روانشناسی

۱۰ روش موثر برای درمان بی اشتهایی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان بی اشتهایی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در بعضی از روزها و یا برخی از شرایط، ممکن است انسان ها دچار بی میلی نسبت به خوردن غذا شوند . این حس بی میلی اگر ناشی از استرس ، فشار های روحی و یا حتی خوش نیامدن آن غذا با مزاج ، کاملا طبیعی بوده و با گذشت یک الی دو روز برطرف خواهد شد ؛ اما اگر این بی اشتهایی مدت طولانی ادامه پیدا کند ، به بیماری تبدیل شده که باید حتما درمان شود . چه بسا ممکن است ابتلا به یک بیماری دیگر ، زمینه ساز چنین بی اشتهایی شود ؛ و ممکن است در صورت ادامه دار شدن این معضل ، عوارض جبران ناپذیری به وجود بیاید .

معمولا بی اشتهایی خود را با عواملی نظیر : خستگی مفرط ، سرگیجه و حالت تهوع ،  کاهش وزن چشم گیر ، بی حالی دائمی و …  نشان می دهد . به دلیل سوالات زیادی که از مشاوران مرکز مشاوره خانواده رایکو ، در زمینه ی درمان بی اشتهایی پرسیده شده است ، تصمیم گرفتیم که یک مقاله در جهت درمان بی اشتهایی برای شما ارائه کنیم .

اگر شما و یا اطرافیانتان دچار بی اشتهایی شده اید ، در قدم اول باید علت اصلی این عارضه را پیدا کرده ، سپس نسبت به درمان آن اقدام کنید . در ادامه شما را با ۱۰ راهکار ساده برای درمان بی اشتهایی آشنا خواهیم کرد که با بهره گیری از آنها درصد زیادی از این بی اشتهایی رفع خواهد شد ، در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید .

راهکارهای موثر درمان بی اشتهایی

راهکارهای موثر درمان بی اشتهایی
راهکارهای موثر درمان بی اشتهایی

۱.مصرف میوه های اشتها آور

شاید ساده ترین راه برای رفع بی میلی ، خوردن خوراکی های اشتها آور باشد. در این زمینه خوردن میوه ها نقش بسزایی را ایفا می کنند. اگر با خوردن میوه مشکل دارید ، آبمیوه های طبیعی جایگزین مناسبی خواهند بود (در صورت مصرف آب میوه از شیرین کردن آن با شکر پرهیز کنید ). انار و پرتغال و لیمو ترش از آن دسته میوه هایی هستند که سرشار از انواع ویتامین بوده و به عنوان محرک اشتها شناخته شده اند. این میوه ها دستگاه گوارش را تقویت کرده و موجب پاکسازی آن خواهند شد. انگور و فرآورده های دیگر آن مانند : کشمش ، مویز و… نیز خوارکی مناسب برای درمان و رفع کم اشتهایی می باشد .

۲.مصرف سبزی و صیفی جات

سیر ، پیاز ، هویج ، گشنیز ، یونجه و… همگی دارای خاصیت اشتها آور می باشند . اگر روزانه مقداری از این ها را استفاده کنید ، کمتر از یک هفته به نتیجه ی مطلوب خواهید رسید. خوردن سیر و پیاز نسبت به بقیه ی موارد از تاثیر گذاری بیشتر برخوردار خواهند بود ، به طوری که در گذشته نیز برای درمان بی اشتهایی از آنها بهره می گرفتند ؛ همچنین یک ضرب المثل معروف در این زمینه وجود دارد که : ” طرف نون نداره بخوره ، پیاز میخوره اشتهاش باز شه”. این ضرب المثل ، جدای از معنای حقیقی خود ، حاکی از تاثیر پیاز در درمان بی اشتهایی است . یا مثلا گیاه معجزه گر یونجه ! استفاده از فرآورده های یونجه ، نظیر عرق یونجه و یا تهیه ی دمنوش آن ، نقش چشمگیری در رفع بی اشتهایی خواهد داشت . مصرف روزانه یک الی دو فنجان عرق و یا دمنوش یونجه بلامانع است .

۳. مصرف نوشیدنی های محرک اشتها

گیاهان دارویی نظیر: شیرین بیان ، پونه ، اسطوخودوس ، کوشاد ، بابونه و ریشه ی گل قاصدک در درمان بی اشتهایی بسیار موثر هستند . برای بهره گیری از خواص آنها ، تهیه ی چای ، جوشانده و دمنوش بسیار موثر خواهد بود.

طریقه ی مصرف گیاهان

  • شیرین بیان : میزان کمی از ریشه ی خشک شیرین بیان را با مقدار آب جوشانده و روزی سه مرتبه استفاده کنید .
  • پونه : دمنوش گیاه پونه ، موجب دفع عفونت شده و اشتها آور طبیعی محسوب می شود.
  • اسطوخودوس : مصرف این گیاه به دلیل داستن طعم ملایم ، برای افرادی که دچار زخم معده هستند بسیار مناسب است . دم کرده ی این گیاه برای افزایش اشتها موثر خواهد بود .
  • کوشاد : ریشه ی گیاه کوشاد را به مدت بیست دقیقه جوشانده و به صورت روزانه به مقدار یک فنجان مصرف کنید .
  • بابونه : مصرف روزانه ی چای بابونه در درمان بی اشتهایی تاثیر گذار خواهد بود ، توجه داشته باشید که بابونه مدر بوده و زیاده روی در مصرف آن نتیجه ی عکس خواهد داد. نوشیدن روزی یک فنجان برای این منظور کفایت می کند.
  • ریشه ی گل قاصدک : جوشانده ی این گیاه، مقوی دستگاه گوارش بوده و موج پاکسازی او خواهد شد . طعم این گیاه نسبتا تلخ می باشد ، برای رفع این مشکل می توانید از مقداری عسل برای شیرین شدن آن بهره بگیرید.

۴. استفاده کردن از عرقیجات

استفاده کردن از عرقیجات
استفاده کردن از عرقیجات

تاریخچه ی مصرف عرقیجات در کشور ایران ، دارای قدمت بسیاری است . عرق خار شتر ، عرق ترخون ، عرق یونجه ، عرق شنبلیله و عرق برگ چنار گزینه های مناسبی برای درمان بی اشتهایی هستند.

طریقه ی مصرف:

  • عرق خارشتر : این گیاه با افزایش تعریق ، موجب پایین آمدن دمای بدن می شود ، به همین جهت میل کردن یک لیوان عرق خارشتر خنک در روز ، سبب رفع بی اشتهایی خواهد شد.
  • عرق ترخون : برای بهبود بی اشتهایی ، بهتر است از این عرق ، نیم ساعت قبل از صرف وعده ی غذایی استفاده شود .
  • عرق یونجه : معروف ترین عرق گیاهی در زمینه ی رفع بی میلی ، عرق یونجه است ، مصرف روزانه یک لیوان از این عرق تاثیر بسازایی خواهد داشت.
  • عرق شنبلیله : مصرف این عرق علاوه بر درمان بی میلی ، موجب تقویت بدن نیز می شود. مصرف دو روز یکبار برای این منظور کافی می باشد.
  • عرق برگ چنار: این گیاه مقوی معده بوده و عرق آن برای رفع بی اشتهایی بسیار موثر خواهد بود . از عرق این گیاه برای تهیه ی شربت اشتها آور استفاده می شود.

۵.مصرف ادویه

اگر خوردن برخی از گیاهان دارویی برای شما سخت بوده و یا با طعم برخی مشکل دارید ، به عنوان جایگزین آن ها ، می توانید برای درمان بی اشتهایی از برخی ادویه های محرک اشتها استفاده کنید. زنجبیل ، فلفل سیاه ، سماق ، جوزبویا ، بادرنجبویه ، زردچوبه و دارچین ، جز ادویه های اشتها آور می باشند . به طور کلی این دسته از ادویه ها با تقویت عملکرد دستگاه گوارش ، به رفع مشکلات هضم نیز کمک کرده و سبب بالا رفتن سطح اشتها خواهند شد . اگر نسبت به غذایی بی رغبت هستید ، می توانید به مقداری کم از این ادویجات در تهیه ی غذاهایتان بهره بگیرید.

۶.ورزش کنید

بدون شک انجام فعالیت های بدنی موجب تقویت قوای جسمی و تعادل در سوخت و ساز بدن خواهد شد . البته باید به این موضوع توجه داشت که انجام حرکات ورزشی غلط و یا زیاده روی در آن نه تنها فایده ای در بر نخواهد داشت ، بلکه موجب آسیب رسی به اعضای بدن نیز خواهد شد. اگر به تازگی دچار بی اشتهایی شده اید ، برای درمان آن بهتر است حداقل روزی نیم ساعت تمرینات ورزشی سبک و یا کششی انجام دهید. با انجام فعالیت روزانه ، سوخت و ساز بدن شما تسریع شده و احساس گرسنگی در شما به وجود خواهد آمد ؛ و همین احساس گرسنگی ، زمینه ای برای درمان بی اشتهایی خواهد شد. پیاده روی یکی از گزینه های مناسب این روش درمانی می باشد.

۷. مدیتیشن و مراقبه را فراموش نکنید

مدیتیشن یا مراقبه به حالتی گفته می شود که بدن در آرامش کامل قرار گرفته و ذهن را از هرگونه افکار منفی و آزار دهنده پاک می کند. برای انجام این کار می توانید صاف بنشینید و دست ها را روی زانوها قرار دهید و یا به حالت دراز کش قرار بگیرید. بعد از به تعادل رسیدن بدن ، چشم ها را بسته و چند نفس عمیق بکشید. در واقع با این کار اکسیژن زیادی به مغزتان رسیده و این پیام به او می رسد که شما کاملا در آرامش به سر می برید ، سپس مغزتان شروع به ترشح هورمون نشاط و یا همان اندورفین می کند. با ترشح این ماده حال خوشی به شما دست داده و با تخلیه ی بار منفی ، موجب بالارفتن حس سر خوشی در درون شما شده و در نتیجه میلتان را برای خوردن و آشامیدن بیشتر خواهد کرد. اگر روزی چند بار این کار را در تایم های کوتاه انجام دهید ، به نتیجه ی مطلوبتان دست پیدا خواهید کرد.

۸. ماساژ درمانی انجام دهید

ماساژ درمانی انجام دهید
ماساژ درمانی انجام دهید

یکی از راه های ثابت شده علمی در درمان بی اشتهایی ، مخصوصا بی اشتهایی عصبی ، استفاده از ماساژ درمانی است. با ماساژ دادن قسمت های مختلف اعضای بدن ، تنش و استرس شدید به طرز چشمگیری کاهش یافته و بدن به حالت تعادل دست خواهد یافت. اگر ماساژ به طور صحیح و طی چندین مرحله در طول یک هفته صورت بپذیرد ، بدن تقویت شده و وضعیت سالم تری پیدا خواهد کرد . اگر در هنگام ماساژ ، از روغن هایی با طبع گرم نظیر : روغن زیتون و یا روغن نارگیل بهره بگیرید ، به نتیجه ی مطلوب تری خواهید رسید.

ماساژ دادن شانه ، کتف ، گردن و ساق پا ، قبل از استراحت شبانه ، موجب آرامش بدن و خواب راحت خواهد شد. یکی از دلایل اصلی ارتباط ماساژ با بی اشتهایی این موضوع است که ، بی میلی خیلی از افراد نسبت به خوردن غذا ، ناشی از استرس و اضطراب ، بی خوابی ، و یا خستگی است . در واقع با انجام ماساژ ، زمینه را برای درمان بی اشتهایی فراهم خواهیم کرد.

۹.یوگا ، گامی موثر در درمان بی اشتهایی

انجام حرکات یوگا ، در درمان و رفع بی میلی تاثیر گذار خواهد بود. البته باید به این نکته توجه کرد که همه ی حرکات یوگا مناسب این گونه درمان نیستند و فقط تعداد کمی از آنها برای این اختلال مفید خواهند بود. یوگا نیز مانند مراقبه ، سطح تنش را به طور چشمگیری کاهش داده و آرامش درونی را به ارمغان خواهد آورد. اگر قصد انجام حرکات یوگا را دارید، حتما در این زمینه با یک مربی متخصص مشورت کنید . یقینا با انجام حرکات صحیح ، گامی موثر در درمان بی اشتهایی خواهید برداشت ، که نتیجه ی مثبت آن دارای اثر طولانی مدتی خواهد بود.

۱۰.طب سوزنی را امتحان کنید

در فرایند طب سوزنی ، پزشک متخصص با در نظر گرفتن نقاطی خاص از بدن ، نسبت به رفع اختلال مورد نظر می کند . خوشبختانه در زمینه ی رفع بی اشتهایی ، انجام طب سوزنی کار ساز خواهد بود. در این طب، هر قسمت از بدن برای معالجه ی بیماری ها کاربرد مختص به خود را دارد. مثلا در مورد رفع بی اشتهایی ، طب سوزنی گوش ها می تواند اثر بخش باشد ! به طور کلی با فشار دادن برخی از نقاط حساس بدن توسط سوزن های مخصوص ، حس تندرستی و سلامت به وجود آمده و می تواند به بسیاری از اختلالات و عارضه ها غلبه کند. توجه داشته باشید که انجام این کار ، باید حتما توسط شخص کاردان و یا پزشکان طب سنتی انجام شود ، در غیر این صورت بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند اثرات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.

در آخر اینکه اگر علت بی اشتهایی شما ، مقطعی باشد کاملا طبیعی بوده و تا حدی بی ضرر است ؛ اما اگر مدت زیادی است که از بی اشتهایی رنج می برید ، حتما یکی از روش های موثر ارائه شده را امتحان کنید. تمامی این روش ها بر پایه ی اطلاعات علمی بوده و تاثیر مثبت خود را به اثبات رسانده اند. اما اگر به هر دلیلی با هیچ کدام از روش های ذکر شده موفق بر غلبه در برابر بی اشتهایی نشدید ، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که بی اشتهایی طولانی مدت صدمات جبران ناپذیری را به سیستم ایمنی بدن متحمل کرده و حتی ممکن است موجب بروز سوء تغذیه شود ؛ و یا حتی ممکن است علت اصلی این بی اشتهایی ناشی از یک بیماری خاص پنهان باشد که شما از آن بی خبرید. پس برای حفظ سلامتی خودتان هم که شده این مقوله را جدی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان بی اشتهایی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام من ۲۲ سالمه اصلاااا چاق نمیشم اشتهامم خوبه ها ولی وزن نمیگیرم خیلی راه هارم امتحان کردم بنظر شما چیکار کنم

    1. با سلام و وقت بخیر، برای چاق شدن و افزایش وزن سریع، می بایست به عنوان اولین اقدام یک میان وعده برای خود در طول روز در نظر بگیرید. آجیل، کره بادام زمینی، پنیر و … گزینه های مناسبی برای میان وعده می باشند. ورزش و تمرین به خصوص تمرینات قدرتی، می تواند به شما کمک کند علاوه بر افزایش وزن، عضلات خود را بسازید. تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید، به جای خوردن دو یا سه وعده غذا، ۵ یا ۶ وعده غذا مصرف کنید. سعی کنید نوشیدنی هایی که ارزش غذایی کمتر را دارند از وعده های خود حذف و نوشیدنی های سالم را جایگزین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره