روانشناسی

انواع راهکارهای درمان و کاهش استرس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان و کاهش استرس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

همانطور که مشکلات جسمی انسان نیاز به درمان و رسیدگی دارد، می بایست نسبت به مسائل و مشکلاتی که روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، بی اهمیت نبود. استرس تاثیرات بسیاری بر روی بدن دارد به همین دلیل نباید نسبت به آن بی تفاوت بود و با استفاده از راهکارها، سعی در درمان و یا کاهش آن کرد. استرس باعث می شود نوعی از هورمون های استرس در داخل خون ترشح پیدا کند و سیستم دفاعی بدن را ضعیف کند، در نتیجه بدن فرد در مقابل بیماری های عفونی، آنفولانزا و افسردگی آسیب پذیر می شود. استرس باعث می شود قدرت حافظه انسان در سنین بالاتر مشکل پیدا کرده و تشدید شود. در این نوشته سعی کرده ایم تمامی راهکار های کاهش استرس را بیان نماییم، همچنین مرکز مشاوره خانواده تلفنی، رایکو در زمینه استرس فردی، استرس دانش آموزان ناشی از درس خواندن، استرس در محیط کار و … مشاوره تخصصی ارائه می دهد.

چه عواملی باعث به وجود آمدن استرس می شود؟

استرس به دلایل گوناگونی در بدن انسان بروز پیدا می کند، برای درمان استرس باید ابتدا دلیل اصلی آن را شناسایی کرده و سپس اقدام به درمان کرد. از عوامل که باعث استرس در فرد می شود می توان به چند مورد آن اشاره کرد که ما این چند مورد را در ذیل بیان می کنیم:

  • اختلافات و مشکلات خانوادگی: اعم از خیانت همسر، طلاق عاطفی ، مشکلات زناشویی و …
  • بیماری های جسمی: سرطان، ایدز، هپاتیت، ام اس و …
  • بیماری و اختلالات روانی: فوبیا، وسواس فکری، نشانه های افسردگی و اختلالات شخصیتی (می توانید برای مطالعه مطلب تفاوت فوبیا و ترس و راهکارهای درمان آن بر روی لینک کلیک نمایید.)
  • مشکلات جنسی: اختلال نعوظ ، خود ارضایی، واژینیسم، زود انزالی و …
  • اعتیاد: اعتیاد به انواع مواد های محرک و توهم زا، برای مطالعه مشاوره ترک اعتیاد بر روی لینک کلیک نمایید.
  • عدم اعتماد به نفس و یا پایین بودن اعتماد به نفس
  • تغییرات ناگهانی زندگی: از دست دادن یکی از عزیزان، شکست عشقی، ورشکسته شدن و …

استرس و اضطراب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شاید این سوال برای اغلب افراد پیش آید که اضطراب چه تفاوتی با استرس دارد؟ برای پاسخ به این سوال می توان هر یک را به شرح ذیل بیان کرد.

اضطراب: به معنای احساس نگرانی و ترس نسبت به چیزی می باشد که در نتیجه استرس به وجود می آید.

استرس: استرس به معنای هر گونه فشاری می باشد که بر بدن و ذهن انسان وارد می شود که در نهایت باعث می شود تا فرد احساس عصبانیت و ناراحتی کند.


راهکارهای درمان استرس

 

راهکارهای درمان استرس
راهکارهای درمان استرس

مراجعه به روانشناس

روانشناسان با توجه به تجربه و میزان علم و آگاهی خود، راهکارها و تمرین هایی را به منظور درمان و کاهش استرس به فرد ارائه می دهند. ممکن است راهکارهایی که هر روانشناس به بیمار می دهد با فرد دیگر متفاوت باشد این مسئله به این دلیل استکه  عاملی که باعث استرس هر فرد می شود با فرد دیگر متفاوت می باشد. علاوه بر تمرین هایی که روانشناسان برای کاهش استرس ارائه می دهند، پس از گذشت جلساتی سعی می کنند فرد را در شرایط و موقعیت های استرس زا قرار دهند تا فرد بیاموزد که در شرایط استرس زا چه رفتاری انجام دهد. ممکن است انجام برخی از این تمرین ها در شرایط و موقعیت های استرس زا انجام شود و برخی دیگر در طول شبانه روز انجام بگیرد. البته باید این نکته را هم متذکر شویم که ممکن است استرس ریشه وراثتی در فرد داشته باشد که باعث می شود مدت زمان دوره های درمان افزایش یابد. استفاده از داروهای ضد اضطراب از جمله پروپرانول و لورازپام در کمتر از یک ساعت باعث کاهش استرس فرد می شود. البته روانشناسان سعی می کنند تا زمانی که دیگر راه حل های دیگری برای درمان وجود نداشته باشد این داروها را تجویز کنند در غیر این صورت به دلیل این که عوارض بسیاری دارد توصیه نمی شود.برای درمان استرس می توانید از راهکارهایی که در این بخش ارائه می دهیم استفاده نمایید.

ماساژ:

یکی از راهکارهای مفید برای درمان استرس ماساژ می باشد. زیرا باعث می شود که چاکراه های انرژی بدن باز شود. در نهایت استرس فرد کاهش یابد. ماساژ دادن دست ها، پاها، پشت سر و گردن با استفاده از روغن باعث بهبود گردش خون و کاهش اضطراب می شود.

برای ماساژ درمانی به ترتیب ذیل باید انجام دهید:

  • ابتدا روغنی را که می خواهید از آن استفاده کنید (روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل) را کمی گرم کنید.
  • از روغن گرم شده برای ماساژ دادن شانه ها، پیشانی، گردن و پاهایتان استفاده کنید.
  • پس از آن حمام آب گرم بگیرید. با انجام این کار در طول روز خواهید دید که استرس شما به اندازه کافی کاهش یافته است.

تنفس (آرام، عمیق):

در طول روز به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تنفس آهسته و عمیق می تواند روش موثری برای کاهش استرس باشد زیرا زمانی که به طور عمیق نفس بکشید اکسیژن بیشتری وارد بدنتان می شود که در نتیجه احساس آرامش به بدن و ذهن شما می دهد.

  • زمانی که دچار ناراحتی و استرس هستید در یک جای آرام و به دور از استرس و سروصدا دراز بکشید.
  • از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید در عین حال چشم هایتان را هم ببندید.
  • پس از آن که نفس تان را نگه داشتید، به مدت ۵ ثانیه بازدم کنید ( نفس خود را خارج کنید).
  • در طول روز می توانید ۵ یا ۶ بار این کار را برای این که احساس آرامش کرده و استرس تان کم شود انجام دهید.

ورزش:

می توان ورزش کردن را به عنوان یکی از راهکارهای درمان و یا کاهش استرس به حساب آورد زیرا باعث می شود، هورمون هایی که باعث ایجاد احساسات خوب در انسان می شود، افزایش یافته و در مقابل میزان هورمون های استرس کاهش یابد. می توانید زمان هایی را به خودتان اختصاص دهید و در کلاس های ورزشی که به آن علاقه دارید، ثبت نام نمایید.

موسیقی گوش دهید:

موسیقی باعث می شود که احساسات ناخوشایند ناشی از وجود استرس کاهش یابد، طبق تحقیقات به عمل آمده موسیقی می تواند از طریق راه های گوناگون استرس فرد را کاهش دهد.

سولفات منیزیم:

در نتیجه استرس میزان آدرنالین در بدن افزایش میابد و میزان منیزیم کاهش می یابد به همین دلیل توصیه می شود که برای کاهش استرس از سولفات منیزیم استفاده کنید تا با افزایش سروتونین در مغز، باعث بهتر شدن خلق و خو و بیشتر شدن آرامش شود.

امگا ۳ استفاده کنید:

علاوه بر این که امگا ۳ و روغن ماهی برای قلب مفید است، تاثیر بسیاری بر جلوگیری از افسردگی و کاهش اضطراب دارد. به همین منظور توصیه می شود برای کاهش استرس و اضطراب از آن استفاده نمایید. با توجه به تحقیقاتی که بر روی دانشجویان انجام داده بودند به این نتیجه رسیده اند، دانشجویانی که ۱۲ هفته هر روز به مقدار یک دز ۲,۵ از امگا ۳ استفاده کرده بودند، نسبت به دانشجویانی که از شبه داروها برای کاهش استرس و اضطراب امتحان مصرف می کردند به مراتب استرس کم تری داشتند. به همین دلیل توصیه می شود امگا ۳ مورد نیاز بدن تان را از طریق غذاها دریافت نمایید.

برای درمان استرس استفاده از داروهای گیاهی و درمان های طبیعی به مرتب تاثیر گذار تر و مناسب تر از دارودرمانی می باشد.

قدم بزنید:

در هر شرایطی که هستید، حال در محل کار و یا موقعیت دیگر برای ۱۰ دقیقه به پیاده روی بروید . دانشمندان با بررسی همراهان بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، متوجه شدند که قدم زدن از میزان استرس آن ها می کاهد و علاوه بر آن فشار خون این افراد در زمانی که دچار استرس شده اند، ثابت می ماند. از این رو توصیه می شود برای کاهش میزان استرس برای چند دقیقه قدم بزنید.

ویتامین B مصرف نمایید:

یکی دیگر از موادی که باعث کاهش استرس می شود، مصرف ویتامین B می باشد. از این رو توصیه می شود با استفاده از هر نوع از ۸ ویتامین B هایی که وجود دارد عملکرد سیستم عصبی و مغز را افزایش و بهبود بخشید و با استفاده از آن، اثرات استرس و اضطراب را از خود دور نمایید. کمبود ویتامین B باعث می شود فرد بیش از اندازه حساس شده و مبتلا به افسردگی شود. همچنین می توانید از غذاهایی که دارای ویتامین B می باشد از جمله: بادام زمینی، اسفناج، آووکادو، کلم پیچ، حبوبات، تخم مرغ، موز، محصولات لبنی و … استفاده نمایید.

بخندید تا استرس تان کاهش یابد:

زمانی که انسان می خندد و لبخند می زند، دوپامین و اندروفین در مغز آزاد می شود که دوپامین میزان احساس شادی را افزایش می دهد و اندروفین درد های طبیعی بدن را کاهش می دهد، به همین دلیل توصیه می شوید زمانی که دچار استرس و اضطراب هستید، بخندید تا اثرات و عوارض استرس بر بدن کاهش یابد و به مراتب آرام تر و ریلکس تر شوید.


انواع گیاهان دارویی و دمنوش های کاهش استرس

 

انواع گیاهان دارویی و دمنوش های کاهش استرس
انواع گیاهان دارویی و دمنوش های کاهش استرس

چای بابونه:

یکی از گیاهان بسیار موثر برای کاهش استرس، بابونه می باشد که مانند یک مسکن عمل کرده و باعث شل شدن عضلات بدن و همچنین رفع بی خوابی و اضطراب می شود. می توانید از دمنوش بابونه روزانه ۴ فنجان استفاده کنید. به این صورت که ۲ قاشق بابونه خشک شده را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد، سپس به آن کمی عسل اضافه کرده و میل کنید. مصرف چند قطره از اساس بابونه با آب گرم به عنوان تسکین کننده اعصاب می باشد.

چای سبز:

چای سبز علاوه بر خواص بسیاری که دارد، مصرف آن باعث کاهش استرس می شود. زیرا دارای آمینو اسید ال تیانین می باشد که تولید امواج مغزی را افزایش می دهد و باعث بیشتر شدن آرامش، بالا رفتن عملکرد ذهنی و تمرکز می شود. برای تهیه دمنوش چای سبز، ۲ قاشق چایخوری از چای سبز را با یک فنجان آب گرم اضافه کنید. و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید که دم بکشد سپس آب لیمو و عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

گیاه بادرنجبویه:

یکی دیگر از گیاهانی که برای کاهش استرس و اضطراب بسیار تاثیر گذار می باشد، گیاه بادرنجبویه است. با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده، به این نتیجه رسیده اند افرادی که از این گیاه برای کاهش استرس استفاده کرده اند، به مراتب آرام تر و هوشیار تر از افرادی بودند که از دارو استفاده می کردند. البته باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه ممکن است اضطراب را افزایش دهد. معمولا این گیاه با گیاهان دیگر از جمله بابونه، سنبل کوهی و زارک ترکیب می شود.

گیاه اسطوخدوس:

این گیاه علاوه بر این که باعث باز شدن مجرای تنفسی می شود، بسیار آرامبخش بوده و از نظر روانی باعث آرامش می شود. با توجه به تحقیقات یک محقق آلمانی، گیاه اسطوخدوس باعث می شود میزان استرس و اضطراب کاهش پیدا کند و حتی این محقق معتقد است که این گیاه از قرص های والیوم و لورازپام موثرتر می باشد.

ریحان مقدس:

اگر به دنبال یه گیاه ضد استرس طبیعی هستید، ریحان مقدس می تواند به عنوان یک آرامبخش طبیعی کمک بسیاری در این زمینه کند. طبق تحقیقات انجام شده، این گیاه فرد را در مقابل اثرات ناشی از استرس مزمن محافظت می کند. نحوه مصرف این گیاه به این صورت است که می توانید در طول روز ۱۰ تا ۱۲ عدد از برگ های ریحان مقدس را به مدت ۲ بار بجویید. همچنین می توانید دمنوش این گیاه را تهیه کرده و میل کنید.

دمنوش گل ساعتی:

یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر بر کاهش استرس، گل ساعتی می باشد. زیرا مصرف این گیاه باعث می شود میزان  گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) افزایش پیدا کند و استرس را کاهش دهد. برای تهیه دمنوش چای ساعتی ۱ قاشق چایخوری از پودر گل ساعتی را در ۱ فنجان آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و میل نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مصرف این دمنوش با سایر داروهای دیگر سازگار نباشد از این رو قبل از استفاده از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

جیسینگ هندی:

طبق مطالعات و بررسی های انجام شده، ریشه گیاه جینسینگ هندی میزان هورمون استرس که کورتیزول نام دارد را کاهش می دهد. علاوه بر آن این گیاه آستانه تحمل فرد را بالا برده و باعث می شود که فرد در مقابل استرس توانایی تحمل داشته باشد. می توان این گیاه را از عطاری ها تهیه نمود. ممکن است به صورت ریشه خشک شده، ریشه تازه، پودر و یا مکمل در عطاری ها وجود داشته باشد. برای مصرف این گیاه می بایست روزانه ۱ یا ۲ گرم از ریشه تازه یا خشک شده را در ۱ فنجان شیر جوشانده و در طول روز ۳ بار مصرف نمایید. البته اگر مایل هستید که از مکمل آن استفاده کنید می بایست با پزشک خود مشورت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای درمان و کاهش استرس با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره