روانشناسی

نشانه های افسردگی و درمان آن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه های افسردگی و درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی می باشد که علائم و نشانه های مختلفی دارد. بسیاری از انسان ها معتقد هستند که می دانند افسردگی چیست و خودسرانه به درمان آن اقدام می کنند. زمانی که افسردگی در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود با استفاده از دارودرمانی و شرکت در جلسات روان درمانی تا حدودی قابل درمان و بهبودی می باشد. در زندگی گاهی اوقات هر فردی احساس ناراحتی ، غم و اندوه می کند. اما مسئله ای که وجود دارد مدت زمان دوام این احساسات ، می باشد. به دلیل شیوع این اختلال در ایران طبق آمارهای به دست آمده حدود ۱۲ درصد مردم ایران مبتلا به افسردگی می باشند. به راحتی می توان با انجام درمان های مناسب با توجه به روش و راهکارهای مشاور آن را درمان کرد. 

طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت خودکشی سومین عامل مرگ و میر نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله می باشد.

علائم و نشانه های افسردگی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم افسردگی دارای علائم بسیاری می باشد که با توجه به آن می توانیم این اختلال را تشخیص دهیم. در این بخش برخی از این علائم را بیان می کنیم.
کاهش انرژی: افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی هستند ، معمولا احساس خستگی شدیدی می کنند و فعالیت و کارهای روزانه خود را نمی توانند به راحتی انجام دهند.

تغییرات در خواب: این افراد معمولا الگوی خواب مناسبی ندارند به طوری که ممکن است گاهی اصلا نخوابند و گاهی خواب های طولانی مدت داشته باشند. 

عدم تمرکز: افرادی که مبتلا به افسردگی حاد هستند قادر به تمرکز نمی باشند ، همچنین این افراد نمی توانند ماجراهای سریال های تلویزیونی را دنبال کنند و گاها نمی توانند در رابطه با موضوعی تصمیم گیری کنند.

نا امیدی: فردی که افسرده است دائما افکار خودکشی دارد و نسبت به تمامی اتفاقات روزمره نگرش منفی دارد و گمان می کند که دیگر هیچ اتفاق خوبی برایش پیش نمی آید.

تغییرات در اشتها: کاهش یا افزایش وزن یکی دیگر از علائم و نشانه های افرادی می باشد که مبتلا به افسردگی هستند ، زیرا گاها این افراد به منظور استفاده از مکانیسم مقابله به کم خوری و پرخوری شدید روی می آورند.

دردهای جسمی: عده ای دیگر از مبتلایان افسردگی بر خلاف اکثر کسانی که از غم و اندوه و ناراحتی های خود حرف می زنند از دردهای جسمی خود شکایت می کنند ، برای مثال دائما دچار سردرد و یا معده درد هستند.

مشکلات گوارشی: به دلیل ارتباطی که بین مغز و سیستم گوارشی بدن وجود دارد ، زمانی که فرد دچار استرس می شود متقابلا حالت تهوع و معده درد در فرد ظاهر می شود ، به همین دلیل ممکن است افسردگی باعث شود تا فرد مبتلا به اسهال ، سوء هاضمه و حالت تهوع شود.


عوامل موثر بر افسردگی

افسردگی ناشی از عوامل مختلفی می باشد که در نهایت منجر به ابتلای فرد به افسردگی می شود. در ادامه برخی از این عوامل تاثیر گذار را بررسی می نماییم.

ژنتیک: ممکن است افکارات خودکشی و اختلال در خلق فرد دارای زمینه ژنتیکی باشد ، در این مواقع علائم ژنتیکی در سنین پایین تر ظاهر می شود. 

شرایط زندگی: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افسردگی شرایط زندگی از قبیل مکان زندگی و موقعیت مالی می باشد ، برای مثال در افراد بی خانمان افسردگی شیوع بیشتری دارد. ناگفته نماند که ممکن است در برخی موارد افسردگی منجر به آوارگی و بروز شرایط نامناسب زندگی شود.

تجربه ضربه روحی در سنین پایین (تروما): ممکن است تجربه یک اتفاق و ضربه روحی پس از مدت ها و منجر به استرس و اضطراب در فرد شود به همین دلیل احتمال بروز افسردگی در بین افرادی که در کودکی خود سابقه تروما داشتند بیشتر می باشد.

ساختار مغز: طبق تحقیقات انجام شده در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند فعالیت لوب پیشانی کاهش می یابد.


چه افرادی مبتلا به افسردگی می شوند

زنان: اغلب در دوران قاعدگی دچار افسردگی می شوند که ممکن است در برخی از زنان این اختلال با شدت بیشتری بروز پیدا کند ، همچنین برخی از زنان دچار افسردگی پس از زایمان و اختلالات خلقی می شوند ، که افسردگی یکی از این اختلالات خلقی می باشد که موجب اضطراب ، بی خوابی و داشتن افکاری جهت آسیب رساندن به خود و نوزاد می شود.همچنین می توانید جهت مطالعه مطلب دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی بر روی لینک کلیک نمایید.

مردان: بسیاری از مردانی که مبتلا به افسردگی می شوند از این که دیگران این موضوع را متوجه شوند خجالت می کشند به همین دلیل با استفاده از مواد مخدر سعی می کنند که افسردگی خود را درمان کنند به دلیل این که مردان کمتر اقدام به درمان افسردگی می کنند آمار خودکشی در بین آن ها بیشتر می باشد.

سالخوردگان:

 

سالخوردگان
سالخوردگان

افرد سالخورده ای که مبتلا به افسردگی می شوند ، اغلب بدون درمان باقی می مانند ، زیرا بسیاری از افراد افسردگی را یکی از پیامدهای افزایش سن می دانند. علائمی که در افسردگی میانسالان وجود دارد با علائمی که در جوان تر ها دیده می شود متفاوت می باشد. برخی از این علائم عبارت است از اختلال در حافظه ، توهم و دردهای مبهم ، همچنین در افراد سالخورده ممکن است افسردگی ناشی از عوارض داروهایی باشد که در سالخوردگان تجویز می شود.                  

کودکان و نوجوانان: در کودکانی که مبتلا بهاختلال یادگیری یا LD ، اختلال اضطراب نافرمانی مقابله جویانه یا OCD ، اختلال کم توجهی و بیش فعالی هستند ، احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر می باشد. کودکانی که مبتلا به افسردگی هستند معمولا کمتر راجع به احساساتشان حرف می زنند و بیشتر از وجود درد شکایت می کنند. علائم افسردگی در نوجوانان با کودکان متفاوت می باشد این علائم عبارت است از مصرف مواد مخدر ، پرخاشگری و افت تحصیلی ، همچنین در نوجوانانی که مبتلا به افسردگی هستند آمار خودکشی بالا می باشد.


راهکارهای درمان افسردگی

زمانی که در اطرافیان خود متوجه کسی شدید که دارای علائم افسردگی می باشد به یک مشاور مراجعه نمایید، اولین اقدامی که مشاور انجام می دهد این است که با استفاده از تست های مربوط به افسردگی، مصاحبه و تست های آزمایشگاهی شدت افسردگی و وضعیت بیمار را مشخص می نماید پس از آن بهترین راه درمان را در پیش می گیرد. توجه داشته باشید که اعتیاد و بیماری های اختلال استرس پس از حادثه باعث می شود تا روند درمان افسردگی به مشکل بر بخورد ولی چنانچه هر یک از این اختلال ها درمان شود روند درمان افسردگی هم به خوبی پیش می رود. در ذیل برخی از روش های درمان را بیان می نماییم.

  • روان درمانی: درمان های بین فردی و خانواده محور ، رفتاردرمانی شناختی (CBT)
  • دارو درمانی: داروهای آنتی سایکوتیک یا روان پریشی ، داروهای ضدافسردگی
  • نوردرمانی: در این روش فرد با استفاده از یک جعبه نور در معرض نور کامل قرار می گیرد تا ترشح هورمون ملاتونین فرد تنظیم شود.
  • تحریک مغزی: تحریک مغناطیسی جمجمه ای تکرار شونده (RTMS) و درمان الکتروشوک (ECT)
  • طب سوزنی و تغذیه درمانی
  • ورزش

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه های افسردگی و درمان آن با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره