جنسی و زناشویی

پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرده بکارت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در ساختار بدن زنان و در ابتدای دهانه واژن ، بافتی به نام بکارت قرار دارد که در افراد مختلف متفاوت بوده و در صورت عدم رابطه جنسی ، از بین نخواهد رفت. یکی از مسائلی که در کشور ما و به ویژه از منظر عرف جامعه دارای اهمیت خاصی است ، موضوع باکرگی و پاره شدن پرده بکارت می باشد. معمولا این ناحیه از بدن زنان تا زمان ازدواج و اولین رابطه جنسی ، سالم بوده و در گذشته ملاکی جهت سنجش سلامت اخلاقی دختران محسوب می شد.

اما امروزه این موضوع چندان قابل توجه نبوده و با تغییر در طرز تفکر بسیاری از خانواده ها ، از میزان اهمیت آن تا حدودی کاسته شده است. با این وجود ، هنوز هم پرسش های فراوانی در مورد پاره شدن پرده بکارت ، وجود دارد که ارائه مطالبی در این مورد ، با هدف افزایش آگاهی همه افراد ، ضروری به نظر می رسد.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یک دیواره حساس و نازک در اطراف دهانه ورودی آلت تناسلی زنان است که دارای اشکال مختلفی بوده و تفاوت آنها در نحوه باز شدن می باشد. این دیواره دارای سوراخی است که در اندازه های گوناگون ، پیش از برقراری اولین رابطه جنسی ، محلی برای خروج خون قاعدگی در زنان محسوب می شود.

بافت پرده بکارت از بدو تولد در تمام زن ها دیده می شود که با افزایش سن و پس از بلوغ ، شکل نهایی را به خود می گیرد. اما همانطور که گفتیم ، برخی دختران از زمان تولد ، فاقد این بافت غشایی می باشند که البته این موضوع توسط پزشکی قانونی قابل تشخیص خواهد بود.

پارگی پرده بکارت

پرده بکارت بدون وجود هیچ گونه بافت عضلانی ، دارای قابلیت کشش و پارگی بوده که در صورت داخل شدن هر گونه جسم و یا در اولین رابطه زناشویی ، به پاره شدن پرده بکارت با درد و مشاهده مقدار کمی خون می انجامد. البته موارد بسیاری هم وجود دارد که پاره شدن پرده بکارت بدون وجود این علائم نیز تایید شده و وجود درد و خارج شدن قطراتی خون ، تجربه ای مشترک میان تمام زنان نمی باشد. از گذشته نیز همین علائم را ملاکی جهت باکره نامیدن یک دختر می دانسته اند.

عوامل آسیب رسان به پرده بکارت

عوامل آسیب رسان به پرده بکارت
عوامل آسیب رسان به پرده بکارت

به طور کلی ، پاره شدن پرده بکارت به صورت اتفاقی و خیلی راحت ، رخ نمی دهد و شاید به ندرت و در مواردی انگشت شمار این مورد پیش آمده باشد. حتی اینطور که گفته می شود ، انجام برخی ورزش ها مانند اسب سواری و دوچرخه سواری که ضربه هایی در اثر پایین و بالا رفتن روی زین ، به فرد وارد می شود نیز دلیل پاره شدن پرده بکارت نخواهد بود. اما ممکن است بر اثر برخی اتفاقات و عواملی که در ادامه به آن اشاره می کنیم ، پارگی و آسیب به پرده هایمن در زنان تشخیص داده شود. این موارد از قرار زیر می باشند :

  • به طور حتم ، اولین علت آسیب و پاره شدن پرده بکارت را می توان روابط جنسی و پارگی در اثر داخل شدن آلت تناسلی مرد دانست که همراه با علائمی کوتاه مدت خواهد بود. البته مقدار آسیب و مشاهده خون با توجه به نوع و مقدار دخول ، می تواند متفاوت باشد اما معمولا در اثر دخول کامل ، احتمال پارگی ، زیاد است.
  • انجام خودارضایی زنان یکی از عواملی است که می تواند منجر به پاره شدن پرده بکارت گردد. البته این مورد هم زمانی نگران کننده است که در اثر خودارضایی ، ضربه یا فشاری مستقیم به مهبل وارد شود و یا اینکه از یک شی خارجی برای خودارضایی استفاده شود که در این شرایط امکان پاره شدن پرده بکارت ، زیاد و محتمل خواهد بود.
  • استفاده از برخی لوازم در زمان عادت ماهیانه نیز می تواند به پرده بکارت آسیب وارد کند. از جمله این لوازم ، کاپ قاعدگی و تامپون است که برای استفاده دختران مناسب نبوده و وارد کردن آن ها به مهبل باعث پاره شدن پرده بکارت خواهد شد.
  • برخی اتفاقات و وارد شدن ضربات شدید مانند لگدهای سنگین در برخی ورزش ها ، در صورتی که در ناحیه واژن زن ، وارد شود نیز می تواند عاملی برای آسیب به بکارت باشد.
  • همانطور که اشاره شد برخی از زنان نیز به صورت مادرزادی دارای مشکل در پرده بکارت و یا نبود آن می باشند.
  • پاره شدن پرده بکارت یکی از آسیب هایی بوده که معمولا در برخی تصادفات بسیار شدید دیده شده است.
  • انجام اعمال جراحی سنگین در ناحیه لگن ، از دیگر دلایلی است که امکان پاره شدن پرده بکارت در آن زیاد است.

علائم پارگی پرده بکارت

پاره شدن پرده بکارت ، با استفاده از علائم متفاوتی تشخیص داده می شود. همانطور که گفتیم مشاهده خون و احساس درد ، اولین نشانه برای پارگی در ناحیه پرده واژن است که میزان مشاهده این علائم در افراد مختلف از درجه کم تا شدید متفاوت خواهد بود. اما وجود این موارد به تنهایی برای اظهار نظر قطعی درباره پاره شدن پرده بکارت نمی تواند کافی باشد. چرا که در برخی از زنان ، این علائم حتی در اولین تجربه برقراری رابطه جنسی دیده نمی شود.

در این شرایط تنها راه برای مشخص شدن پارگی در پرده بکارت ، مراجعه به پزشک برای معاینه خواهد بود. در این معاینه هر گونه ساییدگی ، پارگی ، ضربه و کبودی در ناحیه مهبل و پرده بکارت ، به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. پزشک متخصص حتی با استفاده از این علائم می تواند زمان دخول و روابط جنسی را نیز تشخیص دهد. این مورد در تشخیص مواردی که مربوط به تجاوز جنسی است ، بسیار تاثیرگذار است به طوری که ، با کمک علائم قابل مشاهده در این معاینات ، امکان تعیین زمان وقوع تجاوز وجود دارد.

نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت
نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

در هنگام معاینات مربوط به سلامت بکارت ، شکل سوراخ مهبل و تغییر حالت آن ، یکی از مشخصه های مهم برای تایید پاره شدن پرده بکارت است. معمولا در یک پرده سالم ، شکل ظاهری سوراخ ، گرد بوده که در صورت رابطه جنسی ، این شکل به صورت هفت دیده می شود. پس می توان گفت که شکل هفت مانند دیواره مهبل ، اولین علامت برای اثبات آسیب به پرده بکارت است زیرا در اثر فشاری که حین اولین رابطه جنسی به دهانه واژن وارد می شود ، شکل پرده بکارت را از حالت گرد به هفت ، تغییر می دهد.

وجود یک لایه ضخیم و دارای برجستگی در دیواره ورودی رحم از دیگر نشانه هایی است که می توان به واسطه بودن یا نبودن آن ، در مورد پاره شدن پرده بکارت نظر داد. زیرا این لایه می تواند در اثر وجود روابط جنسی از بین رفته و باعث می شود که دخول ، با کمترین فشار ممکن صورت بگیرد. درواقع اگر پزشک بتواند با کمترین فشار ، دهانه رحم را پیدا کند به این معنی خواهد بود که این لایه ضخیم در اثر برقراری رابطه جنسی ، از بین رفته است.

تشخیص سلامت یا نحوه پاره شدن پرده بکارت یکی از راه هایی است که می توان توسط آن وقوع تجاوز را نیز تایید یا رد کرد. معمولا پزشک با مشاهده نوع آسیب هایی که به دهانه رحم وارد گردیده ، وقوع این مسئله را مشخص می کند. البته در کنار معاینه این قسمت ها ، مجاری ادرار نیز مورد معاینه قرار خواهد گرفت. البته بحث تجاوز و نحوه تشخیص آن ، مقوله ای گسترده و قابل بررسی جداگانه می باشد که در این مطلب به آن نمی پردازیم.

انواع پرده بکارت و نحوه پارگی آن ها

پرده بکارت در افراد مختلف متفاوت بوده و حتی نوع پارگی آن نیز بسته به نوع پرده ، می تواند دارای علائم مختلف و گوناگونی باشد. مثلا پاره شدن پرده بکارت در برخی از افراد با شدت علائم قابل مشاهده است در حالی که نوع دیگری از پارگی پرده بکارت بدون هیچ گونه نشانه ای خواهد بود. یا اینکه در بعضی از خانم ها به دلیل نازک بودن بیش از حد این بافت ، ممکن است از بین رفتن پرده هایمن به شکلی راحت و سریع صورت بگیرد ، به طوری که حتی ممکن است در اثر اتفاقات غیر جنسی ، پارگی پرده بکارت رخ بدهد. در این صورت بهتر است با انواع مختلف پرده بکارت و ارتباطی که می تواند با پارگی آن داشته باشد ، آشنایی داشته باشید.

پرده بکارت حلقوی

از نام این نوع پرده بکارت می توان فهمید که ساختار آن ، مشابه یک حلقه بوده و کاملا گرد است که از اطراف به دیواره مهبل چسبیده و یک سوراخ در مرکز آن قابل دیدن است. تقریبا بیشتر زنان دارای این نوع از پرده هایمن می باشند. البته این نوع از پرده بکارت ، خود به دو صورت قابل کشش و بدون آن تقسیم می شود که علائمی مانند خونریزی در نوع فاقد قابلیت کششی آن مشاهده می شود.

پرده بکارت ارتجاعی

از نظر ظاهری ، پرده ارتجاعی کاملا مشابه پرده حلقوی است اما تنها وجه تفاوت آن را می توان در حالت ارتجاعی آن دانست. پرده بکارت ارتجاعی ، پس از برقراری رابطه زناشویی دچار پارگی نمی شود و یا اینکه یک آسیب جزئی ، در آن رخ می دهد. همچنین پاره شدن پرده بکارت ارتجاعی ، بدون خونریزی بوده که همین موضوع می تواند باعث بروز برخی سوء تفاهمات در هنگام روابط زناشویی باشد. البته انجام معاینات پیش از ازدواج می تواند این مشکل را رفع و از قبل بابت چنین موضوعی ، اطلاع داده شود.  این نکته را نیز باید توجه داشت که انجام شدن رابطه جنسی در افراد دارای پرده بکارت ارتجاعی ، توسط پزشک قابل تشخیص می باشد.

پرده بکارت تیغه ای

پرده بکارت تیغه ای به صورت دو سوراخ گرد در ورودی دهانه رحم دیده می شود که درواقع توسط یک تیغه به دو قسمت تقسیم شده است که دارای تمام علائم در هنگام پاره شدن پرده بکارت خواهد بود.

پرده بکارت مشبک

درصد کمی از زنان دارای نوع خاصی از پرده بکارت می باشند که به صورت مشبک و با چندین سوراخ در دهانه رحم دیده می شود. این نوع پرده تمام سطح دهانه را پوشانده و دارای سوراخ های کوچک و پراکنده ای در سطح آن است که پاره شدن پرده بکارت در این نوع از بکارت نیز ، همراه با نشانه های آسیب است.

پرده بکارت مسدود

نوع دیگری از پرده هایمن در زنان دیده می شود که در آن ، فرد دارای یک پرده بکارت مسدود و پوشیده در دهانه رحم می باشد. این افراد در هنگام اولین رابطه جنسی خود متوجه می شوند که پاره شدن پرده بکارت در آن ها به راحتی صورت نمی گیرد و دارای رابطه ای بسیار دردناک هستند. در چنین افرادی انجام یک جراحی ساده ، می تواند مشکل را رفع کند.

درصورت داشتن پرسش هایی در این زمینه و یا کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید.

خودارضایی و آسیب به بکارت

خودارضایی و آسیب به بکارت
خودارضایی و آسیب به بکارت

یکی از دغدغه های اصلی اغلب دختران ، نگرانی آن ها از آسیب های ناخواسته به پرده بکارت است. در این میان ، دخترانی که اقدام به خودارضایی می کنند فشار روانی بیشتری در این زمینه متحمل می شوند. به این دسته از افراد باید گفت که پاره شدن پرده بکارت به نوع خودارضایی و آسیب هایی که ممکن است وارد بیاید ، بستگی خواهد داشت.

نحوه انجام خودارضایی زنان ، به صورت حرکات مالشی در قسمت کلیتوریس است که این نحوه خودارضایی ، هیچگونه آسیبی را به پرده بکارت وارد نمی کند. اما عده ای جهت این کار ، اقدام به وارد نمودن یک شی یا انگشت به داخل مهبل خود کرده که در این صورت احتمال لطمه به پرده بکارت آن ها زیاد است.

معاینه و تشخیص پارگی پرده بکارت

بیشتر دختران در کشور ما ، همواره دارای نگرانی هایی در مورد آسیب به پرده بکارت خود هستند و با مشاهده هرگونه علائم ، در پی تشخیص سلامت خود می باشند. این امکان وجود دارد که فرد بتواند خود را معاینه کرده و این نگرانی ها را تا حدودی رفع نماید. اما معمولا چندان اعتباری در این نوع تشخیص وجود ندارد و نمی توان قطع به یقین درباره پاره شدن پرده بکارت و یا سالم بودن آن ، نظر قطعی داد.

در این شرایط مراجعه به پزشک بهترین راه برای معاینه می باشد. ممکن است برخی از زنان به ویژه دختران ، نگران قضاوت های پزشک زنان باشند. اما باید این نکته را برای این افراد یادآور شد که وظیفه پزشک زنان ، مسائلی است که مربوط به معاینه و تشخیص مواردی از این قبیل است. اینکه پاره شدن پرده بکارت شما در اثر چه اتفاقی بوده ، موضوعی است که پزشک زنان در آن هیچ مداخله ای ندارد و هرگونه ارائه گواهی و گزارش ، تنها جهت اطلاع شخص شما است.

سوالات متداول

۱- آیا با یک بار نزدیکی ، پرده بکارت پاره می شود؟

از آنجایی که محل قرارگیری پرده بکارت دقیقا در دهانه ورودی واژن است ، با اولین ارتباط جنسی از بین می رود ، حتی اگر این رابطه به صورت کامل نباشد پارگی پرده بکارت حتمی است.

۲- آیا پارگی در پرده بکارت ارتجاعی ، قابل ترمیم است؟

معمولا امکان ترمیم پارگی پرده بکارت به ویژه در نوع ارتجاعی ، به دلیل وجود رشته های عصبی در بافت دیواره وجود ندارد.

۳- خونریزی هنگام دخول را می توان دلیلی بر باکرگی دانست؟

خونریزی در موقع نزدیکی و دخول نمی تواند دلیلی بر باکرگی باشد چراکه براساس تحقیقات ، حدود چهل درصد از زنان در هنگام مقاربت ، خونریزی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرده بکارت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید .

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام من به دلایلی پرده بکارت ندارم و این منو داره نابود میکنه از ازدواج خیلی میترسم واقعا رابطه نداشتم ولی بخاطر یه مشکل از دست دادم نمیدونم چیکار کنم

    1. با سلام، از دست دادن بکارت، در اثر یک ارتباط غلط یا تجاوز یا هر دلیل دیگری، شما را میتواند با بحران رو به رو کند. اگر احساس خوبی از شرایط خود ندارید، دچار افسردگی شده اید و نگران آینده هستید با یک مشاور صحبت کنید. مشاور هیچ وقت شما را قضاوت یا سرزنش نمی کند. پیشنهاد می کنیم با کسی که در خانواده به او اعتماد دارید و احساس می کنید بهتر می تواند با این موضوع کنار بیاید حرف بزنید. این را فراموش نکنید که در صورت ازدواج و آگاهی همسرتان از باکره نبودن شما، به هر حال آنها این موضوع را خواهند فهمید. پس بهتر است قبل از آنکه آن روز شوکه شوند، از خودتان بشنوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره