روانشناسی

فواید شگفت انگیز مدیتیشن را بشناسید

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید مدیتیشن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

مدیتیشن که امروزه بیشتر در قالب هیپنوتیزم و یوگا شناخته می شود ، با هدف بهبود شرایط روحی ، درمان مشکلات و اختلالات عصبی مانند استرس شدید ، افسردگی و … و همچنین کسب آرامش و افزایش قوای فکری انسان انجام می گیرد. بسیاری از مشاوران و روانپزشکان نیز انجام آن را توصیه می کنند و بیماران خود را در جلسات مشاوره افسردگی با تکنیک های مدیتیشن آشنا نموده و از این طریق به آن ها برای مقابله در برابر افکار مزاحم و آزاردهنده کمک می کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله سعی داریم تا برترین فواید مدیتیشن را معرفی کنیم و شما را با تعدادی از آثار مثبت آن بر روی سلامت ذهن و بدن آشنا نماییم.

فواید شگفت انگیز مدیتیشن

بهبود و کاهش شدت بیماری های مزمن

ابتلا به برخی از بیماری های مزمن مانند پارکینسون ، صرع و ام اس ، ریشه در عصبانیت شدید انسان دارند. انجام مدیتیشن می تواند روند پیشرفت بیماری را کند کرده و از علائم آزاردهنده آن بکاهد و یا حداقل میزان این علائم را تخفیف دهد.

فشار خون بالا از جمله مشکلاتی است که سالانه جان هزاران نفر در سراسر دنیا را تهدید کرده و آن ها را با مشکلات قلبی و سکته های خفیف یا شدید مواجه می کند. محققان اعلام نموده اند که انجام منظم و اصولی مدیتیشن این مشکل را رفع خواهد کرد و میزان فشار خون فرد را به طور غیر قابل باوری کاهش خواهد داد.

کاهش استرس

یکی از اصلی ترین فواید مدیتیشن ایجاد آرامش در فرد و کمک به ثبات فکری او است. به طوری که بتواند مقاومت بیشتری در مقابل مشکلات از خود نشان دهد و از نگرانی های روزمره خود کم کند. اگر بگوییم ریشه بسیاری از بیماری ها به استرس بر می گردد ، اغراق نکرده ایم. استرس و اضطراب شدید فرد را به بیماری هایی نظیر دیابت مبتلا خواهد نمود. بنابراین با کنترل آن و کاهش اضطراب ناگهانی یا بی دلیل می توان تا حد زیادی به پیشگیری از این بیماری ها کمک نمود. کنترل استرس از بروز بیماری هایی نظیر آلرژی و همچنین آسم نیز جلوگیری می کند.

ایجاد تمرکز

تکنیک‌های جالب افزایش تمرکز با مدیتیشن
تکنیک‌های جالب افزایش تمرکز با مدیتیشن

از دیگر فواید مدیتیشن می توان به ایجاد تمرکز و افزایش توان فرد در حل مشکلات خود اشاره نمود. انجام این کار به طور منظم می تواند منجر به افزایش تمرکز فرد و تقویت نیروی فکر و اراده او برای انجام امور روزانه اش شود. کسی که تمرکز بالایی داشته باشد ، در تحصیل ، کار و انجام مسئولیت هایی که بر عهده دارد موفق تر خواهد بود و احساس رضایت بیشتری نیز خواهد داشت.

کسب آرامش در کمترین زمان

انجام مدیتیشن شما را با نحوه آرام سازی فکر و جسمتان آشنا می کند. شما می توانید روش مناسبی برای کنترل ذهن و رهایی از افکار آزادهنده و پریشان کننده در پیش بگیرید و در مواقع ضروری از آن به عنوان یک دارو استفاده نموده و در کمترین زمان ممکن افکار خود را منسجم کنید.

درمان افسردگی

اختلالات روانی مانند افسردگی نیاز به درمان فوری و توجه جدی دارند. عدم پیگیری و درمان چنین اختلالاتی عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. انجام و آموزش مدیتیشن باعث می شود تا بتوانید بر این مشکل غلبه کنید و روحیه خود را تقویت کرده و از عوارض افسردگی بکاهید.

مراقبت از ستون فقرات

اگر مدیتیشن را به طور اصولی فرا بگیرید از همه فواید آن مانند مراقبت از ستون فقرات خود بهره خواهید برد. نشستن روزانه حدود ۴۵ دقیقه با کمر صاف و به شکل نرمال ، به تدریج شما را با طرز نشستن درست و مناسب آشنا کرده و این کار را به یک عادت در شما تبدیل خواهد کرد.

افزایش حافظه

از فواید مهم مدیتیشن تاثیر آن بر حافظه انسان است. مغز شما قادر است تا اطلاعات زیادی را در خود جای دهد. اما باید تلاش کرد تا اطلاعات موجود در آن را منظم کرده و زمینه افزایش توان برای به یاد داشتن موارد بیشتر را فراهم نمود.

مدیتیشن به طور شگفت انگیزی بر حافظه انسان موثر است و می تواند تا حد زیادی به افزایش حافظه و توانایی فرد برای به خاطر سپردن موارد بیشتر کمک کند.

شکوفایی استعداد ها و خلاقیت

راههای افزایش تصویر سازی ذهنی و خلاقیت با مدیتیشن
راههای افزایش تصویر سازی ذهنی و خلاقیت با مدیتیشن

کسب آرامش از طریق انجام مدیتیشن شما را به سوی استعدادهایتان سوق خواهد داد. کشف استعدادها می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و حس پیشرفت و رضایت از زندگی را در شما زنده نگه دارد.

درک بهتر محیط اطراف

زمانی که شما مدیتیشن منظمی را انجام می دهید ، می توانید به درک بهتر محیط اطراف خود امیدوار باشید. با داشتن آرامش بیشتر انعطاف پذیری شما برای پذیرش شرایط حاکم بر اطراف تان بیشتر می شود و بهتر از پیش می توانید خود را با محیط پیرامونتان وفق دهید.

افزایش اندورفین و حس شادابی

انجام مدیتیشن سطح اندورفین را در بدن افزایش می دهد. اندورفین موجب ایجاد حس شادمانی می شود و وجود آن به افزایش این حس در شما کمک زیادی می کند.

زمانی که شما از محیط اطراف خود راضی باشید و بتوانید به طور بهتری با آن ارتباط برقرار کنید، بر مشکلات خود راحت تر غلبه خواهید کرد و این حس را به دیگران نیز منتقل خواهید نمود.

کاهش احساس درد

از فواید اصلی مدیتیشن تغییر در ساختار مغز است. این تغییر به طور فیزیکی انجام شده و به گونه ای است که فرد درد در بدن خود را مانند قبل احساس نمی کند و راحت تر می تواند با بیماری های خود کنار آید.

ترک اعتیاد

بسیاری از افراد استعمال دخانیات و کشیدن سیگار را برای کسب آرامش بعد از آن دوست دارند. انجام مدیتیشن با هدف ایجاد آرامش و کاهش احساس غم و اندوه در فرد می تواند جایگزین مناسبی برای مواد مخدر و سیگار باشد. درمانی بدون عارضه که آرامش حقیقی را به فرد هدیه خواهد داد.

خواب بهتر و عمیق تر

فواید مدیتیشن در عملکرد خواب بهتر و عمیق
فواید مدیتیشن در عملکرد خواب بهتر و عمیق

خوابیدن و بیدار شدن های مکرر بسیار عذاب آور است ؛ به خصوص اگر علت خاصی برای آن در نظر نداشته باشید. از فواید مدیتیشن کمک به بهبود و افزایش کیفیت خواب است. مدیتیشن این کار را از طریق کاهش فعالیت های مغز در هنگام خواب و تمرکز بر آن انجام می دهد.

کنترل احساسات و تصمیم گیری منطقی

با انجام مدیتیشن می توانید احساسات خود را به گونه ای حقیقی تر کنترل کرده و آن ها را تا حد امکان در تصمیم گیری های مهم زندگی خود دخیل نکنید. البته تصمیم گیری با کمک احساس همیشه هم بد نیست اما بهتر است تا عقل و منطق را نیز به کار بست تا بهترین تصمیم ممکن گرفته شود.

مراقبت از پوست با مدیتیشن

بسیاری از لکه ها و جوش های صورت و بدن به دلیل مشکلات عصبی ایجاد می شوند. با انجام مدیتیشن در خانه می توان این لکه ها و جوش ها را از بین برد و چین و چروک های سطحی پوست را بهبود داد تا پوستی جوان تر و شاداب تر داشت.

شرایط لازم برای انجام اصولی مدیتیشن

شرکت در جلسه مشاوره برای تشخیص و درمان عصبانیت و اختلالات روانی مانند استرس و افسردگی شدید ضروری است. از طرفی دیگر بهتر است تا مدیتیشن را به توصیه و دستور پزشک و تحت نظر او انجام دهید تا از فواید آن استفاده نموده و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

معمولا برای انجام و آموزش مدیتیشن اصولی توصیه می شود تا شخص لباس راحتی را بپوشد. لباسی که احساس سرما و گرما را از فرد دور کرده و دمای بدن را متعادل نگه دارد. شرط بعدی ، انجام مدیتیشن در مکانی آرام و کم رفت و آمد است. چون این کار به آرامش و امنیت خاطر نیاز دارد.

زمان انجام مدیتیشن را طوری انتخاب کنید که دغدغه انجام امور دیگری را نداشته باشید. متوسط زمان برای انجام این کار ۳۰ دقیقه است که می تواند با توجه به شرایط تا ۴۵ دقیقه یا یک ساعت هم طول بکشد.

احساس و سطح آرامش ذهنی و تمرکز شما بر کیفیت انجام مدیتیشن موثر است. پس سعی کنید تا به شرایط روحی خود نیز توجه داشته باشید. طرز نشستن شما ، بسته بودن چشم ها و تنفس عمیق هم بر نحوه انجام و نتیجه مدیتیشن تاثیر گذار خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید مدیتیشن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره