اعتیاد و مواد مخدر

بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد به تریاک

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های ترک اعتیاد به تریاک با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد در دنیای کنونی چندان کار سخت و طاقت فرسایی به مانند قبل نیست، هر چند که ترک ماده مخدر در ابتدا نیاز به یک اراده قوی دارد، ولی با روش های مدرن درمان امروزی تا حدودی ترک اعتیاد راحت تر شده و می تواند به عنوان امتیازی مثبت در امر ترک و درمان اعتیاد باشد.

این مقاله در نظر دارد بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد به تریاک را در چهار مرحله تشریح کند، که جزء روش های جدید و مدرن هستند . اما قبل از درمان باید با مشکلات عمده مصرف کنندگان تریاک آشنا شویم، تا بهتر بتوانیم درمان مورد نظر را انتخاب کنیم و نتیجه لازم را از آن بگیریم.

فهرست محتوا

درمان ترک اعتیاد به تریاک

درمان ترک اعتیاد به تریاک باید با یک سری معیار ها و اولویت ها همراه باشد که هسته ی اصلی این درمان ها فرد مصرف کننده است، یعنی هر روش و دارویی که قرار است برای این فرد ملزم شود، باید با توجه به شرایط کنونی او سنجیده و سپس تجویز صورت بگیرد.

اولین کار برای شروع درمان ، بررسی شرایط روحی و جسمی و همچنین ریشه یابی علت اعتیاد در فرد معتاد است تا بتوان متناسب با شرایط روحی او درمان را آغاز کرد. بعد از مرحله ریشه یابی مشکلات روحی ، اکنون نوبت مشکلات و عوارض جسمی است، که ماده ی مخدر تریاک بر سلامت وی تاثیر گذاشته است و اینکه آیا فرد دارای بیماری خاصی می باشد،که در دوره درمان در نظر گرفته شود. در آخرین مرحله ریشه یابی نوبت به میزان مصرف فرد می رسد، اینکه طول دوره مصرف فرد چقدر بوده و آیا میزان مصرف بالا بوده یا متوسط و یا پایین؟ که متناسب با هر یک از شرایط؛ درمان خاصی را به همراه خواهد داشت.

روش های ترک اعتیاد به تریاک

روش های ترک اعتیاد به تریاک
روش های ترک اعتیاد به تریاک

این نوع اعتیاد قابل درمان است و همین درمان به فرد مصرف کننده کمک می کند که زندگی سالم را از ابتدا شروع کند، تریاک را به راحتی کنار بگذارد، سایر مواد مخدر و الکل را نیز ترک کند و همچنین از وضعیت بد جسمانی و روحی رهایی یابد و دوباره به زندگی باز گردد. درمان با روش های مختلفی انجام می شود که شامل چهار مرحله کلی می باشد، این چهار مرحله عبارتند از:

  • درمان دارویی
  • مشاوره درمانی
  • درمان کلینیکی
  • پشتیبانی خانوادگی

البته تمامی این چهار بخش به صورت جداگانه عمل نمی کنند، بلکه همگی با هم و در کنار هم اتفاق می افتند و هر یک مکمل روش دیگر است. به خاطر همین اگر فردی که در حال خواندن این متن یا مطلب است و اعتیاد به تریاک دارد، می تواند برای همراهی خانواده و گرفتن حمایت از آن ها، موضوع را با آن ها در میان بگذارد تا این مسیر را به راحتی و با موفقیت طی کند.

درمان دارویی

درمان دارویی یکی از بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد به تریاک است که همگام با سه مرحله بعد از خود پیش می رود، اما به عنوان اولین روش، کار خود را به خوبی انجام می دهد. اغلب پزشکان و متخصصان درمان دارویی ترک اعتیاد را بهترین روش برای درمان در نظر می گیرند، که همیشه درست و به موقع عمل کرده است.

درمان دارویی به فرد مصرف کننده تریاک کمک می کند تا شرایط بهبودی را به صورت تدریجی و آهسته طی کند، و از عوارض جانبی که می تواند هم برای شرایط جسمی و هم برای شرایط روحی بیمار مضر باشد، جلوگیری کند.

همچنین روش درمان دارویی ترک اعتیاد، شرایطی را برای فرد مصرف کننده فراهم می کند تا روزنه ای برای رسیدن به حالت های طبیعی بدن، بدون اینکه مصرف مواد مخدری صورت بگیرد ، باز شود و در کنار آن ، فرد دچار تشویش و بیقراری های غیر قابل کنترل نشده و به راحتی روند درمان دارویی به همراه مشاور درمانی و سایر روش های درمانی پیش رود.

از طرفی چون فرد مصرف کننده در حال ترک اعتیاد است، حملات و هیجانات متعددی را در بدن خود تجربه می کند که درمان دارویی تا حدودی عوارضی مثل :

  • بیماری های قلبی
  • سکته مغزی
  • مشکلات ریوی و تنفسی
  • مشکلات کبدی
  • و کلیوی

را کاهش می دهد. اما این عوارض در بخش مربوط به درمان پزشکی بیشترین پیگیری و مراقبت را دریافت خواهند کرد.

متداول ترین دارو های ترک اعتیاد به تریاک

متداول ترین دارو های ترک اعتیاد به تریاک
متداول ترین دارو های ترک اعتیاد به تریاک

به طور کلی متداول ترین داروها در درمان اعتیاد به مواد مخدر عبارتند از متادون و بوپرنورفین است. گاهی اوقات داروهای دیگری به نام نالترکسون به کار می رود. البته انتخاب گزینه درمان دارویی با توجه به نظر متخصص طبق نیاز درمانی بیمار متفاوت است و قابل ذکر می باشد که اگر این درمان های دارویی به صورت خودسرانه انجام شود، نه تنها سودی در بر نخواهد داشت بلکه ممکن است به قیمت جان مصرف کننده تمام شود.

متادون و بوپرنورفین

 این دو دارو جزء دارو هایی هستند که با توجه به میزان مصرف فرد از خفیف تا حاد متفاوت است و عملکرد آن ها به این صورت است که جذب گیرنده های مغزی می شوند و درد های عضلانی بدن را کاهش می دهند. همچنین بهترین کاهش دهنده اشتیاق به سمت مواد اعتیاد زا هستند.

نالترکسون

نالترکسون به شیوه ای دیگر به درمان اعتیاد کمک می کند. این دارو اثر داروهای مخدر را از بین می برد. اگر مواد مخدر دوباره مورد استفاده قرار گیرد، مصرف مواد را کاهش می دهد، که همین ویژگی، دارو را انتخاب مناسب برای کاهش میل اعتیاد به تریاک و سایر مواد مخدر قرار می دهد.

متادون

 این دارو تنها در بخش درمان وکلینیک مربوطه تجویز می شود که منجر به کاهش عوارض جانبی ترک اعتیاد مثل خستگی، خواب آلودگی می شود. درمان اعتیاد تنها در مراکز درمان ویژه مجاز است. بوپرنورفین و نالترکسون هم در مراکز درمان با تجویز پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو ها دستورالعمل هایی را به همراه دارد که در کلینیک مورد نظر با تشخیص پزشک متخصص صورت می گیرد، این دارو ها ممکن است ماه ها، یک سال و یا حتی چند سال نیاز به مصرف داشته باشند.که گاهی اوقات بعد از یک بهبودی چند روزه افراد مصرف کننده فکر می کنند دیگر نیازی به دارو ندارند و می خواهند از مصرف آن جلوگیری کنند.
استفاده از متادون و بوپرنورفین باید به تدریج متوقف شود تا از وابستگی به آن ها جلوگیری گردد. توقف نالترکسون باعث وابستگی نمی شود. امامتوقف کردن مصرف این دارو باید همیشه با نظر پزشک انجام شود.

بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد به تریاک با مشاوره درمانی

بهترین وسریع ترین روش ترک اعتیاد به تریاک با مشاوره درمانی
بهترین وسریع ترین روش ترک اعتیاد به تریاک با مشاوره درمانی

مشاوره درمانی دومین مرحله از درمان است که باید بعد از مرحله دارو درمانی انجام شود، تا فرد مصرف کننده، بتواند بدون درد شدید مشاوره درمانی را سپری کند و آموزش ببیند که چه اقداماتی را می تواند انجام دهد، و در نهایت فرد مصرف کننده بعد از ترک اعتیاد به تریاک چگونه می تواند،تصمیمات سالم بگیرد و مشکلات و استرس را به خوبی حل کند تا روند زندگی به صورت طبیعی خود شروع شود.

در گروه مشاوره، افراد با سایر مصرف کنندگانی که قبلا اعتیاد داشته اند، اما اکنون ترک کرده اند؛ ارتباط برقرار کرده و همین انگیزه ای می شود که بتوانند راحت تر درمان ترک را سپری کنند و همچنین دوستان زیادی را پیدا می کنند که با هم صحبتی مشکلات انزوا و گوشه گیری فرد مصرف کننده حل می شود. مرکز مشاوره خانواده رایکو نیز در زمینه ترک اعتیاد، مشاوره تخصصی ارائه می دهد.

درمان کلینیکی ترک اعتیاد به تریاک

ترک اعتیاد به ماده ی مخدری چون تریاک عوارض متعددی را در بر دارد، که همین موضوع به شرایط روحی و جسمی بیمار مرتبط است و می تواند عوارض و نشانه های ترک اعتیاد را از درجه خفیف تا شدید بروز دهد. برخی از این عوارض عبارتند از :

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • استرس
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • استفراغ

که با توجه به نوع بیمار و میزان مصرف، درمان های کلینیکی مورد نظر با تجویز پزشک انجام می شود تا این عوارض به خوبی حل شوند و بیمار بتواند در برابر این عوامل مقاومت کند و درمان کامل صورت بگیرد.به خوبی واضح است که هر یک از درمان های مربوطه به هم مرتبط هستند و اگر درمان دارویی نباشد، فرد بیمار به خوبی و با حوصله نمی تواند علائم ترک را تحمل کند و وارد مشاوره درمانی شود و اگر مشاوره درمانی نباشد نمی تواند انگیزه ی کافی برای رسیدن به مرحله درمان کلینیکی و عوارض نامبرده شود.

پشتیبانی خانوادگی

 بعد از مرحله کلینیکی نوبت به پشتیبانی خانواده می رسد که بعد از بهبودی و تمام شدن عوارض خطرناک، اکنون وقت حمایت خانواده است که در واقع مهم ترین بخش و اصلی ترین کار را انجام می دهند. با همکاری در بخش درمان و انگیزه دادن به فرد مصرف کننده درمان را کامل می کنند و از رفتن مجدد فرد به سمت مواد مخدر جلوگیری می کنند. همان طور که گفته شد طول مدت درمان و ترک اعتیاد به تریاک ممکن است ماه ها و یا چند سالی طول بکشد که بسته به نوع شرایط جسمی و روحی فرد و میزان مصرف متغیر است اما درمان باید کامل اتفاق بیفتد و دارو های مصرفی هم به موقع و با تجویز پزشک صورت بگیرد.

سوالات متداول

۱- بهترین روش ترک تریاک چیست؟

امروزه روش های متعددی برای ترک کردن مواد اعتیادآور وجود دارد و هرکدام از روش ها ، کماکان معایب خود را دارند. کاهش تدریجی دوز مصرفی همراه با جلسات مشاوره و روان درمانی گروهی و انفرادی و زیر نظر پزشک متخصص روش قابل قبولی است.

۲- همسر من سال ها اعتیاد به تریاک داشته و الان ادعا به ترک اعتیاد داره. علائم ترک اعتیاد کدامند؟

ازجمله علائم ترک اعتیاد به تریاک ، بی قراری ، مشکلات گوارشی ، حملات قلبی ، استفراغ ، پرخاشگری ، تعریق ، اسهال ، لرزش ، مشکلات تنفسی ، تنش عضلانی ، تپش قلب ، بی خوابی ، تهوع ، ضربان سریع قلب ، اضطراب ، انزوای اجتماعی ، افسردگی ، سر درد و... می باشد.

۳- مدتی است به صورت تفریحی تریاک مصرف می کنم و باتوجه به ایجاد وابستگی نسبی ، قصد دارم پرهیز کامل داشته باشم. آیا روش انتخابی ، صحیح هست؟

این نوع ترک اعتیاد در گذشته بسیار رایج بود و مشکلات فراوانی همچون خطر سکته ، ایست قلبی ، عود مصرف و کما رفتن را به همراه داشت در حال حاضر ، روش های مدرن تر همراه با آسیب کمتر برای ترک اعتیاد وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های ترک اعتیاد به تریاک با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

  1. سلام جوانی هستم ۲۸ساله که ۱۰سال شیره تریاک مصرف کردم. الان سه ماه است که به روش ابن سینا مصرفم را کم کردم تا جایی که فقط اخر شب اونم به اندازه یک ماش شیره شبا میخورم. چطوری اینو از سرم بندازم. چطوری سم زدایی کنم. شب دچار سندروم بی قراری پا میشم. لطفا راهنماییم کنید.

    1. سلام. نامنظم کردن ساعات مصرف و ایجاد تاخیر تدریجی و به مرور زمان ترک مصرف از روش هایی است که می توان به وسیله آن، به ترک کامل ماده مصرفی رسید. اگر تاکنون موفق به ترک کامل نشده اید حتما ادامه روند درمان خود را با یک روانشناس ادامه دهید تا روش های کامل تری همچون روان درمانی گروهی برای شما اجرا گردد.

  2. سلام یکی ازدوستان من باردارهست حدودیک سال هست که شربت تریاک اپیوم میخوره دووعده هروعده ۲۰سی سی میخادکناربزاره ولی هردفعه میخادکناربزاره دردای بدی سراغش میادتوروخدابگین چه جوری کناربزاره که به بچه آسیبی نرسه ودرداش یکم کمتربشه خیلی خیلی عذاب میکشه توروخداراهنماییش کنین

    1. سلام. به دلیل شرایط خاص بارداری حتما می بایست پزشک معالج در جریان موضوع قرار بگیرد و هیچگونه دارویی به صورت خودسرانه مصرف نگردد. در حال حاضر به این دلیل که شرایط بدنی مادر و فرزند (نتیجه ی آزمایشات، غربالگری ها، سونوگرافی ها، ماه بارداری و…)، برای ما مشخص نیست؛ امکان توصیه ی هیچ روشی میسر نمی باشد. توصیه می کنیم مراجعه به کارشناسان متخصص در این زمینه داشته باشند و پروسه ترک اعتیاد را همراه با پزشک معالج سپری نمایند.

  3. با سلام فردی هستم ۲۴ ساله… حدود دوسالی هست متادون مصرف میکنم اما من هیچوقت دوز مصرفیم رو بالا نبردم هیچوقت دنبال نشگی نبودم چون عادت کرده بودم
    الانم اواخر یک چهارم قرص متادون میخوردم که جایگزین کردم به ب ۲
    ولی همینکه یه روز نمیخوردم ب ۲ رو اذیت میشدم دیوونه میشدم
    تا اینکه امتحاناتم رسید تصمیم گرفتم این یک هفته رو بگذرونم بعد از امتحانات دوباره اینکارو کنم… بنظرتون من چیکار کنم دکتر؟ منو هیچی اذیت نمیکنه منو وقتی که شب میام تو اتاق انگار دیوارها بهم فشار وارد میکنن خلقم تنگ میشه… شما بهم یه راهی پیشنهاد بدین… چهرم داغون شده همه هم میدونن به روم نمیارن تنها مشکلم همینه که اگر حل شه تموم ناراحتیام میره… دستو پاتون رو میبوسم برام یه کاری کنین چون واقعا کم اوردم خسته شدم

    1. باسلام.
      متادون مانند همه ی مخدرهای اپیوئیدی می تواند ایجاد تحمل و وابستگی کند. در افرادی که متادون مصرف می کنند ، اثرات روانی همچون سرخوشی زودتر از اثرات جسمانی مشاهده می شود و پس از مصرف کوتاه مدت عوارضی همچون یبوست و چرب شدن کبد و خواب آلودگی مشاهده می شود و مصرف طولانی مدت آن نیز عوارضی همانند اختلالات روانی هنگام خواب ، پوسیدگی دندان ها و میل به خودکشی و… دارد. پیشنهاد می گردد هرچه سریعتر اقداماتی جهت ترک مصرف متادون انجام دهید و بهترین روش ترک مصرف را روانشناسان و مشاورانی که در این زمینه فعالیت انجام می دهند باتوجه به خلقیات و شرایط جسمی و روحی و مدت زمان مصرف و میزان مصرف به شما پیشنهاد می دهند.

    1. باسلام باتوجه به مدت زمان مصرف تریاک ، احتمالا وابستگی به تریاک و اعتیاد به وجود آمده است و بهتر است جهت ترک تریاک از روانشناسان یا کارشناسانی که در این زمینه ، فعالیت دارند کمک بگیرید تا بتوانید به راحتی به ترک مصرف برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره