روانشناسی

آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آسیب استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

از قدیم تاکنون زندگی انسان پیشرفت بسیاری داشته است ، اینترنت یکی از دستاوردهای مهم بشر می باشد که امروزه نقش بسیاری در زندگی همه ی مردم دارد. با توجه به این که از اینترنت در کارهای فرهنگی ، اقتصادی و علمی استفاده می شود ولی اینترنت آسیب های بسیاری هم دارد که شاید اغلب کسانی که به طور دائم از آن استفاده می کنند متوجه آسیب ها و مضرات آن نباشند. اینترنت دارای کارکردهای مثبت و منفی می باشد و نمی توان به طور کامل آن را نفی کرد ، بلکه می توان به طور کنترل شده و صحیح از آن استفاده کرد. امروزه علاوه بر بزرگسالان کودکان و نوجوانان نیز در سنین پایین تر به طور دائم به استفاده از اینترنت می پردازند. در ادامه ی مطلب ما سعی می کنیم به آسیب ها و معایب استفاده ی نادرست اینترنت بپردازیم و در جهت استفاده کنترل شده و مناسب اینترنت راهکارهای مناسبی ارائه دهیم.


آسیب های ناشی از اینترنت :

استفاده نادرست از اینترنت موجب می شود آسیب های فردی و روانشناختی بسیاری به انسان وارد شود. از جمله گوشه گیری ، افسردگی ، هویت نامشخص ، گپ زدن و چت کردن های اعتیاد آور می شود. در ادامه به طور جزئی به هر کدام از این موارد می پردازیم.

هویت نا مشخص:

یکی از مشکلات و معایبی که فضای مجازی دارد و می تواند آسیب زا باشد هویت ناشناس فرد است. زمانی که شما در حال چت کردن در یک گروهی هستید که افراد آن را نمی شناسید ، ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی از چت کردن های دائم به افرادی که در آن گروه مجازی هستند اعتماد کنید ، در حالی که از هویت واقعی آن ها خبر ندارید و آن ها را نمی شناسید. این مسئله می تواند آسیب های جدی به دختران و پسران بزند. چه بسا بسیاری از نوجوانان از طریق همین شبکه های اجتماعی وارد دوستی های غیر معمول و آسیب زا می شوند که می تواند از لحاظ روحی به آنها آسیب های بسیاری وارد کند. نوجوانان در فضای مجازی دائما با محرک های جدید روبرو می شوند و همین باعث می شود که بر روی رفتار ها و هویت واقعی آن ها تاثیر منفی بگذارد. 

 گوشه گیری و افسردگی ناشی از اعتیاد به اینترنت:

کسانی که به طور دائم از اینترنت استفاده می کنند نمی توانند فعالیت های دیگری انجام دهند زیرا وب گردی و چت کردن های شبانه روز در گروه ها به آنها مجال انجام دادن کارهای دیگر را نمی دهد. مثلا خانواده ها اکثرا با این مشکل روبرو هستند که فرزندشان دائما در اتاق خودش است ، بیرون نمی آید ، در مهمانی ها شرکت نمی کند و تمام وقت خود را صرف اینترنت و فضای مجازی می کند و حتی گاها پیش آمده است که برای خوردن غذا هم بیرون از اتاق خود در نمی آید .

علت های گرایش نوجوانان به اینترنت:

 

علت های گرایش نوجوانان به اینترنت
علت های گرایش نوجوانان به اینترنت

پرکردن اوقات فراغت و بی کاری:

بسیاری از نوجوانان به دلیل اینکه تفریحات ، سرگرمی ها و یا امکانات ورزشی در اختیار آن ها قرار ندارد از اینترنت برای پر کردن اوقات خود استفاده می کنند و متاسفانه خانواده ها هم از این موضوع ناراحت نیستند و از اینکه فرزندشان در خانه پیش خودشان است احساس خوبی دارند ، در حالی که شاید متوجه خطرات و آسیب های جدی این امر نباشند. 

فرار از استرس ها و ناکامی های زندگی:

بسیاری از نوجوانان برای فرار از مشکلات ، ناراحتی ها و استرس های ناشی از زندگی خود به اینترنت روی می آورند زیرا در آنجا می توانند دور از هرگونه ناراحتی و مشکلات خود باشند و به اینترنت و فضای مجازی به عنوان یک مامن امن و آرام نگاه می کنند. 

پیامد های ناشی از استفاده نادرست از اینترنت:

ترویج فرهنگ غربی:

از طریق اینترنت بسیاری از فرهنگ های غربی وارد فرهنگ جامعه ی ما می شود که با هیچ یک از فرهنگ های ما سنخیت ندارد و باعث می شود که مردم به سمت فرهنگ های کشورهای غربی گرایش پیدا کنند که همین امر باعث بوجود آمدن نوعی از جابه جایی فرهنگی میشود. 

بوجود آمدن روابط غیر اخلاقی در جوانان:

نوجوانان در شبکه های اجتماعی به طور صریح شاهد روابط غیرمعقول و روابط جنسی نادرست می شوند و همین باعث می شود که به آسیب ، اشتباهات و غیرمعقول بودن این روابط توجهی نکنند و وارد این گونه روابط بشوند. 

از دیگر آسیب های ناشی از اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هک کردن اطلاعات شخصی
  • فاصله گرفتن نوجوانان از دنیای واقعی و تلف شدن وقت آنها
  • بهره کشی جنسی
  • قرار گرفتن فایل های مبتذل در دسترس مردم

آسیب های جسمی 

  • کم شدن فعالیت بدنی
  • چشم درد
  • چاقی و عدم جذب چربی ها
  • مشکلات تنفسی
  • فشار های عصبی
  • افزایش قند خون
  • بوجود آمدن تیک ها
  • خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی

از نظر یونگ اتاق های چت منبع اصلی اعتیاد اینترنتی هستند.

توصیه هایی برای والدین در رابطه با استفاده فرزندان از اینترنت 

  • کودکان تان را آگاه کنید تا اطلاعات شخصی خود را در اینترنت و اختیار دیگران قرار ندهند. 
  •  بروی سایت هایی که مراجعه می کند نظارت داشته باشید.
  • فرزندتان را آگاه کنید با کسی که در فضای مجازی با او آشنا شده است قرار ملاقات حضوری ترتیب ندهد. 
  • زمان استفاده از اینترنت را کم کنید.
  • باید به فرزندانتان آموزش بدهید همان گونه که در دنیای واقعی رفتار های زشت مانند حرف های رکیک ، فحش دادن و استفاده از مطالب مبتذل را رعایت می کند باید در دنیای مجازی هم این قوانین را رعایت کند.
  • به فرزندانتان بیاموزید که هر مطلب و اخباری که در فضای مجازی می خواند و یا می بیند حتما و لزوما حقیقت ندارد. 

در آخر خانواده ها باید هم خود و هم رفتارهای فرزندانشان را در رابطه با استفاده از اینترنت تحت کنترل قرار بدهند و این تصور را نداشته باشند که آسیب ها و مضرات اینترنت فقط برای فرزندانشان است بلکه خود والدین هم در معرض قرار گرفتن همین آسیب ها هستند که گاها باعث سرد شدن روابط خانوادگی و دور شدن خانواده از فرزندان می شود. پس خانواده برای بهتر و گرم شدن روابط خانوادگی باید به نکاتی که به آنها اشاره شد اهمیت بدهند و سعی در استفاده ی درست و بهینه از اینترنت داشته باشند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آسیب استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. من یه برادر ۱۶ ساله دارم به معنای واقعی معتاد اینترنت شده اصلا گوشی رو زمین نمیذاره سنی ام نیست که بهش زود بگیم واقعا نمیدونیم چیکار کنیم

    1. با سلام، برای استفاده بهینه از تلفن همراه ابتدا لازم است مهارت های مقابله با استرس را بیاموزید، سعی کنید با خانواده زمان زیادی را برای برادرتان و در کنار هم بودن اختصاص بدهید، برای او هدف مشخص کنید، او را تشویق کنید که تلفن خود را در ساعات مشخصی از روز خاموش کند، از او بخواهید در حین خواب تلفن خود را به رخت خواب نبرد و برنامه های اجتماعی خود را حذف کند و در قدم اخر سعی کنید برای پیش برد روند درمان به یک روان درمانگر مراجعه کنید.

  2. پسر من ۹ سالشه اصرارررر میکنه براش گوشی بخرم ولی واقعا میترسم بالاخره اینترنت و اینارو یاد میگیره. بهتره از چه سنی واس بچه گوشی خرید؟

    1. با سلام و وقت بخیر، برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال، استفاده از گوشی می بایست به صورت اشتراکی با یکی از اعضای خانواده باشد. برای فرزندان بالای ۱۰ سال، خرید موبایل باید با ایجاد قوانین محکم صورت بگیرد. مثلا اینکه باید قانونی ایجاد کنید که فرزندتان ساعت ۹ شب گوشی خود را خاموش کرده و همراه خود به رخت خواب نبرد. یا مثلا استفاده از گوشی را هنگام وعده های غذایی یا مسافرت و مهمانی محدود نمایید و اجازه ندهید این شرایط تغییر کند و همیشه تحت کنترل باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره