روانشناسی

اختلال دو قطبی چیست ؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال دو قطبی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در طول زندگی خلق و خوی هر شخصی باتوجه به شرایط و موقعیت های مختلف تغییر می کند. شاید در بین اطرافیان خود کسی را دیده باشید که گاهی وقت ها بسیار خوشحال ، پر انرژی و شاد است و برعکس گاهی اوقات بی حوصله ، بی عصاب و کم تحمل می شود. یا شاید شنیده باشید که کسی دچار اختلال دو قطبی شده است و برایتان سوال پیش بیاید که اختلال دو قطبی چیست؟ چه عواملی در به جود آمدن این اختلال تاثیر دارد؟ راه های شناخت و درمان اختلال دو قطبی چیست؟ ما در اینجا به طور مختصر سعی می کنیم اطلاعاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.


اختلال دو قطبی چیست ؟

اختلال دو قطبی نوعی بیماری روانی است که در آن خلق فرد گاهی به صورت شادی ، شعف و شیدایی و گاهی همراه با افسردگی شدید می باشد. بیماری دو قطبی به گروه های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه دسته بندی آن را برایتان بیان می کنیم. این اختلال در دوران نوجوانی خودش را نشان می دهد ، اختلال دو قطبی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم.


علل اصلی بروز اختلال دوقطبی:

تاکنون علت اصلی این اختلال کشف نشده ، ولی مطالعات و تحقیقات زیادی درمورد عوامل ژنتیکی این اختلال انجام شده است. برخی از مطالعات تغییرات فیزیکی مغز را در شکل گیری این اختلال بررسی کرده اند و مطالعات دیگری درباره ی عملکرد نامطلبوب تیروئید ، افزایش هورمون های کورتیزول و اختلالات ریتم شبانه روزی بدن انسان است. عوامل محیطی هم در پیشرفت این اختلال نقش اساسی دارد. در ادامه به عوامل محرک این اختلال اشاره می کنیم.

اختلالات خواب

کم خوابی آرامش بدن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، انرژی بدن کم می شود و باعث بروز شیدایی می شود.

استرس

 فردی که از لحاظ ژنتیکی در معرض آسیب پذیری می باشد ، وقایع استرس زا می تواند وی را در معرض ابتلا به این اختلال قرار دهد. هیجانات منفی در زندگی از جمله از دست دادن عزیزان ، ترک منزل به قصد تحصیل و… می تواند موجب ابتلا به اختلال دوقطبی باشد.

داروهای ضدافسردگی

 داروهای افسردگی موجب تشدید و تحریک اختلال دو قطبی می باشد به غیر از داروهای افسردگی ، کافئین ، داروهای تنظیم عملکرد تیروئید و داروهای سرماخوردگی نیز می تواند در بروز این اختلال تاثیر گذار باشد.

مصرف موادمخدر

مواد مخدر به تنهایی نمی تواند باعث بروز این اختلال شود ولی اگر شخصی که مبتلا به این اختلال است از مواد مخدر استفاده کند موجب تشدید و پیشرفت بیماری اش می شود. آمفتامین ها ، کوکائین ، اکستازی ، مواد آرام بخش و الکل باعث شدت افسردگی می شود.


انواع اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی نوع یک

اختلال دو قطبی نوع یک
اختلال دو قطبی نوع یک

 

در این نوع از اختلال دو قطبی فرد دچار حملات جنون یا جنون همراه با افسردگی می شود که هفت روز طول می کشد. در گاهی موارد این علائم جنون به قدری شدید است که فرد نیاز به مراقبت های بیمارستانی و بستری شدن دارد. در این نوع از اختلال دو قطبی فرد دچار افسردگی هم می شود که به مدت دو هفته طول می کشد. افسردگی باید با تغییر یکی از عادت ها و خلق و خوی فرد همراه باشد.

اختلال دو قطبی نوع دو

 این نوع از اختلال دوقطبی ، شخص دارای یک الگو از حالت شیدایی ، جنون وافسردگی کم و زیاد است. در این مورد جنون به طور کامل عارض نمی شود.

اختلال دو قطبی نامشخص 

 فرد هیچ یک از علائم گروه یک و دو را ندارد. علائم به اندازه ی کافی کوتاه یا بلند مدت نیست ولی فرد رفتارهای خارج از رفتارهای نرمال نشان می دهد.

اختلال ادواری Cyclothymic یا سیکلوتایمیا:

بیمار فرم خفیفی از اختلال دوقطبی را داراست که درآن قسمت جنون بسیار خفیف است و حتی کم یا زیاد می شود. این افراد افسردگی شان هم متوسط است ولی این حالت ممکن است حداقل تا دو سال ادامه پیدا کند.


 اقدام به خودکشی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی  

افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی با افسردگی عادی تفاوت دارد به این صورت که در افسردگی اختلال دوقطبی فرد میل زیادی به خودکشی دارد. همچنین وجود سابقه ی خودکشی در خانواده یا اطرافیان نیز امکان اقدام خودکشی را بالا می برد. از جمله علائم میل به خودکشی می توان به آرزوی مرگ کردن ، به دنبال ابزار خودکشی بودن ، احساس حقارت و بی ارزش بودن و حرف زدن درباره ی خودکشی اشاره کرد. باید توجه داشت که هر گونه صحبت درباره ی خودکشی از جانب این افراد جدی گرفته شود.


باورهای اشتباه مردم در باره ی اختلال دوقطبی 

اکثر مردم بر این باورند که اختلال دوقطبی فقط از طریق دارو درمانی درمان می شود. اگرچه دارو درمانی یکی از پایه های اصلی درمان این اختلال می باشد ولی راهبردهای فردی و درمان های شخصی در روند بهبود این اختلال نقش بسزایی دارد. از جمله دوری از استرس ، تلاش برای کنترل خلق وخو ، خواب کافی ، تغذیه ی مناسب می تواند نقش موثری در بهبود فرد داشته باشد. یکی دیگر از باورهای غلط مردم این است که فکر می کنند شخصی که دارای اختلال دوقطبی است درمان نمی شود و زندگی عادی ندارد. اما حقیقتی که وجود دارد این است که بسیاری از کسانی که دچار اختلال دوقطبی هستند ، دارای مشاغل خوب و موقعیت های متعددی می باشند این افراد در زندگی شاد خود روابط بسیارخوبی دارند. شاید زندگی با این افراد کمی چالش برانگیز باشد ، اما می توان با مهارت های لازم و انجام درمان آن را کنترل کرد. بسیاری از افراد این تصور را دارند که اختلال دوقطبی فقط بر روی خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد اما حقیقت این است که این اختلال بر روی قضاوت ها ، تمرکز ، الگوی خواب و توانایی جنسی فرد هم اثر می گذارد.


هر ساله ۱۰فروردین برابر با ۳۰ مارس روز جهانی دوقطبی گرامی داشته می شود. ونگوگ که خود مبتلا به این بیماری بود ، در این روز متولد شده است به همین دلیل این روز را نام گذاری کرده است.

اختلال دوقطبی درکودکان

اختلال دوقطبی درکودکان 
اختلال دوقطبی درکودکان

بطور طبیعی هر کودکی احساس کسالت ، بی حوصلگی ، سرخوردگی و خشم را تجربه می کند. اما اگر این نشانه ها در کودک به طور شدید تری بروز کند و ادامه دار باشد باید جدی گرفت .تشخیص این اختلال در کودکان کاری دشوار است ، زیرا بسیاری از نشانه های آن مشابه اختلال سلوک: یعنی رفتاری که هنجارهای اجتماعی متناسب با سن کودک را نقض می کند و اختلال بیش فعالی – کم توجهی (ADHD) می باشد. اختلال خلقی مخرب از هم گسیخته (DMDD) در کودکان ۶ تا ۱۸ ممکن است بروز کند. کودکانی که دچار این اختلال هستند برخلاف بزرگسالان در دوره ی افسردگی ، بیشتر از درد کشیدن و تیرکشیدن شکایت می کنند. این نوع از اختلال با تعریف رایج اختلال دوقطبی همخوانی ندارد و با خشم شدید به صورت تکرار شونده در کودک همراه است. اگر تشخیص داده شد که کودک شما دچار این اختلال است ، باید قبل از این که اقدامی کنید با یک متخصص دیگر هم مشورت کنید و نسبت به کسی که می خواهد فرزند شما را درمان کند اطمینان داشته باشید و با او راحت باشید.


چگونه به کودکی که دچار اختلال دوقطبی است کمک کنیم ؟

  • برنامه ای منظم ویکنواخت داشته باشیم:به کودکتان کمک کنید یاد بگیرد که برنامه ی معینی برای خودش داشته باشد ، مثلا در ساعت مشخصی بیدار شود ، بازی کند ، غذا بخورد ، ورزش کند و بخوابد.
  • با مربی و معلم کودکتان صحبت کنید: کودکی که مبتلا به اختلال دوقطبی است به توجه بیشتر و انجام تکالیف کمتر نیاز دارد ، شما باید این مسائل را با مربی و معلم کودکتان در جریان بگذارید.
  • استفاده از درمان خانوادگی: کودکی که مبتلا به اختلال دوقطبی می باشد ، به مراتب به توجه بیشتری احتیاج دارد ، همین مسئله ممکن است باعث ناراحتی فرزندان دیگر شود و حتی ممکن است زندگی زناشویی را مختل کند ، از این رو بهتر است همه ی افراد خانواده در جلسه های درمانی خانوادگی شرکت کنند.
  • نشانه های میل به خودکشی را جدی بگیرید: متاسفانه این تهدید وجود دارد که فرزند شما ممکن است به خودش آسیب بزند. اگر کودک شما دائما از پایان زندگی صحبت می کند یا رفتاری انجام می دهد که ممکن است به خودش آسیب برساند شما باید این علائم را جدی بگیرید.

درمان اختلال دوقطبی

اگر با توجه به نشانه هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم در اطرافیان یا دوستان خود متوجه شدید که کسی این مشکل را دارد حتما سعی کنید سریعا به متخصص مراجعه کنید توجه کنید که کتمان کردن و عدم قبول این مشکل کمکی به حل آن نمی کند و فقط به بدتر شدن شرایط فرد منجر می شود. شما باید راجع به اهمیت درمان برای فردی که دچار این اختلال است صحبت کنید و او را تشویق کنید تا روند درمان را به خوبی ادامه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال دو قطبی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام، اختلال دوقطبی حتی در شدیدترین حالت قابل درمان است. هرچه فرایند درمان زودتر شروع شود، احتمال کاهش شدت و بسامد دوره‌های افسردگی و شیدایی بیشتر خواهد بود.
      ازآنجاییکه اختلال دوقطبی در تمام طول عمر فرد را درگیر خود می‌سازد، درمان هم طولانی‌مدت است و نه‌تنها درجهت تسکین علائم پیش می‌رود، بلکه قصد دارد مانع از عود علائم شود. اکثر افراد دچار اختلال دوقطبی از نظر نوسانات خلقی و علائم مربوط به آن به ثبات خواهند رسید.
      ترکیب دارو و روان‌درمانی موثرترین روش درمان است. به‌علاوه، اغلب از بیماران درخواست می‌شود علائم روحی روزانه، روش‌های درمان، الگوی خواب و اتفاقات زندگی را در جدولی بنویسند. شواهد نشان داده نوشتن این امور در درک و مدیریت بهتر بیماری به بیمار و اعضای خانواده‌ او کمک می‌کند: می‌توان به‌موقع متوجه تغییرات خلقی شد تا از بروز اپیزود کامل جلوگیری شود. حتی زمانی‌که سدی بر سر راه درمان قرار نگیرد، باز هم ممکن است نوسانات خلقی رخ دهد و باید فوراً آن را به پزشک گزارش داد تا برنامه‌ی درمان را تنظیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره