روانشناسی

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت استرس و اضطراب با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

اغلب افراد فکر می کنند که اضطراب و استرس هم معنی هستند و این دو واژه را به جای یکدیگر استفاده می کنند ولی حقیقت این است که استرس و اضطراب دو واژه ی جدا از هم هستند اما هر دوی آنها جزء اختلالات روانی به حساب می آیند. برای اینکه بفهمیم چه فرقی بین استرس و اضطراب وجود دارد در ابتدا بهتر است تعریف مختصری راجع به این دو واژه داشته باشیم.

استرس چیست؟

استرس چیزی نیست که امروز و دیروز به وجود آمده باشد بلکه همواره و به اندازه ی بشریت قدمت دارد و همیشه به شکل های گوناگون در زندگی نوع بشر نمود داشته است مانند نگرانی به خاطر جنگ ها و بلایای طبیعی.

به هر عاملی اعم از درونی یا بیرونی که باعث به هم خوردن تعادل و آشفتگی و تنیدگی در فرد می شود استرس می گویند. در عصر حاضر هم ، استرس پدیده ای همه گیر بوده و تقریبا گریبان گیر همه ی اشخاص شده است.

اضطراب چیست؟

منظور از اضطراب چیست؟
اضطراب چیست؟

اضطراب نوعی احساس ناخوشایند و نگرانی درونی است که منبع آن مبهم و ناشناخته است که باعث برانگیختگی و درماندگی می شود. شاید بتوان گفت که منشاء بیشتر اختلالات روانی مثل فوبیا ، وسواس و… مستقیم و غیر مستقیم با اضطراب مرتبط است و تقریبا همه ی انسان ها در شرایط متفاوت آن را تجربه می کنند.

تفاوت استرس و اضطراب

استرس و اضطراب دو کلمه هستند که اگر چه در معنی کاملاً متفاوت هستند ولی اکثر افراد در جاهای مختلف آن ها را به جای هم به کار می برند. در واقع استرس یک تجربه ی گذرا است و در بیشتر مواقع ناشی از فشارهای بیرونی می باشد. در حالی که اضطراب یک مشکل ماندگار در مورد سلامت روحی و روانی انسان به شمار می آید. از جمله اختلالات شایعی که روح و روان انسان را درگیر می کند می توان از اضطراب نام برد.

عکس العمل بدن در مقابل تغییر و تحول را استرس می نامند که طول مدت ، شدت و ضعف آن در همه ی افراد یکسان نیست. شاید به نظر شما اهمیتی نداشته باشد که فرق بین استرس و اضطراب را بدانید این در صورتی است که اگر شما با مفهوم واقعی این دو کلمه آشنا نباشید نمی توانید راهی برای درمان اضطراب و درمان استرس بیابید. زیرا بعضی وقت ها وجود استرس است که باعث بروز اضطراب می شود.

دلایل پیدایش استرس و اضطراب

معمولاً دلیل استرس واضح و مشخص است ولی در مورد اضطراب این گونه نیست و این بارز ترین تفاوت استرس و اضطراب است. استرس وقتی رخ می دهد که شما برای موضوع خاصی نگران هستید و کاملاً بر دلیل نگرانی خود واقفید. ولی گاهی پیش می آید که فرد بدون هیچ دلیلی دچار دلشوره می شود و حتی خودش نمی داند دلیل این دلشوره چیست ، در این مواقع می گوییم که او اضطراب دارد.

عوارض اضطراب

عوارض اضطراب بر بدن
عوارض اضطراب

همه ی افراد سطحی از اضطراب را در طول زندگی خود تجربه می کنند. مانند مشکلات مالی و مشکلات کاری و غیره ، که فرد را با اختلالات خواب و اضطراب مواجه می کند. پس تنها کسی که می تواند ما را از دست استرس و اضطراب نجات دهد خودمان هستیم .

در غیر این صورت استرس و اضطراب همنشین همیشگی ما خواهند شد. شما باید آگاه باشید که تفاوت استرس و اضطراب در این است که استرس بر اثر عاملی ایجاد می شود که شما را تحت فشار می گذارد ، و مداومت داشتن آن باعث بروز اضطراب می شود.

از دو اختلال استرس و اضطراب ، کدام بدتر است؟

این که استرس محرکی است برای بروز اضطراب امری واضح است اما نباید اجازه دهید که اضطراب به صورت مزمن درآید زیرا در آن صورت به یک اختلال دائمی تبدیل شده و با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن ، زمینه ساز بسیاری از بیماری های دیگر می شود. پس درمان اضطراب سفر رفتن و در جاهای شلوغ حضور داشتن نیست ، رفع این معضل مستلزم یک پیگیری اساسی و گاهی دخالت های پزشکی است.

تفاوت استرس و اضطراب و شدت و ضعف آن ها

وجود استرس در حدی که قابل تحمل و کم باشد زیاد هم بد نیست ولی اضطراب در هیچ سطحی قابل قبول نیست و وجود آن باعث ایجاد مشکل خواهد شد . به عنوان مثال نوجوانی را فرض کنید که به امتحانات پایان ترم نزدیک است و چاره ای جز درس خواندن ندارد و نگران است که نتواند به موقع درس هایش را بخواند از این رو دچار استرس می شود ، وجود این استرس انگیزه ای می شود تا دانش آموز تلاش خودش را بیشتر کند و نتیجه ی خوبی از امتحانات بگیرد. ولی استرس شدید و طولانی مدت اصلاً خوب نیست و نهایتا فرد را دچار اختلال اضطراب می کنند.

معمولاً استرس حاصل فشارهای بیرونی است که بر فرد وارد می شود مانند : گیر کردن در ترافیک ، آماده نشدن سفارش کار و … . استرس بر اثر عوامل استرس زا رخ می دهد ، ولی اضطراب حس درونی ما در مقابل استرس است و معمولاً وقتی عامل استرس زا حذف می شود اضطراب خود را نشان می دهد.

تفاوت استرس و اضطراب از نظر زمانی

تفاوت استرس و اضطراب از نظر زمانی
تفاوت استرس و اضطراب از نظر زمانی

اغلب اوقات استرس وابسته به یک فشار واقعی است که هم اکنون در حال وقوع است مانند اینکه همسرمان توقع دارد وقتی به خانه می رسد غذا آماده باشد. ولی اضطراب با نتایج کار و اتفاق هایی که شاید در آینده بیفتد سر و کار دارد در واقع اضطراب احساسی است که به خاطر اتفاقاتی که احتمال دارد در آینده رخ دهد در فرد به وجود می آید.

آیا تفاوت استرس و اضطراب مهم است؟

هنگامی که اتفاق استرس زا به پایان برسد استرس نیز تمام می شود. پیدا کردن دلیل استرس و تنش می تواند شما را ، در از بین بردن مشکل یاری کند. احساس درماندگی اصلی ترین تفاوت استرس و اضطراب است.

شما قادر هستید که با استرس مقابله کرده و آن را از بین ببرید ولی اختلال اضطراب به راحتی دست از سر شما بر نمی دارد و شما نیازمند این هستید که با کمک مشاور، روانشناس و دارو درمانی مشکل خود را حل کنید. در این زمینه می توانید از طریق تماس تلفنی با مرکز مشاوره خانواده رایکو ارتباط برقرار کنید و از مشاورین این مرکز کمک بگیرید تا آن ها با مشاوره استرس و اضطراب به بهترین نحو ممکن مشکل شما را حل کنند.

علائم جسمی استرس و اضطراب

با وجود اینکه استرس و اضطراب از بسیاری جهات با هم متفاوت هستند ولی بعضی علائم استرس و اضطراب مشترک است و می توان گفت که تقریباً تفکیک علائم فیزیولوژیکی استرس و اضطراب ممکن نیست. هر دو اختلال استرس و اضطراب وقتی حاد باشند به طور خودکار واکنشی یکسان در فرد بر می انگیزانند و او را در حالت برانگیختگی قرار می دهند.

حرف آخر

با آن که حذف استرس از زندگی تقریباً اجتناب ناپذیر است ولی می توانیم تدابیری بیندیشیم تا آن را کنترل کنیم و از صدمات و عوارض آن در امان بمانیم. به یاد داشته باشید که شما با توانایی های خود قادر هستید مشکلات را به زانو درآورید. شاد باشید و شاد زندگی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت استرس و اضطراب با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام، در واقع استرس حالتی از اضطراب است که وقتی با آن مواجه میشویم فشاری بیشتر از حد توان ما بوجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره