روانشناسی

بهترین و جدید ترین داروهای ضد افسردگی در ایران چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داروهای ضد افسردگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در این مقاله صرفا ما به معرفی قرص می پردازیم توجه داشته باشید که مصرف این دارو می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت پذیرد.

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در کشور ایران بوده که سالانه افراد زیادی را به خود گرفتار خواهد کرد. قرار گرفتن در شرایط سخت زندگی ، مرگ عزیزان ، فقر و خیلی از عوامل دیگری که حس ناراحتی و غصه را در وجود انسان نهادینه می کند ، سبب بروز این عارضه ی خطرناک خواهند شد. از نشانه های افسردگی می توان به:

  • پرخوری و یا کاهش اشتها
  • بی خوابی و یا خواب زیاد
  • احساس خستگی همیشگی
  • دوری جستن از جمع های اجتماعی
  • زود رنجی
  • گریه کردن بیش از اندازه

و… اشاره کرد. چگونگی ظهور این علائم بستگی به موقعیت و سبک زندگی افراد دارد و در همه یکسان نیست. ممکن است شخصی که دچار افسردگی شده است، علاقه ی زیادی به خوابیدن پیدا کرده و بخش عمده ای از ساعات روز خود را به آن اختصاص دهد؛ اما در مقابل ، شخص دیگری در مواجهه به افسردگی دچار اختلالات خواب و بی خوابی شود. البته شرایط سنی ، سبک زندگی و میزان شدت بیماری نیز در این امر دخیل هستند.

خوشبختانه برای رفع این مشکل داروهای موثر و کاربردی ساخته شده که درصد چشمگیری از این بیماری را بهبود می بخشند. در گذشته داروهای افسردگی با عوارض بسیاری همراه بودند ، که اغلب بیماران ترجیح می دادند که از آنها استفاده نکنند ، اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی در این زمینه ، داروهای مفید با عوارض کمتر به کمک رفع این عارضه آمده اند . برای دریافت مشاوره در زمینه ی اختلالات روحی و روانی ، از جمله افسردگی و درمان افسردگی ، می توانید با مرکز مشاوره خانواده رایکو به صورت تماس تلفنی از سراسر کشور در ارتباط باشید. در ادامه ی مطلب شما را با بهترین و موثر ترین قرص ضد افسردگی آشنا خواهیم کرد.

آگوملاتین/agomelatine

آگوملاتین/agomelatine
آگوملاتین/agomelatine

وظیفه ی اصلی آگوملاتین ، ایجاد تعادل در فرآیند های فیزیکی و شیمیایی در بدن بوده که به صورت شبانه روزی در حال اجرا هستند ، که در صورت اختلال در این تعادل ، شخص مربوطه دچار افسردگی خواهد شد . مصرف این دارو نتیجه ی اثر بخشی در مهار افسردگی در کوتاه ترین زمان ممکن خواهد داشت . به طور کلی در مصرف قرص ضد افسردگی ، باید به چند نکته کلیدی توجه داشت :

۱.نداشتن تداخل دارویی

۲.مشکلات داخلی مخصوصا اختلالات کبدی و کلیوی

۳.دوران بارداری

۴.مقطع سنی( افراد زیر هجده سال و افراد بالای ۶۰سال باید با احتیاط مصرف کنند).

۵.نداشتن حساسیت های دارویی

در صورت داشتن هریک از شرایط بالا ، پزشک معالجتان را در جریان قرار دهید .

به طبع همه ی داروهای درمانی ، صرف نظر از فوایدشان ، دارای عوارضی نیز خواهند بود که وقوع و شدت آنها در همه ی افراد یکسان نیست . البته در این خصوص نگران نباشید ، چرا که با گذشت زمان واکنش بدن شما نسبت به مصرف دارو کاهش یافته و به طور کلی از بین می روند .

عوارض مصرف آگوملاتین :

این دارو مسهل بوده و همچنین احساس خستگی و کسالت در فرد مصرف کننده را به همراه خواهد داشت . داشتن سر درد ، کمر درد ، تعریق و درد شکم از جمله ی عوارض دیگر این داروست . در موارد دیگر ، سیاهی رفتن چشم ، یبوست و اضطراب نیز گزارش داده شده است . در صورت شدید بودن علائم از مصرف دارو خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید .

آمی تریپتیلین /Amitriptyline

آمی تریپتیلین /Amitriptyline
آمی تریپتیلین /Amitriptyline

آمی تریپتیلین به عنوان دارو ضد افسردگی ، به شکل قرص قابل ارائه بوده که جز قرص های سه حلقه ای می باشد . منظور از سه حلقه ای مصرف همزمان این دارو با دو مدل دیگر از این دست است . به غیر از درمان افسردگی ، این دارو برای میگرن و شب ادراری نیز تجویز می شود . این قرص نیز بر روی مواد شیمیایی مغز تاثیر گذاشته و موجب متعادل سازی آنها خواهد شد. اگر برای اولین بار از این دارو استفاده شود ، ممکن است به مدت دو هفته افکار خودکشی در ذهن پرورش پیدا کند. در چنین شرایطی بهتر است به طور مداوم با پزشک معالج تان در ارتباط باشید.

موارد منع مصرف آمی تریپتیلین :

  1. کلیه بیماران مبتلا به اختلالات قلبی و کبدی
  2. ابتلا به دیابت و یا تشنج
  3. بیماری های چشمی نظیر آب مروارید
  4. افراد مبتلا به اختلال دفع ادرار
  5. بیماران روحی و شخصیت های دو قطبی
  6. افراد زیر دوازده سال سن
  7. زنان باردار و شیرده
  8. سابقه ی مصرف داروهای ضد افسردگی دیگر در کمتر از دو هفته ی گذشته

مصرف این دارو ضد افسردگی ، باید زیر نظر پزشک و با دوز تجویز شده انجام شود . در غیر این صورت عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت . همچنین به طور ناگهانی و خودسرانه مصرف آن را به هیچ وجه قطع نکنید.

سیتالوپرام/citalopram

این دارو به عنوان مهار کننده و جذب کننده ی سروتونین در درمان افسردگی های شدید کاربرد دارد . مصرف این دارو تاثیر شگفتی در رفع اختلالات روحی خواهد داشت . سیتالوپرام کم عارضه بوده و از لحاظ تداخل های دارویی تقریبا بی خطر است .

عوارض جانبی مصرف سیتالوپرام :

ایجاد اختلالات جنسی ، خشک شدن دهان ، فراموشی مقطعی ، حالت تهوع و گیجی ، اختلالات مربوط به قاعدگی و خواب ، تکرر ادرار ، یبوست ، درد در ناحیه ی کم و مفاصل ، برهم زدن توازن فشار خون ، تعریق و آب ریزش بینی شدید و…. از جمله مهمترین عوارض مصرف این دارو بوده که ممکن است در برخی از مصرف کنندگان به وجود بیاید. این قرص به میزان ۲۰میل و ۴۰میل در داروخانه ها و به همراه نسخه پزشک عرضه می شود.

میرتازاپین /Mirtazapin

میرتازاپین /Mirtazapin
میرتازاپین /Mirtazapin

میرتازاپین برای درمان افسردگی و اختلالات خواب بسیار موثر است . این دارو با افزایش سطح سروتونین در بدن ، خلق و خو را بهبود بخشیده و اضطراب را نیز درمان خواهد کرد .

عوارض مصرف میرتازاپین:

مصرف این دارو موجب افزایش اشتها و در نتیجه چاقی خواهد شد . خواب آلودگی و گیجی ، سردرد و یرقان ، آشفتگی و خواب ناآرام همراه با کابوس و در مواد نادر موجب تشنج و درد مفاصل نیز خواهد شد . البته ممکن است برای مصرف کننده هیچ کدام از این عوارض به صورت جدی اتفاق نیافتد ، و یا در برخی از افراد یک یا تعدادی از آنها به وقوع بپیوندد .

پاروکستین/Paroxetine

این دارو نیز مانند سیتالوپرام ، در گروه مهارکننده ها ی با جذب سروتونین قرار دارد که برای درمان وسواس ، افسردگی شدید و اضطراب کارایی داشته و تاثیری سریع تر از داروهای مشابه خود نظیر فلوکستین دارد . پر مصرف ترین دارو ضد افسردگی در ایالات متحده همین پاروکستین است .

عوارض مصرف پاروکستین :

در بسیاری از موارد ، خوردن قرص ضد افسردگی ، در هفته های اول مصرف ، انگیزه ی خودکشی در افراد افزایش پیدا می کند . پاروکستین نیز از این ویژگی مستثنی نیست . از شایع ترین عوارض مصرف پاروکستین می توان به حالت تهوع نسبتا خفیف اشاره کرد که از همان دوران ابتدایی مصرف پدیدار خواهد شد . خشک شدن دهان ، ریزش مو ، بروز یبوست ، تعریق زیاد ، کم شدن اشتها و خواب آلودگی از دیگر عوارض مصرف پاروکستین می باشند .

از قطع ناگهانی مصرف پاروکستین به شدت پرهیز کنید ؛ چرا که شدید ترین عوارض قطع مصرف در میان داروهای ضد افسردگی ، متعلق به همین دارو می باشد . اگر قصد ترک دارو را داشتید ، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سرترالین/Sertraline

یکی دیگر از داروهای مهار کننده ی افسردگی که به تازگی مورد استقبال بیماران و پزشکان بسیاری قرار گرفته است ، سرترالین می باشد. این دارو نیز خاصیت جذب سروتونین داشته و برای درمان اختلال ترس و اضطراب ، افسردگی و وسواس جبری مفید خواهد بود .

بانوان باردار به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنند ، چرا که موجب اختلال در تشکیل ریه جنین خواهد شد . همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری سبب شدت گرفتن علائم افسردگی و پیشرفت آن خواهد شد .

عوارض مصرف سرترالین :

اختلال در انزال و کاهش میل جنسی ، خشک شدن دهان ، تب و سرگیجه ، احساس تشنگی و خستگی مفرط ، بی ثباتی در خلق و خو، تپش قلب و بروز اگزما و حساسیت های پوستی از جمله عوارض مشهود این دارو خواهند بود .

کلومیپرامیلن/Clomipramine

کلومیپرامیلن/Clomipramine
کلومیپرامیلن/Clomipramine

این دارو به صورت قرص به بیماران ارائه می شود. از دسته ی قرص های سه حلقه ای بوده و برای درمان افسردگی به کار گرفته می شود . این دارو بر خلاف اثر گذاری بسیاری که دارد ، دارای عوارض بیشتری نسبت به برخی از داروهای ضد افسردگی می باشد .

عوارض مصرف کلومیپرامیلن :

خواب آلودگی ، حالت تهوع و تاری دید ، خشک شدن دهان ، یبوست و تعریق زیاد و همچنین تشنج و اختلالات جنسی از عوارض مهم این دارو می باشند . تشنج اصلی ترین و مهم ترین عارضه ی مصرف زیاد این قرص بوده که امکان بروز اختلال شیدایی نیز در مصرف آن وجود دارد .

موارد منع مصرف :

بیماران مبتلا به مشکلات قلبی

افراد با سابقه ابتلا به اختلال دو قطبی

مصرف همزمان دارو با مواد مخدر و الکل

مصرف همزمان با آنتی هیستامین ها

فلوکستین/Fluoxetine

معروف ترین داروی رفع افسردگی ، فلوکستین نام دارد که مصرف آن برای بیماری هایی نظیر پرخوری عصبی و اختلالات وسواسی و هراس نیز کاربرد دارد . به این دارو ، داروی قرن نیز گفته می شود . با اینکه بعد از فلوکستین داروهای مشابه بسیاری کشف شده است ، اما همچنان او یکی از محبوب ترین دارو ضد افسردگی در میان همگان است.

عوارض مصرف فلوکستین :

دیدن رویاهای نامشخص و غیرعادی ، دیر انزالی ، تنش و استرس ، خشک شدن دهان ، حالت تهوع و خواب آلودگی و یا در برخی از موارد بی خوابی ، لرزش بدن ، علائمی شبیه سرما خوردگی و عوارض و حساسیت های پوستی از جمله شایع ترین علائم در بین مصرف کنندگان شناخته شده است .

فلووکسامین/Fluvoxamine

فلوکسامین/Fluvoxamine
فلوکسامین/Fluvoxamine

فلووکسامین یکی از اولین داروهای ssri بوده که در سال ۱۹۸۴ به چرخه ی تولید اضافه شده است . این اولین دارویی است که به ثبت اداره ی مواد غذایی و دارویی آمریکا رسیده که می توان از آن برای درمان اختلال وسواس جبری در کودکان نیز بهره برد .

عوارض مصرف فلووکسامین :

بروز مشکلات مختلف گوارشی ، حس ناخوش احوالی و لرزش بدن از جمله فراگیر تر عوارض این دارو شناخته شده است . قطع ناگهانی این دارو بسیار خطرناک بوده و باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود .

ترازودون/TraZodone

ترازودون دارو ضد افسردگی بوده که با تحت تاثیر قرار دادن مواد شیمیایی در مغز ، نسبت به رفع اختلال اقدام می کند .

موارد منع مصرف :

۱.حساسیت های دارویی

۲.مصرف داروهایی در گروه مهارکننده مونوآمین اکسیداز ، دو هفته قبل از مصرف ترازودون

۴.مصرف آن برای افراد زیر ۱۸سال بدون مشورت با پزشک

۵.بالا نبودن به بیماری های کبدی ، کلیوی و قلبی

۶.صرع و یا تشنج و همچنین دوران بارداری

۷.سابقه ی اختلالات دو قطبی

۸.سابقه ی مصرف مواد مخدر

۹.سابقه ی اقدام به خودکشی

۱۰.سابقه ی سکته و یا حمله ی قلبی

عوارض جانبی ترازودون :

بروز عوامل خواب آلودگی و سرگیجه ، تغییرات در سطح بینایی ، بروز یبوست ، خشک شدن دهان و تغییر درک مزه خوارکی ها از جمله عوارض شایع این دارو محسوب می شوند.

به طور کلی کسانی که به هر نحوی دچار اختلالات روحی و روانی می شوند ، باید برای بهبود وضعیت خود در معرض درمان قرار بگیرد ، که این مهم محقق نمی شود مگر با مصرف داروهای مرتبط و گرفتن مشاوره های درمانی در طول ابتلا به بیماری ؛ خوشبختانه در این زمینه نیز داروهای بسیار ، با کاربرد های متنوع تولید شده است که می توانند به طرز چشم گیری در روند درمان بیماری موثر باشند .

تشخیص بیماری افسردگی مشکل بوده و بسیاری از افراد بدون اطلاع داشتن ، از افسردگی خود رنج می برند . افسردگی علاوه بر درگیر کردن ذهن افراد ، بر روی جسم آنها نیز تاثیر گذار خواهد بود .برای درمان این عارضه باید حتما به پزشک مراجعه شود . مصرف دارو در موارد مشابه به هیچ عنوان توصیه نمی شود . این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود و به صورت صحیح مورد درمان دارویی و روان درمانی قرار بگیرد ، در کمترین زمان ممکن درمانی موثر خواهد داشت .

سوالات متداول

۱- خواهر من حدود یک هفته است که به دلیل مشکلات خانوادگی ، مدام گریه می کنه و غذا نمی خوره و با کسی حرف نمیزنه و علائم افسردگی داره ، آیا می تونه داروی افسردگی مصرف کنه؟

توسط یک روانشناس تشخیص داده شود وافسردگی حتما باید برای تشخیص این اختلال ، علائم و مدت زمان به خصوصی مطرح می باشد و مصرف خودسرانه دارو را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.

۲- در دوران بارداری هستم و به دلیل شرایط جسمی مجبور به انصراف از تحصیل و شغلم شدم و تحمل خونه نشین شدن رو ندارم و زندگی برام طاقت فرسا شده و با همسرم به مشکل خوردم. آیا خوردن داروهای ضدافسردگی می تونه از این وضعیت نجاتم بده؟

مصرف هرنوع دارویی حتما عوارض و عواقبی دارد و در دوران مهم بارداری ، مصرف دارو باید با آگاهی و درنظر گرفتن تداخلات دارویی و شرایط جسمانی و تجویز پزشک متخصص باشد.

۳- کدام یک از داروهای افسردگی میزان تاثیر بیشتری دارند؟

داروهای نام برده صرفا معرفی شده اند و تا حد امکان معایب و مزایای آنها نیز توضیح داده شده است اما در خصوص مصرف ، میزان تاثیر و یا مقدار مصرفی دارو حتما باید پزشک و یا روان پزشک باتوجه به شرایط شما تصمیم بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داروهای ضد افسردگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره