اعتیاد و مواد مخدر

عوارض مصرف تریاک | تاثیر تریاک بر اندام های داخلی و روان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض تریاک با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

می‌دانیم که به رغم مشخص بودن عوارض مصرف تریاک، همواره این ماده مخدر در جامعه قربانی می‌گیرد. از آنجایی که تریاک و شیره تریاک حاوی مقادیری مورفین است با چسبیدن به گیرنده‌ های اپیوئیدی در مغز منجر به اختلال در ارسال پیام درد به مغز می‌ شود. همین امر در ادامه به دلیل مسکن بودن، اعتیاد آور شده و فرد مصرف کننده را مبتلا به اعتیاد می کند. امروزه با پیشرفت علم پژوهشگران دریافته‌ اند این ماده با بیش تحریکی مدارهای مرتبط با لذت در مغز می‌ تواند به وابستگی جسمانی و روانی نیز بیانجامد.

شناخت عوارض مصرف تریاک

در خصوص عوارض مصرف تریاک و عوارض شیره تریاک باید گفت؛ مصرف این ماده و هر نوع مواد مخدری عوارض خودش را در روح ، روان و البته بدن مصرف کننده خواهد داشت. از شایع‌ ترین عوارض مصرف تریاک و عوارض شیره تریاک می توان به موارد زیر اشاره کرد.


عوارض جسمانی

از شایع‌ ترین عوارض مصرف تریاک در افراد تیره شدن پوست صورت، بدرنگ شدن دندان ها و خشکی دهن، یبوست و احساس خستگی مفرط است. همچنین از دیگر عوارض مصرف تریاک و عوارض شیره تریاک وابستگی است که کم کم و به مرور زمان در مصرف کننده ایجاد می شود.

برخی علائم جسمانی نظیر درد استخوان ها و مفاصل، حالت تهوع، اسهال، استفراغ و آبریزش بینی و خماری خودش را در ظاهر فرد مصرف کنند نشان می‌ دهد. در اصطلاح به آن ها علائم سندروم محرومیت از مصرف تریاک گفته می‌ شود.

عوارض مصرف تریاک بر اندام های داخلی و روان
عوارض تریاک و تاثیر آن بر اندام های داخلی و روان

عوارض روانی

یکی از علائم بی‌ چون و چرای عوارض تریاک وابستگی است. چرا که نخستین عوارض این ماده تخریب گیرنده‌ های مغزی است و فرد مصرف کننده همچون گذشته نمی تواند کنترل بدنی را برعهده بگیرد. از سویی دیگر درد عضلانی، خستگی، افسردگی و بدخلقی در رفتار فرد مصرف کننده مشهود شده و کم کم بدرفتاری های دیگر نیز بدان اضافه می‌ شود. رفتارهای متاثر از مصرف تریاک به ترتیب عبارتند از؛

  • دروغ که متاثر از ضعف یا کمبود اعتماد بنفس در فرد است
  • عملکرد ضعیف بدن که همچون گذشته سلولهای بدن کارایی گذشته را ندارند
  • انزوا و گوشه گیری نیز از دیگر عوارض مصرف این ماده مخدر به شمار می رود که فرد را نیازمند دریافت مشاوره ترک اعتیاد می کند.
  • میل به سرقت؛ افرادی که از تمکین مالی خوبی برخوردار نیستند به دلیل میل شدید به مصرف تریاک و وابستگی، در صورت عدم دسترسی به تریاک دچار این معضل می‌ شوند.

عدم تمرکز

از دیگر عوارض مصرف تریاک است که فرد بدلیل اختلالات مربوط به حافظه کوتاه مدت، تمرکز لازم را برای حل مسائل و مشکلات نخواهد داشت. از دروغ، عملکرد ضعیف بدن، انزوا و گوشه‌گیری، میل به سرقت، و بیشتر عدم تمرکز به عنوان عوارض مصرف تریاک و عوارض شیره تریاک یاد می‌شود. در ادامه به سایر عوارض مصرف تریاک و عوارض شیره تریاک نیز خواهیم پرداخت.

عوارض مصرف تریاک و تاثیر آن بر اندام های داخلی و روان
عوارض مصرف تریاک و تاثیر آن بر اندام های داخلی و روان

عوارض فیزیکی مصرف تریاک

اگر بخواهیم از عوارض مصرف شیره تریاک و عوارض مصرف تریاک به عوارض فیزیکی آن اشاره کنیم باید بگوئیم؛ عمده‌ ترین و شایع‌ ترین اتفاقی که برای فرد مصرف کننده تریاک پیش خواهد آمد عبارت اند از:

  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • سوزش و زخم‌های معده و پانکراس
  • بیماری‌های کلیوی
  • مشکلات گوارشی
  • استفراغ
عوارض مصرف تریاک و تاثیر آن بر اندام های داخلی و روان
عوارض مصرف تریاک و تاثیر آن بر اندام های داخلی و روان

عوارض مصرف تریاک بر اندام‌های داخلی

گذشته از عوارض مصرف تریاک که به صورت علائم رفتاری و جسمانی به تدریج در درون و بیرون بدن فرد مصرف کننده خودش را به مرور زمان نشان خواهد داد؛ فرد مصرف کننده تریاک، در درون بدن نیز دچار مشکلاتی خواهد شد. علائمی چون مشکلات کبدی، مشکلات در سیستم گوارشی، کلیه‌ها و حتی بعضا قلب، ریه و مغز از جمله این نشانه ها محسوب می شوند.

به عبارتی با توجه به زمینه‌ ای بودن برخی بیماری‌ ها، مصرف تریاک بیماری را در فرد مصرف کننده تشدید خواهد کرد و مشکل درون بدن خودش را زودتر نشان می دهد. از این رو، برخلاف باور قدیمی که افراد را برای درمان درد مجاب به استفاده از تریاک می کرد باید خاطر نشان کرد؛ این مسکن موضعی، درد را به شکل موضعی مخفی یا تسکین خواهد داد.

به مرور زمان از آنجایی که منشا درد پابرجا است و درمان نشده به عنوان یک بیماری زمینه‌ ای چه بسا با مصرف تریاک به بدترین شکل ممکن خودش را نشان بدهد. یا مصرف تریاک منجر به اوج درگیری بیماری در درون بدن بیمار شود.

بیماری قلبی

مشکلات قلبی و عروقی از جمله شایع ترین عوارض مصرف تریاک در بدن مصرف کننده است که به مرور زمان در فرد نمایان می شود. البته اگر فرد مصرف کننده در این بخش دچار بیماری زمینه‌ ای باشد قلب و بیماری‌ های مربوط به آن خودش را به بدترین و خطرناک‌ ترین شکل نشان می دهد. برخی علائم مربوط به بیماری قلبی در افراد مصرف کننده تریاک عبارت اند از؛

  • گرفتگی عضله قلب (پارگی سرخرگ آئورت)
  • تنگی نفس (عدم خون رسانی و پمپاژ قلب)
  • نارسایی قلبی(سکته قلبی)

عوارض مصرف تریاک و تاثیر آن بر اندام های داخلی و روان

بیماری ریوی

از دیگر عوارض مصرف تریاک باید به بیماری‌ های ریوی اشاره کرد. باید توجه داشت وقتی دود تریاک وارد شش‌ ها می‌ شود مژک‌ ها و نایژه‌ ها متورم شده و دیواره سلول های ریه نازک می‌ شوند و مقاومت بدن کاهش میابد. از این جهت، نایژک‌ ها برای مبارزه با جسم خارجی شروع به تولید خلط زیاد می کنند و همین مهم یکی از عوامل اختلال در سیستم ایمنی فرد مصرف کننده می شود. سرطان ریه، خس خس سینه، سرفه‌ های خشک، آسم می توانند از دیگر نشانه‌های مصرف تریاک بر روی سیستم درونی و اندام‌های داخلی بدن باشند.

اختلال در عملکرد مغزی

 در ابتدای مقاله نیز عنوان شد که از جمله عوارض مصرف تریاک و حتی عوارض شیره تریاک آسیب جدی بر اندام داخلی فرد مصرف کننده و مغز او خواهد بود که دچار اختلال در گیرنده‌ های عصبی خواهد شد. باید توجه داشت که مغز تمامی فعالیت‌ های بدنی فرد را کنترل می کند و در صورت آسیب بقیه اجزای نیز دچار مشکل میشوند.

علاوه بر افسردگی و ایجاد علائم اضطراب دیگر نشانه ها نظیر سردرگمی، تشویش، روان پریشی، بیماری‌های خلقی و رفتاری، سکته مغزی از علائم مصرف تریاک بر روی اندام داخلی و مغز مصرف کننده خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض تریاک با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره