روانشناسی

حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتباط چشمی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

قبل از هرچیزی میخواهیم از خودمان بپرسیم که ارتباط چشمی چیست؟ چشم ها آینه تمام نمای قلب افراد هستند ، موثرترین پیام غیر کلامی که توسط چشم ها رد و بدل می شود ارتباط چشمی نام دارد ، تماس چشمی یکی از ابزارهای قدرتمند در تعامل چهره به چهره است. اگر شما نیروی تماس چشمی را قوی کنید به سه چیز دست خواهید یافت: اول بهبود ارتباط شما با خانواده ، دوم بهبود ارتباط شما با دوستان و اطرافیان ، سوم پیشرفت در شغل مربوط به خودتان که با دستیابی به این نتایج درنهایت شما با اعتماد به نفس تر به نظر می رسید.

تماس چشمی ابزاری قدرتمند برای تقویت روابطتان در هر قسمت از زندگی است . تصور کنید هنگامی که دو نفر تماس چشمی برقرار می کنند یک اتفاق جادوی رخ می دهد. مولوی اغلب در اشعارش از رمز و راز و روح صحبت می کند که از طریق چشم تبادل می شود. هیچکس با اعتماد به نفس بالا به دنیا نمی‌آید اعتماد به نفس امری اکتسابی است زندگی با اعتماد به نفس پایین مانند رانندگی با ترمز دستی بالا است.

ارتباط چشمی در زندگی ما چه نقشی ایفا می کند؟

ارتباط چهره به چهره به نمایان شدن پتانسیل های درونی شما کمک می کند وقتی که ارتباطات انسانی به طور فزاینده با اعتیاد روزافزون به صفحات مجازی قطع شود ، می فهمیم که چگونه می توانیم از طریق ارتباط واقعی با افراد زندگی خودمان را متحول کنیم. به طور متوسط خانم ها در برقراری تماس چشمی بهتر از آقایان عمل می کنند. در تحقیقات  اخیر مشخص شده هر چه هورمون مردانه تستوسترون جنین در رحم مادر بیشتر باشد توان برقرار کردن تماس چشمی آن ها کمتر می‌شود. مسئله ی جالب توجه در تحقیقات مذکور آن است که: این قاعده در نوزادان پسر که تستوسترون بیشتری دارند (در برقراری ارتباط چشمی ضعیف عمل می کنند) در آینده دخترانی را برای ازدواج انتخاب می کنند که از مهارت ارتباط چشمی خوبی برخوردارند.

ارتباط چشمی صحیح و مناسب

ارتباط چشمی صحیح و مناسب 
ارتباط چشمی صحیح و مناسب

توانایی برقراری تماس چشمی خوب یکی از مهارت‌های اجتماعی است که به نظر می‌رسد جوانان زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. مهارت برقراری ارتباط چشمی در سطح بالا یک مهارت لازم برای هر فرد است ، چرا که مزایای باورنکردنی برای شخص دارد چه در امر تجارت چه در مسئله ازدواج و چه در روابط میان دوستان.

مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که از مهارت چشمی خوبی برخوردارهستند: ماهرتر ، با ارزش تر ، قابل اعتماد تر ، صادق تر به نظر می رسند و همچنین روابط عاطفی  پایدارتری دارند. داشتن تماس چشمی مناسب نه تنها باعث می‌شود از هر نظر جذاب به نظر برسید بلکه کیفیت تعاملات شما را بهبود می بخشد. ارتباطات چشمی صمیمیت را به مبادلات شما منتقل می‌کند و باعث می‌شود گیرنده نگاه شما نسبت به تعامل فردیتان مثبت باشد.

درست و مناسب بودن ارتباط چشمی وابسته به اعتماد به نفس ، موقعیت‌ ، شخصیت ، جنسیت و فرهنگ در میان افراد متفاوت است. اما به عنوان یک قاعده کلی تماس مستقیم با چشم طرف مقابل از ۳۰% تا ۶۰% زمان کل مکالمه را در بر می گیرد. تماس چشمی یک حس ناخودآگاه و قدرتمند را در ارتباطات میان فردی ایجاد می کند. این قدرت حتی در چشمان نقاشی شده و یا عکس هایی که از چشم ها گرفته شده احساس می شود. به طور مثال محققان دانشگاه کرنل طی آزمایشاتی این امر را اثبات کردند. شرح آزمایش این گونه بود که: تعدادی جعبه غلات در مقابل تعدادی از افراد بزرگسال قرار داده شد و از آنان خواسته شد که تنها یکی ازجعبه ها را انتخاب کنند ، اکثر افراد جعبه ای را که عکس خرگوش روی آن مستقیماً به آن ها نگاه می کرد را انتخاب کردند!

ارتباط چشمی نامناسب

تماس چشمی بیش از حد به طور غریزی بی احترامی تلقی می شود اما گاهی در زمینه های شغلی ممکن است به عنوان یک هدف عمدی برای تسلط ارعاب و محاصره به کار رود. بنابراین اگر نمی خواهید این حس را در فرد مقابلتان ایجاد کنید بهتر است از تماس چشمی بیش از حد جلوگیری کنید. از طرفی تماس چشمی بیش از حد ممکن است شما را نا آرام ، آماده به جنگ و نامتعادل جلوه دهد. به عنوان مثال طی تحقیقاتی بر روی بیماران روانی یکی از بیمارستان های بزرگ دنیا دریافتند که از هر ۱۰ نفر ۹ نفر آن ها به دلیل ارتباط چشمی نادرست بین بیمار و پزشک بستری شده‌اند. نقصی که عموماً عدم مراقبت تعبیر می شود.

ترس از ارتباط چشمی

همه ما در آسانسورها متروها اتوبوس های شلوغ یا قطارها از تماس چشمی با اطرافیانمان جلوگیری می کنیم به تلفن های هوشمند خود خیره می شویم. تصور کنید معلم سر کلاس درس می خواهد سوالی از ما بپرسد تماس چشمی خود را با معلم حفظ می‌کنیم زیرا به ما کمک می‌کند ناامنی حمله به فضای شخصی خود را مدیریت کنیم.

حقایق شگفت انگیز ارتباط چشمی

بزرگترین اسطوره زبان بدن تماس چشمی است که حقایق زیادی را آشکار می کند. به طور مثال: برخی افراد به هنگام دروغ گفتن تماس چشمی خود را با شما حفظ می کنند. این در حالی است که اغلب دروغگوها بر این باورند که با حفظ تماس چشمی طولانی به شما می فهمانند که دروغ نمی گویند.

اگر یک گوینده به هنگام صحبت تماس چشمی مناسبی با افراد داشته باشد ، به شکل باورنکردنی ای شایسته تر و مطمئن تر به نظر می رسد. تماس چشمی نیرویی بسیار قدرتمند است زیرا با نخستین الگوهای بقای انسان در ارتباط است. کودکانی که می توانند تماس چشمی خود را حفظ کنند و آن را افزایش دهند از توجه بیشتری نسبت به سایر همسالان خود بهره‌مند می‌شوند و از تغذیه و مراقبت بهتری برخوردارند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نگاه مستقیم برانگیختگی عاطفی را در افراد افزایش می‌دهد. به این معنا که تماس چشمی به صورت خودکار یک واکنش عاطفی مثبت را برانگیخته است.

ارتباط چشمی ما و حیوانات

در بسیاری از گونه‌های جانوری درک نگاه مستقیم باعث ایجاد رفتار محافظتی می شود. حیوانات بسیاری از گونه ها از جمله: سگ ها ، خرس ها شامپانزه ها و گوریل ها اغلب تماس چشمی را تهدید یا تجاوز می‌دانند. برای جلوگیری از هجوم این حیوانات به چشمان آن ها خیره نشوید ، به این منظور اکثر باغ وحش های مطرح دنیا برای بازدید افراد از حیوانات عینک های مخصوصی تهیه کردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتباط چشمی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من ۳۰سالمه خیلی خجالتیم وقتی با ادمای غریبه برخورد میکنم صدام میلرزه نمیتونم به چشاشون نگاه کنم، خیلی رفتارای احمقانه از خودم نشون میدم، به نظرتون چطوری میتونم خوب بشم؟

    1. با سلام و درود، جهت مقابله با خجالت و کمرویی در ابتدا می بایست دلایل این کمرویی را شناسایی کنید، چرا که در این مرخله ممکن است متوجه شوید که خجالتی بودن صرفا یک برچسبی است که به خودتان زده اید، در وهله بعدی کمرویی خود را بپذیرید، هر چه بیشتر در مقابل پذیرش کمرویی تان مقاومت نشان دهید زمان بیشتری طول میکشد تا با آن مقابله کنید. سومین مرحله این است که موقعیت هایی که در آن خجالت به سراغ شما می آید را شناسایی کنید و با آنها مواجه شوید. در مواجهه با موقعیت های خجالت آور، موفقیت خود را تجسم کنید تا بتوانید هر چه بهتر و بیشتر با آن مقابله نمایید. ثبت موفقیت های کوچک در این مورد می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره