روانشناسی

۱۰ علت استرس شغلی در محیط کار + راهکار های درمان آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل استرس شغلی و راهکار های مقابله با آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

استرس یکی از شایع ترین حالات روحی هر انسانی است که تقریبا همه ی ما حداقل یک بار در روز با آن مواجه خواهیم شد . در زمان هایی که دیر به محل کار و یا تحصیل می رسیم ، آمادگی لازم برای دادن امتحان را نداریم و یا مسئولیتی فرا تر از توان خود را به عهده می گیریم و در خیلی از مواقع دیگری از این قبیل ، ناخود آگاه دچار استرس خواهیم شد.

استرس انواع و اقسام متفاوتی دارد : استرس تحصیلی ، شغلی و ازدواج از جمله مهم ترین موارد می باشند . به طور متوسط تمامی افراد شاغل ، بسته به نوع شغل خود و شرایط کاری که دارند ، کم و بیش با داشتن استرس دست و پنجه نرم می کنند.

اگر استرس به میزان کم رخ بدهد ، نه تنها مشکلی برای فرد به همراه ندارد ، بلکه موجب ارتقا شغلی او نیز خواهد شد . به طور مثال اگر شخصی در محیط کاری نسبت به تایم کاری خود و دیر نرسیدن به محل کار استرس داشته باشد ، همین حس موجب می شود که به موقع و یا حتی اندکی زودتر در محل کار حاضر شود. اما اگر این استرس بیش از حد معمول باشد ، باعث از دست رفتن تمرکز و کاهش بازده کاری خواهد شد . در ادامه شما را با چند نمونه ی دیگر از عوامل استرس زا در حیطه ی کاری و نحوه ی درمان آنها آشنا خواهیم کرد :

عوامل استرس زا در حیطه ی کاری و نحوه ی درمان آن ها

عوامل استرس زا در حیطه ی کاری و نحوه ی درمان آنها
عوامل استرس زا در حیطه ی کاری و نحوه ی درمان آنها

۱ – استرس یافتن شغل مناسب

اولین استرسی که در زمینه ی کار به انسان وارد می شود ، پیدا کردن شغل خوب با در آمدی مناسب است . یکی از پر استرس ترین زمان ها وقتی است که به مصاحبه ی شغلی می روید .در چنین شرایطی حتی اگر از بهترین مزیت ها و ویژگی های مثبت برخوردار باشید ، باز هم دچار اضطراب خواهید شد. برای رفع این حالت باید اعتماد به نفستان را افزایش بدهید ، با کسانی که در شغل مد نظر شما مشغول در حال فعالیت هستند گفت و گو کنید و فهرستی از سوالاتی که ممکن است در روز مصاحبه از شما پرسیده شود تهیه کنید .

اگر امکان پرس و جوی حضوری برای شما وجود ندارد ، اصلا نگران نباشید ، برای یافتن پاسخ سوال های خود ، می توانید در مرورگر های معتبر موضوع خود را جست و جو کرده و به نتیجه ی دلخواه برسید. به خاطر داشته باشید که شاید یکی از دلایل نپذیرفتن شما برای کار جدید ، همین استرس شما باشد، پس تا می توانید هنگام مصاحبه تمرکز کرده و خونسردی خود را حفظ کنید.

۲ – شروع کار جدید

بدیهی است که با ورود به یک فضای شغلی جدید ، به دلیل آشنا نبودن با وظایف کاری و قوانین حاکم بر آن ، اندکی دچار سردرگمی و استرس خواهید شد . همچنین در روزهای اولیه ی کار ممکن نسبت به چگونگی رفتار صحیح و انجام دادن درست وظایفتان دچار دلهره و شاید ترس بشوید .

برای رفع این استرس کافی است با همکاران خود معاشرت کرده و از چند و چون کار با خبر شوید و یا از کارفرمای خود در خصوص وظیفه تان سوال بپرسید . قطعا با داشتن آگاهی در این مسئله ، حجم عظیمی از استرس در وجودتان از بین رفته و با خیالی آسوده به انجام کارهایتان خواهید پرداخت .

۳ – استرس بازه ی زمانی

استرس بازه ی زمانی
استرس بازه ی زمانی

مدیریت زمان در زندگی بسیار تعیین کننده می باشد . بخشی از مقوله ی استرس کاری ،مربوط به همین موضوع است. در محیط های کاری افراد موظف هستند که در یک تایم مشخص ، چندین کار را انجام داده و یا به پایان برسانند . طبیعتا با نداشتن مدیریت در این زمینه ، کارها به خوبی پیش نرفته و در نهایت دچار استرس خواهید شد .

فرض کنید که شما در یک کارگاه خیاطی ، روزانه مسئولیت دوخت بیست عدد لباس را به عهده دارید ، اگر در انجام کارها کند بوده و یا در زمان مقرر نتوانید لباس ها را به کارفرما تحویل دهید ، به شدت دچار استرس شده و این موضوع اصلا به نفع شما نیست .

به خاطر داشته باشید که داشتن استرس ، مانعی بزرگ در محقق شدن خواسته ها و آرزوهای شما خواهد بود و اگر به همین شکل پیش بروید ، امکان از دست دادن شغل شما بسیار زیاد است . برای رفع این مشکل می توانید مهارت خود را در دوخت افزایش داده و با طراحی برنامه ی منظم کاری ، زمان خود را مدیریت کنید. در صورت امکان می توانید از همکاران موفق خود در این زمینه نیز مشورت بگیرید.

۴ – ترس از دست دادن شغل

یکی از مهم ترین عوامل بروز استرس ، ترسی است که از بیکاری به انسان متحمل شده و اگر نیاز مالی در این خصوص وجود داشته باشد ، این استرس تشدید خواهد شد . عده ای از افراد به علت نداشتن ثبات شغلی ، با توجه به اینکه تمام ضوابط کاری را نیز رعایت می کنند، اما باز هم نسبت به از دست دادن شغل خود واهمه دارند . در چنین شرایطی کار کردن بسیار سخت و دشوار است .

اگر شما نیز دچار این استرس هستید ، بهتر است که مهارت هایتان را تقویت کنید ، تا در صورت از دست دادن شغل فعلی ، آمادگی لازم برای شروع یک کار جدید را داشته باشید. به طور مثال اگر شما حسابدار یک شرکت هستید ، جوانب کار خود را سنجیده و افزایش آگاهی و راهکار های کسب تجارب بیشتر را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار دهید . ایرادات و اشکالات احتمالی خود را بر طرف کرده و مانند یک حسابدار ماهر رفتار کنید.

۵ – محیط کار نامناسب

مکانی که شما در آن مشغول فعالیت هستید ، در بروز استرس و یا آرامش شما نقش اساسی ایفا می کند. از جمله ی مهمترین این خصوصیات عبارت اند از :

  • نبود همکاران مناسب و موفق
  • کارفرمای عصبی و خشن
  • نداشتن ابزار کار کافی
  • سر و صدای بیش از حد محیط
  • نداشتن پیشرفت شغلی
  • تبعیض و تناقض در انجام فعالیت ها

بدیهی است که فعالیت در چنین شرایطی آزار دهنده و بسیار استرس زا است . اگر از فعالیت و یا رفتارهای همکار و  کارفرمای خود ناراضی هستید ، به طور صمیمانه با او صحبت کرده و با ذکر دلیل از او انتقاد کنید . همچنین اگر کمبودی در محیط کار احساس می کنید ، حتما با مسئول مربوطه در میان بگذارید.

مثلا اگر ابزار کار شما فرسوده ، خراب و یا قدیمی است ، از او تقاضای تعویض داشته باشید ، یا اگر نور کافی در محیط وجود نداشته و شما برای انجام فعالیت خود به زحمت می افتید ، درخواست نور پردازی مناسب را ابلاغ کنید. قطعا اگر چنین مشکلاتی در محیط کار وجود داشته باشد ، بازده شغلی پایین آمده و همین امر موجب بروز استرس خواهد شد، پس هر چه سریع تر نسبت به رفع آنها دست به کار شوید .

۶ – عدم علاقه به شغل

میزان علاقه به شغل
میزان علاقه به شغل

مطمئنا اگر عشق و علاقه ای به شغلتان نداشته باشید ، به موفقیت چشمگیری در این زمینه هم نخواهد رسید . در نتیجه ، نداشتن موفقیت و به وجود آمدن نقایص پی در پی در انجام کار ، استرس را در وجودتان دو چندان خواهد کرد . نبود علاقه نسبت به شغل ، مانع از یادگیری صحیح آن شده و لذا بازده ی کاری را نیز به حداقل می رساند .

اگر به صورت اجباری در شغلی مشغول به کار هستید ، تصمیم قطعی خود را بگیرید ، یا می توانید به انجام کاری که به آن هیچ علاقه ای ندارید ادامه دهید و یا اینکه تدابیری جدید برای داشتن شغل مورد علاقه ی خود لحاظ کنید . این نکته را فراموش نکنید که با فعالیت در محیطی که مطابق میل شما نیست ، تنها حجم عظیمی از نگرانی و استرس شغلی را به خود وارد کرده و نتیجه ی مثبتی عایدتان نخواهد شد .

۷ – تاثیر روش زندگی در استرس شغلی

وجود عادات غلط در زندگی ، امکان ابتلا به استرس شغلی را افزایش خواهد داد . نداشتن تغذیه ی مناسب و خوردن انواع فست فود و نوشیدنی های گازدار و قندی ، نداشتن خواب کافی (حداقل ۷-۸ساعت در شبانه روز)، استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت ، بی نظمی ، نداشتن برنامه ی مشخص برای آینده ، استفاده از مواد مخدر و سیگار ، ولخرجی های بیهوده و … همگی از جمله عوامل تشدید استرس در بدن خواهند بود .

اگر می خواهید که در محیط کار ، سالم و پر انرژی باشید و کمتر دچار استرس شوید ، رعایت نکات ذکر شده برای شما الزامی است . همه ی این موارد ، هر کدام به نوبه ی خود نقش موثر و مشهودی در ابتلا به استرس را ایفا می کنند . به طور مثال زمانی که شما شب گذشته به خوبی استراحت نکرده باشید ، مسلما امروز در پی کاهش کارایی و خستگی ذهن خود ، وظایفتان را به خوبی انجام نداده و دچار استرس شغلی خواهید شد . همین موضوع ساده و سطحی ، به شکل قابل توجهی راندمان کاری شما را با چالش رو به رو خواهد کرد .

۸ – عدم شناخت عوامل استرس زا در محیط کار

اگر در محل کار خود ، بارها و بارها دچار استرس می شوید ، به سراغ بررسی عوامل آن بروید. تحقیق کنید که بیشتر تحت چه شرایطی دچار اضطراب شده و یا چه کسانی به شما استرس وارد می کنند. قطعا اگر بتوانید دلایل استرس زا را پیش بینی کنید ، به راحتی می توانید از پدیدار شدن آنها جلوگیری کنید.

مثلا اگر یکی از همکاران شما فردی پر تنش است ، با او کمتر ارتباط برقرار کنید ، چرا که استرس نوعی بیماری واگیر دار است و شخصی که دچار استرس است ، این عارضه را به شما نیز منتقل خواهد کرد .یکی دیگر از عوامل استرس زا دیر رسیدن به محل کار است ، شما می توانید با برنامه ریزی مناسب ، زمان خود را طوری تنظیم کنید که حداقل یک ربع زودتر به محل کار برسید ، با این کار روز کاری پر نشاط و بدون دغدغه را آغاز خواهید کرد.

۹ – شایعات ایجاد شده درباره شما

نسبت به شایعه ها بی توجه باشید
نسبت به شایعه ها بی توجه باشید

یکی دیگر از دلایل مهم در وقوع استرس شغلی ، پخش شایعه های بی پایه و اساس است . تعداد این اخبار کذب کم نیست و روزانه شاهد تعدادی از آنها خواهیم بود. مثلا این خبر بر سر زبان ها می افتد که فلان شرکت و یا کارخانه ورشکسته خواهد شد و یا بیمه ی یک ارگان خاص قطع می شود.

متاسفانه درصد زیادی از این اخبار کذایی بوده و معمولا برای یک هدف خاص طراحی می شوند . پخش شدن این اخبار در بین مردم و فضای مجازی، موجب نگرانی قشری از جامعه شده و این اشخاص استرس از دست دادن مزایا و یا شغل خود را پیدا کرده و جایگاه خود را متزلزل می بینند .

۱۰ – دغدغه ی فروش در مشاغل آزاد

مهم ترین دلیل استرس شغلی در کارهای آزاد ، دغدغه و دلشوره ی فروش اجناس است . فروشندگان کالا و اجناس ، برای دریافت سود و فروش بیشتر باهم رقابت می کنند و ملاک آنها در کسب موفقیت شغلی همین اصل است . در چنین شرایطی اگر شخصی در فروش اجناس خود موفق نشود ، به شدت دچار استرس شده و نگران خواهد شد .

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از آغاز به کار در مشاغل آزاد ، ابتدا تمام جوانب کار را بسنجید ، نیاز و سلیقه ی افراد جامعه را شناسایی کنید و بهترین مکان را برای شروع به کار خود انتخاب کنید. با به کار گیری این چند تکنیک ساده و با اهمیت، ریسک ورشکستی را کاهش داده و سود بیشتری نصیبتان می شود ، در نتیجه به استرس و اضطراب کمتری دچار خواهید شد .

داشتن استرس امری بدیهی و غیر قابل انکار می باشد، اما آن چیزی که حائز اهمیت بوده این نکته است که بتوانید در شرایط سخت این حس را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که اگر به صورت مداوم به استرس دچار شوید در آینده ای نه چندان دور به انواع بیماریهای جسمی و روحی مبتلا خواهید شد .

به طور کلی برای کاهش استرس در زندگی خود می توانید از ورزش‌ هایی مانند : ایروبیک، پیاده‌ روی و همچنین یوگا و مدیتیشن نیز استفاده کنید. در صورتی که احساس می کنید  به بیماری استرس حاد دچار شده اید برای حل این مشکل می توانید به یک روانشناس مراجعه کرده و یا با مرکز مشاوره خانواده رایکو در سراسر کشور به صورت  تلفنی در ارتباط باشید .

سوالات متداول

۱- استرس شغلی چه نشانه هایی دارد؟

سه دسته از نشانه هایی که در شرایط استرس شغلی بروز می کنند عبارتند از: نشانه های روانی ، نشانه های جسمانی و نشانه های رفتاری

۲- آیا راهکاری برای کاهش استرس شغلی وجود دارد؟

بله ،برای کنترل و مدیریت استرس : افکار خوب تولید کنید ، ترس از دست دادن موقعیت موفق خود را از بین ببرید ، خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید ، تلاش کنید و ...

۳- برای کاهش استرس در مشاغل آزاد چه باید کرد؟

بهتر است که قبل از آغاز به کار در مشاغل آزاد ، ابتدا تمام جوانب کار را بسنجید ، نیاز و سلیقه ی افراد جامعه را شناسایی کنید و بهترین مکان را برای شروع به کار خود انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل استرس شغلی و راهکار های مقابله با آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. محیط کار من خیلی اوضاعش خرابه کارا واقعا زیادن. استرس هرروزه من اینه ک نتونم همه کارارو انجام بدم. راه حلی برای این موضوع دارید؟

    1. با سلام، گاهی اوقات بهترین کاهش دهنده استرس این است که صرفاً استرس خود را با شخص نزدیک به خود درمیان بگذارید. صحبت کردن در مورد استرس و گرفتن پشتیبانی و همدردی ( به‌خصوص چهره به چهره) می‌تواند روشی بسیار مؤثر در بازیابی احساس آرامش شما باشد. شخص دیگر، لازم نیست مشکلات شما را برطرف کند آنها فقط باید شنونده خوبی باشند، داشتن یک سیستم پشتیبانی کامل در محل کار می‌تواند شما را از اثرات منفی استرس شغلی دور کند. فقط بخاطر داشته باشید که هنگام نیاز نیز به آنها گوش دهید و از آنها حمایت کنید. اگر دوست صمیمی در محل کار ندارید، می‌توانید برای ارتباط اجتماعی با همکاران خود قدم بردارید، درگیری بین فردی به سلامتی جسمی و عاطفی شما آسیب می‌رساند. این مشکل اگر بین فرد و همکارانش به وجود آید به دلیل زمان زیادی که همکاران با هم سپری می‌کنند، بسیار دشوارتر خواهد بود. خوب است برای جلوگیری از درگیری در محل کار تا حد امکان نظرات شخصی خود را در مورد دین و سیاست به اشتراک نگذارید و سعی کنید از طنز اداری رنگارنگ بپرهیزید. سعی کنید از افرادی که در کار نیستند و به خوبی با دیگران کار نمی‌کنند دوری کنید. اگر به هر حال درگیری به سراغ شما می‌آید بیاموزید که چگونه با آن برخورد مناسب داشته باشید. مهارتهای موثر در حل تعارض، کلید اصلی استرس کمتر در روابط است. مایل به سازش باشید. گاهی اوقات، اگر شما و یک همکار یا رئیس خود هر دو انتظارات خود را کمی تنظیم کنید، می‌توانید یک رابطه سالم داشته باشید که سطح استرس را برای همه کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره