روانشناسی

۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای تقویت اعتماد به نفس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

جنبش اعتماد به نفس در سال ۱۹۶۹ توسط یک روانشناس به نام ناتانیل براندن آغاز شد او استدلال کرد که بیشتر مشکلات روحی و احساسی که مردم با آن مواجه هستند به اعتماد به نفس پائین در آن ها مربوط می شود ، او پایه و اساس نظریه خود را بر این مبنا قرار داد که تقویت اعتماد به نفس منجر به بهبود عملکرد شخص در زندگی می شود . پس از آن و تا به اکنون هزاران مقاله و تحقیق در این خصوص به رشته تحریر در آمده است.

امروزه و با گذشت بیش از ۵۰ سال از تاریخ انتشار آن مقاله این موضوع به اثبات رسیده که تقویت اعتماد به نفس خوشبختی بیشتری را به ارمغان می آورد. نکته بسیار مهمی که در این میان می بایست مورد توجه قرار گیرد این است که اعتماد به نفس در سطوح پائین و در سطوح بالای آن تقریبا دارای نتایج ناخوشایند یکسانی است و حفظ تعادل در این زمینه دارای اهمیت بسیار است.

اما فارغ از این نکته باید گفت که تقویت اعتماد به نفس موجب ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن می شود و این امر لازمه یک زندگی سالم و موفق است . بدون داشتن اعتماد به نفس به احتمال بسیار زیاد شما در کارهایتان شکست خواهید خورد ، زیرا پیش از آغاز آن کار و یا فعالیت شما شکست را در ذهن و باور خود پذیرفته اید.

تفاوتی نمی کند که آن کار شروع یک رابطه احساسی باشد و یا انجام یک فعالیت اقتصادی ، شما به وجود اعتماد به نفس در کلیه امور زندگی تان احتیاج دارید. اگر احساس می کنید که از اعتماد به نفس پائینی برخوردار هستید در ادامه شما را با چند راه کار عملی برای افزایش اعتماد به نفس آشنا می کنیم.

راهکارهای عملی جهت تقویت اعتماد به نفس

راهکارهای عملی جهت تقویت اعتماد به نفس
راهکارهای عملی جهت تقویت اعتماد به نفس

۱. تقویت اعتماد به نفس با کنترل فرم و شکل بدن

یک روانشناس به نام هاروارد آمی کودی تاثیرات فرم ایستادن و نشستن بروی ترشح هورمون های مختلف بدن را مورد تحقیق قرار داده است ، بر طبق این تحقیق فرم ایستادن و نشستن شما پیام هایی را در خصوص میزان اعتماد به نفس به مغز مخابره خواهد کرد. بنابراین برای تقویت اعتماد به نفس لازم است که راست ایستاد ، راست نشست و لبخند بر روی لب داشت.

 ۲. برای تقویت اعتماد به نفس اهداف خود را در زندگی مشخص کنید

پیشرفت در راه اهداف معین و مشخصی که برای خود در نظر گرفته اید یک راه کار عملی مناسب برای تقویت اعتماد به نفس است . برای این منظور اهداف شما باید قابل دستیابی ، قابل ارزیابی و دارای برنامه زمانبندی مشخص باشند ، همچنین لازم است که این اهداف در راستای اهداف کلی زندگانی شما باشند.

سپس می بایست که اقدامات عملی برای رسیدن به این اهداف را آغاز کنید. نوشتن یک بیانیه ماموریت شخصی یک راهکار بسیار عالی برای رسیدن به این منظور است

۳. تنها شما هستید که صلاحیت قضاوت کردن در مورد خودتان را دارید

شنیدن بازخورد های مثبت از طرف دیگران همیشه خوشایند است اما اینکه همواره در جستجوی تایید شدن از طرف دیگران باشید نیز امری بسیار ناخوشایند است . فراموش نکنید مهم ترین رابطه ای که در تمام طول زندگی خواهید داشت رابطه خودتان با خودتان است ، برای تقویت اعتماد به نفس سعی کنید که این رابطه خوب باشد. برای رسیدن به این منظور همواره با مهربانی و تشویق با خودتان رفتار کنید.

۴. برای داشتن اعتماد به نفس لازم است بدانید که تلاش برای تقویت اعتماد به نفس یک تلاش مستمر و دائمی است

برخی گمان می کنند که اعتماد به نفس امریست که ما با تلاش و کوشش برای یک بار در طول زندگانی بدست خواهیم آورد و برای بقیه عمر از نعمت داشتن آن بهره مند خواهیم بود .

در حالیکه درست در نقطه مقابل این امر باید گفت که تلاش برای افزایش اعتماد به نفس یک تلاش ادامه دار است که می بایست در تمام طول زندگانی استمرار پیدا کند. اعتماد به نفس یک فرآیند است که شامل تلاش برای ساختن ، توسعه و حفظ آن می شود.

۵. ورزش منظم داشته باشید

ورزش منظم داشته باشید
ورزش منظم داشته باشید

ورزش کردن به صورت منظم تاثیر فوق العاده ای در زمینه تقویت اعتماد به نفس دارد. ورزش منظم آندورفین ها را در مغز آزاد می کند و آن ها نیز به نوبه خود با گیرنده های اپیت در مغز ارتباط برقرار می کنند و این خود یک حالت لذت بخش تری را برای شما به ارمغان می آورد و موجب می شود که شما دارای روحیه ای مثبت تر شوید این روحیه مثبت به افزایش اعتماد به نفس در وجود شما کمک خواهد کرد و موجب تقویت اعتماد به نفس خواهد شد.

۶. خودتان را در یک فرآیند مداوم تصحیح خطا و اشتباه قرار دهید

وقتی که به اطرافیان خود نگاه می کنید احتمال دارد تصور کنید که دیگران از شما خوشحال تر ، زیباتر ، خلاق تر و موفق تر هستند شاید به خودتان بگویید من به اندازه کافی خوب نیستم که بتوانم مانند آن ها باشم . آنچه که پذیرفتن آن برای ما دشوار است لزوم انجام تلاش و کوششی سخت برای غلبه بر ضعف هایمان است.

حتی کسانی که از نظر شما در برخی از خصوصیات استثنائی هستند احتمالا آن ها هم در تلاشی سخت برای رسیدن به هدف هستند. آنچه که برای تقویت اعتماد به نفس لازم است از آن آگاه باشیم آن است که شکست در ذات خود امری الزام آور است.

برای رسیدن به اهداف مان ، باید سخت کار کنیم و با ضعف هایمان مواجه شویم ، به خودتان اجازه دهید که یاد گیرنده باشید ، که تازه کار باشید ، حصار های اطمینان و امنیت که به دور خود کشیده اید را فراموش کنید و وارد وادی ناشناخته ها شوید ، خودتان را در یک فرآیند مداوم تصحیح خطا و اشتباه قرار دهید و با موفقیت در اموری که خارج از دایره دانسته های شماست به تقویت اعتماد به نفس در وجود تان کمک کنید.

۷. ظرفیت تحمل سختی ها و ناملایمات را بالا ببرید

سختی ها و ناملایمات زندگی بخش از زندگی هر فردی هستند برای تقویت اعتماد به نفس لازم است که تحمل خودمان برای مقاومت در برابر سختی ها و ناملایمات را افزایش دهیم.

فراز و نشیب های زندگی نباید باعث شوند که ما اعتماد به نفس خود را از دست بدهیم ، همه کسانی که روزهای سختی را پشت سر می گذرانند باید بدانند که بازگرداندن اوضاع به حال طبیعی امریست که در توان آن ها است.

۸. برای تقویت اعتماد به نفس تصور کنید که اعتماد به نفس دارید

اگر از کمبود اعتماد به نفس رنج می برید چشم های خود را ببندید ، جسم خود را فراموش کنید و تمام تمرکز خود را بر روی ذهن تان متمرکز کنید سپس همان موقعیتی که در آن دچار کمبود اعتماد به نفس بودید در ذهن تصور کنید اما این بار خودتان را با اعتماد به نفس کامل تصور کنید این یک تمرین بسیار سودمند برای تقویت اعتماد به نفس است.

۹. بدترین شرایط ممکن را در نظر بگیرید

هرگاه برای انجام دادن کاری احساس کردید فاقد اعتماد به نفس لازم هستید برای لحظه ای چشم هایتان را ببندید و از خودتان بپرسید در صورت عدم موفقیت در آن کار بدترین اتفاقی که ممکن است برایتان بیفتد چیست ؟! در این صورت شما تصویر روشن تری از موقعیت پیدا می کنید و احتمالا کمی از میزان ترس شما کاسته می شود. علاوه بر آن از عواقب احتمالی عدم موفقیت خود به روشنی آگاه می شوید و قادر به مدیریت بهتر شرایط خواهید بود. آنچه که شرح دادیم یک روش و یک راهکار عملی موثر برای تقویت اعتماد به نفس است.

۱۰. به سراغ آن چیزی بروید که از آن واهمه دارید

به سراغ آن چیزی بروید که از آن واهمه دارید
به سراغ آن چیزی بروید که از آن واهمه دارید

شاید در نگاه اول انجام این توصیه چندان راحت به نظر نرسد اما انجام دادن این کار موجب تقویت اعتماد به نفس تان آن هم به میزان بسیار قابل ملاحظه ای خواهد شد. به سراغ همان چیزی بروید که از آن وحشت دارید اگر از غرق شدن هراس دارید به سراغ یادگیری شنا بروید ، اگر از رانندگی در خیابان های شلوغ و پر از ترافیک وحشت دارید دقیقا همین کار را انجام دهید و… وقتی که با تمرین و ممارست در اموری که از آن ها واهمه دارید به موفقیت برسید سطح اعتماد به نفس تان را به میزان بسیار قابل ملاحظه ای بالا خواهید برد.

۱۱. از دیگران کمک بخواهید و شما نیز به آن ها کمک کنید

یکی از دلایلی که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود ترس برای کمک خواستن از دیگران است. برای تقویت اعتماد به نفس لازم است که این ترس را کنار گذاشته و بدانیم که می توانیم و می بایست در مواقع لزوم از اطرافیان و دوستانمان کمک بگیریم.

یک تحقیق روانشناسی که توسط استاد رفتارهای سازمانی دکتر فرانک فلین در دانشگاه استنفورد صورت پذیرفته نشان می دهد که برخلاف تصور عمومی افراد تمایل زیادی برای کمک به دیگران دارند فلین می گوید تحقیقات ما باید مردم را به گرفتن کمک از دیگران و نداشتن ترس به خاطر رد شدن درخواست شان هدایت کند.

۱۲. با افراد موفق در ارتباط باشید

برای تقویت اعتماد به نفس می بایست با افراد موفق در ارتباط باشید. لازم است که شما بازنده ها را از زندگی خود حذف کنید ، کسانی که شکست را پذیرا شده اند و هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت خود انجام نمی دهند نمی توانند دوستان مناسبی برای شما باشند برای تقویت اعتماد به نفس نزدیکان خود را از میان افراد موفق انتخاب کنید.

۱۳. به ظاهر خود اهمیت بدهید

شما نمی توانید به دنبال تقویت اعتماد به نفس در وجودتان باشید اما در همان حین نسبت به وضعیت ظاهر و طرز لباس پوشیدنتان بی تفاوت باشید نحوه لباس پوشیدن و ظاهر شما نه تنها می تواند در نگرش و قضاوت دیگران در مورد شما مهم باشد بلکه در نحوه رفتار و کردار خودتان نیز موثر است. اطمینان داشته باشید که با لباس های رسمی و مناسب و نیز ظاهری آراسته اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

۱۴. از قضاوت مداوم در مورد خودتان خودداری کنید

برای تقویت اعتماد به نفس بهتر است از قضاوت مداوم در مورد خودتان خودداری کنید موقعیتی که امروز شما در آن قرار دارید معلول عواملی است که بسیاری از آن ها خارج از حیطه کنترل و اراده شما بوده اند پس بهتر است ضمن درس گرفتن از اشتباهات گذشته از قضاوت مداوم در مورد خودتان خودداری کنید و بدانید هنوز موقعیت های بسیاری هستند که سرانجام روزی در مقابل شما قرار خواهند گرفت.

۱۵. تقویت اعتماد به نفس با اندیشیدن به آینده و گذشته !

هر گاه در مواجه با امری دچار دلهره و اضطراب شدید و همین دلهره و اضطراب موجب کاهش اعتماد به نفس شما شد برای لحظه ای به آینده فکر کنید و از خودتان بپرسید که آیا این مسئله ۲ سال بعد نیز دارای همین درجه از اهمیت خواهد بود و یا آنکه آن روز من این مشکل را به طور کامل به فراموشی سپرده ام سپس به مسائلی بیندیشید که ۲ و یا ۵ سال قبل برایتان بسیار پر اهمیت بودند اما اکنون بی اهمیت و پیش پا افتاده هستند. چنین نگرشی نسبت به مسائل و مشکلات موجب تقویت اعتماد به نفس شما خواهد شد.

۱۶. تعریف خود از واژه شکست را تغییر دهید

تعریفی که شما در ذهن خود از واژه شکست دارید نقش بسیار موثری در میزان و سطح اعتماد به نفس تان دارد . پس اگر نگرشی منفی به واژه شکست دارید برای تقویت اعتماد به نفس ابتدا لازم است نگرش خود به واژه شکست را تغییر دهید. آیا شکست برای شما به معنی از دست دادن همه چیز و تسلیم شدن در برابر زندگی است و یا تنها تجربه ای نو برای شروع و آغازی دوباره و عدم تکرار خطاهای گذشته ؟

اگر احساس می کنید که فردی شکست خورده هستید اولین گام برای تقویت اعتماد به نفس تغییر در نگرش شما نسبت به واژه شکست است. مرکز مشاوره خانواده رایکو در موارد بسیار زیادی تنها با تکیه بر همین اصل توانسته در امر بهبود و درمان افرادی که در زندگی خود احساس یأس و شکست داشتند موفق گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای تقویت اعتماد به نفس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره