روانشناسی

علائم اضطراب و استرس شدید چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم اضطراب و استرس شدید با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

اضطراب و استرس منشا بسیاری از مشکلات روحی و جسمی است که کمتر کسی این روزها از شر آن در امان است. در ظاهر، اضطراب و استرس دارای یک مفهوم هستند و بسیاری از افراد این دو واژه را به‌جای یکدیگر استفاده می کنند ، هرچند این دو واژه برای بیان تجربه‌های شخصی و احساس منفی ناشی از آن به‌ کار می‌روند ، احساسی که فرد را خسته و عصبی می‌کند و تمرکز را از بین می‌برد مثلا همین دو دو تا چهارتای شبانه که تمام فکر فرد را مشغول می‌کند ، نمونه‌ای از افکار منفی است که در نهایت باعث بروز علائم استرس و اضطراب می شود.

به طور خلاصه باید گفت که استرس ، تجربه‌ای موقتی است و دلیل واضح و روشنی دارد ، درحالی‌که اضطراب مسئله‌ای دائمی درباره‌ی سلامت روحی و روانی افراد است و در بسیاری از موارد دلیل مشخص و روشنی برای اضطراب در فرد نیست ؛ اما از آنجا که علائم اضطراب و استرس به سختی قابل تفکیک است ، به صورت کلی و یک جا به آن ها اشاره می کنیم.

علل ایجاد اضطراب و استرس

اضطراب و استرس می تواند به دلایل گسترده ای از جسمی تا روانی ایجاد شود. افسردگی و اختلالات اضطرابی از شایع ترین دلایل روانی ایجاد اضطراب و استرس هستند. سرطان و بیماری های خود ایمنی تا بیماری های ساده تری مثل سرماخوردگی نیز ممکن است باعث بروز استرس و اضطراب در بیمار شوند. عوامل بیرونی متعدد مثل کارهای روزمره ، جنگ ، و مرگ عزیزان نیز باعث بروز نشانه های اضطراب و استرس در فرد می شوند.

علائم اضطراب و استرس شدید

نشانه ها و علائم اضطراب و استرس را همه ما حداقل یک بار در زندگی خود احساس کرده ایم که شاید جزء جدا نشدنی از زندگی امروزی ما باشند. اضطراب و استرس در افراد مختلف به صورت های متفاوتی احساس می شود و شدت آن نیز می تواند متفاوت باشد.

اضطراب ملایم می تواند به صورت نگرانی ، بی قراری یا احساس هراس جلوه کند و اضطراب شدید در بدن ، بیشتر احساس شده و دارای علائم بیشتری نیز می باشد. علائم اضطراب و استرس را در دو بخش جسمی و روانی بررسی می کنیم.

علائم فیزیکی یا جسمی اضطراب و استرس شدید

علائم فیزیکی یا جسمی اضطراب شدید
علائم فیزیکی یا جسمی اضطراب و استرس شدید

جسم ما با این علایم از شدت اضطراب و استرس در وجودمان خبر می دهد که عبارتند از:

۱- سرگیجه و سردردهای مداوم

علت بروز بیشتر سردردهای تنشی اضطراب و استرس است. اگر فرد بتواند عوامل تنشی و استرس زا را در خود کنترل کند در زمان کوتاهی می تواند این درد را ریشه کن کند.

۲- گرفتگی عضلات

اضطراب و استرس در بروز گرفتگی عضلات بسیار تاثیر گذار بوده و مشکلات عضلانی و مفصلی زیادی را به وجود آورده است همچنین زنانی که اضطراب و استرس بیشتری دارند به احتمال دو برابر بیشتر از کسانی که استرس کمتری دارند ، گرفتگی های دردناک عضلانی دوران پریود را تجربه می کنند.

۳- لرزش لب ها و دست ها

بدن نسبت به استرس و اضطراب شدید واکنش هایی مثل لرزش را از خود نشان می دهد. این موضوع طبیعی است که وقتی ذهن دچار نگرانی و اضطراب است واکنش هایی از اعضا بدن ساطع می شوند که همه آن ها از ذهن فرمان می گیرند و برای رهایی از آن لازم است روی ذهن و افکار استرس زا کار کنید.

۴- خشکی دهان

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد غده بزاقی دچار اختلال می‌شود. اضطراب ، استرس و نگرانی‌های گوناگون یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد خشکی دهان است. در شرایطی که روح و روان دچار فشار و تنش زیاد باشد بدن عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهد که یکی از بارزترین آن‌ها خشکی دهان است.

۵- تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد
تعریق بیش از حد

موقعیت‌های اضطراب‌زا باعث افزایش ضربان قلب و تحریک هورمون‌ها و آدرنالین برای جریان در بدن شده ، که باعث تولید عرق بیشتر از غده های مربوط به آن می‌شوند. گفتنش آسان‌تر از عمل کردن است ، ولی سعی کنید راهی پیدا کنید که آرام بمانید بسیاری از مردم از طریق نفس کشیدن عمیق ، گوش دادن به موسیقی یا قدم زدن با اضطراب و استرس شدید مقابله می‌کنند.

۶- وز وز گوش و زنگ

یکی از علائم اضطراب و استرس ، وز وز گوش است. بیماری‌های روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی روی عصب شنوایی تاثیر گذاشته و چنین عارضه‌ای را ایجاد می‌کنند. معمولا از درمان دارویی برای این مورد استفاده می شود و در صورتی که درمان دارویی پاسخ ندهند از وسیله‌ای حفاظت‌کننده صوت استفاده می‌شود که در اصطلاح صدا خفه‌کن گفته می‌شود و صدای داخل گوش را آرام می‌کند.

۷- خارش و جوش در سطح پوست

اضطراب باعث می‌شود پوست حساس‌تر و واکنشی‌تر شود. همین می‌تواند چرخه‌ای از استرس و مشکلات پوستی ایجاد کند زیرا فرد کم‌کم در مورد ظاهر خود نگران می‌شود ، و پس از آن مدام بر میزان استرس او اضافه می‌شود و باعث شود که پوست مستعد ابتلا به اگزما ، پسوریازیس ، آکنه ، کهیر و انواع دیگری از راش (ضایعات پوستی) شود. درمان‌های طبیعی بسیار موثری برای خارش و آکنه های ناشی از استرس و اضطراب وجود دارند ، از جمله روغن‌های عصاره‌ای ، که فرد می‌تواند برای جلوگیری از اثرات مخرب استرس ، از آن ها استفاده کند.

۸- افزایش سرعت تنفس و تنگی نفس

در افرادی که به استرس یا حملات اضطرابی مبتلا هستند ممکن است تنگی نفس یا تنفس‌های تند و سریع ایجاد شود. تمرین تمدد اعصاب ، انجام مراقبه و داروهای گیاهی در درمان تنگی نفس موثر هستند.

۹- افزایش ضربان قلب

افزایش میزان اضطراب موجب بروز هراس و در نتیجه فعال شدن مکانیسم دفاعی بدن و افزایش ترشح هورمون آدرنالین می شود که منجر به افزایش ضربان و تپش غیرعادی قلب در فرد خواهد شد. برای درمان تپش قلب ناشی از اضطراب از روان درمانی و دارو درمانی استفاده می شود.

۱۰- کاهش میل جنسی

کاهش شهوت و میل جنسی
کاهش میل جنسی

اضطراب باعث کاهش میل جنسی می شود. میل جنسی به طور مستقیم با احساس درگیر است و اضطراب این احساسات را تحت تاثیر قرار می دهد و برانگیختن و عشق ورزی را سخت تر می کند. مصرف غذای سالم ، ورزش کردن و صحبت کردن با شریک جنسی خود ، برای درمان اضطراب و این مشکل بسیار مهم هستند.

۱۱- تکرر ادرار

یکی از علل تکرر ادرار ، استرس و اضطراب است. فرد در هنگام استرس با افزایش ضربان قلب ، تعریق کف دست ، لرزش مثانه و در نتیجه تکرر ادرار مواجه می شود که البته این حالت طبیعی بدن است. با درمان و کنترل اضطراب و استرس می توان فشار مثانه را کم و این مشکل را برطرف کرد.

۱۲- ساییدن دندان ها

زخم های دهان یکی از نشانه‌های ساییدن دندان‌هاست. ساییدن دندان‌ها معمولا در موقع خواب اتفاق می‌افتد و در زمان اضطراب چندبرابر می‌شود. اگر چنین نشانه‌ای را مشاهده می‌کنید از دندان پزشکتان بخواهید تا برایتان محافظ دندانی تجویز نماید.

۱۳- مشکلات لثه

افرادی که از اضطراب رنج می‌برند بیشتر در معرض مشکلات دهانی قرار دارند افزایش سطح هورمون استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و باعث شود تا باکتری‌ها به لثه حمله ور شوند. خواب کافی استرس را کاهش می دهد و باعث مشکلات لثه و دهان خواهد شد.

۱۴- دل درد های عصبی

اضطراب همان‌گونه که باعث ایجاد سردرد ، تپش قلب و بی خوابی می‌شود ، باعث ایجاد دل‌ درد نیز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از سطوح اضطراب بالایی رنج می برند تا سه برابر نسبت به کسانی که آرامش دارند ، احتمال ابتلا به درد‌های شکم را بیشتر احساس می‌کنند.

با کمک ورزش ، استراحت صحیح و مشورت با یک روانشناس می توان به سمت درمان اضطراب حرکت کرد. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد علائم اضطراب و استرس شدید و درمان اضطراب شدید ، می توانید با کارشناسان و مشاوران با تجربه مرکز مشاوره خانواده رایکو در ارتباط باشید.

علائم روحی و روانی اضطراب و استرس شدید

علائم روحی اضطراب و استرس شدید
علائم روحی و روانی اضطراب و استرس شدید

اضطراب و استرس شدید باعث بروز علائم متنوعی در سراسر بدن و سیستم روانی می شود ، مهم ترین علائم روانی اضطراب و استرس را در ادامه مرور می کنیم:

۱- احساس افسردگی و تغییر مداوم خلق

اضطراب و استرس شدید باعث ایجاد افسردگی ، از دست دادن امید به زندگی ، کاهش انرژی و روی آوردن به مواد مخدر می‌شود. دارو درمانی و روان درمانی از راه های درمان افسردگی محسوب می شود.

۲- افزایش یا کاهش اشتها

اضطراب می تواند روی وزن و سلامتی افراد تاثیر بگذارد. اشتهای بعضی افراد هنگام اضطراب زیاد شده و میل شدیدی به خوراکی های چرب و شیرین پیدا می کنند و چاق می شوند اما عده ای هم هنگام اضطراب ، اشتهایشان کم شده و وزن کم می کنند و لاغر می شوند. درمان شناختی رفتاری اولین و موثرترین انتخاب درمانی برای رفع این مشکل می باشد.

۳- بی خوابی و کابوس

بی خوابی و کابوس یکی از پیامدهای ابتلا به اضطراب و استرس است که موجب بروز خستگی ، ناامیدی و درماندگی می شود. از دیگر علائم اضطراب و استرس بیدار شدن از خواب به طور مکرر است و این به هم ریختگی باعث می‌شود فرد خواب‌های ناخوشایند و کابوس ببیند و این موضوع در شب‌های مختلف همیشه تکرار می‌شود. از بین رفتن اضطراب باعث بهبود سریع وضعیت خواب بیمار می شود.

۴- دشواری در تمرکز

عدم تمرکز و پایین آمدن میزان دقت در افرادی که دچار اضطراب و نگرانی شدید هستند یک مساله جدی است. با وجود نگرانی شدید تمرکز بر کارها غیرممکن و بسیار دشوار است.

زمانی که فرد دچار حمله اضطرابی می‌شود خون کمتری به مغز می‌رسد و میزان تمرکز با توجه به شدت یافتن افکار منفی بسیار پایین می‌آید. انجام تمرین‌های تنفسی ، می‌تواند فرد را از به دام افتادن در اضطراب شدید و غیر قابل کنترل ،نجات دهد.

۵- فراموشکاری و گیجی

فراموشکاری و گیجی
فراموشکاری و گیجی

همانطور که اضطراب و استرس شدید در افزایش مشکلات حافظه موثر هستند ، کاهش آن ها نیز سطح حافظه را بهبود می بخشد. استرس مزمن و حمله های اضطرابی درمان نشده می تواند منجر به افسردگی شود و عملکرد مغز را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

۶- ناتوانی در تصمیم گیری

اعتماد به نفس بالا در کیفیت قدرت تصمیم گیری نقش مهمی دارد. همچنین استرس و اضطراب موجب تضعیف قدرت تصمیم گیری خواهد شد. اضطراب ، نگرانی فرد را از احتمال شکست افزایش می‌دهد ، قدرت ریسک پذیری او را کاهش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که فرد در کمال آرامش تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهد.

از این رو فرد مضطرب یا خیلی عجولانه تصمیم می‌گیرد و یا به قدری تصمیم گیری را طولانی می‌کند تا فرصت های طلایی را از دست می‌دهد. تغذیه مناسب ، افزایش معلومات ، بالا بردن اعتمادبه نفس ، تصمیم گیری بر اساس بیشترین امتیاز و کمترین احتمال شکست از راه های درمان اختلال در تصمیم گیری است.

۷- تکلم سریع و آشفته و لکنت زبان

لکنت زبان و تکلم سریع و آشفته از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد در اثر اضطراب و استرس شدید دچار آن می شوند. حرف زدن رو به روی جمعیت ، روی صحنه و گاهی حتی گفتگوی دو نفره برای مبتلایان به اختلال اضطراب دشوار است. آرام کردن افکار و شمرده صحبت کردن بهترین راهکار برای حل این مشکل است.

۸- احساس خستگی و ضعف

خستگی مفرط و ضعف از مهم ترین علائم اضطراب است که به ویژه نوع دائمی آن خطرناک است و باید درمان شود. انجام دارو درمانی و روان درمانی به موازات هم برای درمان خستگی ناشی از اضطراب و استرس باید صورت بگیرد.

۹- رفتارهای عصبی مثل تکان دادن پاها

این نوع رفتارهای عصبی ، به علت اضطراب و استرس شدید در افراد ایجاد می شوند. در این حالت ، شخص آنقدر این رفتارهای عصبی را تکرار می‌کند که در مغز او جای می‌گیرد و به ‌صورت عادت در‌ می‌آید به ‌طوری‌ که اگر این عمل را انجام ندهد، باعث اضطراب و نگرانی‌اش می‌شود. دارو درمانی برای رفع این حالت توصیه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم اضطراب و استرس شدید با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، برای رفع و کنترل استرس خود باید بدانید که کمبود خواب می‌تواند تاثیر زیادی بر سطح اضطراب شما داشته باشد.چرا که کمبود خواب با اختلالات اضطرابی بسیار رایج و همچنین نگرانی بیش از حد رابطه مستقیم دارد. برای کم کردن حس نگرانی خود، مصرف کافئین را به حداقل برسانید. کافئین یک محرک است و روی ذهن شما تأثیر می‌گذارد. به طوری که با مصرف کافئین مغز شما به سرعت به کار میفتد و همین امر می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود. هرگز وعده‌های غذایی را حذف نکنید. ممکن است در هنگام اضطراب به شدت دچار حالت تهوع شوید به طوری نتوانید غذایی بخورید. در این حالت باید کاری کنید که سریعاً حالت تهوع خود را کنترل و کاهش دهید. زیرا بسیار مهم است که در این شرایط هرگز وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره