روانشناسی

خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خودشناسی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

خودشناسی واژه ای است که شاید برای اغلب افراد معنی جامع و روشنی نداشته باشد و البته آگاهی در این زمینه می تواند برای اکثر افراد جذاب باشد. در حالت کلی خودشناسی به معنی شناختن استعداد ها و اسرار درون انسان است . ولی در مباحث تخصصی می تواند تعاریف مختلفی داشته باشد. می توان گفت که خودشناسی گامی بنیادین برای اصلاح نفس و پرورش دادن صفات والای انسانی و به کمال رسیدن است. با خودشناسی می توان به شناخت غایت وجودی انسان رسید .

خود شناسی چیست؟

هر انسانی استعدادها و توانایی های بسیاری دارد که خداوند به او هدیه کرده است ، حال این توانایی ها هم می تواند در ابعاد معنوی باشد هم توانمندی های جسمی ، از این رو وقتی کسی در صدد تعالی و به کمال رساندن وجود خود در همه ی زمینه ها و ابعاد باشد ، مهم ترین و اولین کاری که باید انجام دهد شناختن همین استعداد ها و توانایی های نهفته است. شاید با خودتان بگویید خودشناسی چه لزومی دارد!! لازم است بدانید که برای رسیدن به سطحی از آرامش و خوشبختی در زندگی خودشناسی امری ضروری است.

اگر بخواهید به خودشناسی دست پیدا کنید در ابتدا باید استعداد های درونی خود را کشف کنید ، به عنوان مثال فرض کنید که متوجه می شوید از نظر بدنی دارای توانایی های ویژه‌ای نسبت به سایرین هستید پس سعی می کنید با ورزشی متناسب با قدرت بدنی و شرایط ، جسم خود را پرورش داده و به کمال برسانید یا این که متوجه می شوید که در یک زمینه ی علمی مانند ریاضی ، قابلیت پیشرفت دارید ، در همین زمینه شروع به پیشرفت  و یادگیری می کنید و این پیش درآمدی است در امر خود شناسی.

۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

 راهنمای عملی برای شناخت خود و کشف علایق
راهنمای عملی برای شناخت خود و کشف علایق

با خود واقعیتان روبرو شوید

گاهی برای رسیدن به خود واقعی و شناخت درون خود باید از موانعی هر چند سخت عبور کرد. “۴۰ سالم بود که برای ثبت نام همراه دخترم به دانشگاه رفته بودم اونجا بود که متوجه شدم چقدر به ادامه تحصیل علاقه دارم ، البته سال ها به این موضوع فکر کرده بودم ولی از تغییر و روبرو شدن با چیزی که دوست داشتم می ترسیدم ، ولی همیشه ندایی از درون به من می گفت که می توانم ، شاید از نظر دیگران کار غیر عادی به نظر می رسید ولی من به ندای درونم گوش دادم ، تصمیم گرفتم و انجامش دادم و این سکوی پرتابی بود برای خودشناسی و رسیدن به حس زیبای خوشبختی.”

بازخوردهای دیگران را نسبت به خودتان بررسی کنید

کسانی که از بیرون شما را مورد بررسی قرار می دهند شما را بهتر شناخته و دیدگاهشان نسبت به شما واقعی تر است پس برای خودشناسی از اطرافیانتان که صریح و بی قصد و قرض در مورد شما نظر می دهند سوالاتی بپرسید و ببینید بازخورد آن چیست. معمولاً کسی که به طور مداوم اشتباهی را تکرار می کند خودش متوجه این مورد نیست ولی اگر کسی از بیرون او را متوجه این امر کند برایش بسیار سودمند خواهد بود و این گونه می تواند جلوی اشتباهات بعدی را بگیرد.

خودشناسی با استفاده از یوگا و مدیتیشن

می دانید که تمرینات یوگا بیشتر روی مراقبه و خودشناسی متمرکز هستند ، انجام تمرینات سخت یوگا به شما می آموزد که برای خودشناسی در ابتدا باید درون خود را از غرور ، نفرت و خشم پاک کنید ، به دنبال توجه و تایید دیگران نباشید ، هرگز اجازه ندهید هیچ کس زندگیتان را آلوده کند. برای لحظاتی چشمان خود را ببندید و روی تنفس و دم و باز دم خود تمرکز کنید ، سعی کنید از تمام مشغله های ذهنی رها شده و صدای قلبتان را بشنوید ، خالص و زلال شوید و روی شناخت خود تمرکز کنید.

علاقه مندی هایتان را بشناسید

شما می توانید علاقه مندی های خود را روی یک تکه کاغذ بنویسید ، بخشی از اوقات زندگی خود را صرف پرداختن به این علاقه مندی ها کنید با این کار هم به افکار خود نظم می دهید ، هم اهدافتان را روشن تر و دقیق دنبال خواهید کرد ، در واقع همین علاقه مندی ها و آرزوها هستند که راه را برای پیشرفت شما به سمت آینده هموار می کنند. وقتی که شما به امور مورد علاقه خود می پردازید با وارد کردن حجم زیادی از انرژی مثبت به زندگیتان برای ادامه انگیزه ی قوی تری خواهید داشت و استرس و اضطراب را نیز از خود دور می کنید.

ببخشید و رها باشید

برای زندگی بهتر بخشنده باشید.
برای زندگی بهتر بخشنده باشید.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که از کسی رنجیده باشید و یا اینکه شخصی با کارهایش شما را نسبت به خودش بی اعتماد کرده باشد ، در صورت این که شما از دست آن شخص خاص ناراحت باشید امری طبیعی است ولی هرگز اجازه ندهید این ناراحتی و دلخوری مدت زمان طولانی در دل شما جا خوش کند زیرا کینه و ناراحتی قلب انسان را سیاه می کند و مانع لذت بردن شما از زیبایی های زندگی می شود. پس برای قرار گرفتن در مسیر خودشناسی ابتدا باید خود را از زندان کینه ها آزاد کرد.

مسئولیت پذیر باشید

معمولاً افرادی که حس مسئولیت پذیری ضعیفی دارند به ناچار افسار زندگی خود را به دست دیگران می سپارند و اجازه می دهند که بقیه برای آن ها تصمیم بگیرند و خود را برده ی آن ها می کنند ، یکی از فاکتورهای خود شناسی تقویت حس مسئولیت پذیری است ، شما باید خودتان را مسئول اشتباهات خود دانسته و سعی کنید درصد خطاهایتان را هر چه بیشتر کاهش دهید ، اینکه خودتان سکان دار زندگی تان باشید شاید کار آسانی نباشد ولی می توان با کوشش و پشتکار موانع را از سر راه برداشت و به این مهم دست پیدا کرد . برای آشنایی بیشتر با حس مسئولیت پذیری در حیطه ی خودشناسی با مرکز مشاوره خانواده رایکو  از طریق تلفن ثابت تماس حاصل کنید و از راهنمایی های مفید و کارآمد مشاورین این مرکز در این زمینه کمک بگیرید.

جسم خود را بهتر بشناسید

اغلب افراد تا وقتی جوان و کم سن و سال تر هستند زیاد به فکر سلامتی خود نیستند زیرا فکر می کنند که تا ابد سالم و جوان می مانند ، در واقع این تصور را دارند که بدن خود را کاملاً می شناسند. ولی این طور نیست و در واقع یکی از مراحل خودشناسی همین مورد است ، یعنی شناخت بدن خود. مثلاً وقتی قرار است کاری فراتر از قدرت بدنی خود انجام دهید با شناختی که از بدنتان دارید خواهید گفت که این کار از عهده ی من بر نمی آید یا بدن من قدرت این کار را ندارد. پس برای رسیدن به خودشناسی با دقت بیشتری به بدن خود بنگرید.

حرف آخر

اگر مایل هستید که به خودشناسی برسید ، در مورد هر کاری که انجام می دهید خوب فکر کنید ، خودتان را در موقعیت های مختلف به چالش بکشید و این گونه اشتباهاتتان را به حداقل برسانید. البته فراموش نکنید که رسیدن به شناخت خود و خود شناسی اصلاً کار راحتی نیست پس همیشه و در همه حال برای یادگیری بیشتر وقت بگذارید و بدانید که تقریبا هیچ کس خودش را به طور کامل نمی شناسد ، مگر با تلاش بی وقفه و سخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خودشناسی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. تستی هست که بشه اخلاق و شخصیت خودمون رو بهتر بشناسیم؟ و اینکه شناخت بهتر خودمون بنظرتو ن به چه دردی میخوره؟

    1. با سلام، همه افراد به دنبال رسیدن به سعادت و کمال هستند، اما خودشناسی به افراد کمک می‌کند تا جست و جو را به شکلی سنجیده و آگاهانه دنبال کنند. شناخت خود یعنی شناختن قدرت‌ها و ضعف‌ها، علایق و ترس‌ها، خواسته‌ها و آرزوها که در نهایت به شناخت هدف در زندگی منجر می‌شود. از طرفی خودشناسی به شما کمک می‌کند تمام الگوهای فکری مخرب و عادت‌های ناسالم خود را بشناسید و آن‌ها را اصلاح کنید. با تقویت این مهارت، می‌توانید در زندگی تصمیمات بهتری بگیرید و درموقعیت‌های گوناگون، واکنش‌های رفتاری عاقلانه‌تری نشان دهید، لازم به ذکر است تست های شخصیت شناسی متعددی وجود دارد که معتبرترین آن ها ام بی تی ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره