روانشناسی

علت ترس از مرگ + ۵ راهکار اثبات شده برای غلبه بر این ترس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل ترس از مرگ و راهکارهای غلبه بر آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

معمولاً بشر از هر آنچه که برایش مبهم باشد هراس دارد. همه ی چیزهای ناشناخته ترسی هر چند اندک در دل انسان می افکند. از جمله این موارد می توان از مرگ یاد کرد که موضوعی ناشناخته و مبهم است.

یکی از عمده دلایل ترس از مرگ همین موضوع مبهم بودن آن است. زیرا ما به درستی و وضوح نمی دانیم که بعد از مرگ چه وقایعی منتظر ماست.

ممکن است در ابتدا ترس از مرگ خیلی مهم جلوه نکند ولی در عده ای تا جایی پیش می رود که زندگی روزمره ی آنان را دچار اختلال می کند. ترس از مرگ دلایل زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

انسان و میل به جاودانگی

بشر در تمام ادوار میل به جاودانگی داشته است. صاحبان قدرت همواره می کوشیدند که مرگ را از خود دور کنند اما غافل از اینکه مرگ جزء لاینفک زندگی ماست و در واقع از روزی که متولد می شویم به سمت مرگ حرکت می کنیم.

دلایل ترس از مرگ

دلایل  ترس از مرگ
دلایل ترس از مرگ

مبهم بودن مرگ

این که مرگ مقوله ای مبهم و ناشناخته است در دل انسان ترس و وحشت ایجاد می کند ، وقتی که ما شناخت کافی و درستی از موضوعی نداشته باشیم ، نمی توانیم آن را درک کنیم. اینکه ما هیچ تجربه ای در مورد مرگ نداریم و نمی دانیم دنیای پس از مرگ چگونه است ما را دچار ترس می کند.

ترس از مرگ به خاطر جدایی از عزیزان

یکی دیگر دلایل ترس از مرگ به خاطر دوری و جدایی از عزیزان و خانواده است. اینکه قرار است ما تمام نزدیکان ، اعضای خانواده و همه ی کسانی را که به آنان عشق می ورزیم رها کنیم و از آن ها دور شویم بسیار دردناک است و ما را می ترساند.

مواجهه با مرگ به تنهایی؟

مرگ اتفاقی است که هر کس باید به تنهایی با آن روبرو شود و در این مورد خاص هیچ کس نمی تواند به دیگری کمکی بکند. شاید در بیشتر مواقع ترس از مرگ به خاطر همین موضوع باشد و اگر این امکان وجود داشت که افراد مرگ را دسته جمعی تجربه کنند تا این حد ترسناک نبود و می توانستیم راحت تر آن را بپذیریم.

دلبستگی به دنیا و ترس از مرگ

دلبستگی در هر موردی  و به هر چیزی اگر در حد اعتدال نباشد دردسر ساز است و هر چقدر دلبسته باشی به همان اندازه دل کندن سخت تراست . بسیار دیده ایم انسان هایی را که دل بستگی زیادی به اموال و دارایی های خود دارند و فکر اینکه روزی بخواهند همه ی ثروت و مایملک خود را به یکباره رها کرده و بروند برای آنها بسیار هولناک است به همین دلیل ترس از مرگ کام آنها را تلخ می کند.

ترس از مرگ و اضطراب

ترس از مرگ و اضطراب
ترس از مرگ و اضطراب

این که افراد دچار ترس از مرگ هستند تا حدی طبیعی است ، حتی گاهی ترس از مرگ باعث متعادل شدن رفتار انسان می شود و باعث جلوگیری از بسیاری از خلاف کاری ها می‌شود. شاید بتوان گفت که اکثریت افراد این ترس در وجودشان هست ، ولی هستند افرادی که وقتی اسم مرگ را می شنوند آن چنان دچار اضطراب و استرس شدیدی می شوند که کنترل خود را از دست می دهند و سعی می کنند از هر چیزی که آنها را به یاد مرگ می‌اندازد دوری کنند.

ترس از مرگ از دیدگاه اسلام

اگر انسان بتواند برای زندگی خودش معنایی بسازد خیلی راحت تر می تواند مرگ را بپذیرد. نوع بشر از فنا و نیستی هراس دارد و اغلب معتقدند که مرگ با نیستی و نابودی همراه است و به همه چیز پایان می دهد به همین دلیل از مرگ گریزانند.

عده ای نیز با اینکه می دانند مرگ پایان زندگی نیست باز هم ترس از مرگ آنها را رها نمی کند، زیرا اعمال خوبی ندارند و به خاطر گناهان و کارهای نادرست شان از مرگ می ترسند. چون می دانند با فرا رسیدن مرگ باید حساب و کتاب پس بدهند و چیزی جز کیفر و مجازات در انتظار آنان نخواهد بود.

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از مرگ

واقعیت را بپذیرید

معمولاً افراد تغییرات را دوست ندارند مخصوصاً اگر کنترل کردن این تغییرات از توانایی آنان خارج باشد. سالمندی از جمله تغییراتی است که هیچ کس نمی تواند مانع آن شود. ولی فراموش نکنید که زندگی در هر مقطعی جذابیت خاص خودش را دارد.

به جای فکر کردن به این که زمان مرگ به شما نزدیک می شود از زندگی خود لذت ببرید. پیر شدن و سالمندی را به عنوان زوال عقل و از کارافتادگی ندانید. بلکه به این فکر کنید که شما با انبوهی از تجربه می توانید به عزیزانتان در بسیاری از جهات کمک کنید.

برای غلبه بر ترس از مرگ با دیگران صحبت کنید

برای غلبه بر ترس از مرگ با دیگران صحبت کنید
برای غلبه بر ترس از مرگ با دیگران صحبت کنید

اگر بین نزدیکان خود فردی قابل اعتماد دارید که از او درباره ی تصمیمات خود مشورت می گیرید درباره ی ترستان با او صحبت کنید به این ترتیب از فشاری که شما را در برگرفته کاسته می شود و با حمایت اطرافیانتان می توانید برای مشکل خود راه حلی منطقی پیدا کنید.

حتی ممکن است در بین دوستان شما کسی باشد که دغدغه های ذهنی شما را داشته باشد و بتوانید با همفکری و حرف زدن درباره ی آن از شر افکار منفی و آزار دهنده رها شوید.

از اطلاعات همسو کمک بگیرید تا ترس از مرگ ، دست از سرتان بردارد

دورانی که ما در آن زندگی می‌کنیم عصر اطلاع رسانی های آنی و لحظه ای است. شما راجع به هر موضوعی که بخواهید اطلاعات کافی در دسترس است ، فقط با یک کلیک راجع به مشکل خود با انبوهی از اطلاعات مواجه می شوید.

در این زمینه می‌توانید از اطلاعات همسو کمک بگیرید ، اطلاعات همسو به نوعی اطلاعت اطلاق می شود که شروع به تقویت جنبه ی خاصی از موضوع در ذهن شما می کند ، وقتی قرار است که برای از بین بردن ترس از مرگ از اطلاعات همسو کمک بگیرید جنبه ی منفی آن را در ذهن شما آنقدر بزرگنمایی می کند تا این ترس را به طور کامل از ذهن تان ریشه کن کند.

وسواس را کنار بگذارید

گاهی افرادی پیدا می شوند که در مورد سلامت جسم خود رفتاری وسواس گونه در پیش می‌گیرند ، این افراد به طور مداوم سلامتی خود را چک می کنند حتی گاهی یک گام فراتر رفته و برای رسیدن به اطمینان از سلامتی خود از پزشکان مکرراً سوال می کنند و برای رسیدن به سطحی قابل قبول از سلامتی از هیچ کاری دریغ ندارند از امتحان کردن انواع داروهای شیمیایی گرفته تا پناه آوردن به خرافات.

سعی کنید با ترس هایتان مواجه شوید

بهترین راه مبارزه با ترس ها مواجه شدن با آن ها است. از حقیقت فراری نباشید. عواملی که ترس را در وجود شما تقویت می کند را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر از رفتن به تشییع جنازه و یا مراسم ختم وحشت دارید حتما در این گونه مراسم شرکت کنید تا حساسیت شما به مرور زمان کاهش پیدا کند.

برای غلبه بر ترس از مرگ ، از مشاوره کمک بگیرید

برای غلبه بر ترس از مرگ  از مشاوره کمک بگیرید
برای غلبه بر ترس از مرگ  از مشاوره کمک بگیرید

اگر اضطراب شما به گونه ای شدت یافته که زندگی شما را مختل کرده حتما به یک روانشناس مراجعه کنید، یا با مرکز مشاوره خانواده رایکو از سراسر ایران از طریق تلفن تماس بگیرید تا مشاورین این مرکز با مشاوره های تخصصی خود شما را در حل هر چه بهتر مشکلتان کمک کنند.

توصیه های دینی برای غلبه بر ترس از مرگ

از منظر قرآن زندگی در دنیا تنها سرگرمی کوتاه مدت و گذار می باشد و زندگی جاویدان در دنیای پس از مرگ است از این رو انسان مؤمن از مرگ هراسی ندارد و مرگ را نیز مرحله ای از زندگی و طبیعی می داند و یقین دارد که دنیا فانی و بی ارزش است و به امید منزلگاه ابدی خود مرگ را می پذیرد.

حرف آخر

همیشه امیدوار باشید ، با انرژی زندگی کنید. فکر کردن به فردا و فرداها فقط شما را دچار رخوت و سستی کرده و جلوی پیشرفتتان را خواهد گرفت ، پس در زمان حال زندگی کنید ، اجازه بدهید هر چیزی سیر طبیعی خودش را طی کند و هر اتفاقی در زمان مقرر پیش بیاید ، خیلی از تفکرات منفی ما هرگز اتفاق نخواهند افتاد پس برای اتفاقی که رخ نداده خودتان را شکنجه نکنید ، از زندگی لذت ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل ترس از مرگ و راهکارهای غلبه بر آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام، در حالی که سن و شخصیت کودک شما نقش بزرگی در دیکته کردن اینکه چه اطلاعاتی مناسب و مفید خواهد بود دارد، اما رعایت نکات زیر می‌تواند به تعامل بهتر منجر شود و کودک مفهوم مرگ را ساده‌تر متوجه شود.
      صادق باشید و کودک را به سوال کردن تشویق کنید.
      در طی توضیح خود به کودک خود بگویید که هر سوالی در ذهنش آمد را بپرسد. ممکن است برای تمامی سوالات او پاسخ کاملی نداشته باشید، اما می‌توانید با به کار بردن عبارت «من از این موضوع کاملا مطمئن نیستم»، به سوالات او جواب دهید تا اگر جواب کاملتری وجود داشت، بتواند آن را جایگزین کند.
      بگذارید آن‌ها بدانند که هر احساسی که دارند خوب است.
      بگذارید کودک شما بداند که این مکالمه یک مکان امن است که در آن آزاد هستند تا هر چیزی را که ممکن است آن‌ها را نگران کند، بیان کنند و از بروز احساسات خود خجالت نکشند. مرگ یکی از موارد بسیار دردناک و دشوار است که مردم با آن روبرو هستند؛ بیان کردن آن از طریق احساسات برابر با ضعف نیست و قدرت رویارویی و جنگیدن با مشکلات را نشان می‌دهد.
      بگذارید کودک بداند که شما چه احساسی دارید.
      در عین حال، شما باید به خودتان اجازه دهید احساساتتان را بروز دهید و این احساس را به فرزندتان نشان دهید. کودکان از این که چگونه بزرگسالان در زندگی خود به وضعیت‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند، بسیار آگاه هستند. با اجازه دادن به بروز احساساتتان در هنگام حضور فرزندتان، نشان می‌دهید که بزرگسالان سالم، شاد، و قوی از بیان احساسات نمی‌ترسند و این کاملا طبیعی است که در طی چنین دوران غمگینی احساس ناراحتی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره