روانشناسی

۱۵ راهکار شگفت انگیز برای درمان اضطراب شدید

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان اضطراب شدید با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

اضطراب از آن دسته از اختلالاتی است که همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این اختلال به حدی مهم و جدی است که می تواند تغییرات منفی را در رفتارها و احساسات ما ایجاد کند. به گونه ای که همیشه احساس دلهره و دلشوره داشته باشیم و توانایی کنترل احساسات برایمان سخت و یا غیر ممکن باشد.

حال باید با این اختلال چه کنیم؟ چه راهکارهایی برای درمان اضطراب شدید وجود دارد و از چه طریقی می توان به بروز این مشکل در خود پی برد؟ مطالعه این مقاله برای دانستن پاسخ این پرسش ها و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود. چون قرار است تا در آن ۱۵ راهکار فوق العاده برای درمان اضطراب شدید را معرفی کنیم که حتما می تواند برایتان مفید باشد.

اضطراب چگونه بروز می کند و چه علائمی دارد؟

اضطراب آن هم از نوع حاد و شدید ، علائم متعددی را با خود به همراه دارد. در واقع این علایم نشان دهنده اضطراب هستند و تداوم و طولانی بودن آن ها هشداری برای بروز اضطراب شدید خواهد بود.

 همیشه احساس دل تنگی یا دل مردگی دارید

این علامت نشان دهنده بروز افسردگی است که در اغلب موارد بر اثر استرس شدید در فرد ایجاد می شود. کسی که به طور مداوم ، دلشوره و نگرانی را تجربه می کند ، برای خود خیال بافی و منفی بافی کرده و نسبت به همه چیز بدبین خواهد شد. در نتیجه همیشه احساس دل مردگی و ضعف در مقابل مشکلات زندگی را خواهد داشت و تلاش هایش برای رفع این حالت بیهوده خواهد بود چون به راحتی نمی تواند دلیل این احساس ناخوشایند را متوجه شود.

علایمی که در بدن خود خواهید یافت

علایمی که در بدن خود خواهید یافت
علایمی که در بدن خود خواهید یافت

اضطراب شدید باعث افزایش ضربان قلب ، تعریق و لرزش در اندام های بدن ، تهوع و مشکلات گوارشی ، سر درد ، احساس سنگینی در قفسه سینه ، سرگیجه و … را در شما نمایان می کند. این علائم ممکن است بر اثر ابتلا به یک بیماری نیز ایجاد شوند اما زمانی که شخص اضطراب زیادی را تحمل می کند ، با همین علائم ، رو به رو خواهد شد.

 عدم توانایی در تمرکز و عصبانیت بیش از حد

عصبانیت ، یک نشانه آشکار از بروز اضطراب و نگرانی است. اگر شما به اضطراب شدید دچار شده باشید ، توانایی کم تری در تمرکز بر مسائل مختلف خواهید داشت و با این وجود نمی توانید مشکلات خود را به راحتی حل کنید. در چنین موقعیتی ، حفظ آرامش برایتان مشکل شده و عصبی و آشفته خواهید بود.

 پرخوری یا کم اشتهایی

متاسفانه اضطراب از آن دسته بیماری هایی است که بر تغذیه و عادات غذایی فرد تاثیرات مخربی را می گذارد. برخی از افراد در مواجه با یک مسئله دلهره آور ، بی اشتها می شوند و نمی توانند غذا بخورند. در نتیجه با گذشت زمان لاغر و ضعیف شده و این موضوع ، مشکلات دیگری را نیز برایشان به وجود خواهد آورد.

از طرفی برخی از افراد با ایجاد اضطراب شدید ، دچار پرخوری می شوند و بی دلیل به خوردن غذا روی می آورند که این مشکل هم در آینده آن ها را به بیماری هایی نظیر دیابت ، فشار خون ، اضافه وزن و … مبتلا خواهد نمود.

۱۵ راهکار موثر در درمان اضطراب شدید

همانطور که قبلا هم بیان کردیم ، اضطراب شدید دشمن سلامتی است و به مرور مشکلات جسمی و روحی مختلفی را برای انسان ایجاد خواهد کرد. پس سعی کنید تا بهترین راهکارها را برای رفع آن در پیش بگیرید و هر چه زودتر آرامش خود را بازیابید.

۱- حواستان را پرت کنید و به موضوع دیگری فکر کنید

حواستان را پرت کنید و به موضوع دیگری فکر کنید
حواستان را پرت کنید و به موضوع دیگری فکر کنید

سعی کنید تا ذهن خود را از مسئله ای که با آن درگیر شده ، منحرف کنید. یک راه برای درمان اضطراب شدید این است که بتوانید ذهن خود را با یک مسئله جدید و افکار مثبت درگیر نمایید تا از استرس و تنش ناشی از یک مسئله آزار دهنده در امان بمانید. به یک اتفاق شیرین فکر کنید.

به این که در روزهای آینده قرار است به سفر بروید یا تعطیلات نزدیک است و می توانید با خیالی آسوده ، استراحت کرده و کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید. همیشه یک زمان را برای کسب آرامش در نظر داشته باشید و به بهترین اتفاقی که در آینده نزدیک قرار است رخ دهد ، فکر کنید.

۲- به یک مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید

مشورت با یک روانپزشک با تجربه به درمان اضطراب شدید شما کمک خواهد کرد. روانپزشک علت بروز این اختلال را در شما جست و جو می کند و با توجه به آن و علائمی که در شما می بیند ، بهترین دارو را برایتان تجویز خواهد کرد. توجه داشته باشید که چنین داروهایی باید طبق دستور پزشک مصرف شوند. پس تمدید یا مصرف آن ها بدون مشورت با پزشک اصلا کار مناسبی نیست و عوارض بدتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین برای دریافت مشاوره استرس و اضطراب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره خانواده رایکو به صورت تلفنی از سراسری کشور تماس حاصل فرمایید.

۳- وقت بیشتری را با خانواده بگذرانید

بودن در کنار خانواده و همنشینی با دوستان ، آرامش را به شما باز می گرداند. به خصوص اگر اضطراب شما بر اثر مسائل و مشکلات کاری ایجاد شده باشد. بهتر است تا اعضای خانواده را از نگرانی های خود با خبر کنید و از توصیه ها و مشاوره هایی که به شما ارائه می دهند ، استفاده نمایید.

به هر حال آن ها شما را بهتر می شناسند و برای مثال اگر جهت تصمیم گیری در مورد پذیرش یک پروژه یا شغل جدید ، بر سر دو راهی قرار گرفته اید ، می توانند با توجه به خلق و خو و توانایی هایی که از شما سراغ دارند ، پیشنهادات خوبی را در اختیارتان قرار دهند.

۴- ساعتتان را جلو بکشید

اگر اضطراب شما به علت دیر رسیدن در جلسات و قرار ملاقات ها ایجاد شده یا این مسائل نگرانی هایتان را افزایش می دهد ، می توانید ساعت خود را کمی به جلو ببرید. به عنوان مثال ممکن است که نیاز باشد تا هر روز راس ساعت ۷ در محل کارتان حاضر باشید ، اما به علت طولانی بودن مسیرها یا دیر بیدار شدن از خواب و … در اغلب موارد ، دیر کنید و این امر اضطرابتان را افزایش دهد. پس با تغییر ساعت می توانید حدود یک ربع یا حتی نیم ساعت ، زودتر به محل کارتان برسید و خود را از تحمل این اضطراب در طول روز ، دور نگه دارید.

۵- برنامه روزانه خود را تغییر دهید

برنامه روزانه خود را تغییر دهید
برنامه روزانه خود را تغییر دهید

ممکن است در طول روز وقت کمی برای رسیدگی به برخی از امور داشته و همیشه از این موضوع گله مند باشید که نمی توانید همه کارهای روزمره خود را در زمان مشخص انجام دهید. در چنین حالتی باید در برنامه ریزی های خود تجدید نظر کنید.

اولویت هایی را برای کارها در نظر بگیرید و سعی کنید تا آن ها را با توجه به ترتیب و اهمیتشان به انجام برسانید. همه وقت خود را به کارهای اداری اختصاص ندهید و سعی کنید تا در این برنامه روزانه حدود نیم ساعت را برای ورزش و تجدید قوا در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.

۶- ورزش صبحگاهی را جدی بگیری

نوعی از اضطراب به طور ناگهانی و بی دلیل و به خصوص در اوایل صبح و هنگامی که شخص از خواب بیدار می شود ، بروز می کند. این اضطراب که به آن اضطراب صبحگاهی گفته می شود ، باعث می شود که فرد تمایلی برای خارج شدن از رختخواب نداشته باشد و خود را در مقابل کوهی از کارها و مشکلات که باید به آن ها رسیدگی کند ، ببیند. اگر بتوانید در ساعت مشخصی بیدار شوید و ورزش کنید ، می توانید بر این اضطراب غلبه کرده و با انرژی بیشتری به انجام کارهای خود بپردازید.

۷- به تغذیه خود اهمیت بدهید

اگر همیشه با عجله غذا بخورید و یا وقت کافی را برای غذا خوردن اختصاص ندهید ، بزرگترین ظلم را به بدنتان خواهید کرد. تغذیه مناسب ، استرس و نگرانی را از شما دور می کند و به عنوان یک درمان برای اضطراب شدید به شما توصیه می شود.

خوردن غذاهای سالم و مقوی مانند میوه ها و سبزیجات تازه آن هم به میزان کافی و به حدی که بدنتان به آن احتیاج دارد به رفع اضطراب روزمره شما کمک زیادی خواهد کرد.

۸- داروهای گیاهی ، راهی ارزان و مطمئن

استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی برای غلبه بر استرس و درمان اضطراب شدید ، بسیار مناسب است. این گیاهان پرخاصیت ، بر خلاف داروهای شیمیایی ، عوارضی را به همراه نخواهند داشت و برای تمدد اعصاب شما مفید هستند.

۹- از معاشرت با افراد همیشه مضطرب بپرهیزید

از صحبت با افراد همیشه مضطرب بپرهیزید
از معاشرت با افراد همیشه مضطرب بپرهیزید

شاید بتوان اضطراب را نیز جز بیماری هایی دانست که قابل سرایت به دیگران است. درست مانند ویروسی که اگر در یک محیط پخش شود ، همه را آلوده می کند. هدف ما در اینجا ارائه راهکارهایی برای رفع اضطراب شدید است تا شما به انسان هایی که به طور مدام با آن درگیر هستند ، تبدیل نشوید. بنابراین سعی کنید تا از چنین افرادی دور باشید و بیشتر وقت خود را با افراد پر انرژی و پر نشاط بگذرانید.

۱۰- به دنبال عامل ایجاد استرس خود باشید

در برخی از موارد ، شخص نمی داند که به چه علت دچار اضطراب شده و دلیل آن برایش مبهم است. حتی ممکن است در طول روز ، به مسائل مختلفی فکر کند و درست متوجه نشود که کدام یک از این مسائل اضطراب او را افزایش می دهند.

در چنین حالتی بهتر است تا تمام مشکلات را بر روی کاغذ بنویسد و به طور جداگانه بر روی آن ها تمرکز کند. اگر کاری هست که واقعا سودی نداشته و در عوض شخص را دچار اضطراب می کند ، بهتر است انجام داده نشود و یا زمان انجام آن به ابتدای صبح موکول گردد.

۱۱- یک هنر جدید را بیاموزید

یادگیری یک هنر جدید با کشف استعدادهای شما همراه خواهد بود. شما می توانید به کلاس موسیقی بروید و نواختن یک ساز جدید را آموزش ببینید. می توانید استعداد خود در تولید صنایع دستی را بسنجید و حتی از این راه کسب درآمد نمایید. چنین هنری می تواند در درمان اضطراب شدید موثر بوده و برای شما آرامش بخش باشند.

۱۲- اعتماد به نفستان را بالاتر ببرید

ممکن است استرس شدید شما به دلیل ضعف در اعتماد به نفستان ایجاد شده باشد. به عنوان مثال زمانی که نمی توانید جملات را به طور پیوسته و بدون مشکل ادا کنید ، دچار اضطراب می شوید. شما باید به توانایی های خود تکیه کنید و با اجرای متدهای مختلف به تقویت توانایی و رفع کاستی های احتمالی خود بپردازید.

۱۳- هرگز تسلیم نشوید

هرگز تسلیم نشوید
هرگز تسلیم نشوید

بهترین درمان برای اضطراب شدید تقویت روحیه است. باور داشته باشید که سختی ها و مشکلات یک روز به پایان می رسند. اگر امروز مجبور هستید تا در امتحانات سخت شرکت کنید ، فردا با خیال آسوده به دنبال یک شغل مناسب خواهید رفت. اگر مجبور هستید تا به مدت طولانی کار کرده و نیروی زیادی را در این راه مصرف کنید ، در عوض سرمایه کافی را برای آینده خود به دست خواهید آورد.

۱۴- منفی بافی نکنید

پیش از انجام هر کار به منفی بافی نپردازید. به این فکر نکنید که همه چیز خراب می شود ، من شکست خواهم خورد یا زحماتم به هدر می رود. همیشه به جنبه های مثبت مسائل توجه کنید و قبل از گرفتن نتیجه ، خود را افکار منفی آزار ندهید.

۱۵- تفریح و طبیعت گردی را به برنامه خود اضافه کنید

حضور در مناطق خوش آب و هوا و دیدن مناظر سرسبز و جاذبه های طبیعی چشم نواز ، روح انسان را جلا می دهد و یکی از بهترین راهکارها برای درمان اضطراب شدید ، به شمار می آید.

سعی کنید تا یک روز در هفته را به طبیعت گردی اختصاص دهید و یا حداقل یک گردش نیم روزی با دوستانتان را تجربه کنید. این کار علاوه بر حفظ سلامتی ، به ایجاد آرامش و فراموش کردن مشکلات روزمره و مشغله های کاری شما کمک می کند و مانع از ایجاد افکار منفی در ذهنتان خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان اضطراب شدید با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام وقتتون بخیر مامان من خیلی منفی نگره این اخلاقش به منم سرایت کرده مثلا یکی گوشیو جواب نمیده سریع استرس میگیرم و فکرای خیلی بدی میاد تو ذهنم. راهی هست برای خلاصی از این مورد یا باید حضوری بریم پیش روانشناس؟

    1. با سلام، راه‌های متفاوتی برای مواجهه با افکار منفی وجود دارد، می‌توان آنها را پذیرفت، نادیده گرفت یا به شکلی منطقی با آنها روبه‌رو شد. افکار منفی کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، و اعتماد به نفس و عزت نفس را مخدوش می‌کنند، راه‌های متفاوتی برای مواجهه با افکار منفی وجود دارد، می‌توان آنها را پذیرفت، نادیده گرفت یا به شکلی منطقی با آنها روبه‌رو شد. افکار منفی کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اعتماد به نفس و عزت نفس را مخدوش می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث خود سرکوبی می‌شود بیش از حد فکرکردن به یک مسئله است. شکست خوردن وترس فلج کننده بدنبال آن می‌آیند. پس در این مواقع بهترین کار مکث کردن و کشیدن یک نفس عمیق است. با این کار ضربان قلب کم شده و نگاه خوش‌بینانه‌ترمی‌شود. اگرتوسط افکار منفی محاصره شده‌اید و احساس خشم و اضطراب می‌کنید، توقف کنید و نفس بکشید در نهایت برای درمان افکار نادرست و شرایط روحی میتوانید به روان شناس متخصص مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره