روانشناسی

مازوخیسم چیست؟ | علائم و روش‌ های درمان بیماری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مازوخیسم با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

چرا افراد کارهایی را انجام می‌ دهند که برای آن‌ ها رنجی اجتناب‌ ناپذیر به دنبال دارد؟ ریشه شخصیت مازوخیستی یا خودشکنانه در نبرد اراده میان پرورش کودک و والد  کنترل‌ گر دوانیده می‌ شود. والدینی که به هر قیمتی به دنبال حفظ کنترل خود هستند، دائما به فرمانبرداری و اطاعت نیاز دارند؛ بنابراین هیچ فضایی برای کودک جهت بیان نظرات و نیازهایش ایجاد نمی‌ کنند. عشق تنها به شرطی وجود دارد که کودک فرزند خوبی باشد. در وضعیت شدید آن والدین ممکن است از فرزندان خود سوء استفاده کنند، آن‌ ها را تحقیر و تنبیه کنند، به ترک یا تنبیه کودک تهدید کنند. با کلیک بر لینک زیر با اثرات تنبیه بدنی در کودکان بیشتر آشنا شوید.

رشد کردن در این شرایط می‌ تواند اثری اساسی بر فرد داشته باشد. کودکان در این وضعیت تلاش می‌ کنند تا به صورت پنهانی یا انفعالی تهاجمی از والدین خود انتقام بگیرند. رفتار انتقادی والدین می‌ تواند در فرزند به شکل یک صدای درونی منتقد و قلدر درآید. مازوخیست‌ ها بزرگسالانی اند که به راحتی تسلیم‌ می‌شوند، خلاقیت خود را از دست می‌ دهند و شغل‌ هایی را انتخاب می‌ کنند که مورد نیاز اما کسل‌کننده هستند.


مازوخیسم چیست؟

مازوخیسم یک واقعه‌ روانی است که در آن افراد در فعالیت‌ هایی درگیر می‌ شوند که افراد را به سمت رنجی اجتناب‌ ناپذیر سوق می‌ دهند. این یک تعریف عمومی است و شامل شخصیت یا کاراکتر مازوخیستی نیز می‌ شود. افراد مازوخیست از خطرات بزرگتر نظیر تنبیه خارجی، درماندگی، تجربه‌ی احساس گناه شدید، تحقیر شدن،  مورد خشم و سوء استفاده قرار گرفتن به صورت غیرقابل کنترل یا چالش‌ های ساده‌ ی زندگی نظیر برآورده کردن انتظارات دیگران یا قبول مسئولیت می‌ترسند.

افراد مازوخیست تلاش می‌ کنند تا با تحمل رنج‌ های ملایم‌ تر و مهم‌ تر از آن قابل کنترل و تکرار ترومای اولیه‌ خود از این خطرات دوری کنند. بنابراین یک فایده‌ مهم مازوخیسم در قالب یک فاکتور منفی توصیف می‌شود: دوری از رنج‌های غیرقابل‌کنترل و بزرگتر با تمایل به تحمل رنجی ملایم‌تر و ایجاد یک سیستم تنظیمی بسته سادومازوخیستی مادام‌العمر. عملکرد دیگر مازوخیسم به صورت یک تلاش برای ترمیم یک خودنمایی آسیب‌ دیده توصیف می‌ شود که طی این روند تجربه‌ درد به حفظ احساس انسجام فرد کمک می‌ کند.


انواع مازوخیسم

فروید در مورد نقش رانه‌ مرگ در شکل‌ گیری مازوخیسم اولیه توضیح داد؛ او مازوخیسم را شکلی از محافظت فرد در مقابل غریزه‌ی مرگ و فاکتور سازماندهی‌ کننده‌ ایگو می‌ دانست. البته فرضیه‌ او توسط بسیاری محققان رد شد اما فرضیه‌ دیگر او که بیان می‌ کند مازوخیسم غیرجنسی و اخلاقی منشا جنسی دارد، دهه‌ هاست که مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است.


مازوخیسم جنسی

مازوخیسم جیست؟
مازوخیسم جنسی

به معنای رویاپردازی  یا شرکت کردن عامدانه در فعالیتی است که شامل تحقیر شدن، کتک خوردن، بسته شدن یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن جهت تجربه‌ی هیجان جنسی است. اختلال مازوخیسم جنسی باعث ایجاد استرس یا نقص در عملکرد می‌شود. اگر افراد دارای این ترجیح جنسی، مشکلات روانی یا اجتماعی را گزارش کنند ممکن است بیماری مازوخیسم جنسی در مورد آن‌ها تشخیص داده شود. در صورتی که فکر می‌کنید شما نیز درگیر این مسئله هستید می‌توانید از مشاوره جنسی و زناشویی تلفنی رایکو بهره ببرید.انواع فشاری که افراد با این اختلال تجربه می‌کنند شامل احساس شدید اضطراب، گناه، شرم و افکار وسواسی در مورد مازوخیسم جنسی می‌شود. فروید پس از نگارش متونی در خصوص مازوخیسم جنسی، دو شکل دیگر مازوخیسم را از یکدیگر تمییز داد.


 مازوخیسم اخلاقی

رفتاری در ارتباط با احساس ناخودآگاه گناه و نیاز به تنبیه است. مفهوم مازوخیسم اخلاقی در چند دهه‌ پس از معرفی خودآزاری جنسی توسعه یافت. ارزیابی‌ های تئوریک بر این احتمال که نیاز ناخودآگاه به تنبیه و سادیسم درونی شده که به خود فرد بر می‌گردد در فرآیند رشد منشا دارند و همچنین بر عملکرد روانی خودآزاری تمرکز داشته اند. در خودآزاری اخلاقی ارتباط با جسم خارجی وجود ندارد و رنج کشیدن است که به خودی خود اهمیت دارد؛ چه این رنج به فرمان فردی باشد که مورد عشق واقع می‌شود چه فردی که مورد توجه و اهمیت دیگران قرار نمی‌ گیرد. این رنج حتی می‌ تواند ناشی از شرایط و قدرت‌ های غیرشخصی باشد. یک مازوخیست واقعی هرگاه که شانس سیلی خوردن داشته باشد، گونه‌ خود را به سمت آن می‌ چرخاند تا احساس گناه ناخودآگاه او آرام گردد.

طبق ارزیابی‌ های فروید، نیاز به تنبیه تنها در بیمارانی وجود دارد که احساس گناه در آن‌ ها ناخودآگاه است. مازوخیسم ایگو در واقع از یک سوپرایگوی ظالم نشات دارد. در حالی که خودتنبیهی توسط سوپرایگوی ظالم از طریق خودآگاه درک می‌ شود، خودآزاری ایگو به این صورت نیست. در واقع ایگو واکنش یک فرد به نیازهایش است و شامل استدلال، تحمل، حافظه، فهم و درک، قضاوت و برنامه‌ ریزی است. سوپرایگو آگاه است و صدای درونی است که مدام به فرد یادآوری می‌ کند که خوب باشد.


مازوخیسم زنانه

درمان مازوخیسم زنانه
مازوخیسم زنانه

به معنای بروز ویژگی‌ های شخصیتی زنانه هم در مردان و هم در زنان است. روانشناسان در تلاش اند تا به منافع روانی که افراد از رنج بردن به دست می‌ آورند پی ببرند. فروید در کتاب “زنانگی” خود ذکر می‌ کند که زنان از لحاظ اجتماعی و جسمانی پیش زمینه‌ سرکوب خشم را دارند که باعث توسعه‌ محرک‌ های مازوخیستی قدرتمند در آن‌ ها می‌ شود. او نتیجه گرفت مازوخیسم حقیقتا زنانه است.

اهمیت پزشکی خودآزاری وقتی خود را نشان داد که اختلال شخصیتی خودشکنانه به DSM-III-R راه یافت و خودآزاری اخلاقی را نیز شامل شد. البته اختلال شخصیتی خودشکنانه از DSM-IV حذف شد و پاولا کاپلان نویسنده‌ کتاب “افسانه‌ خودآزاری زنان” از آن حمایت کرد. او خودآزاری را نیاز به دریافت لذت از درد تعریف کرد و به این نکته اشاره کرد که این تعریف می‌ تواند توسط جامعه‌ زن‌ ستیز مورد سوءاستفاده قرار گیرد تا بهانه‌ ای برای مطیع‌ سازی زنان به وجود آورد.

آن چه که به عنوان رفتار مازوخیستی در زنان توصیف می‌شود، در واقع توانایی به تاخیر انداختن لذت و در اولویت قرار دادن نیازهای دیگران نسبت به نیازهای خود می‌ باشد. تحت عنوان مازوخیسم، این رفتارهای مورد احترام و قدردانی در زنان به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می‌شوند.

سایر رفتارهایی که به عنوان مازوخیستی تفسیر می‌ شوند ممکن است در واقع تلاش یک زن جهت دوری از تنبیه، رد شدن یا احساس گناهی باشد که در رابطه‌ای که در آن تحت سوءاستفاده‌ فیزیکی قرار می‌ گیرد تجربه می‌ کند. کاپلان نگران است که برچسب مازوخیستی باعث می‌ شود تا این زنان خودشان را بابت سختی‌ هایی که متحمل می‌ شوند سرزنش کنند. در حالی که اگر همین رفتارها را مردان از خود بروز دهند، به آن‌ها برچسب خودآزاری زده نمی‌ شود.


ویژگی‌ های شخصیت مازوخیستی

  • برای رسیدن به اهدافتان، تا حد مرگ کار می‌ کنید! این رفتار نوعی سوء استفاده از خود محسوب می‌ شود زیرا که شما خود را به یک سری مرز مشخص محدود می‌ کنید.
  • از درون احساس حقارت می‌ کنید؛ هیچ گاه به دیگران نشان نمی‌ دهید که واقعا چه احساسی دارید. به یاد داشته باشید که شما نیز مانند سایر افراد هستید.
  • احساس می‌ کنید کسی در جهان شما را دوست ندارد و همیشه باید سخت تلاش کنید تا توسط اطرافیانتان پذیرفته شوید و هیچگاه نتوانسته‌ اید به آن محبوبیت دست پیدا کنید.
  • منتقد درونی شما به هر آنچه که انجام می‌ دهید حمله می‌ کند و شما را مجبور می‌ کند تا جهت اثبات ارزش خود افراطی عمل کنید.
  • بدن شما سفت و سخت است که نشان از حالت تدافعی است که شما در برابر سوء استفاده و مداخله‌ گری که در کودکی تجربه کردید دارید.
  • برای شما غیرممکن به نظر می‌ رسد که نه بگویید یا مخالفت خود را اعلام کنید. در عوض شما تلاش می‌ کنید که دیگران را راضی نگه دارید اما از درون احساس خشم و رنجش می‌ کنید.
  • در مورد سهم خود از زندگی اعتراض دارید اما در مورد آن کاری انجام نمی‌ دهید و حتی به پیشنهاد کمک از دیگران دست رد می‌ زنید!
  • شما ممکن است جذب روابط سمی شوید که در آن‌ ها احساس تحقیرشدگی و شرم می‌ کنید. تحمل کردن درد و نشان ندادن احساس درد راه‌ هایی برای نشان دادن غرور فرد مازوخیست هستند. با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟
  • شما احساس می‌ کنید که در یک چرخه‌ دفاع از خود گیر افتاده‌اید. برای شما غیرممکن به نظر می‌ رسد تا بدون احساس گناه یا شرم لذت ببرید. شما در مورد آینده احساس ناامیدی می‌ کنید.

 

سوالات متداول

۱- بیماری مازوخیسم چست؟

به طور کلی مازوخیسم یک واقعه‌روانی است که در آن افراد در فعالیت‌ هایی درگیر می‌ شوند که آن‌ ها را به سمت رنجی اجتناب‌ ناپذیر هدایت می کند.

۲- بیماری مازوخیسم دارای چند نوع می باشد؟

ابن بیماری را می توان در چند دسته مازوخیزم جنسی، اخلاقی، زنانه، ایگو و... تقسیم بندی کرد.

۳- افراد مازوخیسم چه ویژگی هایی دارند؟

این دسته از افراد ویژگی های از جمله، پذیرش درد، احساس حقارت، عدم بروز احساسات واقعی، ماندن در روابط سمی و... دارند که موارد کامل تر در این مقاله بیان شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مازوخیسم با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، اختلال سادومازوخیسم یک نوعی از بازی های جنسی می باشد که یک طرف رابطه از درد کشیدن و مورد تحقیر قرار گرفتن احساس رضایت و لذت می کند. یعنی این اختلال یک بخشی از رابطه BDSM است. کلمه BDSM مخفف بندگی، تسلیم، سادیسم و مازوخیسم است. معمولا افرادی که به این نوع رابطه ها علاقه دارند و در آن احساس لذت دارند، معمولا پس از مدتی در زندگی عادی و روزانه خود دچار اختلال مازوخیسم می شوند.

  1. من یه دوست دارم ۲۰ سالشه حس میکنم مازوخیسم داره ولی نمیدونم درمانش چطوریه؟ شما چیزی راجع به اینم میدونید؟

    1. با سلام و وقت بخیر، معمول ترین درمان ها برای این اختلال شامل درمان دارویی و درمان مشاوره ای می باشند، در موارد حاد و خطرناک این بیماری، پزشک مربوطه یک سری داروهای خاص را تجویز می کند. در حال کلی از روشهایی مانند هیپنوتیزم درمانی هم استفاده می شود که پزشک با شیوه های منحصر به فرد به بخش ناخودآگاه ذهن فرد نفوذ کرده و از این طریق فرایند درمان را شروع می کند و در نهایت بعضی از پزشکان با شیوه های روان درمانی و رفتار درمانی برای درمان مازوخیسم پیش می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره