دارند و اگر بخواهیم فاکتورهای دیگری مانند قد بلند و زیبایی چهره را نیز به آن اضافه کنیم تنها یک درصد از زنان جهان توانایی داشتن چنین مشخصاتی را دارند  کمپانی های بزرگ تولید کننده محصولات دارویی و آرایشی نقش بسیار مهمی در تغییر این الگوها داشته اند. در سالهای گذشته برنامه انتخاب ملکه زیبایی جهان ( Miss world) دارای محبوبیت فراوانی بود در حالیکه امروزه برگزاری مسابقاتی از این دست با مخالف های فراوان گروه های فمن مواجه شده است زیرا آن ها اعتقاد دارند در این گونه از مسابقات تنها یک الگو از اندام ملاک و معیار زیبایی زنان در نظر گرفته می شود. رواج  جراحی های پلاستیک نیز عامل دیگری در شیوع اختلال خود زشت پنداری است زیرا به طور معمول داشتن اندام و چهره هایی که امروزه ملاک و معیار زیبایی به شمار میروند بدون انجام این گونه از جراحی ها امکان پذیر نیست.

بیماری وسواس و ارتباط آن با درمان خود زشت پنداری

به طور کلی خود زشت پنداری در ردیف اختلالات مربوط به وسواس طبقه بندی می شود ، این اختلال با بیماری روانی وسواس اجباری ( OCD) در ارتباط است . در  مراحل اولیه ممکن است که شخص مدت زمان زیادی را صرف کارهایی مانند شانه زدن و یا نگاه کردن به آینه کند اما به تدریج و با عدم درمان این اختلال گسترش پیدا خواهد کرد و در صورت وجود اختلالات دیگری همچون اختلالات اضطراب عمومی و اختلال خوردن امکان گسترش خود زشت پنداری بیشتر خواهد بود . حدود ۶۰ ٪ از افرادی که دچار اختلال خود زشت پنداری هستند همزمان از افسردگی نیز رنج می برند در بسیاری موارد درمان خود زشت پنداری می بایست همزمان با درمان سایر بیماری های روانی در شخص همچون درمان استرس و یا افسردگی صورت بپذیرد اما  به طور کلی درمان خود زشت پنداری امکان پذیر است.

روش های درمان اختلال خود زشت پنداری

روش های درمان اختلال خود زشت پنداری
روش های درمان اختلال خود زشت پنداری

الف- تشخیص

تشخیص مهمترین گام در درمان اختلال زشت پنداری است این کار نیاز به برسی های طولانی روانشناسی دارد که کار روان پزشکان است . اشکال از آنجا آغاز می شود که مبتلایان به این عارضه بجای مراجعه به روان پزشکان به متخصصین جراحی و زیبایی مراجعه می کنند که اصولا ماهیت آنها با درمان اختلال زشت پنداری در تعارض است . بسیاری از مبتلایان به این بیماری روانی از مشکل خود آگاه نیستند و نیاز به جراحی پلاستیک را یک ضرورت برای خود تلقی می کنند بنابراین میتوان گفت که تشخیص و مراجعه به روان پزشک مهمترین گام در درمان اختلال خود زشت پنداری است

ب- روان درمانی

روان درمانی و بخصوص رفتار درمانی شناختی(CBT ) یکی از راه های اصلی درمان اختلال خود زشت پنداری است . در این روش با تکیه  به این مطلب که  بیماری ها ی روانی با  تکیه بر استدلال های منطقی و عقلی قابل درمان نیستند فرآیند درمان آغاز می شوند و نکته مثبت در این روش درمان سریع بیماری است . در درمان بوسیله این روش روان درمان گر با تغییر الگوهای رفتاری و باورهای شخص و نیز شناخت فرد از محیط اطراف نسبت به درمان اختلال خود زشت پنداری اقدام می کند.

پ- درمان های دارویی

درمان های دارویی به وسیله قرص ضد استرس یکی دیگر از روش های درمان اختلال خود زشت پنداری است . نکته مهم این است که روش درمان دارویی تنها در صورت همزمان شدن با روش های روان درمانی می تواند موجب درمان موثر بیماری گردد . در غیر اینصورت و اگر درمان تنها بوسیله مصرف داروهای ضد اضطراب انجام بپذیرد امکان بازگشت مجدد اختلال روانی وجود دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که جراحی پلاستیک جزو روشهای درمان اختلال خود زشت پنداری به شمار نمی رود زیرا فرد مبتلا به این بیماری  پس از هر عمل جراحی نیاز به یک عمل جراحی دیگر را در خود احساس خواهد کرد.

علایم و نشانه های اختلال خود زشت پنداری

علایم و نشانه های اختلال خود زشت پنداری
علایم و نشانه های اختلال خود زشت پنداری

همانطور که گفته شد تشخیص اولین و مهم ترین گام در درمان اختلال خود زشت پنداری است. برای این امر آگاهی از برخی علایم رفتاری که میتواند نشان دهنده این اختلال باشد ضروری می باشد برخی از جمله این رفتارها به شرح ذیل است:

۱-سپری کردن مدت زمان زیادی مقابل آینه و یا فرار کردن از آن

۲-افراط در رژیم و یا ورزش

۳-احساس ناراحتی و یا اضطراب هنگام قرار گرفتن در محیط های اجتماعی

۴-ترس از تنها ماندن و منزوی شدن

۵-افراط در خود آرایی

۶-بی اشتهایی عصبی

عواملی که درمان اختلال خود زشت پنداری را دشوار می کند

برخی از فعالیت ها می توانند روند درمان اختلال خود زشت پنداری را با مشکل مواجه کنند به عنوان نمونه سپری کردن مدت زمان بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی. مشاغلی نیز وجود دارند که شاغلین در آنها بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری روانی قرار دارند مانند بدنسازی و یا آرایشگری . بعلاوه افراد مجرد معمولا احساس نارضایتی بیشتری نسبت به چهره و اندام خود دارند . زمان شروع درمان این بیماری  نیز داری اهمیت می باشد زیرا درمان اختلال خود زشت پنداری با افزایش سن دشوار تر می گردد.

تصور عمومی بر این است که این بیماری روانی در میان زنان شایع تر از مردان است در حالیکه تحقیقات نشان داده اند میزان شیوع در میان مردان و زنان به یک اندازه است.

آیا بین اختلال خود زشت پنداری و سطح رفاه اجتماعی ارتباطی وجود دارد

مطالعات نشان داده که ما بین سطح رفاه و شیوع این بیماری ارتباطی وجود ندارد . در موارد بسیاری افراد علیرغم داشتن سطح رفاه و درآمد پایین با صرف هزینه های بسیار اقدام به انجام عمل های جراحی زیبایی غیر لازم کرده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان اختلال خود زشت پنداری با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و درود، معمولا تنها راه حلی که مبتلایان به این اختلال انتخاب می‌کنند، جراحی یا درمان‌های پوستی و جسمی است. این افراد هرگز خود را بیمار نمی‌دانند بلکه جسم خود را ناقص می‌بینند بنابراین هرگز به مراکز مشاوره مراجعه نمی‌کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. از طرفی دیگر، در درمان اختلال خود زشت پنداری، درمان‌های شناختی رفتاری به همراه مصرف داروهای افسردگی و ضد اضطراب مؤثر واقع شده‌اند و و بهتر است که از همان سنین پایین‌ تر یعنی هنگامی که هنوز فرد را کاملاً از خود بیزار نکرده و ریشه محکمی در فرد ندارد درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره