خانواده

تک فرزندی، مزایا و معایب آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تک فرزندی، مزایا و معایب آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

پدیده ای که امروزه در میان اغلب زوج های جوان رواج پیدا کرده است مسئله ی تک فرزندی می باشد. دنیای امروزه ی زوج های جوان با زوج های نسل قدیم فرق دارد. امروزه زوج ها با این دیدگاه که توان پذیرش فرزند زیاد را ندارند و نمی توانند بیش از یک فرزند را از تمامی لحاظ هم مالی و هم تربیتی تامین کنند ، تصمیم به تک فرزندی می گیرند. برخی از زوج ها بلافاصله پس از به دنیا آمدن فرزندشان اعلام می کنند که همین یک فرزند کافی است و دیگر تصمیمی برای داشتن فرزند دیگر ندارند. نوعی دیگر از تک فرزندی به این صورت است که در گذشته خانواده هایی وجود داشتند که تک فرزند بودند و عمر خود را با تک فرزندی سپری کرده اند و این با میل و خواسته خودشان نبوده است این نوع تک فرزندی که با خواست خودشان نبوده است را تک فرزندی طبیعی می نامند. ما در اینجا سعی می کنیم با شما درباره ی معایب و مزایای تک فرزندی و آسیب هایی که تک فرزندان را تهدید می کند صحبت می کنیم.


مزایای تک فرزندی

اعتماد به نفس بیشتری دارند

 روانشناسان معتقدند تک فرزندان بدلیل اینکه بیشتر از بچه هایی که خواهر و برادر دارند از سمت پدر و مادر امنیت را احساس کرده اند همواره اعتماد به نفس بیشتری هم نسبت به سایر کودکان دارند و همین باعث می شود که در آینده زندگی راحت تری برای خودشان فراهم کنند.

مسئولیت پذیر هستند

طبق نظر محققان فقط فرزندان اول خانواده ها نیستند که همیشه مسئولیت پذیر هستند بلکه با تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که تک فرزندان بی نهایت مسئولیت پذیر هستند و اشتباهات خود را بر گردن کس دیگری نمی اندازند و زمانی که از آنها کاری را بخواهید سعی می کنند به نحواحسن آن را انجام دهند. 

از دیگر مزایای تک فرزندی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تک فرزندان هیچ گاه با خواهر و برادر خود مقایسه نمی شوند .
  • برای اینکه نظر پدر و مادرشان را جلب کنند مجبور نیستند با خواهر و برادرشان رقابت کنند. 
  • همواره تمامی توجه خانواده بر وی است.
  • تک فرزندان به پدر و مادر خود بسیار وابسته هستد و همواره ارتباط خوبی با والدین خود دارند.

طبق نظر محققان تک فرزندان ۵۰ درصد بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند به این دلیل که بیشتر وقت خود را تنها در خانه برای تماشای تلوزیون می گذرانند و همین امر باعث می شود هیچ تحرکی نداشته باشند.

معایب تک فرزندی

همواره در مرکز توجه والدین قرار دارند: این توجه زیادی که والدین نسبت به تک فرزندان دارند باعث می شود که فرزند آنها همواره در اضطراب زندگی کند و دائما این تفکر را با خود دارد که نکند که او آن طور که والدینش می خواهند نیست ، خود والدین هم از همین موضوع اذیت می شوند چرا که دائما یک ترس و اضطراب همراه آنها است. 

زود رنج بودن : تک فرزندان به دلیل اینکه هیچ گاه از پدر و مادر خودت کمتر از گل نشنیده اند و خواهر و برادری نداشته اند که رقابت کردن سالم را با او تجربه کنند به همین دلیل با کوچک ترین حرفی از جانب پدر و مادر خود ناراحت می شوند.


از دیگر معایب تک فرزندی می توان به مطالب زیر اشاره کرد: 

  • معمولا تک فرزندان به سختی می توانند برای خودشان دوست پیدا کنند. 
  • همواره از سوی پدر و مادر خود این فشار ها را متحمل می شود که در مدرسه و در تمامی کارهایی که مسئولیتش را بر عهده او می گذارند بهترین باشد.
  • این فرزندان به تنهایی باید از پدر و مادر خود مراقبت کنند.
  • به تنهایی بزرگ می شوند.

آسیب هایی که تک فرزندان را تهدید می کند:

  • زمانی که والدین بیش از حد به کودک خود توجه می کنند و همواره هر چیزی که نیاز داشته باشد را برایش تامین می کنند این کودک نسبت به والدین خود متکی می شود و سبب می شود که آموزش اجتماعی لازم را نبیند. 
  • اگر چه در دوران اولیه کودکی فرزند نیاز بیشتری به حضور والدین خود دارد ، ولی در دومین دوره کودکی وجود همسالان نقش بسیار اساسی دارد که کودک از آنها مهارت های زیادی را یاد می گیرد. وجود خواهر و برادر های بزرگتر می تواند در یادگیری مهارت های لازم برای اجتماعی شدن نقش بسزایی داشته باشد. حال مسئله ای که برای تک فرزندان وجود دارد این است که باید در کنار بزرگسالان پرورش یابد و به دلیل این که خواهر و برادری نداشته است با بسیاری از بازی ها ، کارها ، نقش های این گروه سنی آشنا نیست. این فرزند دنیا را از دید بزرگسالان دیده است. همین امر باعث می شود که این فرزندان دچار بلوغ زودرس بشوند ، آنها از نظر جسمی نشانه های بلوغ را دارند ولی به دلیل اینکه تجربه کافی در این زمینه ندارند باعث می شود که به دلیل تمایل به شهوت ، رفتارهای ناهنجاری از جمله خود ارضایی انجام دهند. 
  • به دلیل اینکه تک فرزندان همیشه در مرکز توجه بوده اند متکبر و مغرور می شوند مانند این می ماند که دانش آموزی در مدرسه در یکی از دروس تک باشد ، خواه ناخواه توجه همه به اوست و به همین دلیل غرور پیدا می کند. 
  • عدم رشد اخلاقی یکی دیگر از آسیب هایی است که تک فرزندان را تهدید می کند به این صورت که اگر تک فرزند پسر باشد به دلیل اینکه بیشتر در کنار مادر خود است رفتارهای دخترانه پیدا می کند.  
  • تک فرزندان قدرت حل مشکلات را ندارند ، در خانواده هایی که چند فرزند وجود دارد بین آنها دعواها و کشمکش هایی بوجود می آید و سعی می کنند برای حل مشکلات خودشان راه حلی پیدا کنند ولی در تک فرزندان همواره خانواده ها سعی می کنند فرزند خود را حمایت کنند ،  مشکلاتش را حل کنند و همین امر باعث می شود که در آینده در محیط های بزرگتر قادر به حل مشکلات خود نباشند و همیشه متکی به والدین خودشان باشد. 

اگر شما هم طرفدار تک فرزندی هستید باید توجه کنید که با تک فرزندی اگر چه می توانید شرایط خوبی از لحاظ کلاس های آموزشی بیشتر ، تحصیل در مدرسه ی بهتر و امکانات دیگر برای فرزندتان فراهم کنید ولی باید در نظر داشته باشید که فرزندتان را از داشتن خواهر و برادرانی که می تواند همیشه و در طول زندگی پشت و پناه او باشد محروم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تک فرزندی، مزایا و معایب آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

  1. این که میگن به تک فرزندها توجه میشه خیلی اشتباهه چون من خودمم تک فرزندم ولی در بی توجهی ترین حالت ممکن قرار دارم اصلا تو این خونه به خواسته هام توجهی نمیشه به نظر شما راه داره؟

    1. با سلام، درک و پرداختن به غفلت، مستلزم آگاهی از مشکلات پیچیده و درهم تنیده اجتماعی است. مداخلات برای معالجه کودکان و خانواده های تحت تأثیر بی­ توجهی، نیاز به ارزیابی دقیق و رفتارهای اختصاصی دارد. کلاس های آموزش والدین­، برنامه های درمان مواد مخدر، خدمات مراقبت از آرامش، مراکز اطلاع رسانی در محل اجتماعات و سیاست های آگاهانه از طرف سازمان های دولتی ممکن است با پرداختن به شرایطی که خانواده ها را در معرض خطر بیشتری برای سوء استفاده و غفلت کودک قرار می دهند، به حمایت از کودکان کمک کنند.

  2. من یه پسر ۶ ساله دارم دوست ندارم تنها بمونه میخوام یه بچه دیگه هم بیارم بنظرتون پسر باشه بهتره یا دختر؟

    1. با سلام، به صورت کلی داشتن دو فرزند همجنس بیشتر توصیه میشود به این دلیل که دنیای مشترکی دارند و راحت تر میتوانند در بازی ها و نحوه ی ارتباط گیری با یکدیگر همراه باشند.

  3. سلام وقتتون بخیر من یه پسر ۹ ساله دارم فقط بعضی وقتا فکر میکنم که پارسا حس تنهایی میکنه خودش تنهایی بازی میکنه و انگار ناراحته ولی خب شرایط بچه دار شدنم ندارم واقعا با این گرونیا. بنظر شما چیکار کنم؟

    1. با سلام، برای بسیاری از والدین، داشتن تجربه تک فرزند ی کافی و خوب است. اما برخی دیگر، می خواهند فرزند بیشتری داشته باشند و این هم خوب است. اما همیشه باید چند چیز مهم را در نظر بگیرید:آیا همسر شما می خواهد فرزند دیگری داشته باشد؟آیا از نظر مالی قادر به بزرگ کردن کودک دیگر هستید؟ آیا شما از لحاظ عاطفی توانایی مراقبت از کودک دیگر را دارید؟ اگر پاسخ بله را به تمام این سوالات دادید، پس آماده اید که کودک دیگر را به خانواده اضافه کنید.

  4. سلام من تک فرزندم ولی احساس میکنم مثل بقیه تک فرزندا نیستم مادروپدرم هیچ توجهی ندارن بهم هی بهم گیر میدن پشت سرم هم سرزنشم میکنن هیچ وقت تشویقم نکردن و نمیزارن هیچ دوست هم داشته باشم تاثیر بدی گذاشته روی طرز فکرم فکر میکنم همه دروغ میگن همه دورو هستن و نمیتونم به هیچ کسی اعتماد کنم دنیا رو با چشم بد می بینم و ۱۳سالگی دوباره خودکشی کردم بدون اینکه دلیلشو بدونم لطفا کمکم کنین

    1. باسلام .
      دوره ی جوانی و نوجوانی معمولا دارای فراز و نشیب های زیادی است و این دوره از نظر روانشناسان دوره ی بحرانی یا طوفانی نیز نامیده می شود و خانواده ها مسئولیت هایی را در مقابل جوان دارند و باید اطلاعات دقیقی راجع به موضوعاتی که ممکن است سوال برانگیز باشند در اختیار جوان قرار دهند و راهنمایی های لازم را انجام دهند و معمولا والدین با دلسوزی این اعمال را انجام می دهند اما راهنمایی های آنها نباید همراه با مقایسه کردن و سرزنش نمودن و نصیحت کردن باشد و غرور جوان نادیده گرفته شود و شما نیز متقابلا وظایفی دارید و نباید پرخاشگرانه با خانواده ی خود برخورد کنید و رحمات آنها را زیر پا بگذارید و … تمامی مسائل با صحبت کردن و مطرح کردن موضوع قابل حل شدن می باشند و توصیه ی ما این است ، در صورتی که موضوع خاصی موجب آزرده خاطر شدن شما می باشد با روانشناسی مطرح نمائید و از راهنمایی های ایشان بهره ببرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره