روانشناسی

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اثرات افکار منفی بر سلامت جسم و روان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

 آیا می دانید ، اینکه دائما به اتفاقات ناگوار و منفی در زندگیتان فکر می کنید چه تاثیرات منفی و مخربی بر سلامت جسم و ذهن شما دارد. انسان ها هر تجربه ای که به دست می آورند همراه با احساساتی از قبیل غم ، شادی و خوشحالی می باشد به دلیل اهمیت و نقش بسیار زیاد افکار منفی بر سلامت جسم و روان انسان در این مقاله به بررسی راهکارهای مقابله با افکار منفی و عواقب آن بر سلامتی می پردازیم.


چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

برای این که کمتر به سراغ افکار منفی بروید تا تاثیرات و مضرات کمتری به سلامتی و روح شما وارد شود چند راهکار را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم برخی از این راهکار ها را در ذیل توضیح می دهیم.

انجام فعالیت های فیزیکی: سعی کنید برای هر روز خودتان برنامه ای را در نظر داشته باشید برای مثال ساعاتی از روز را به پیاده روی و یا باشگاه بروید ، بازی های فکری انجام دهید ، یک نوع موسیقی یا زبان را یاد بگیرید با این کارها و برنامه ریزی ها شما کل روز را در خانه تنها و بیکار نمی مانید و کمتر به سراغ افکار منفی می روید از این رو یکی از راهکارهای مقابله با افکار منفی فعالیت های فیزیکی مختلف می باشد. 

نفس های پی در پی بکشید: کنترل کردن تنفس ساده ترین کاری است که در این مواقع می توانید انجام دهید ، تنفس به شما آرامش می دهد و باعث می شود تا شما احساس خوبی به دست بیاورید زمانی که ذهن ما به افکار منفی می پردازد به شدت این افکار شروع به بارش و بیشتر شدن می کند در این بین کنترل کردن تنفس می تواند باعث آرامش در فرد شود. 

قبول کنید که گاهی اوقات بیش از حد فکر می کنید: زمانی که شما خودتان به این حقیقت پی برده اید که بیش از اندازه فکر می کنید و این تفکرات نمی گذارد تا شما به کارهای دیگر خود برسید باید بپذیرید که این حجم از فکر کردن ها به دلیل این است که شمادچار مشکل شده اید. هر زمانی که برای شما اتفاقی می افتد دائما به آن فکر می کنید و دچار افسردگی و منفی گرایی می شوید. تمامی این ها می تواند نشانه های وجود مشکل در شما باشد. پذیرفتن این که شما راجع به هر اتفاقی بیش از اندازه فکر می کنید نخستین گام برای حل این مشکل است. 

با توجه به تمامی مطالبی که در بالا به آن ها اشاره کردیم هیچ کسی نمی تواند بر اتفاقاتی که قرار است در زندگی پیش آید کنترل داشته باشد یا بخواهد مانع پیش آمدن این اتفاقات شود ولی افکار ما تاثیر بسیاری بدارد به این صورت که ما با انرژی که به افکار خود می دهیم باعث می شویم تا آن اتفاق در واقعیت برای ما پیش آید زیرا هر اندازه که نگران باشیم و به افکار منفی فکر کنیم آن ها را به سمت خودمان جذب می کنیم پس بهتر است بیشتر ذهن خود را مشغول واقعیت های مثبت و اتفاقات مثبت کنیم. 


عواقب و عوارض افکار منفی بر سلامت روان و جسم

همان طور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم افکار منفی تاثیرات مخربی هم بر سلامت روان و هم سلامت جسمی هر فردی دارد. به طور کلی هر اتفاقی که برایمان پیش می آید ما آن ها را یا اتفاق مثبت و یا منفی تلقی می کنیم هر احساساتی که انسان ها با آن مواجه می شوند ناشی از ترشح مواد شیمیایی در بدن انسان می باشد. انسان می تواند از پس هر اتفاقی بدون اینکه به آن توجه کند که مثبت است و یا منفی به راحتی کنار بیاید. زیرا زمانی که شما به یک اتفاقی که پیش آمده است واکنش نشان می دهید بدنتان هم سریعا واکنش نشان می دهد و شما با توجه به همان اتفاق اقدام به تصمیم گیری می کنید که گاها ممکن است تصمیمات عقلانی نتوانید بگیرید.

احساس خوشحالی انسان ناشی از ترشح اکسیتوسین ، دوپامین و سروتونین و احساس ناراحتی و اضطراب ناشی از ترشح کورتیزول می باشد.

ارتباط ذهن با بدن

اغلب شما می دانید که بین ذهن و بدن انسان ها چه ارتباطات قوی وجود دارد همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم احساسات باعث می شود تا مواد شیمیایی در بدن ترشح شود گاها این ترشحات می تواند برای بدن مفید باشد و در بعضی موارد مضر ، برای مثال زمانی که شما در معرض استرس قرار دارید سر دلتان احساس نارحتی و سوزش و گاها یبوست می کنید. چرا وقتی می توانید که زندگی خوب و آرامش بخش داشته باشید آن را با افکار منفی خراب می کنید شاید برایتان جالب باشد که بدانید که برخی از درد های مزمن از قبیل درد در زانو ها ، گردن و کمر ناشی از احساسات شما می باشد و باید توجه داشته باشید که بدن شما در حال هشدار دادن به شما بابت تاثیرات افکار منفی تان که بر ذهنتان می گذارد است.


استرس ناشی از افکار منفی

تغییراتی که در مغز به وجود می آید می تواند منجر به بروز و به وجود آمدن اختلال های روانی از جمله : افسردگی ، بیش فعالی ، اسکیزوفرنی ، اختلالات روحی و اضطراب شود. مشکلی که وجود دارد این است که مغز انسان ها تجربیات بد را دائما با خود مرور می کند از این رو شما می توانید با حذف کردن افکار منفی از زندگیتان در روند بهبود بخشیدن مغزتان تاثیر بسزایی داشته باشید به این صورت که می توانید مغزتان را به جای افکار منفی با افکار مثبت جایگزین کند با این کار می توانید بدن و جسم تان را هم از بوجود آمدن مشکلاتی که ناشی از افکار منفی می باشد در امان نگه داشته باشید. تفکرات بیش از حد حال چه مثبت باشد چه منفی می تواند تاثیر بسزایی بر فرد داشته باشد از این رو باید با خودتان تمرین کنید تا بیش از اندازه فکر نکنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اثرات افکار منفی بر سلامت جسم و روان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. سلام .من ۲۲سالمه تقریبن از ۱۳سالگیم کمو بیش خیالبافی میکردم کم کم زیاد شد تا اینکه بیشتر وقتمو با خیالبافی میگذروندم تا خیلی چیزا یادم بره چن سال پیش خودم فهمیدم داره ب زندگیم لتمه میزنه ولی کنترلش از دستم در رفته بود رفتم سربازی اوایل سربازیکه مشغلم زیاد بود خیلی کم این اتفاق میفتاد ولی دوباره زیاد شد الان واقن دارم افسرده میشم .شایدم افسردم بیشتراز ده روز نمیتونم جلوشو بگیرم تنها چیزیکه یکم ارومم میکنه خیالبافیه ولی داره آیندمو نابود میکنه لطفن ی راهنمایی کنید .الان شرایط رفتن پیش روانشناسو ندارم

    1. باسلام.
      همه انسان ها تخیلاتی را در بیداری دارند و طی آن به برآورده کردن آرزوهای خود می‌پردازند و این عمل نوعی افکار رویاگونه است. بعضا انسان برای خروج از محیط استرس زا دست به خیال بافی می زند و در مواردی دیگر برای تجربه کردن لحظات لذت بخش شروع به خیال بافی می کند. در بعضی دوره های زندگی ، این موضوع بیش از بقیه دوره ها به چشم می آید مثلا در دوره ی نوجوانی ، بسیار پررنگ است. افراد در زمان ناکامی از مکانیسم دفاعی خیال پردازی بیشتر استفاده می کنند و یا امیال و آرزوهای خود را در تصورات خود می گنجانند و اگر این موضوع را بیش از حد پر و بال دهند ، مانع از درک کردن واقعیت می گردد و می تواند در مراحل بعدی زندگی نیز مشکل ساز شود.
      برای درمان این موضوع باید صبر و بردباری داشته باشید زیرا درمان زمانبری دارد و می توانید از راهکارهای درمانی همچون ( در جمع بودن ، اختصاص دادن زمان برای فکر کردن ، با شروع تخیلات وارد کردن دردی کوتاه بر بدن ، استفاده کردن از قدرت اراده و دوری گزینی از تخیلات آزار دهنده ، ورزش کردن ، خارج شدن از محیطی که بیشتر دز آن مکان خیال پردازی می کنید ، سعی به درک کردن واقعیت ، نوشتن افکار روی کاغذ و خواندن آن ها و … ) ، استفاده نمایید.

  2. با سلام ۱۹‌ سالمه یک مشکلات عجیبی دارم نمیدونم چرا حرفایی دیگران بهم میزنن رو یادم میره همش احتیاج به نصیحت دارم انگار نمیدونم چرا هرچیزی رو که میخوام بخونم هی فکرم میره جای دیگه تمرکز انگار‌ اصلا ندارم از گذشته هامم فقط اوقات منفی میاد به ذهنم اصلا نمیتونم مثبت فکر کنم همش باید یکی با حرفاش بهم روحیه بده تو بیرون نمیتونم با دیگران ارتباط اجتماعی داشته باشم گوشه گیر میشم این حالتها واقعا دیگه داره دیوونم میکنه لطفا کمکم کنین

    1. سلام و درود.
      شرایط شما باید مورد بررسی بالینی دقیق قرار بگیرد و عوامل موثر شناسایی گردند و راهکارهای اساسی ارائه گردد. در صورت حاد نبودن موضوعات اشاره شده ، شما می توانید با به کار بردن روش های مثبت اندیشی همچون ( معاشرت با افرادی که افکار مثبتی دارند و روحیه مقاومت بالایی دارند ، منعطف بودن ، توجه به علایق ، پیدا کردن نقاط ضعف ، بالا بردن اعتماد به نفس ، کنترل نمودن رفتار و افکار ، ورزش کردن و دور بودن از محیط های تنش زا و … ) و با استفاده از راهکارهای افزایش تمرکز ، این مسئله را تا حدودی حل نمایید و البته شرایط سنی شما شرایط حساسی می باشد و در این سن اکثریت افراد دچار بحران هایی نیز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره