روانشناسی

اختلال اضطراب اجتماعی و راهکارهای درمان آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال اضطراب اجتماعی و درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

آیا شما جزو آن دسته از کسانی هستید که از حضور در جمع هراس دارید و یا فردی در اطرافیان شما وجود دارد و از این که در جمع های شلوغ و اجتماع قرار بگیرد احساس ناخوشایندی دارد؟ اغلب مردم از اینکه در جمع حضور داشته باشند دچار اضطراب و خجالت می شوند. هراس اجتماعی امروزه یکی از متداول ترین اختلالات اضطرابی می باشد که پس از اعتیاد به الکل و افسردگی بسیار شایع است ، از این رو ما سعی کرده ایم نوشتاری را در قالب این موضوع تهیه کنیم که در آن به توضیح اختلال اضطرابی و راه های درمان آن پرداخته ایم. 


هراس اجتماعی (social anxiety disorder) چیست؟ 

هراس اجتماعی نوعی فوبیا می باشد که فرد دائما ترس و اضطراب شدید از حضور در اجتماع دارد. فردی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی شده است با خودش این تفکرات را دارد که اگر در جمع و اجتماع حضور پیدا کند دیگران او را مسخره و قضاوت می کنند. همین تفکرات اشتباه آن ها باعث می شود که دچار استرس ، خجالت و حالت شرمندگی شوند. ترس این افراد غیر منطقی می باشد و فرد به دلیل اینکه دچار اختلال است ، این ترس در او بروز پیدا می کند. برای مثال افکاری که این افراد با خود دارند از این قبیل است که من می دانم اگر در جمع صحبت کنم دیگران از صحبت های من ناراحت خواهند شد، صدایم می لرزد و دیگران مرا مسخره خواهند کرد. طبق تحقیقات انجام شده حدود ۱۳ درصد از مردم جامعه حداقل در تمام طول عمر خود هراس اجتماعی و اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه می کنند. 

سن شروع این اختلال معمولا بین ۱۰ تا ۱۳ سالگی می باشد ولی ممکن است تشخیص آن تا اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی به تاخیر بیفتد.

نشانه های اختلال هراس اجتماعی

نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی به دو صورت می باشد که می توان اصلی ترین نشانه ی آن را اضطراب های دائمی و بیش از حد دانست ، که فرد نمی تواند دلیل این استرس و اضطراب هایش را بیان کند ، علاوه بر این هراس اجتماعی نشانه های عاطفی و فیزیکی دیگری هم دارد که ما برخی از این نشانه ها را در ادامه مطلب بیان می کنیم .

علائم جسمانی اختلال هراس اجتماعی :

برخی از بیماری های جسمانی فرد را دچار اضطراب شدیدی می کند. برای مثال بیماری هایی مانند: سردرد ، تپش قلب ، درد ماهیچه ها ، اسهال ، تهوع ، کشش عضلات از این قبیل از بیماری ها می باشد. 

علائم عاطفی اختلال هراس اجتماعی:

از دیگر نشانه های اختلال هراس اجتماعی نشانه های عاطفی می باشد برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

  • ترس از این موضوع که دیگران متوجه اضطراب شما بشوند.
  • وحشت از اتفاقاتی که در آینده ممکن است بیفتد. 
  • ترس و احساس خجالت از حضور در جمعی که افراد آن جا را نمی شناسید. 
  • اضطراب و ترس از اینکه ممکن است دیگران شما را مورد تمسخر قرار دهند.

به غیر از مواردی که در بالا به آن اشاره شد هراس اجتماعی با نشانه های دیگری مانند عدم داشتن اعتماد به نفس ، خشک شدن گلو و دهان ، افزایش ضربان قلب ، درد شکم ، تعریق کف دست ها ، چهره ی پریشان و افروخته در فرد نمایان می شود. 


آیا اضطراب اجتماعی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟

برای تشخیص اضطراب اجتماعی در کودکان می توان با توجه به این معیار که اختلال هراس اجتماعی کودکان فقط با حضور بزرگسالان بروز پیدا نمی کند ، بلکه کودکانی که دچار اضطراب اجتماعی هستند ، زمانی که در جمع دوستان و همسالان خود قرار می گیرند. اختلال در آن ها نمایان می شود. کودکانی که دچار این اختلال هستند به سختی می توانند دوست پیدا کنند و زمانی که در یک موقعیت ترسناک و یا در اجتماع و معرض دید دیگران قرار می گیرند هراس خود را به صورت میخکوب شدن ، گریه کردن ، لرزیدن و قشقرق را انداختن بروز می دهند. 


خجالت های معمولی چه تفاوتی با هراس اجتماعی دارند؟

شاید برای اکثر افراد این سوال پیش آید که چه تفاوتی بین خجالت های معمولی و اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که تفاوتی که بین این دو وجود دارد در پایداری و شدت نشانه های آن می باشد. طبق تحقیقاتی که بر روی افراد خجالتی انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که این افراد زمانی که ارتباط موفق با دیگران برقرار می کنند ، احساس های منفی آن ها کم رنگ تر می شود در حالی که فردی که دچار اختلال هراس اجتماعی است حتی اگر وارد یک رابطه نرمال هم شود احساسات منفی در وی از بین نمی رود و همچنان وجود دارد ، به علاوه کسانی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند دائما افکار منفی را در ذهن خودشان مرور می کنند ، همین کار باعث می شود که این افکار منفی در ذهن آن ها برای همیشه زنده بماند ، از سوی دیگر افرادی که دچار اختلال هراس اجتماعی هستند نسبت به کسانی که صرفا خجالتی و کمرو هستند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی دیگر قرار دارند. 


سن بروز و تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

سوالی که اغلب مردم برایشان پیش می آید این است که آیا این اختلال در سن خاصی بروز می کند یا خیر؟ سن شروع این اختلال معمولا بین ۱۰ تا ۱۳ سالگی می باشد ولی ممکن است تشخیص آن تا اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی به تاخیر بیفتد. معمولا افرادی که دچار این اختلال هستند دیرتر از کسانی که دچار نوع دیگری از اختلال اضطرابی هستند اقدام به درمان خود می کنند. حتی گاها پیش آمده است که کسانی که ترس و هراس بیشتر و شدید تری دارند آخرین افرادی بوده اند که به سراغ درمان این اختلال رفته اند. لازم به ذکر است که بدانید فردی که در کودکی دچار این اختلال می شود بیشتر از کسی که در بزرگسالی مبتلا شده است در معرض ابتلا به افسردگی اساسی قرار دارد.


آیا بین اضطراب اجتماعی و اعتیاد ارتباطی وجود دارد؟

با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده هراس و اضطراب اجتماعی در نوجوانان باعث می شود تا زمینه برای مبتلا شدن آن ها به اختلال های سوء مصرف مواد مخدر در دوره های بعدی زندگی و بزرگسالی فراهم شود. شاید برایتان این سوال پیش آید که اختلال اضطراب اجتماعی چگونه می تواند باعث اعتیاد شود؟ فردی که هراس از حضور در اجتماع دارد گمان می کند با نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر دیگر راحت تر می توانند در اجتماع و جمع ظاهر شوند و راحت تر بتواند با دیگران به تعاملات اجتماعی و ارتباط برقرار کردن برسد به همین دلیل مصرف الکل به صورت مکرر در آن ها ادامه پیدا می کند و باعث اعتیاد فرد می شود.


راهکارهای درمان اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال هم مانند سایر اختلالات دیگر راهکارهایی برای درمان دارد هر چند اگر به موقع درمان نشود ممکن است همانطور که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم ، فرد را دچار افسردگی ، خودکشی و اختلال های روانی دیگر کند از این رو تشخیص و درمان این اختلال اهمیت بالایی دارد ، که ما در این قسمت از نوشتار راهکارهای درمان اختلال اضطراب اجتماعی را بیان می کنیم.

دارو درمانی:

برای درمان این اختلال می توان از دارو استفاده کرد ، داروهایی از قبیل ضدافسردگی که نام های آن ها >سیمباتلا ، ایفکسر ، لگزاپرو و پاکسیل می باشد که پس از استفاده آن ها فرد تا سه تا شش هفته ی دیگر احساس خوب و مطلوبی پیدا می کند البته ممکن است پزشک برای شما داروی بنزودیازپین تجویز کند که نام های دیگر آن آتیوان ، کلونوپین ، والیوم و زاناکس می باشد. ممکن است شما پس از استفاده و مصرف این دارو به آن ها وابسته شوید از این رو توصیه می شود که با پزشک خود در رابطه با مصرف این قرص ها صحبت کنید و با توجه به همان اقدام به مصرف کنید.

درمان های گیاهی :

نمی توان با قطعیت گفت که این اختلال با استفاده از دارو های گیاهی به طور کامل درمان می شود ، برخی از بیمارانی که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند نسبت به داروهای شیمیایی واکنش نشان می دهند از این رو این افراد می توانند با پزشک خود صحبت کنند تا از داروهای گیاهی استفاده کنند. <علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم فردی که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است باید از مصرف خود سرانه دارو حتی داروهای سرماخوردگی و مصرف کافئین خودداری کنند ، زیرا این دارو ها باعث می شوند اختلال اضطراب اجتماعی در فرد تشدید شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال اضطراب اجتماعی و درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره