خانواده

عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

معمولا روزهای اول زندگی برای زوج ها توام با عشق و محبت بسیار است ولی پس از گذشت چند سال از شدت عشق های آتشین روزهای اول زندگی زناشویی آن ها کم می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که چه اتفاقی باعث دور شدن آنها از یکدیگر و کم شدن عشق و علاقه بین آن ها می شود؟ اغلب این موضوع باعث می شود تا هر کدام از آنها از طریق راه های دیگر به دنبال هیجان ، عشق و علاقه بگردند ، طبق آمار های به دست آمده۶۰ – ۳۰ درصد زوجین در برخی از شرایط زندگی به همسر خود خیانت می کنند. اکثر زوج ها این کم شدن عشق و علاقه را ناشی از تفاوت هایی که بین آن ها وجود دارد می دانند ، که پس از گذشت چندسال از زندگی آن ها این تفاوت ها نمایان می شود.

جان گاتمن زوج درمانگر معاصر معتقد است که انتقاد های مداوم از همسر بیش ترین عامل تاثیر گذار در سرد شدن و کم شدن علاقه و عشق بین زوجین می باشد.

عوامل و علت های کم شدن علاقه در زوجین

معمولا کم شدن علاقه بین زن و مرد علت های مختلفی دارد از جمله آن ها می توان به انتقاد کردن های مداوم اشاره کرد ، شاید زوج ها از تاثیر این کار در زندگی خود بی اطلاع باشند ولی این موضوع به مرور زمان باعث آسیب رساندن به رابطه زناشویی می شود. علاوه بر آن علت های دیگری برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارد که در ذیل به آن ها می پردازیم.

بحث و مشاجره: اکثر زوجین برداشت نادرستی از اختلاف نظر ها و بحث های خود دارند و گمان می کنند که تمامی این مشاجره ها ناشی از نبود علاقه و عشق بین آن ها می باشد. مسئله بعدی نحوه برخورد زنان و مردان پس از مشاجره است به این صورت که اغلب مردان پس از مشاجره سکوت می کنند در حالی که این روش باعث سرد شدن رابطه آن ها می شود.  

مباحث و مشکلات مربوط به گذشته: معمولا خانم ها هر نوع مشکل و بحث های حل نشده را فراموش نمی کنند و حافظه قوی در این زمینه دارند. به همین دلیل کوچکترین موضوعی باعث یادآوری و ناراحتی آن ها می شود در مقابل اکثر آقایان سعی می کنند راجع به مشکلی که باعث بحث و دلخوری آن ها شده است صحبت نکنند و یا به اصطلاح بر آن ها سرپوش می گذارند.

دور بودن های طولانی مدت زوجین از یکدیگر: در برخی از زندگی های زناشویی دور بودن های طولانی مدت بنا به دلایل مختلف و یا داشتن مشاغلی از جمله خلبانی ، شیفت های کاری شبانه ، پزشکی و … یکی از دلایل دوری زن و مرد از یکدیگر می باشد که به مرور زمان باعث سرد شدن روابط آن ها در برخی موارد موجب شکاک شدن خانم یا آقا می شود.

اهمیت ندادن به روابط جنسی: مسئله جنسی یکی از موضوعات بسیاری مهمی است که زن و شوهر باید به آن توجه کنند ، همچنین اهمیت و تاثیر آن را بر زندگی خود را جدی بگیرند ، می توان این طور گفت که رابطه جنسی باعث بیشتر شدن و یا کاهش علاقه بین زوجین می شود. از این رو هیچ یک از زوجین نباید در رابطه جنسی خود کوتاهی نمایند.


راهکارهایی جهت ایجاد عشق و محبت زوجین

برای جلوگیری از کم شدن عشق ، علاقه و محبت بین زوجین راهکارهایی وجود دارد که در این بخش به برخی از آن ها می پردازیم.

همسر خود را عاقلانه انتخاب کنید: اولین و مهم ترین گام برای شروع زندگی مشترک انتخاب عاقلانه و درست همسر می باشد زیرا زمانی که شما انتخاب خود را با توجه به ویژگی های شخصیتی ، ارزش ها و خصوصیات او انتخاب کنید در مسائل و مشکلات به وجود آمده می توانید رفتار درستی انجام دهید.

نیاز ها و خواسته هایتان را با همسر خود در میان بگذارید: بسیاری از ناراحتی ها و بحث ها ناشی از این است که زوجین با خودشان این تصور را دارند که همسرشان از طریق رفتارهایشان متوجه ناراحتی آن ها می شود ولی حقیقتی که وجود دارد این است که صحبت نکردن راجع به مسائل ، مشکلات و خواسته هایتان باعث حل شدن مشکلات نمی شود ، بلکه به مرور زمان باعث سرد شدن روابط زناشویی و کمبود محبت می شود. 

همسرتان را با کسی مقایسه نکنید: سعی کنید در هیچ مواردی همسرتان را با شخص دیگری مقایسه نکنید ، زیرا این کار باعث می شود که اعتماد به نفس همسرتان کمتر شود و دائما به این فکر کند که دیگران در نظر شما بهتر از او هستند.

از رفتارهای مطلوب همسرتان قدردانی کنید: زمانی که همسرتان کاری را انجام می دهد که شما از رفتارش خشنود می شوید سعی کنید از رفتارهایش قدردانی کنید ، این کار باعث می شود که همسرتان تشویق شود و آن رفتار را تکرار نماید.

به همسرتان اظهار محبت نمایید: زوجین باید به یکدیگر ابراز علاقه و محبت نمایند زیرا محبت یک نعمت خدادادی است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند ،  در صورتی که زنان از جانب همسر خود محبت نبینند حتی انگیزه ای برای انجام فعالیت های روزانه خود ندارند.

همسرتان را حامی و پشتیبان خود بدانید: همسرتان را نزدیک ترین فرد به خودتان بدانید فراموش نکنید که محرم ترین فرد به شما همسرتان است ، پس در همه موارد و تصمیم گیری ها از همسر خود راهنمایی و مشورت بخواهید.

به همسرتان هدیه بدهید: گاهی اوقات برای همسرتان هدیه بخرید ، لزوما نباید فقط در موقعیت ها و شرایط خاص برایش کادو بخرید گاهی بدون مناسبت برای یکدیگر هدیه بخرید این کار باعث می شود که همسرتان احساس کند که برای شما ارزش دارد و شما به او اهمیت می دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۱۰ نظرها

  1. سلام من عاشق همسرمم بخدا میمیرم براش ولی تازگیا فهمیدم بهم خیانت میکنه نمیدونم چیکار کنم خیلی روحیم داغونه میشه یه راه بهم بدید؟

    1. با سلام و وقت بخیر، بسیار مهم است که در قدم اول، برای رفتار مناسب با مرد یا زن خیانتکار، احساسات خود را شناسایی کنید تا بتوانید آن ها را پردازش کرده و توانایی تصمیم گیری برای شما راحت تر شود. در بیشتر موارد، در افراد تمایل شدیدی به انتقام به وجود می آید اما ما این کار را به هیچ وجه به شما توصیه نمی کنیم. وقتی نشانه های خیانت شوهر را متوجه شده یا همسرتان به شما خیانت کرد بهترین راه حل کوتاه مدت این است که تا جای ممکن از او از نظر فیزیکی و الکترونیکی فاصله بگیرید. بعد از خیانت، احتمالا از خودتان می پرسید که همسرتان چقدر برای شما ارزشمند است. بعد از تعیین این ارزش می توانید تصمیم بگیرید که فرد را در زندگی خود نگه دارید یا از او جدا شوید.

  2. من دارم ازدواج میکنم ولی هنوز نتونستم عشق اومو فراموش کنم. میشه بگید چطور میشه یه ادم عشق اولشو فراموش بکنه؟

    1. با سلام، فراموش کردن رابطه قبلی مانند سوگواری برای از دست دادن یکی از عزیزان است. قبل از آن که بتوانید معشوق قبلی خود را فراموش کنید، باید مراحل انکار، عصبانیت، دلیل‌تراشی، نشخوار فکری درباره رابطه شکست خورده و معشوق از دست داده و مراحل دیگر را طی کنید تا در نهایت بتوانید واقعیت را بپذیرید.
      پذیرش اتمام رابطه سخت‌ترین و مهم‌ترین مرحله برای فراموش کردن رابطه قبلی است. اگر این واقعیت را باور نداشته باشید و نپذیرید که همه چیز تمام شده است، نمی‌توانید بر غم و اندوه خود غلبه کنید. برای کنار آمدن با درد خود و درک احساساتتان به زمان نیاز دارید. پذیرش اتمام رابطه مانند بستن دری است که رو به سوی شکست و اندوه باز می‌شود، بنابراین پذیرش برای پشت سر گذاشتن رابطه قبلی حیاتی است. مدیتیشن با حضور ذهن نیز مفید است. انجام دادن کارهای هنری در این مدت، روی آوردن به عادت‌های مورد علاقه و وقت‌گذرانی با دوستان نیز می‌تواند مایه تسلای خاطرتان باشد
      ناراحت بودن برای رابطه‌ای که به بن‌بست رسیده است، هیچ اشکالی ندارد. برای رابطه از دست رفته خود سوگواری کنید و بگذارید که غم و درد و ناراحتی‌تان تخلیه شود. نگذارید احساسات بدتان بعد از این شکست عاطفی تلنبار شود و ابراز احساسا‌ت‌تان فرار نکنید. فراموش کردن نیاز به زمان دارد و قرص و دارویی وجود ندارد که بخورید و بلافاصله حالتان خوب شود، بنابراین شکیبا باشید به خودتان فرصت دهید.
      شاید آن‌قدر رنج کشیده‌اید و سردرگم شده‌اید که می‌خواهید دیگری نیز مانند شما رنج بکشد و این سختی‌ها را تجربه کند، در این بین برخی نیز شما را به انتقام گرفتن تشویق می‌کنند. اما باید بدانید که بازی انتقام برنده ندارد. از روی ناراحتی به دیگری آزار رساندن بچگانه، خطرناک و کاری بیهوده است. اگر خود را سرگرم انتقام گرفتن بکنید، فرصتی برای تسلی دادن خود و التیام یافتن زخم‌ها نخواهید داشت. از دنبال کردن معشوق سابق‌تان در فضای مجازی و زندگی واقعی دست بردارید. مطمئناً آخرین چیزی که می‌خواهید ببینید، این است که او شما را فراموش کرده و مشغول خوش‌گذرانی است یا رابطه جدیدی را شروع کرده است.
      برخی می‌خواهند رابطه قبلی خود را به سرعت جایگزین کنند تا احساس شکست، تنهایی یا درد آزارشان ندهد. عده‌ای همواره فرد دیگری را در صف انتظار نگه می‌دارند تا هیچ وقت تنها نمانند. اجازه ندهید که کسی شما را در لیست انتظار خود نگه دارد و خودتان نیز دیگری را سر ندوانید. استفاده کردن از دیگران برای فراموش کردن عشق قبلی خود ناعادلانه است. متاسفانه دل شکستن یک بازی نیست که بلافاصله قلب‌تان ترمیم شود و بتوانید با قلب سالم وارد یک رابطه جدید شوید. به مرور زمان و با فاصله گرفتن از رابطه قبلی می‌توانید از سلامتی و مثبت بودن رابطه جدید مطمئن شوید.
      در نهایت برای هر گونه تصمیم گیری جدی با یک مشاور مشورت کنید.

  3. یه چیزی خیلی منو اذیت میکنه تو زندگی مشترکمون مثلا وقتایی که مهمون میاد همسرم اصلا حواسش به مهمونا نیست کلا سرش تو گوشیه خجالت میکشم چجوری بهش بگم که ناراحت نشه؟

    1. با سلام، با همسرتان صادق باشید و در فرصت مناسب بدون دعوا کردن با او صحبت کنید که موبایل و اعتیادش به آن، چه احساسی به شما می‌دهد. اگر احساس می‌کنید برای همسرتان مهم نیستید، اگر احساس می‌کنید دیگر برایش جذاب و دوست داشتنی نیستید و یا هر احساسی که دارید، بیان کنید. شاید او نمی‌داند که این رفتارش چه تاثیری روی شما می‌گذارد و چقدر شما را عصبانی و یا ناراحت می‌کند، برای اینکه همسرتان را مشتاق کنید بیشتر به شما توجه کند و به زندگی مشترک‌تان رسیدگی کند، نیاز است روی زنانگی و رفتار جذابتان کار کنید و تنوع‌هایی را در زندگی مشترک و رابطه جنسی تان ایجاد کنید تا هر دودوباره به هم نزدیک‌تر شوید. به عنوان مثال روی پوشش‌تان در خانه کار کنید، به شوهرتان رسیدگی کنید، تماس جسمانی و معاشقه انجام دهید و از مشاور کمک بگیرید برای افزایش تنوع و هیجان در ارتباط‌تان تا تکنیک‌هایی را آموزش ببینید.

  4. بنظرتون این درسته که بعد از ازدواج دوست جنس مخالف داشته باشیم؟ همسر من یه دوست داره دختره که باهاش در ارتباطه هر چقدرم میگم بدم میاد میگه ما فقط دوست معمولی هستیم

    1. با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر ما با نسلی روبرو هستیم که عقاید بر اساس آموزه های سنتی نسل پیشین، شکل گرفته اند و ناگهان با شیوه های نوین زندگی روبه رو شده اند. جالب است بدانید حتی روانشناسان غربی هم، هشدار های فراوانی در رابطه با مدیریت این نوع رابطه های دوستانه داده اند. در صورتی که رابطه دوستی همسرتان با شخص دیگری همچنان ادامه یابد، وارد فضای صمیمی تری خواهند شد و مسائل زندگی و شخصی خود را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت، به بیانی دیگر، با هم حریمی را میسازند که شما جایی در آن ندارید و از جزئیات آن بی اطلاع هستید، پس توصیه میکنیم هر چه سریع تر، نسبت به صحبت جدی و تصمیم گیری در این خصوص، اقدام نمایید.

  5. من ۳۸ سالمه اقا هستم
    چند وقتیه حس میکنم علاقه خانومم نسبت بهم کم شده در حالی که واقعا کار خاصی نکردم
    میترسم بهم خیانت کرده باشه. از کجا میتونم متوجه شم که دلیل این کاراش چیه؟

    1. با سلام و درود، لزوما با سرد شدن یا فاصله گرفتن همسر نمیتوان برچسب خیانت را زد، برخی از دلایل کاهش علاقه زوجین می تواند مواردی مانند: موضوعات حل نشده گذشته، سطح درآمد و رضایت زناشویی، مشکلات حل نشده گذشته نام برد. برای حل این مشکل می توانید با ایشان صحبت کنین و نیازها و خواسته های خود را مطرح کنید، او را با دیگران مقایسه نکنید، همسرخود را حامی و پشتیبان ببنید و به او محبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره