خانواده

دلایل و ریشه های اختلاف خانوادگی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل و ریشه های اختلاف خانوادگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بی شک خوشبختی و آرامش چیزی است که هر خانواده ای برای رسیدن به آن تلاش می کند. خوشبختی در زندگی با داشتن آرامش و آسایش تکمیل می شود حال در این میان خانواده هایی هستند که با وجود اختلاف هایی در زندگی آرامش و آسایش خود را از دست می دهند. در اینجا عوامل ایجاد اختلاف های خانوادگی و راه های حل این مشکل را به طور مختصر بیان می کنیم.


 

دلایل موثر بر اختلاف خانوادگی

تفاوت های سنی

 اگر بین خانم و آقا تفاوت سنی بالای ده سال باشد می تواند سبب بروز مشکلات و اختلافات جدی شود زیرا از نظر رشد سنی و روانشناسیک از دو دوران متفاوت هستند و خواسته ها و انتظاراتشان متفاوت است.

تفاوت های فرهنگی

یکی از دلایلی که نقش بسزایی در اختلافات خانوادگی دارد ، تفاوت در فرهنگ ها ، عقاید و ارزش های زن و مرد است. برای مثال دختر و پسری قصد آشنایی و ازدواج با یکدیگر را دارند با این تفاوت که ارزش ها و عقاید و فرهنگشان کاملا متفاوت با یکدیگر است و بدون در نظر گرفتن این موضوع تصمیم به ازدواج می گیرند. شاید به ظاهر مسئله جدی و مهمی نباشد ، اما اینطور نیست بلکه فرهنگ و عقاید هر شخص برایش مهم است. برای مثال شخصی مذهبی و تعصبی با شخصی در آرامش است که او هم به اعتقاداتش احترام بگذارد و خانواده ی مذهبی داشته باشد. همین تفاوت های کوچک باعث اختلاف های بزرگ در خانواده ها می شود ، زیرا ارزش و عقاید هر شخص به اندازه ای برایش ارزش دارد که قادر به دست کشیدن از آن نیست حتی با وجود اینکه می داند آرامش زندگی اش مختل شده است.

مسائل جنسی

همانطور که می دانید مسائل جنسی می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در اختلافات خانوادگی باشد. شاید از نظر برخی از مردم مسائل جنسی اهمیت چندانی نداشته باشد ، ولی از نظر برخی از زوج ها می تواند حتی یکی از دلایل حیاتی بروز اختلافات باشد. شاید به دلیل خجالت ، حجب و حیا بسیاری از زوج ها در نظر سنجی ها این مشکل را بیان نکنند. حتی خداوند در رابطه با این موضوع در آیات مختلف قرآن به اعراض شوهر از همسرش اشاره می کند و گاه از آن به نشوز ( نافرمانی جنسی زن ) سخن می گوید و آن را یکی از دلایل اختلاف بین زن و مرد می داند. می توانید جهت مطالعه تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی بر روی لینک کلیک نمایید.

مسائل مالی و عدم تمکین مرد 

یکی از عوامل مهم و اساسی که عامل بسیاری از اختلافات خانوادگی است ، عدم تمکین مالی مرد نسبت به زن می باشد. اینکه مدیریت مالی خانواده به دست مرد باشد باعث می شود زن از خساست های همسرش اذیت شود و در سختی قرار بگیرد. حال برخی از مردان نفقه زن را پرداخت نمی کنند و پول را بر محبت و آرامش زندگی خود ترجیح می دهند.  

دخالت دیگران

یکی دیگر از عواملی که می تواند در اختلافات خانوادگی نقش بسزایی داشته باشد مساله دخالت کردن دیگران در زندگی زناشویی است. گاها دیده می شود که خانواده های دو طرف چه بسا ناخواسته و از روی دلسوزی و کمک سعی در حل کردن مشکل زن و مرد می کنند و نه تنها مشکلی را حل نمی کنند بلکه باعث بیشتر شدن اختلافات بین دو نفر می شوند. شاید در اطرافیان خود شنیده باشید که کسی برای اختلاف انداختن بین خانواده ای دست به سحر و جادو بزند و باعث برهم زدن زندگی کسی شود در قرآن هم به نقش سحر و جادو در برهم زدن زندگی و اختلاف انداختن و از بین بردن مهر و محبت خانواده ای اشاره شده است از این رو توصیه می شود که خانواده ها برای رهایی از شر سحر و جادو همواره خدا را یاد کنند و به خداوند متوصل بشوند. 


 راه کار های حل اختلافات خانوادگی

گام اول 

تفاوت ها و اختلاف نظر های خود و همسرمان را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم. زیرا هر شخص عقاید، سلایق و اعتقادات خاص خود را دارد شما حق دارید که از همسرتان بخواهید رفتار خود را تغییر دهد اما باید این حقیقت را بپذیرید که نمی توانید علایق و عقاید و خصوصیات همسرتان را آنطور که خودتان می خواهید تغییر دهید.

گام دوم  

زوجین باید این مهارت را یاد بگیرند که خودشان مشکلاتشان را حل کنند. به همسر خود توهین و بی احترامی نکنند. هیچ لزومی ندارد که دیگران از مشکلات شما با خبر شوند. زیرا به هر حال مشکلات و اختلافات بین هر زن و مرد حل می شود و از یادشان می رود اما همیشه در خاطر دیگران می ماند.

گام سوم 

برای صحبت کردن راجع به مشکلاتتان زمان مناسبی را انتخاب کنید که هر دو بتوانید بدور از استرس و مشغله ی فکری راجع به مشکلات صحبت کنید. شاید شما خیلی خوب بتوانید در مورد مشکلی که به وجود آمده صحبت کنید اما زمان آن مناسب نباشد ، همسرتان مشغول انجام کاری باشد یا از لحاظ شرایط روحی و فیزیکی آمادگی صحبت کردن را نداشته باشد. سعی کنید راجع به مسائلی که باعث اختلاف و بحث بین شما می شود کلی و مبهم صحبت نکنید و به طور جزئی بیان کنید. برای مثال به او نگویید که من برای تو اهمیتی ندارم و توجهی به من نمیکنی بجای این جمله می توانید بگویید که من دوست دارم وقت بیشتری را باهم بگذرانیم ، هر از گاهی بیرون برویم و یا جملات مثبتی از این قبیل. 

گام چهارم

انتقاد کردن و غر زدن را کنار بگذراید گاهی لازم است به جای تحقیر ، توهین ، و سرزنش همسر خود به خصوصیات خوب او فکرکنید ، قدردان داشته هایتان باشید ، غرور و خشم خود را کنار بگذارید و بابت این داشته ها از همسرتان تشکر کنید. حتی می توانید از همسرتان بابت زحماتی که برای زندگی مشترکتان می کشد و حتی کارهای کوچکی که برایتان انجام می دهد قدردانی کنید.

نکته مهم: بسیاری از زوج ها راجع به موضوع و مسئله ای که باعث ناراحتیشان شده است صحبت نمی کنند و آن را بیان نمی کنند و سعی می کنند احساسات خود را به نمایش بگذارند ، مثلا اخم می کنند ، بی توجهی می کنند ، داد و بیداد می کنند و… زوجین باید توجه کنند که با این روش نمی توانند مشکل و ناراحتی خود را حل کنند.

مراجعه به مشاور

اغلب زوج ها خودشان نمی توانند  اختلافاتشان را حل کنند در این مواقع می توان با کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه سعی در حل مشکلات کرد. زیرا مشاور به عنوان شخصی کاملا بی طرف و با علم و آگاهی خود می تواند بهترین راهنما به شما برای رسیدن به زندگی آرام و داشتن آسایش در زندگیتان باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل و ریشه های اختلاف خانوادگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. سلام وقت همه بخیر. منو همسرم سه ساله ازدواج کردیم اوایل هیچ مشکلی نداشتیم اما الان به همه چی گیر میده حتی به حجابم که قبلا باهاش هیچ مشکلی نداشت واقعا دیگه موندم چه کنم شما میتونید برای این مورد کمکم کنید؟

    1. با سلام، بهترین راه برای ریشه‌یابی علت بداخلاقی و عصبانیت همسرتان این است که با او گفتگوی سازنده داشته باشید و بپرسید که دلیل عصبانیت او چیست؟ آیا مشکلی در رابطه‌تان است که او را آزار می‌دهد؟ یا برای چیزی به شدت نگران و مضطرب است؟ این سوالات به شما کمک می‌کنند تا از درون و ذهن همسرتان مطلع شوید تا بتوانید با هم مشکل را حل کنید. در اولین قدم باید دنیای مردانه او را درک کنید، مشکلات رابطه ی عاطفی خود را حل کنید با او گفتگو کنید احتمال دارد شما ناخواسته حرف یا عملی انجام داده باشید که باعث ناراحتی همسرتان شده باشد و الان با بهانه گیری سعی در تلافی دارد، از توهین و بی احترامی یا ربط دادن مشکلاتتان به خانواده همسرتان دوری کنید و در نهایت برای درمان و برطرف کردن مشکلاتتان میتوانید با مشاورین و درمانگران حوزه ی ازدواج مشورت نمایید.

  2. سلام من با یه اقا پسری دوستم خیلی خونواده اپن مایندی داره ولی خونواده من مذهبیه ما خیلی همودوس داریم ازدواج ما ممکنه باعث ایجاد مشکل بشه؟

    1. با سلام و درود، اختلاف فرهنگی در ازدواج می تواند رابطه زن و مرد را با چالش های زیادی روبرو کند. به همین دلیل افرادی که تصمیم دارند با زن یا مردی ازدواج کنند که فرهنگی کاملا متفاوت با آنها دارد باید خودشان را آماده کنند. خانواده های دو طرف یک عامل بسیار مهم در این موضوع است اما موارد دیگری هم وجود دارد که ممکن است بر اختلاف فرهنگی در ازدواج تاثیر بگذارد. خانواده های زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند، معمولا اولین و سخت‌ترین مانع بر سر راه این نوع ازدواج هستند. مخالفت خانواده در موضوع اختلاف فرهنگی در ازدواج ممکن است به خاطر این باشد که نگران آینده فرزندان زنی و مردی هستنند که می خواهند با هم ازدواج کنند. در نتیجه، ازدواج با این فرد میتواند ریسک بالایی برای شما داشته باشند.

  3. همسر من یه آقای ۳۶ ساله هست فوق العاده جذابه هر کی از دور میبینه آرزوش میکنه ولی یه مشکل خیلی بزرگ داریم همسرم فیلم پورن میبینه و مثل همونا ازم انتظار داره واقعا دیگه خسته شدم حتی این مسئله داره باعث جدایی ما میشه میشه سریع تر کمک کنید؟

    1. با سلام، وقتی شما متوجه می‌شوید همسرتان پنهانی فیلم و کلیپ‌های پورنوگرافی تماشا می‌کند، این که چطور با او برخورد کنید، مسئله ­ی بسیار مهمی است. لازم است همان دفعه­ ی اولی که متوجه­ این مسئله شدید خیلی دوستانه و صریح احساستان را در این‌باره با آقا در میان بگذارید و بگویید از اینکه مشغول دیدن این فیلم‌هاست چه احساسی دارید و این باعث ناراحتیتان می‌­شود. و از او توضیح بخواهید که به چه علت این فیلم­ ها را تماشا می­کند. در این زمان نوع بیان شما و اینکه چطور مسئله را بیان می‌کنید مهم و تعیین‌کننده است. شما در این شرایط نباید به شکل هجومی و پرخاشگرانه و با لحن سرزنش‌آمیز با همسرتان صحبت کنید. شما باید به او بگویید مثلا من ساعت ۲ شب بیدار شدم و تو را در حال دیدن فیلم مستهجن دیدم و از این بابت حس خوبی ندارم و بعد منتظر شود تا آقا به این مسئله جواب دهد. تنها در این صورت است که می ­توان مشکل را با صحبت کردن حل کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره