روانشناسی

مهارت نه گفتن | جرات و قدرت نه گفتن را چطور بدست بیاوریم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهارت نه گفتن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بارها پیش آمده است که همه ی ما در شرایط و موقعیت هایی قرار گرفته ایم که برخلاف میل باطنی خودمان مجبور به انجام کاری شده ایم و نتوانستیم به طور قاطعانه نه بگوییم. این مسئله ممکن است برای هر کسی پیش آید ، برای مثال دوستتان برای رفتن به مراسمی از شما می خواهد که لباستان را به او بدهید ، در حالی که خودتان هیچ گونه میلی به انجام این کار ندارید نمی توانید نه بگویید این یعنی پایین بودن مهارت نه گفتن ، در حالی که این تنها یک مثال ساده و معمولی بود ، ممکن است پایین بودن مهارت نه گفتن در موضوعات بسیار مهم زندگی تاثیرات بسیاری بگذارد.

نه گفتن حق هر کسی می باشد که می تواند با قاطعیت در مقابل خواسته نامعقول دیگران به کار برد.

دلایل پایین بودن مهارت نه گفتن

پایین بودن مهارت نه گفتن ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد که در این بخش برخی از آن ها را بیان می کنیم.
  • یکی از دلایلی که فرد نمی تواند در مقابل خواسته کسی نه بگوید این است که با خود فکر می کند ، من آدم مهمی هستم که این کار را از من خواسته اند پس قطعا باید آن را انجام دهم زیرا اگر قبول نکنم و یا انجام ندهم دیگران گمان می کنند که من آدم ضعیفی هستم به همین دلیل هر خواسته ای که دیگران داشته باشند را می پذیرند و انجام می دهند.
  • عده ای دیگر از این که رابطه شان با دوستان و یا اطرافیانشان بخاطر انجام ندادن کاری که از آن ها خواسته شده قطع شود و یا باعث دلخوری و ناراحتی شود نمی توانند در مقابل خواسته دیگران نه بگویند.
  • البته گاها ممکن است شما به فردی که از شما خواسته ای دارد به قدری علاقه داشته باشید که نتوانید به او نه بگویید از این رو کارهای خود را کنسل می کنید و سعی در انجام کاری که از شما خواسته شده می کنید.
  • مسئله دیگر این است که شاید شما خود را موظف می بینید تا خواسته ای که دیگران از شما دارند را لزوما انجام دهید ، گاها ممکن است سلامتی خودتان را به خطر بیندازید ، صرفا بخاطر این که کاری که از شما خواسته شده را انجام دهید.

راهکارهایی برای تقویت مهارت نه گفتن

 

راهکارهایی برای تقویت مهارت نه گفتن
راهکارهایی برای تقویت مهارت نه گفتن
پایین بودن مهارت نه گفتن مشکلی نیست که نتوان آن را حل کرد بلکه با استفاده از راهکارهایی به راحتی می توان این مهارت را تقویت نمود در این قسمت از مطالب سعی کرده ایم راهکارهایی جهت بالا بردن مهارت نه گفتن در اختیارتان قرار دهیم.
برای خودتان مرزهایی در نظر بگیرید: منظور از این مورد این است که با خودتان بگویید که روز مشخصی در هفته را باید به خانواده تان سر بزنید و خودتان را موظف نمایید تا هر طور که شده این کار را انجام دهید در این صورت زمانی که دوستتان از شما بخواهد در روزی که شما آن را به دیدن خانواده خود اختصاص داده اید با او به مسافرت و یا جایی بروید می توانید بدون رو دربایستی با قاطعیت بگویید که خودتان برای آن روز برنامه ریزی کرده اید و نمی توانید آن را کنسل کنید.
در اوقات تنهایی تان نه گفتن را تمرین کنید: می توانید زمان هایی که در خانه هستید در مقابل آیینه بایستید و نه گفتن را تمرین کنید ، شاید این کار از نظر شما مسخره بیاید و یا گمان کنید که بی تاثیر است ولی این روش تاثیر بسیار زیادی در یادگیری مهارت نه گفتن دارد زیرا ممکن است شما در مقابل دیگران احساس خجالت کنید و نتوانید نه بگویید ولی زمانی که در خانه و مقابل آینه هستید احساس راحتی می کنید و بهتر می توانید این تکنیک را تمرین کنید.
در مقابل کاری که از شما خواسته شده سریعا جواب ندهید: می توانید با فردی که از شما کاری را درخواست کرده است صحبت کنید و از او بخواهید تا در زمان مناسب دیگری درباره ی این موضوع با یکدیگر صحبت کنید ، زیرا ممکن است در شرایطی از شما درخواستی صورت بگیرد که شما در آن لحظه به دلیل خستگی و مشغله هایی که داشتید متوجه موضوع نشوید و سریعا بدون توجه به درخواستی که از شما صورت گرفته آن را بپذیرید.
فقط گفتن یک متاسفم کافیست: لزومی ندارد شما در مقابل کاری که نمی توانید انجام دهید بارها و بارها معذرت خواهی کنید زیرا با این کار طرف مقابلتان سعی می کند تا با اصرار های مکرر سعی در راضی کردن شما کند و ممکن است در نهایت موفق به این کار شود. 
موضوع مورد صحبت را تغییر دهید: می توانید زمانی که کسی کاری را از شما می خواهد و سماجت می کند به راحتی موضوع جدیدی را شروع کنید و یا شوخی کنید این کار باعث می شود تا موضوعی که طرف مقابلتان در رابطه با آن صحبت می کند تغییر کند. 
گزینه های دیگری را پیشنهاد دهید: گاها ممکن است شما از این که نتوانید کاری که از شما خواسته شده را انجام دهید دچار ناراحتی ، عذاب وجدان و احساس گناه شوید ، می توانید گزینه های دیگری را پیشنهاد دهید تا با این کار بتوانید از روش دیگر به او کمک کنید ، حتی ممکن است این پیشنهاد ها و روش های جایگزین برای فرد تاثیرگذار باشد.

علاوه بر موارد بالا توجه به نکات ذیل در تقویت مهارت نه گفتن تاثیر گذار می باشد:

  1. در مقابل خواسته دیگران لزومی ندارد که توضیحات متعدد و طولانی بدهید تنها یک دلیل برای این کار کافیست.
  2. خودتان را متقاعد کنید که نه گفتن دلیلی بر بهم خوردن رابطه شما با طرف مقابلتان نمی باشد.
  3. این را باور داشته باشید که نه گفتن حق شماست و به راحتی می توانید آن را بیان کنید.
  4. زبان بدن بسیار مهم است سعی کنید حالت چهره تان با پیامی که می دهید همخوانی داشته باشد.
  5. توجه داشته باشید که شما صرفا مسئول انجام دادن خواسته های دیگران نیستید ، اگر می بینید که انجام دادن کاری که از شما خواسته شده ممکن است آسیب بسیاری بر زندگی تان بگذارد و یا باعث از دست دادن شخصی که کاری را از شما خواسته ، می شود اهمیت ندهید و نگذارید به زندگی تان لطمه وارد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهارت نه گفتن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره