روانشناسی

۷ علت اصلی بی اشتهایی را بشناسید

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل اصلی بی اشتهایی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بی اشتهایی عارضه ای است که تقریبا همه ی انسان ها در برخی از روزهای زندگیشان تجربه کرده اند . بسیاری از این بی میلی ها طبیعی بوده و بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین خواهند رفت و جای نگرانی نیست ! اما در تعداد محدودی از این موارد ، اگر بی میلی به غذا ادامه داشته و چند روزی به طول بیانجامد زنگ خطری برای سلامتی افراد محسوب می شود که باید نسبت به درمان آن اقدام فوری شود . این اختلال به خودی خود ، بیماری محسوب نمی شود ، اما اگر شدت پیدا کند به یک بیماری خطرناک ، که زمینه ساز بیماری های دیگر نیز خواهد شد ، تبدیل می شود.

از علائم بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • لاغری صورت و اندام ها
  • خستگی مفرط
  • احساس سرگیجه و حالت تهوع
  • نا منظم شدن ضربان قلب
  • خشک شدن پوست و مو
  • ورم کردن پا و دست
  • اختلال در سطح فشار خون
  • تیرگی انگشتان
  • حالت تهوع و استفراغ
  • زردی پوست
  • اختلال در خواب
  • پایین آمدن میل جنسی

اگر شما دارای علائم ذکر شده در بالا هستید ، برای حل این مشکل می توانید از مشاوره خانواده رایکو به صورت تلفنی کمک بگیرید . در ادامه ی مطلب علل اصلی بروز بی اشتهایی را برای شما بازگو خواهیم کرد :

۷ عامل اصلی بی اشتهایی

7 عامل اصلی بی اشتهایی
۷ عامل اصلی بی اشتهایی

۱.شرایط روحی و فشار های روانی

حتما تا به حال تجربه کرده اید که قبل از امتحان مهمی به اصطلاح دهانتان قفل شده و با وجود گرسنگی نیز نمی توانید چیزی میل کنید ! و یا اینکه فکرتان درگیر تصمیم گیری حیاتی برای زندگیتان شده و احساس بی اشتهایی می کنید . به طور کلی شرایط روحی شما رابطه ای مستقیم با اشتهایتان دارد . مثلا افراد افسرده و یا مضطرب در اکثر مواقع از بی اشتهایی رنج می برند . یا افرادی که با مشکلات زندگی مانند یک بیماری ، ورشکستگی ، شکست عشقی و عاطفی ، از دست دادن عزیزان و یا بیکاری دست و پنجه نرم می کنند ، عمدتا اشتهای کمی نسبت به غذا نشان می دهند . نوعی دیگر از فشارهای که در خانم ها بیشتر دیده می شود ، گرفتن رژیم های غذایی سخت و ترس از چاق شدن و به هم خوردن اندامشان است. آنها عموما با داشتن این طرز فکر، اشتهایشان کور شده و حتی نخوردن غذا را به کم خوردن آن ترجیح می دهند .

۲.بیماری های جسمی

در پاره ای از اوقات ممکن است علت بی اشتهایی فرد ، ریشه در مشکلات داخلی و یا بیماری خاصی داشته باشد . بیماری هایی نظیر :دیابت ، پر کاری تیروئید ، ایدز، انواع سرطان ، بیماری های عفونی و مزمن مانند سرما خوردگی و آنفولانزا ، انجام برخی از عمل های جراحی ، مشکلات گوارشی مخصوصا زخم معده و یبوست ، درد های شدید بدنی و… علتی برای بی اشتهایی افراد محسوب می شوند . اگر بیش از سه روز است که به بی اشتهایی دچار شده اید ، حتما برای پی بردن به علت اصلی به وجود آورنده ی آن به پزشک مراجعه کنید .

۳.مقطع سنی

سن یکی از مؤلفه های اصلی در به وجود آمدن اشتها و یا بی اشتهایی به شمار می آید . در بسیاری از کودکان دیده شده که علاقه ای به خوردن غذاهای متنوع از خود نشان نمی دهند و والدین باید با زور به آنها غذا بخورانند! برای رفع این مشکل بهتر است علت اصلی کودکان برای اجتناب از غذا خوردن را پیدا کنید. برخی از کودکان ممکن است نوعی غذای خاص را دوست نداشته و فقط به آن واکنش منفی نشان میدهند ، که این کاملا طبیعی است . برای رفع بی اشتهایی او از غذاهای مورد علاقه ی او بهره بگیرید . اما در برخی شرایط بازهم کودکان از خوردن غذاها دوری می کنند ، که این ممکن است ریشه در کمبود برخی ویتامین ها و املاح ضروری بدن مانند روی و آهن داشته باشد ، در صورت کمبود چنین موادی ، کودکان دچار بی اشتهایی خواهند شد . علاوه بر کودکی ، در سن بلوغ و کهن سالی نیز با مشکل بی اشتهایی رو به رو خواهند شد . در سن بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی در بدن نوجوانان و یا تغییر مزاج آنها ، تا حدی بی میلی به غذا طبیعی است و اصلا جای نگرانی نیست . در سنین بالا و کهن سالی نیز علت بی اشتهایی به دلیل کم شدن کارایی بدن و مشکلات عدیده ی جسمی و روحی مانند آلزایمر، درد های مفصلی ، نبود دندان های مناسب برای جویدن غذا و حتی ناتوانی در خوردن نیز دلایلی برای بی اشتهایی افراد خواهد شد . بارداری نیز یکی از مشخصه های بارز در ایجاد بی اشتهایی معرفی شده که اغلب اوقات تا سه ماهه ی اول بارداری ادامه خواهد داشت به طور کلی معمولا جوانان تا سن چهل سالگی کمتر دچار بیماری مزمن بی اشتهایی خواهند شد .

۴.تاثیر محیط و جامعه

تاثیر محیط و جامعه
تاثیر محیط و جامعه

اگر نگاهی دقیق به رسانه های اجتماعی و فضای مجازی بیاندازید ، خواهید دید که در نود درصد مواقع ، لاغری ، کم خوری و هیکل های استخوانی مورد تشویق کاربران قرار گرفته و جامعه را به سمت داشتن هیکل های به اصطلاح مانکن سوق داده است . در چنین شرایطی برخی از افراد به مقایسه ی هیکل خود با دیگران پرداخته و احساس نارضایتی به آنها دست خواهد داد ؛ و یا در صورت داشتن اندکی اضافه وزن ، اعتماد به نفس خود را از دست داده و نسبت به خوردن خوردن غذا دچار بی میلی شدید خواهد شد ، که این کار بسیار خطرناک بوده و موجب ابتلا به بیماری هایی که در اثر فقدان ویتامین و پروتئین های لازم است میشود . البته محیط خانه و اعضای خانواده نیز در به وجود آمدن بی اشتهایی افراد دخیل هستند ! و در نتیجه تحمیل گرسنگی بر خود ، زمینه را برای ابتلا به بیماری بی اشتهایی عصبی با نام علمی “آنورکسیا ” فراهم می آورد . فرض کنید شخصی به طور کامل از وزن و هیکل خود راضی است اما همسر و یا دیگر اعضای خانواده او را سرزنش کرده و از خوردن غذاهای پر کالری منع می کنند . این گونه رفتار ها به مرور بر ذهن اشخاص تاثیر گذاشته و سبب بی اشتهایی خواهد شد .

۵.مصرف برخی از داروها

در بعضی از موارد، علت بی اشتهایی مصرف برخی از داروها بوده که موجب لطمه زدن به حس چشایی و گاهی بد مزه کردن غذا در دهان شده ، و بی اشتهایی به وجود می آورند . قرص های ضد افسردگی ،آنتی بیوتیک ها و آزیترومایسین ، جز این دسته از داروها بوده که اغلب بر روی دستگاه گوارش انسان تاثیر منفی داشته و موجب بی میلی انسان به غذا خواهد شد . برخی از قرص های ویتامین نیز به انسان احساس سیری کاذب داده و از این نظر موجب بی اشتهایی خواهند شد.

۶.عادات بد زندگی

یکی دیگر از دلایل بی اشتهایی ، به کار گیری عادات نادرست در زندگی روزمره است . کم خوابی و نداشتن تایم استراحت کافی ، موجب خستگی مفرط و بی میلی می شود . یا مثلا خوردن غذاهای بسیار تند و یا شور، موجب احساس سیری زودرس در بدن می شود و بی اشتهایی را به دنبال خواهد داشت . استفاده از مواد مخدر و سیگار، موجب پایین آمدن سطح ایمنی بدن شده و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری ها را نیز افزایش می دهد ، طبیعی است که با مبتلا شدن به بیماری ، سطح اشتهای افراد با کاهش جدی رو به رو خواهد شد . اغلب غذاهای فست فودی دارای کالری زیادی می باشند که با خوردن آنها ، به بدنتان انرژی کاذب رسیده ، در نتیجه در وعده ی بعدی ، احساس بی اشتهایی به شما دست خواهد داد . غذاهای بدون بوی خوش رنگ و لعاب عمدتا سطح اشتهای انسان را به طرز چشم گیری کاهش می دهد ، پس اگر می خواهید اشتهای خود و یا اعضای خانوادتان به حالت نرمال بازگردد ، از تزیین غذاها غافل نشوید . اگر دچار بی اشتهایی شده اید ، حتی الامکان از خوردن مایعات به همراه غذا بپرهیزید ، چرا که با انجام این کار، حجم وسیعی از معده تان با مایعات پر شده و شما را نسبت به سرو غذا بی میل خواهد کرد . از ادویه های محرک اشتها در غذا ها استفاده کنید ؛ زنجبیل ، هل ، دارچین و سماق جز این دسته هستند .

هیچوقت خودتان را مجبور به خوردن غذا نکنید ، چرا که نتیجه ای عکس خواهید گرفت! در واقع ذهن خود را درگیر این موضوع خواهید کرد و با ایجاد تنش ، از میل و اشتهای خود می کاهید .

۷.عامل وراثت را جدی بگیرید !

عامل وراثت را جدی بگیرید !
عامل وراثت را جدی بگیرید !

اگر شما بدون اینکه به بیماری خاصی مبتلا باشید ، یا از ارتکاب کارهایی که موجب بی اشتهایی در شما می شود دوری می کنید ، اما باز هم دچار بی رغبتی نسبت به غذا ها هستید ، حتما علت بی اشتهایی را در سابقه ی خانوادگی خود بررسی کنید . چرا که بر اساس یافته های دانشمندان ، اختلال بی اشتهایی نیز مانند بسیاری از بیماری های دیگر، میتواند از والدین به فرزندان انتقال پیدا کند . البته این گونه نیست که به صورت مستقیم ژنی تحت عنوان بی اشتهایی به فرزند منتقل شود ، بلکه زمینه ی برخی از بیماری ها که از طریق وراثت ایجاد می شود ، در افراد به وجود خواهد آورد . به طور مثال بیماری “سلیاک” موروثی بوده و با صدمه زدن به روده ی فرد مبتلا ، باعث خود ایمنی روده ی باریک می شود ؛ در نتیجه شخص به بی اشتهایی مبتلا خواهد شد .

نوعی دیگر از بیماری های وراثتی که بر روی اشتهای افراد تاثیر مستقیم دارد ، به بی اشتهایی عصبی معروف است که موجب کاهش وزن شدید و حتی سوء تغذیه خواهد شد . یکی دیگر از بیماری های موروثی که در سطح اشتهای افراد تاثیر منفی می گذارد ، افسردگی است ! بر اساس مطالعات دانشمندان ، حدود چهل درصد از افراد مبتلا به افسردگی ، دارای سابقه ی خانوادگی در این زمینه هستند . بی اشتهایی در افراد افسرده بسیار شایع است ، و شاید مهم ترین علت آن عدم لذت بردن از خوردن غذاهاست . این افراد عموما از فعالیت فیزیکی کمتری برخوردار بوده و مقدار انرژی کمتری را از دست می دهند به همین جهت احساس نیاز به خوردن غذا در وجود آنها بسیار کمتر است .

چند راه کار خانگی برای افزایش اشتها

  • حتی الامکان از خوردن میان وعده در طول روز اجتناب کنید .
  • تایم مخصوص و منظمی را برای سرو وعده های غذایی خود مشخص کنید .
  • غذایتان را نوعی دارو تلقی کرده و از آن برای بهبود بیماریتان کمک بگیرید .
  • از خوردن صبحانه غافل نشوید .
  • برای افزایش اشتهای خود ، یک ساعت قبل از خوردن وعده ی غذایی ، اندکی فعالیت های سبک انجام دهید .
  • به جای مصرف حجم زیادی غذا ، از خوراکی های پر کالری با میزان کم استفاده کنید؛ مصرف انواع ژله و دسر ، شیر پرچرب ، عسل و میوه هایی نظیر موز و آناناس اثر بخش خواهند بود .
  • سعی کنید که بر ذهن خود تسلط پیدا کرده و روی پر اشتها شدن خود تمرکز کنید. چرا که این طرز تفکر به هضم و جذب کالری بیشتری کمک خواهد کرد .
  • غذاهای خوشمزه و باب میل تان را تهیه و نوش جان کنید . این کار انگیزه ی شما را برای خوردن غذای بیشتر افزایش خواهد داد . از خوردن سالاد به همراه غذا اجتناب کنید.
  • از مواد غذایی و ادویجاتی که محرک اشتها به حساب می آیند بهره بگیرید، زرشک، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین، زعفران و هل از محرکین اصلی اشتها به شمار می آیند.

در نگاه اول شاید بی اشتهایی و کمبود میل به غذا بسیار عادی جلوه کند ، اما اگر از عوارض بی شمار آن مطلع باشید ، متوجه مضرات جبران ناپذیر آن بر بدن خواهید شد .علت بی اشتهایی گاهی وجود استرس شدید و طولانی مدت، خواب نامنظم ،انجام فعالیت های سنگین و ورزش بیش از حد، نخوردن آب کافی در روز، مصرف نوشیدنی های انرژی زا و یا کافئین دار، همگی موجب ضعیف شدن بیش از حد بدن در اثر بی اشتهایی بوده ، و اختلالات عمیق روحی و جسمی را در بر خواهد داشت ،که برای درمان آن نیاز به یک پروسه ی طولانی مدت ،زیر نظر پزشک خواهد بود.

سوالات متداول

۱- عوامل اصلی بی اشتهایی چیست؟

عادات اشتباه در غذا خوردن ، وراثت ، بارداری ، عفونت ها ، مصرف برخی از داروها ، فشارهای روحی ، بیماری های جسمی ، تاثیر جامعه ، مقطع سنی ، عادات بد زندگی ازجمله دلایل بی اشتهایی تلقی می گردند.

۲- به چه روش هایی می توانیم اشتهای خود را افزایش دهیم؟

اگر تمامی احتمالات جدی مورد بررسی قرار گرفته باشند و دلیل جدی برای بی اشتهایی مشخص نشده باشد به وسیله راهکارهای شناختی و رفتاری و راهکارهای خانگی همچون ( میل کردن صبحانه ، میان وعده و غذاهای باب میل ، میل نمودن غذاهای پرکالری ، استفاده نمودن از ادویجاتی که محرک اشتها هستند و... ) ، می توان اشتها به غذا خوردن را افزایش داد.

۳- مدتی است که درگیر مشکلات خانوادگی هستم و اصلا میلی به خوردن غذا ندارم ، آیا روشی برای حل کردن مشکلم وجود داره؟

وجود استرس و اضطراب به خصوص در مدت زمان طولانی ، خواب نامنظم ، فشارهای روحی و روانی در زمره مهم ترین دلایل بی اشتهایی محسوب می شوند و حل کردن مشکلات خانوادگی و کم شدن فشارهای روانی تا حد زیادی به حل شدن مشکل بی اشتهایی شما کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل اصلی بی اشتهایی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۱۲ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، با ورزش کردن تا حد زیادی میتوانید اشتهای خود را برای میل صبحانه افزایش دهید، به این ترتیب که بعد از بیدار شدن در ابتدا نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه ورزش کنید و سپس نسبت به میل صبحانه اقدام نمایید، سعی کنید صبحانه را در فضای متفاوت تر و هوای آزاد نوش جان کنید مانند بالکن، حیاط و …. در وعده صبح، از مواد غذایی مورد علاقه استفاده کنید تا موجب افزایش اشتها شود و حتی می توانید از نوشیدنی های مختلف مانند: آبمیوه، شیر و … استفاده نمایید.

  1. سلام
    من نوجوان هستم و خیلی بی اشتها هستم. نه میلی به غذا دارم و نه توانشو، سریع سیر میشم و فقط کافیه یه کیک و شیر بخورم و دیگه نتونم غذا بخورم. البته از بچگی این مشکل رو داشتم و به زور بهم غذا میدادن. الان دیگه خودم از لاغریم خسته شدم، تشنج روحی هم زیاد دیدم از بچگی تا الان. کمبود شدید آهن و ویتامین دی دارم. تازگی ها سندرم روده ی تحریک پذیر هم گرفتم.
    خواستم بدونم برای رفع مشکلم چیکار کنم؟

    1. با سلام و درود، از اقدامات اولیه برای درمان بی اشتهایی در نوجوانان می توان به تنوع در وعده های غذایی، ورزش، پرهیز از خوردن خوراکی ها، شیرینی و شکلات، مصرف غذاهای سرشار ازکالری و در آخرین مرحله می توانید به پزشک و روان شناس متخصص مراجعه کنید.

  2. سلام.خسته نباشید.یک ماهی میشه اصلا گرسنه نمیشم قبل این یه ماه کامل غذا میخوردم صبحانه اصلا نمیخورم حدود ساعت ۶ناهارمو میخورم و شام هم نمیخورم نگرانم آیا بیماری وجود دارد

    1. با سلام و درود، علت بسیاری از نشانه های بی اشتهایی برهم خوردن مصرف مواد غذایی است لازم است که ساعت مصرف مواد غذایی مثل صبحانه و میان وعده های غذایی را تنظیم نمایید زیرا عدم مصرف به موقع و یا گاه و بی گاه می تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

    1. سلام و درود.
      اگر دلیل بی میلی خود به غذا را نمی دانید باید در عواملی همچون شرایط روحی و فشارهای روانی ؛ مقطع سنی (جوانان برای رسیدن به ثبات اندام و زیبایی معمولا طولانی مدت غذا نمی خورند) ؛ بیماری های جسمی (مشکلات گوارشی و پرکاری تیروئید و دیابت و …) ؛ اثرات جامعه (مورد پسند بودن افرادی که اندامی زیبا و یا لاغری مفرط دارند) ؛ عوامل وراثتی ؛ استفاده کردن از برخی داروها (قرص های ضدافسردگی ، قرص های ویتامین ، آنتی بیوتیک ها و …) ؛ بیماری جسمانی (بیماری هایی نظیر ایدز ، هپاتیت ، نارسایی قلبی ، نارسایی کلیوی می تواند با بی اشتهایی مرتبط باشد) دنبال علت باشید و برای حل کردن موضوع تلاش کنید میان وعده ها را کمتر کنید و غذاهای پرکالری به میزان کم مصرف کنید و حتما خوردن صبحانه را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید و در صورت بقای مشکل از متخصص تغذیه کمک بگیرید .

  3. سلام، خسته نباشید خدمت مشاوران گرامی،من گشنم میشه و شروع میکنم به غذا خوردن بعد از چندقاشق سریع بی میل میشم دلیلش چیه؟ خیلی لاغرم
    هیچ قرصی هم مصرف نمیکنم درطول روز
    ٢٢ سالمه، و هیچ فشار و استرسی هم ندارم، چند بار قرص خوردم واسه اشتها، اما فقط تا یک هفته اشتهام زیادد

    1. باسلام . بی اشتهایی می تواند دلایل آشکار یا ناآشکار فراوانی داشته باشد و در سنین جوانی و نوجوانی این مشکل زیاد به چشم می خورد . اگر از دلایل جسمانی مطمئن هستید و تیروئید شما نرمال می باشد و دچار کم آبی بدن نشده اید و سابقه ی بیماری های گوارشی ندارید یا اسید معده شما بازگشت ندارد و … باید این موضوع را در نظر گرفت که به تازگی درگیر مشکل بی اشتهایی شده اید یا از قبل میزان غذای مصرفی و میل به غذای شما به همین صورت بوده است . بعضی از انسان ها ذاتا میل به خوردن مقدار غذای زیادی ندارند و می تواند مرتبط به ژنتیک آنها باشد اما اگر به تازگی این مسئله برای شما به وجود آمده است و اشتهای خود را از دست داده اید توصیه ی ما برای شما این است که با متخصص تغذیه مشورت نموده و راهکارهای شناختی و رفتاری تغذیه ی صحیح را نیز در پیش بگیرید.

  4. سلام خسته نباشین پسردایی من مدتی هست اشتهاشوازدست داده واصلامیلی به غذانداره وزنش از ۸۱ رسیده به ۷۵ استخوناش ساییده میشن فشارشم اغلب بالامیره میشه راهنمایی کنین چطور میشه کمکش کرد؟ روزی شده که فقط یه وعده غذایی اونم درحده یکی دولقمه خورده بود وتاروز بعد اشتهایی به غذانداشته

    1. سلام . باتوجه به اینکه در سوال خود ، اشاره به دلایل این بی اشتهایی نکرده اید در وهله ی اول باید علت هایی که منجر به بی اشتهایی ایشان میشود ، بررسی گردد و پس از آن به راهکارهای درمانی مختلف اشاره شود . بی اشتهایی میتواند دلایل گوناگونی از جمله : فشارهای روانی بالا ، بیماری های جسمی ، استرس و شرایط روحی ، انواع عفونت ها ، مقطع سنی ، اختلالات خود ایمنی ، تاثیر محیط و کسب محبوبیت در جامعه به وسیله ی لاغری و اندام مناسب ، مصرف دارویی خاص و … داشته باشد . در صورتی که دلیلی جدی مبنی بر بی اشتهایی وجود نداشته باشد می توانید به وسیله ی راهکارهای شناختی و رفتاری مانند :
      ۱- از خوردن میان وعده در طول روز اجتناب کنید
      ۲- خوردن صبحانه را جدی بگیرید
      ۳- از مواد غذایی و ادویجاتی که اشتها به غذا را بالا می برند ، در غذاها بیشتر استفاده کنید
      ۴- خوراکی های پرکالری میل کنید
      ۵- قبل از سرو غذا مقداری فعالیت های سبک داشته باشید
      و …
      به فرد مذبور کمک کنید و در صورتی که پزشک ، روانشناس و روان پزشک دلیل خاصی برای بی اشتهایی را تشخیص دهند ، حتما با تجویزاتی که انجام میشود پیش بروید و کمبود میل به غذا شاید به تنهایی مشکل حادی تلقی نگردد اما می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگتری باشد و این مسئله را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره