اعتیاد و مواد مخدر

نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر از دیدگاه کلی تقریبا مشابه هم هستند، اما یک سری نشانه های مشخص در نوع مصرف تریاک وجود دارد که متناسب با دوره مصرف، نوع ماده ی مصرفی(اصل و فرعی) ، ویژگی ها و خصوصیات فردی  متفاوت و متغیر هستند.

مواد افیونی مواد مخدری هستند که همگی آنها از تریاک به دست می آیند. مواد مخدری مثل تریاک به گیرنده های موجود در مغز و نخاع متصل می شود و باعث تغییراتی در شکل و ساختار عملکردی گیرنده ها و پیام های ساخته شده آن ها می شود و در نهایت اختلال در سیستم بدنی و روحی فرد مصرف کننده اتفاق خواهد افتاد.

این مقاله تنها قصد دارد، نشانه ها و علائم ترک اعتیاد به تریاک را بازگو کند، و اینکه چگونه تشخیص داده می شود که فرد معتاد است، که با توجه به برخی از علائم نشان دهنده باز هم خیلی از افراد قبول ندارند، که اعتیاد دارند.

علائم و نشانه های اولیه اعتیاد به تریاک

علائم و نشانه های اولیه اعتیاد به تریاک
علائم و نشانه های اولیه اعتیاد به تریاک

 نشانه ها و علائم اولیه تریاک هم شامل نشانه های  روحی – روانی و هم شامل نشانه های فیزیکی است. در ابتدا برخی از نشانه های روحی و روانی فرد مصرف کننده تریاک را  بررسی می کنیم که باید تاکید کرد، این نشانه ها تقریبا جز علائم و نشانه های اولیه هر ماده ی مخدری هستند.

وابستگی

 یکی از علائم شایع و بی چون و چرای تریاک ، وابستگی بعد از مصرف است. زیرا ماده ی مخدر ، گیرنده های مغزی را دچار اختلال و انحراف کرده و دیگر به مانند سابق نمی توانند فعالیت خود را انجام دهند و کنترل بدنی را بر عهده بگیرند.

اما چرا این اتفاق می افتد؟چون گیرنده های مربوطه تنها در صورت مصرف ماده ی مخدر فعالیت خود را انجام می دهند و می توانند کارایی بدن را تا حدودی به حالت طبیعی بازگردانند، در غیر اینصورت فرد مصرف کننده به علائم و نشانه های اولیه ای مثل:

  • درد عضلانی
  • خستگی
  • افسردگی
  • بدخلقی

دچار شده و برای رهایی از این علائم و نشانه ها مجبور به مصرف است و در نهایت فرد وابسته می شود.

 علائم رفتاری

 علائم رفتاری را جز علائم و نشانه های اولیه به حساب می آورند، چون جزء همان اختلالات روحی و روانی محسوب می شود، که نه تنها تریاک بلکه اکثر دارو های مخدر اولین هدف خود را بر روی سیستم اعصاب مرکزی و نخاع  نشانه گذاری می کنند و آسیب این دو بخش مهم در ابتدا مشکلات رفتاری و وابستگی است. برخی از علائم شایع رفتاری حاصل از مصرف تریاک عبارتند از:

۱.دروغگویی

دروغگویی
دروغگویی

با وجود وابستگی به این داروی اعتیاد زا، نه خود باور دارند که معتاد شده اند و نه با اطرافیان  صادق هستند. که همین دلیلی بر انزوا و گوشه گیری افراد مصرف کننده نیز می باشد.

۲.عملکرد ضعیف بدن

به دنبال روند اعتیاد به تریاک بدن فرد رو به تحلیل می رود و عوارض اولیه ای که مصرف تریاک  از خود بر جای می گذارد، کارایی بدن را دچار مشکل می کند و آن قابلیت و نیرویی را که تا قبل از اعتیاد داشته، اکنون ندارد و از عملکرد های کاری در زمینه خانوادگی، شغلی و شخصی باز می ماند تاجایی که منجر به زوال شخصیتی می شود.البته زوال معمولا جز علائم و نشانه های ثانویه است که فرد مدت طولانی را به مصرف روی آورده و درمان یا ترکی اتفاق نیفتاده است.

۳.انزوا و گوشه گیری

 تمامی نشانه های بالا همگی دست به دست هم می دهند و در نهایت فرد را به انزوا می کشانند. انزوایی که گاهی بیرون آمدن از آن می تواند با مشکل مواجه شود.

۴.سرقت

سرقت جز علائمی است که همه افراد مرتکب نمی شوند، یعنی جزء علائم اولیه و همیشگی تریاک نیست اما متاسفانه برخی از افراد را در گیر می کند، به خصوص افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند و از سوی خانواده و اجتماع طرد می شوند. به خاطرهمین برای برآورده کردن نیاز های مالی و شخصی دست به سرقت می زنند.

۵.عدم تمرکز

 به دلیل اختلالات مربوط به حافظه کوتاه مدت، فرد مصرف کننده تمرکز لازم برای برطرف کردن مسائل پیرامون خود را ندارد، و توانایی حل مسئله و مشکلات را به مرور زمان از دست می دهد.

علائم اولیه فیزیکی ناشی از مصرف تریاک

علائم اولیه فیزیکی ناشی از مصرف تریاک
علائم اولیه فیزیکی ناشی از مصرف تریاک
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • سوزش و زخم های معده و پانکراس
  • بیماری های کلیوی
  • مشکلات گوارشی
  • استفراغ

علائم و نشانه های ثانویه اعتیاد به تریاک

 علائم ثانویه یا همان علائمی که در طولانی مدت تاثیر خود را می گذارند، در پی مشکلات و نشانه های کوتاه مدت، مذکور می باشد. در صورتی که درمانی صورت نگیرد، تمامی نشانه های بالا تشدید می شوند و فرد نمی تواند با آن ها مقابله کند، پس میزان مصرف بالا می رود و علائم روز به روز حاد تر می شوند. که  نشانه های ثانویه شامل بیماری ها و عوارض خطرناک جدی و گاهی غیر قابل درمان است.مرکز مشاوره خانواده رایکو در زمینه ترک اعتیاد، مشاوره تخصصی ارائه می دهد ، در صورت نیاز به راهنمایی با تماس حاصل نمایید.

بیماری های قلبی

 مشکلات قلبی و عروقی جز علائم شناخته شده حاصل از مصرف مواد افیونی یا همان مواد مخدر است. این مشکلات در بین همه مصرف کنندگان تقریبا دیده می شود، البته در بین افراد مصرف کننده ای که سابقه بیماری قلبی داشته اند، به طبع خطرناک تر و حاد تر است.

برخی از علائم عبارتند از:

  • گرفتگی عضله قلب (پارگی سرخرگ آئورت)
  • تنگی نفس (عدم خون رسانی و پمپاژ قلب)
  • نارسایی قلبی(سکته قلبی)

عوارض مصرف تریاک بر ریه

تریاک و هر گونه ماده مخدر دیگر که به صورت استنشاقی و یا تدخین(دود کردن) مصرف می شود، می تواند خطرات جدی و آسیب زایی را برای شش ها و ریه ها به همراه آورد. وقتی دود تریاک وارد شش ها می شود، مژک ها و نایژه ها متورم  شده و دیواره سلول ها نازک می شود و مقاومت آن ها کاهش می یابد.

همچنین نایژک ها برای مبارزه با مواد خارجی شروع می کنند به ایجاد خلط و خلط زیاد ممکن است سیستم ایمنی را احاطه کند و همین موضوع باعث اختلال در سیستم ایمنی می شود و بیماری های خود ایمنی هم افزایش می باید. البته سرطان ریه هم، جز علائم شایع مصرف تریاک است. از دیگر نشانه های مصرف تریاک بر ریه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خس خس سینه
  • سرفه های خشک
  • آسم

نشانه های ثانویه تریاک بر روی عملکرد مغز

نشانه های ثانویه تریاک بر روی عملکرد مغز
نشانه های ثانویه تریاک بر روی عملکرد مغز

در ابتدای مقاله اشاره شد، که با مصرف هر گونه ماده ی روانگردانی اعم از تریاک، هروئین و هر ماده ی مخدر دیگری، اولین عضوی را که مورد هدف و تهاجم قرار می دهد مغز است. گیرنده های مغزی تمامی فعالیت های بدنی را کنترل می کنند و در صورت آسیب ، بقیه اجزا تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

علاوه بر افسردگی و اضطرابی که جزء نشانه های اولیه مصرف تریاک هستند، علائم ثانویه هم کم کم خود را در بلند مدت نشان می دهند که می توان به برخی از این نشانه ها زیر اشاره کرد:

  • سردرگمی
  • تشویش
  • روان پریشی
  • بیماری های رفتاری و خلقی
  • سکته مغزی

نشانه های تریاک بر اقشار مختلف می تواند مضرات خاص خود را بر جای بگذارد که هر کدام از این علائم  کوتاه مدت و بلند مدت در افراد مصرف کننده،  خطرات خاص خودش را دارد.

اعتیاد به تریاک در دانشجویان

 بسیاری از دانشجویان متاسفانه چند سالی است که برای رهایی از خستگی و سنگینی دروس به کشیدن تریاک و فراورده های حاصل از تریاک رجوع می کنند.

این موضوع برای قشر تحصیلکرده ای که قرار است نقطه قوت جامعه ی آینده باشد و به شدت تاثیر گذار نیز باشد،  بسیار بغرنج و فاجعه بار است و خروجی حاصل از این مواد عواقب خوبی را در بر نخواهد داشت و معمولا افراد ضعیف، بی مسئولیت را به جامعه وارد می کند که خود می تواند مسئله ساز موارد دیگر باشد.

عوارض تریاک بر زنان باردار و شیرده

عوارض تریاک بر زنان باردار و شیرده
عوارض تریاک بر زنان باردار و شیرده

 زنان باردار، کودکان و نوجوانان جز اقشار آسیب پذیر هستند که بیش از سایرین لطمه می خورند، بسیاری از پزشکان با توجه به آسیب های مخرب تریاک و فرآورده هایش و پایین آمدن سن مصرف،  آموزش و پیشگیری را همیشه در اولویت اولیه قرار می دهند. نشانه هایی که مصرف تریاک بر زنان باردار می گذارد بسیار خطرناک است چرا که جان مادر و جنین با هم به خطر می افتد و علائمی مثل موارد زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • سقط جنین
  • تولد نوزاد ناقص
  • آسیب دیدگی جفت
  • بیماری های تخمدان و رحم

تمامی عوارض و نشانه های ذکر شده در این مقاله جزء علائمی هستند که بیشتر از سایر علائم خود را در مصرف کنندگان نشان داده اند و حاصل تحقیقات و آزمایشات پزشکی و روان درمانی بوده است و قابل ذکر است که قرار نیست ، همه افراد دقیقا این عوامل و نشانه ها را تجربه کنند ، همان طور که ذکر شد افراد با توجه به ویژگی های فردی و شخصی در برابر مصرف، می توانند علائم گوناگونی را از خود بروز دهند که با مراجعه به کلینیک های مربوطه انجام تست های آزمایشگاهی و تست رفتاری ، علائم و نشانه های مخصوص مصرفی مشخص می شوند و درمان ویژه هم ارائه خواهد شد.

سوالات متداول

۱- آیا علائم ذکر شده در این مقاله لزوما علائم اعتیاد به تریاک می باشند؟

علائم مشترکی بین مواد اعتیادآور وجود دارد و بسیاری از علائم نام برده ، نشانه هایی هستند که در اکثریت افراد وابسته و به خصوص افراد وابسته به تریاک به چشم می خورد.

۲- مدتی است که همسرم علائم اعتیاد داره ، آیا علامتی وجود داره که به وسیله ی اون مطمئن تر بشم؟

معمولا افراد معتاد دارای علائم مذکور می باشند اما ممکن است این نشانه ها بنابر عوامل دیگری نیز به وجود آمده باشند و مطمئن ترین راه برای تشخیص اعتیاد ، تست اعتیاد است.

۳- تریاک از چه ماده ای ساخته می شود و چگونه منجر به اعتیاد می شود؟

تریاک عصاره گل خشخاش است که در هوا خشک شده است و حدود ۱۱ درصد از آن را مرفین تشکیل می دهد و مصرف مداوم مرفین باعث مقاومت بدن و بروز اعتیاد می شود. البته به دلیل خاصیت ضد درد و بی حس کنندگی این ماده ، در گروه پزشکی نیز کماکان مورد توجه بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۷ نظرها

  1. سلام خسته نباشین ممنون از مطالب مفیدتون
    من به برادرم خیلی شک دارم که مصرف مواد داشته باشه علایمی ازقبیل تعریق زیاد مخصوصا ازناحیه پیشونی وسرش داره گاهی وقتا چهره اش زردرنگ میشه بعضی وقتا پرخاشگروبداخلاق میشه گاها خوش اخلاق.حرفی هم میخواییم بزنیم زودی تهدید میکنه که خودکشی میکنه خسته هس.. ولی مامانم میترسه باهاش درمیون بزاره تا ببریمش آزمایش میشه راهنماییم کنیم تا بتونم کمکش کنم

    1. باسلام. شما می بایست از صحت اعتیاد، اطمینان یابید چون علائم نام برده ممکن است به دلایل مختلف، به وجود بیایند و در صورت مطرح نمودن و صحیح نبودن این شک؛ ممکن است شرایط نامساعدی را به وجود بیاورید. سعی کنید به صورت صمیمانه و دلسوزانه مسئله را مطرح نمایید زیرا شرایطی برخلاف این حالت، می تواند نتیجه عکس داشته باشد و حمایت و پشتیبانی خانواده از فرد بیمار؛ بسیار مهم است.

  2. سلام تشکر از مطالب مفید تون. میخواستم بدونم استفاده هرچند وقت یکبار مواد باعث معتاد فرد میشه؟تازگیا دوست پسرم بهم‌گفت که از وافوری استفاده میکنه ضرری نداره و حد خودمو میدونم.گاهی اوقات مصرف میکنم .گفتم تو معتاد شدی گفت نه خدانکنه فقط بعضی وقتاست نه همیشه و معتاد بودن و انکار کرد …منو تنها همدمش میدونه گفت تو راز دارمی دوسدارم تو بدونی نه هیچکس دیگه .خیلی بهم علاقه داریم و قراره ..قرار خواستگاری گذاشته بشه هم بهش بی اعتماد شدم هم میترسم از اینجور چیزا ..از طرفی نمیتونم تو این موقعیت تنهاش بزارم ??لطفا راهنماییم کنید باید چیکار کنم؟چجوری مطمئن بشم به مرحله بیماری اعتیاد رسیده و چجوری کمکش کنم

    1. سلام . وافور (بافور) ابزاری برای کشیدن تریاک است و روشی قدیمی و پرهزینه محسوب می شود و زمانی که شخص وابستگی جسمی یا روانی پیدا کند اختلال در کنترل سیستم پاداش مغز باعث تکرار آن رفتار می گردد و دچار اعتیاد می شود . برای کمک به فرد معتاد باید خود فرد بپذیرد وابستگی به نوع خاصی از مواد مخدر پیدا کرده است و برای ترک مصرف سعی و تلاش کند . برای ترک اعتیاد روش های فراوانی وجود دارد که حتما تشخیص آن باید توسط یک متخصص صورت گیرد.

  3. سلام به همسرم شک دارم میگه آزمایش بریم اگه تو آزمایش نشون نده چه آزمایشی انجام بدم که معلوم بشه علائم شو داره ولی قبول نمیکنه میگه نه بریم آزمایش ممکنه تو آزمایش مشخص نشه که خیلی مطمئن هستش

    1. با سلام
      چنانچه همسر شما علائم مصرف این ماده از جمله: بی نظمی درجه حرارت بدن (تب، کاهش دمای بدن و احساس سرما و لرز) بی‌قراری، تحریک پذیری، افسردگی، بی‌خوابی و پرش عضلانی، گرفتگی عضلانی، کشیده شدن عضلات، آب ریزش بینی، تعریق و خمیازه کشیدن،تمایل یا ولع شدید به مصرف مجدد و… را دارا می باشد با ازمایش خون مشخص خواهد شد. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های زیاد در علوم آزمایشگاهی، تست‌های مختلفی در آزمایشگاه‌ها موجود است. این تست‌ها شامل تست مورفین، حشیش و محرک‌ها از جمله آمفتامین، شیشه، بنزودیازپین‌ها، متادون، کدئین و… است.

    2. فقط بی خوابی داره تا دیر وقت بیداره آزمایشگاه میشه همشو بگیره مشخص بشه یا چنین چیزی نیس از آزمایش دادنش خیلی مطمئن هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره