روانشناسی

مشاوره درمان افسردگی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان افسردگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

افسردگی جزء آن دسته از مشکلاتی است که اگر به موقع درمان نشود ، تبعات بدی را به همراه خواهد داشت. این بیماری بر طرز تفکر و احساسات شما تاثیر می گذارد. اگر مدتی است که احساس می کنید حوصله انجام هیچ کاری را ندارید یا فکر می کنید که بی دلیل غمگین هستید ، به احتمال زیاد به افسردگی دچار شده اید. اما نگران نباشید چون این بیماری سطوح مختلفی دارد و تشخیص درست و سریع ، به درمان و جلوگیری از شدیدتر شدن آن ، کمک می کند.

یکی از بهترین روش های درمان افسردگی ، شرکت در یک جلسه مشاوره افسردگی و صحبت با یک روانشناس با تجربه است. چنین روانشناسی می تواند علت بروز این مشکل را به خوبی تشخیص دهد و بهتر از هر کسی می تواند راهکارهایی را برای درمان این مشکل معرفی کند که این دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید.

اگر افسردگی را درمان نکنیم چه می شود؟

شاید در برخی از روزها به این موضوع فکر کنید که هیچ چیز نمی تواند شما را خوشحال کند. خواب را به هر تفریح دیگری ترجیح دهید ، نسبت به محیط اطراف خود بی تفاوت باشید و یا حتی علاقه بیشتری به تنها ماندن داشته باشید. این حالات کاملا طبیعی است ، به خصوص اگر روز سخت و پر کاری را پشت سر گذاشته باشید. هر کسی ممکن است چنین حالاتی را در طول زندگی خود تجربه کند ؛ اما اگر به حدی برسد که قابل کنترل نباشد ، به عنوان یک هشدار مهم تلقی خواهد شد.

در واقع مشکل از همین جا شروع می شود. این که ما نتوانیم فکر و احساس خود را کنترل کنیم ، نتوانیم به روزهای خوب و آینده ای روشن فکر کنیم ، از همه چیز و همه کس نا امید شده باشیم ، تصور کنیم که بزرگترین غم دنیا را در سینه خود داریم و هیچ کس در کل جهان از ما تنهاتر نیست و …

این موضوع به مرور زمان ما را دچار بیماری های جسمی و روحی مختلفی خواهد کرد. عصبانیت و پرخاشگری ، زودرنجی ، استرس و اضطراب بی دلیل ، اختلال در خواب ، خستگی مفرط ، بیماری های قلبی و … از جمله این مشکلات هستند که دیر یا زود ما را با خود درگیر خواهند کرد. علاوه بر این ، همه این احساسات و افکار منفی ، ما را از محیط اطراف مان دور خواهد کرد و ادامه این موضوع بر روابط ما با دیگران تاثیر خواهد گذاشت. در چنین حالتی دوستان و اعضای خانواده از رفتارهای ما تعجب خواهند کرد و ممکن است که گاهی دلخور یا عصبی شوند.

این موارد تنها بخشی از عوارض نادیده گرفتن افسردگی است. پس اگر آن را درمان نکنیم ، علاوه بر این که سلامتی خودمان را به خطر خواهیم انداخت ، آرامش دیگران را هم مختل می کنیم.

کارهایی که در یک جلسه مشاوره افسردگی انجام می شود

کارهایی که در یک جلسه مشاوره افسردگی انجام می شود
کارهایی که در یک جلسه مشاوره افسردگی انجام می شود

این که افسردگی به چه طریقی درمان شود ، مدت زمان درمان آن چقدر باشد ، هر کس به چند جلسه مشاوره نیاز دارد و این که تا چه حد می توان به درمان قطعی و بدون بازگشت آن امیدوار بود و سوالاتی از این قبیل ، با مراجعه به یک روانشناس پاسخ داده خواهند شد. برای راهنمایی و درمان افسردگی خود می توانید با مشاوران مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید.

برای این کار روانشناس مراحل متعددی را طی می کند. هر کدام از این مراحل ممکن است در چندین جلسه انجام شود که تعداد آن ها به نظر روانشناسان ، شدت افسردگی و از همه مهم تر ، همکاری خودِ بیمار و اعضای خانواده او ، بستگی خواهد داشت.

۱. بررسی علائم افسردگی

روانشناس در ابتدا نشانه های افسردگی را با علائمی که در فرد مشاهده می شود ، مقایسه می کند. در صورت تطبیق آن ها ، تشخیص افسردگی تایید می شود. به طور کل ، ابتلا به افسردگی علائم متعددی دارد که در هر فرد ممکن است یک یا بیش از یکی از آن ها قابل مشاهده باشد. اگر احساس می کنید که برای مدت طولانی مثلا بین دو هفته تا دو ماه علائم افسردگی را در خود می بینید ، حتما مشکل را جدی بگیرید و برای مشاوره افسردگی به یک روانشناس مراجعه کنید.

  • احساس غم و اندوه طولانی

غمگین بودن ، آن هم به مدت طولانی شایع ترین علت افسردگی است. ممکن است احساس کنید که نمی توانید این غم را از خود دور کنید. حتی دلیل آن را نمی دانید اما به طور مداوم به فکر فرو می روید یا دوست دارید گریه کنید.

  • سرزنش کردن خود

یکی دیگر از نشانه های این مشکل ، سرزنش خود و شاید در برخی موارد احساس تنفر از خود می باشد. تصور کنید که فردی خود را انسانی بی سلیقه ، بی استعداد یا ناتوان می داند و یا حتی تصور می کند که چهره زیبایی ندارد. در این صورت چه خواهد شد؟ مسلما به مرور زمان از جمع فاصله می گیرد و تنهایی را به بودن در کنار سایر افراد ، ترجیح خواهد داد.

  • استرس و اضطراب

برخی از افراد ، افسردگی خود را با نگرانی و اضطراب بیش از حد نشان می دهند. آن ها بدون آن که خود بخواهند ، استرس زیادی را در طول روز تحمل می کنند. اگر این موارد در شخص تشخیص داده شود ، به درمان سریع نیاز خواهد داشت.

۲. تعیین علت بروز افسردگی

تعیین علت بروز افسردگی
تعیین علت بروز افسردگی

دومین اقدامی که یک روانشناس انجام می دهد این است که سعی کند تا با انجام جلسات گوناگون و گفتگو با بیمار یا اطرافیان او علت افسردگی را بشناسد. در واقع یک جلسه مشاوره روانشناسی ، به منزله یک جلسه گفت و گوی خصوصی و دوستانه برگزار می شود که ابتدا فرد و سپس خانواده او می توانند به راحتی مشکل خود را با مشاور در میان بگذارند.

  • تنهایی و شکست های عاطفی

از مهم ترین عوامل ابتلا به افسردگی ، تنهایی و یا دوری از عزیزان است. یادآوری خاطرات گذشته ، طلاق و جدایی ، شکست های عاطفی و حتی بیکاری از معضلاتی هستند که افراد را به بیماری های مختلف از جمله افسردگی مبتلا می کنند.

  • کمبود اعتماد به نفس و کم رویی

این عوامل هم نقش زیادی در بروز افسردگی دارند. کسی که نتواند نظر خود را در جمع بیان کند و آن طور که دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار کند ، مدام بر سر آن چه که هست و آن چه که باید باشد ، با خود می جنگد.

۳. معرفی راهکارهایی برای درمان

بعد از تعیین علت دقیق افسردگی ، نوبت به درمان آن می رسد. روانشناس در ابتدا تعدادی از راهکارهای عمومی کاهش و درمان افسردگی را معرفی می نماید. از جمله راهکارهایی هستند که عموما در یک جلسه مشاوره افسردگی توصیه می گردند.

  • انجام تمرینات ورزشی

انجام برخی از تمرینات ورزشی ، مانند یوگا و … می تواند به درمان افسردگی کمک کند. اگر بیمار این تمرینات را در هوای آزاد و در زمان مناسب و مخصوصا صبح ها انجام دهد ، نتیجه بهتری خواهد گرفت.

  • مصرف مواد غذایی سالم

تغذیه نامناسب تاثیرات مخربی بر سلامتی انسان می گذارد. روانشناسان توصیه می کنند تا بیماران از مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه و شکلات خودداری کنند و به جای آن غذاهای سالم مانند میوه ها و انواع سبزیجات را مصرف کنند.

  • تغییر در سبک زندگی

یک روانشناس معمولا شرحی از کارهای روزمره بیماران را در خواست می کند. علاوه بر این درمورد اهداف بیمار و آن چه که در طول روز بیش از هر چیز دیگری ذهنش را درگیر می کند با بیمار صحبت می کند.

علاوه بر این ، روانشناس با توجه به سطح و شدت بیماری و همچنین علت ایجاد آن در فرد ، راهکارهای درمانی اختصاصی را نیز برای او در نظر می گیرد. با به کارگیری تدریجی این راهکارها ، میزان پیشرفت در بهبود بیمار تعیین می گردد. این جلسات تا پایان روند درمان و رسیدن به بهبودی کامل ادامه خواهند داشت.

  • مصرف داروهای آرام بخش و ضد افسردگی

دارو ضد افسردگی و آرام بخش به درمان این بیماری کمک بسیار زیادی می کند ؛ به شرط آن که توسط پزشک تجویز شده باشند و با توجه به دستور او مصرف شوند. چون در غیر این صورت ممکن است عوارضی مانند تهوع ، سرگیجه و … را به همراه داشته باشند.

باید توجه داشته باشید که افسردگی بدون درمان باقی نمی ماند. ممکن است روند بهبود بیماری طولانی باشد ، اما نباید نا امید بود. اگر علائم این بیماری را در خود یا نزدیکانتان مشاهده می کنید ، آرامش خود را حفظ کنید. به جای درمان های خانگی و ایجاد تنش بیشتر در محیط اطراف خود ، با یک مشاور و روانشناس مشورت کنید. این کار شما را از عوارض بعدی افسردگی در امان نگه خواهد داشت و کمک می کند تا با انجام بهترین راه حل ممکن ، به زندگی عادی خود باز گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان افسردگی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. من داییم به تازگی فوت کرده خیلی جوون بود مامانم خلی افسرده شده فقط گریه میکنه هیچ جا نمیره هیچی نمیخوره میشه بگید باید چیکار کنیم؟

    1. با سلام، مواجه با فقدان ها و از دست دادن عزیزان، مسئله ای اجتناب ناپذیر است. اما افراد باید توانایی لازم برای گذر از این بحران را داشته باشند. نخست باید غم و اندوه خود را درک کرده و آن را بپذیرید. این درد عاطفی ممکن است با بروز احساسات غیر منتظره نیز همراه باشد.
      تجربه غم و اندوه در هر شخصی منحصر به فرد است پس میزان و شدت غمگین بودن به عوامل زیادی از جمله میزان صمیمت با فرد از دست رفته، ســبک زندگی، شیوه‌های ارتباطی در محیط خانواده، نگرش به زندگی، شخصیت و… وابسته است. التیام درد و تحمل مرگ عزیزان به تدریج صورت می‌پذیرد و در واقع هیچ جدول زمان بندی وجود ندارد. بعضی از افراد در عرض چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابند در حالی که این پروسه ممکن است برای برخی دیگر چندین سال طول بکشد. در این میان ممکن است باورهای غلط غم و اندوه به طولانی شدن مدت سوگواری و عدم کاهش غم ناشی از آن منجر شود.
      اگر رنج عاطفی ناشی از غم و اندوه از دست دادن عزیزان روند بهبود را طی نکند ممکن است به مشکلات وخیم تری مانند غم و اندوه پیچیده، بروز علایم افسردگی و اختلالات سازگاری تبدیل شود.
      بهتر است مدتی را به ایشان برای کنار آمدن با احساسات و غم از دست دادن فرصت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره