کودکان

۱۰ روش موثر برای درمان بی اشتهایی کودکان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان بی اشتهایی کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

ممکن است شما نیز احساس کرده باشید که کودکتان در چند روز اخیر به خوردن غذا بی میل شده و حتی برای صرف غذاهایی که به آن ها علاقه مند است هم اشتهایی ندارد. مسلما این موضوع شما را نگران کرده و شاید فکر می کنید که فرزندتان بیمار شده است. اما باید بدانید که بیماری ، تنها دلیل بی اشتهایی کودکان نیست و در اکثر موارد باید دلیل این مشکل را در جای دیگری جست و جو کرد.

به هر حال چیزی که اهمیت دارد این است که فرزند شما با اشتهای کافی غذا نمی خورد و این مورد در دراز مدت اثرات بدی مانند لاغری ، ضعف و بی حالی برای او به همراه خواهد داشت و از آن جایی که بدن کودک شما مواد غذایی مورد نیازش را دریافت نمی کند ، رشد کافی نخواهد داشت. پس نگرانی شما کاملا طبیعی است. ما هم این نگرانی را درک نموده و تلاش کرده ایم که در این جا اطلاعات مفیدی را در مورد عوامل ایجاد بی میلی کودکان به غذا و راه های پیش گیری کننده از آن و … در اختیار شما قرار دهیم. همچنین می توانید برای حل این مشکل با مرکز مشاوره خانواده رایکو به صورت تلفنی از سراسر کشور درارتباط باشید.

چرا کودک شما میلی به خوردن غذا ندارد؟

شاید کودکتان در طول روز فعالیت زیادی داشته و شما احساس می کنید که به غذا احتیاج دارد اما او از خوردن غذا امتناع می کند و میلی به آن ندارد. در چنین حالتی خونسردی خودتان را حفظ نمایید. به جای این که او را دنبال کنید یا به زور متوسل شوید ، سعی کنید تا دلیل این مشکل را پیدا کنید. این بی اشتهایی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شده باشد که دانستن آن ها ، شما را برای درمان به موقع و رفع این مشکل یاری می دهد.

دلایل بی اشتهایی در کودکان

دلایل بی اشتهایی در کودکان
دلایل بی اشتهایی در کودکان

لجبازی

از سن سه سالگی به بعد که کودک اهمیت غذا خوردن خود ، برای والدین را می شناسد ، در برخی از موارد از آن به عنوان وسیله ای جهت جلب توجه و یا رسیدن به خواسته خود ، استفاده خواهد کرد. به خصوص زمانی که با اصرار زیادی از سوی شما مواجه می شود و شما به اصطلاح بیش از حد ناز او را می کشید.

پس ممکن است علت بی اشتهایی یک باره کودک شما ، خواسته ای باشد که به تازگی بیان کرده و شما صلاح دانسته اید فعلا آن را برآورده نکنید. در چنین حالتی سعی کنید تا بدون عصبانیت و با روی خوش ، با او رفتار کرده و خوردن غذا را به عهده خودش بگذارید.

رفتار نادرست والدین

به خودتان رجوع کنید. در بسیاری از موارد ، بی اشتهایی کودکان بر اثر رفتار نادرست والدین ایجاد می شود. برخی از والدین اصرار دارند تا کودکشان حتما در ساعت مشخصی غذا بخورد. در چنین حالتی اگر کودک گرسنه نباشد ، میلی به خوردن غذا نخواهد داشت. برخی دیگر از والدین نیز به دلیل مشغله کاری یا هر دلیل دیگری ، همیشه با عجله غذای کودک را به او می دهند و تلاش می کنند تا او سریعا غذای خود را تمام کند. ادامه این روند کودک را از خوردن غذا دل زده می کند و حتی موجب بروز اضطراب در او خواهد شد.

دسته دیگری از والدین به محض مشاهده بی اشتهایی فرزندشان ، عصبانی می شوند و سعی دارند تا با خشم و پرخاشگری ، کودک را وادار به غذا خوردن کنند. اگر شما نیز این عادات را دارید ، ابتدا رفتار خود را اصلاح نمایید تا به راحتی از ایجاد این مشکل در فرزند خود ، پیش گیری کنید.

عجله برای بازی کردن

گاهی اوقات فرزند شما در زمان صرف غدا به بازی مشغول است و شما هر چه اصرار دارید تا او را برای لحظه ای از بازی دور نگه دارید ، نمی توانید کاری کنید. این مورد بیشتر در زمانی پیش می آید که فرزند شما در حال تجربه بازی جدیدی است ، یا با یک اسباب بازی تازه یا یک دوست ، به بازی مشغول شده است.

در چنین مواقعی می توانید خوردن غذا را به زمان دیگری موکول کنید و یا این که خودتان را به او نزدیک کرده و در حین بازی به او غذا بدهید.

بی نظمی در ساعات صرف غذا

بی نظمی در ساعات صرف غذا
بی نظمی در ساعات صرف غذا

در مورد قبل بیان کردیم که گاهی فرزند شما در ساعتی مشخص برای غذا خوردن آماده نیست و احساس گرسنگی نمی کند. در این حالت می توانید خوردن غذا را به زمانی اختصاص دهید که او گرسنه شده است اما دقت کنید که این زمان خیلی طولانی نشود و فاصله زیادی بین وعده های غذایی ایجاد نگردد. مثلا ناهار را آنقدر عقب نیندازید که به جای میان وعده خورده شود. در این مواقع حتی اگر فرزندتان ناهار کم تری بخورد و میان وعده را در زمان خود مصرف نماید، شرایط بهتر خواهد بود.

استرس و فشارهای روانی

شاید با خودتان فکر کنید که یک کودک چه استرسی را می تواند متحمل شود و اصلا چه دلیلی دارد که او دچار مشکلات روانی نظیر افسردگی و … گردد. باید بدانید که بروز این مشکلات در انسان به سن ربطی ندارد و همه افراد و به خصوص کودکان را درگیر می کند.

به عنوان مثال زمانی که شما از کودک خود انتظاری دارید که نمی تواند آن را برآورده کند و مورد سرزنش یا مقایسه با کودکان دیگر ، قرار می گیرد یا حتی زمانی که صاحب یک خواهر یا برادر کوچک تر شده و مدتی است که از سوی شما و سایر اعضای خانواده مورد محبت کمتری قرار می گیرد. در چنین مواردی کودک شما در معرض بیماری های روحی و فشارهای روانی قرار خواهد گرفت که اگر به موقع به او توجه نگردد ، ممکن است بی اشتهایی کمترین مشکلی باشد که برایش پیش می آید.

عوامل دیگری نیز موجب بروز و علت استرس در کودکان می شود که از مهم ترین آن ها دعوا و مشاجرات خانوادگی به خصوص دعوای والدین است. گاهی نیز کودکان در مهد یا مدرسه با مشکلاتی مواجه می شوند که توان رفع آن ها را ندارند. به هر حال اگر مدتی است که شاهد تغییر رفتار فرزند خود هستید و مشاهده می کنید که فرزندتان به کم غذایی و بی اشتهایی نیز دچار شده است ، حتما به فکر مراجعه به یک پزشک مجرب باشید.

بیماری های جسمی

این عامل مهم ترین دلیل بی اشتهایی کودکان است. ابتلای کودک به بیماری هایی نظیر یبوست ، بیماری های عفونی ، کرم روده و … اغلب با نشانه ای مانند بی اشتهایی بروز می کند. علاوه بر این ، کم خونی نیز می تواند دلیلی بر بی اشتهایی کودک باشد که با انجام یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است. آن چه که در این جا اهمیت بیشتری دارد ، این است که این بیماری ها به موقع تشخیص داده شده و درمان شوند تا با این کار ، درمان بی اشتهایی کودکان نیز میسر گردد.

مصرف برخی از داروها نیز بی اشتهایی را در پی خواهد داشت. مثلا اگر کودکتان در حال حاضر آنتی بیوتیک دریافت می کند ، پس علت بی اشتهایی او نیز همین دارو خواهد بود که با قطع مصرف دارو ، حل خواهد شد.

پرهیز از تغذیه ناسالم را جدی بگیرید

بسیار شنیده ایم که پزشکان و مشاوران تغذیه ، خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک به میزان زیاد را منع می کنند به خصوص زمانی که پیش از وعده های غذایی مصرف گردند. بنابراین شاید یکی از دلایل ایجاد بی اشتهایی در فرزند شما خوردن همین تنقلات باشد که احساس سیر بودن کاذب را به او داده و موجب بی میلی او به غذا شده است. خوردن شیرینی و شکلات هم همین تاثیر را بر اشتها خواهد داشت.

۱۰ روش موثر برای درمان بی اشتهایی کودکان

10 روش موثر برای درمان بی اشتهایی کودکان
۱۰ روش موثر برای درمان بی اشتهایی کودکان

تا این جا تعدادی از دلایلی که ممکن است عامل بروز بی اشتهایی در کودک شما شده باشند را معرفی کردیم. با توجه به این موارد ، اگر توانسته اید تا حدودی علت بروز بی میلی به غذا را در کودک خود بیابید ، خوش حال باشید ؛ چون اصلی ترین مرحله درمان را پشت سر گذاشته اید. در واقع با دانستن علت بروز مشکل ، شما می توانید روش درمان مناسب و موثرتری را انتخاب نمایید. به هر حال در این جا ۱۰ روش برای درمان بی اشتهایی کودکان شرح داده می شود که امیدواریم به حل مشکل فرزند شما نیز کمک کند.

۱ – مراجعه به پزشک

معمولا استفاده از ویتامین های مختلف مانند ویتامین ب۶ ، برای درمان بی اشتهایی کودکان تجویز می گردد. اما بهتر است که دریافت همین ویتامین ها نیز طبق نظر پزشک باشد. توجه داشته باشید که اگر علائم یک بیماری را در کودک خود مشاهده می کنید ، به جز مراجعه به پزشک و مشورت با او به هیچ روش دیگری فکر نکنید. خودتان هم به خوبی می دانید که درمان بیماری های مهم آن هم در کودکان با داروهای تجویز شده توسط پزشک سریع تر انجام خواهد شد تا روش های درمان خانگی.

۲ – با کودکتان رابطه صمیمانه تری برقرار نمایید

اگر مشکل فرزند شما مشکلات روحی و فشارهای عصبی است و یا احتمال می دهید که این موارد موجب بروز بی اشتهایی در او شده است ، سعی کنید تا ابتدا مشکل روحی او را برطرف کنید. به عنوان مثال سعی کنید تا روابط عاطفی بین خود و کودکتان را تقویت نمایید تا با توجه بیشتر به او ، دلیل اصلی مشکلاتش را از زبان خودش بشنوید.

۳ – استفاده از گیاهان دارویی

اگر بی اشتهایی فرزند شما به دلیل مشکلاتی که ذکر شد ، ایجاد نشده است وقت آن رسیده تا روش های درمان دیگر را مد نظر قرار دهید. یکی از این روش ها استفاده از گیاهان تقویت کننده اشتها است که ضرری برای بدن کودک نیز نخواهد داشت. آویشن ، زنجبیل ، آلوئه ورا ، ترخون ، لیمو ترش و … معمولا به غذا یا چای اضافه می شوند و علاوه بر تقویت اشتها ، خاصیت درمانی هم دارند. برای مثال ترخون ، انگل های روده را از بین می برد و یا رزمانی ضد عفونی کننده است.

۴ – غذا را برای فرزند خود جذاب کنید

اگر برایتان امکان دارد ، سعی کنید تا غذاهای جدید بپزید. غذاهایی که سالم و مقوی هستند و در ترکیب آن ها از موادی استفاده شده که مورد علاقه فرزندتان است. همچنین سعی کنید تا در تزئین غذا خلاقیت به خرج دهید. مثلا با استفاده از سس گوجه فرنگی خانگی یا قارچ و کاهو و … غذا را تزئین کنید تا اشتهای کودکتان برای خوردن آن بیشتر شود.

۵ – از ظروف جذاب و متنوع استفاده کنید

از ظروف جذاب و متنوع استفاده کنید
از ظروف جذاب و متنوع استفاده کنید

می توانید از ظروف غذای کودکانه با طرح ها و شکل های کارتونی و فانتزی استفاده نمایید. در این صورت فرزند شما برای خوردن غذا در این ظروف انگیزه بیشتری پیدا خواهد کرد.

۶ – به میان وعده ها توجه کنید

به طور کل قرار دادن میان وعده در برنامه روزانه برای درمان انواع بیماری ها و تنظیم اشتها موثر می باشد. برای میان وعده نیازی به پخت غذای خاصی نیست. خوردن میوه ، سبزیجاتی مثل کاهو ، یک لیوان شیر و … به عنوان میان وعده بسیار مناسب خواهد بود.

۷ – عادات غذایی بد را کنار بگذارید

یکی از مضرترین عادات در حین غذا خوردن ، نوشیدن آب است. این کار تمایل به ادامه غذا خوردن را کاهش داده و سبب بی اشتهایی خواهد شد.

۸ – مشارکت کودکان در تهیه غذا

کودکانتان را برای خرید مواد غذایی با خود همراه نمایید. همچنین می توانید برای پخت غذا ، بخشی از کار را که سخت نیست و فرزندتان از پس آن بر می آید به او بسپارید. این کار می تواند یک روش کارآمد برای درمان بی اشتهایی کودکان باشد چرا که ان ها غذا را حاصل زحمت خود می دانند و دوست دارند تا هر چه زودتر ، طعم آن را بچشند.

۹ – مکان مناسبی را برای صرف غذا انتخاب نمایید

مکانی را برای غذا دادن به کودکتان انتخاب کنید که شرایط استقرار در آن جا را داشته باشید و مجبور نباشید که مثلا به سرعت به او غذا بدهید. همچنین سعی کنید تا حواستان فقط به غذا باشد و در حال تماشا به تلویزیون یا صحبت کردن با دیگران نباشید. بهتر است که کودک نیز در حال بازی نباشد تا عجله ای برای زود تمام شدن غذا نداشته باشد.

۱۰ – در کنار یکدیگر غذا بخورید

تا جای امکان بهتر است همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر غذا بخورند. در این صورت کودکان با دیدن دیگران ، علاقه بیشتری به خوردن غذا پیدا می کنند. به خصوص اگر لحظات شادی را در زمان صرف غذا تجربه نمایند. این مورد یکی از مهم ترین روش های درمان بی اشتهایی کودکان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان بی اشتهایی کودکان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام، به هیچ عنوان از داروها و شربت های دست ساز که تحت عنوان افزایش اشتها به فروش میرسند استفاده نکنید، میتواند به سیستم گوارش فرزندتان آسیب وارد کند، لازم است ابتدا با پزشک متخصص در این خصوص مشورت نمایید و معاینات و آزمایش های لازم برای مشخص شدن دلیل بی اشتهایی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره