روانشناسی

قرص ضد خواب – مواد غذایی و دارویی ضد خواب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص ، مواد غذایی و دارویی ضد خواب با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

در این مقاله صرفا ما به معرفی قرص ها می پردازیم توجه داشته باشید که مصرف این دارو می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت پذیرد.

داشتن خواب کافی یکی از ارکان اصلی در حفظ سلامت روحی و جسمی افراد محسوب می شود ، اما در برخی از مواقع این اتفاق شدت گرفته و فرد در طول روز احساس خواب آلودگی بیش از حد می کند ، به طوری که از انجام دادن کارهای روزانه بازمانده و از هر فرصتی برای چرت زدن استفاده می کند. به این اختلال خواب در اصطلاح نارکولپسی می گویند.

در این بیماری مغز دچار اختلال می شود و با حملات خواب آلود و حرکات غیر عادی در چشم ها همراه است. در چنین شرایطی ، فرد با سستی بدن مواجه است که امکان تحرک در آن را به حداقل می رساند. خوشبختانه این بیماری قابل درمان بوده و از طریق مصرف قرص های ضد خواب و داشتن رژیم غذایی مناسب به مرور از بین می رود.

این دارو ها قدرت مغز را افزایش داده و از خوابیدن بیش از حد در طول روز جلوگیری می کنند. البته عده ای از افراد برای بیدار ماندن در شب نیز از آن ها استفاده می کنند ، به طوری که تقریبا ۶۰ درصد از دانشجویان ، حداقل یکبار قبل از امتحان مصرف آن ها را تجربه کرده اند. البته این اختلال در میان کودکان نیز بسیار شایع است. در ادامه ی مطلب شما را با انواع قرص ها و همچنین مواد غذایی های ضد خواب آشنا خواهیم کرد.

درمان با قرص های ضد خواب

درمان با قرص های ضد خواب
درمان با قرص های ضد خواب

در صورتی که خواب آلودگی بیش از حد طولانی شود و یا موجب اذیت و آزار افراد شود ، مراجعه به پزشک و مصرف داروهای کنترل کننده و یا از بین برنده ، در این زمینه درمانگر خواهد بود. از آن جایی که این گونه قرص ها تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد مغز انسان ها دارد ، لذا مصرف بدون تجویز پزشک ، حتی در شرایط یکسان به هیچ وجه توصیه نمی شود و ممکن است اثرات زیان باری را متحمل افراد مبتلا کند. این دارو ها که به صورت قرص های ضد خواب قابل عرضه هستند ، عموما در کمترین زمان ممکن اختلالات ناشی از بی خوابی مزمن را برطرف می کنند. توجه داشته باشید که هرگونه مصرف این دارو ها می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت بپذیرد چرا که مصرف خود سرانه آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.

 قرص مودافینیل

این قرص تاثیر زیادی بر حذف خواب آلودگی ، افزایش تمرکز و توانایی افراد خواهد داشت. مصرف این قرص برای درمان نارکولپسی و همچنین افراد شب کار ، نگهبانان شب و یا بیدار ماندن در ایام امتحانات و … کاربرد دارد. مصرف این قرص به شکل قابل توجهی از خستگی انسان می کاهد و وابستگی ایجاد نمی کند.

مودافینیل در برخی از موارد موجب سردرد و سرگیجه ، استرس و پرخاشگری خواهد شد. عمدتا از این قرص به منظور بالا رفتن سطح هوشیاری بهره می گیرند. قرص مودافینیل با داروهای ضد بارداری تداخل دارویی دارد و اثرگذاری آن را کاهش می دهد و امکان بارداری ناخواسته را بیشتر می کند. همچنین مصرف این دارو در دوران حاملگی و شیردهی و یا همزمان با نوشیدن الکل ممنوع می باشد.

 قرص ریتالین

از این دارو برای درمان اختلالات تمرکز و بیش فعالی بسیار استفاده می شود. مصرف قرص ریتالین توانایی مغز را افزایش داده و به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر می گذارد ؛ همچنین از خواب آلودگی های شدید در افراد جلوگیری می کند. متاسفانه استفاده از این دارو عوارض بیشتری نسبت به سایر قرص های نظیر خود دارد. لذا مصرف خودسرانه ی آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

قرص ریتالین بر خلاف تاثیر گذاری فوق العاده ای که در رفع خواب آلودگی ایفا می کند ، سبب اعتیاد و وابستگی فرد مصرف کننده خواهد شد. از جمله عوارض شایع این دارو می توان به : کهیر و خارش پوستی ، اختلال در فشار خون و ضربان قلب ، درد در نواحی شکم ، گلو و سر ، تهوع و سرگیجه اشاره کرد. مصرف بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان(مخصوصا برای کودکان زیر شش سال) توصیه نمی شود. قطع ناگهانی این دارو بسیار خطرناک بوده و باید به صورت تدریجی انجام بپذیرد.

قرص آمفتامین

قرص آمفتامین
قرص آمفتامین

این داروی محرک در اشکال مختلفی مانند: کپسول ، قرص و کریستال وجود دارد ، که مصرف نوع قرصی آن متداول تر می باشد. این قرص موجب افزایش فعالیت مغز و رفع خواب آلودگی های همیشگی خواهد شد. قدرت تمرکز در افراد را به طرز قابل توجهی افزایش داده و برای اختلالات بیش فعالی و کم توجهی نیز تاثیر گذار می باشد.

از عوارض جانبی این قرص می توان به سرگیجه ، اضطراب و بی قراری ، بروز یبوست ، اختلال در فشار خون و میل جنسی اشاره کرد. مصرف طولانی مدت قرص آمفتامین سبب اعتیاد در فرد خواهد شد و در صورت عدم مصرف ، موجب خماری می شود.

 قرص متیل فنیدیت

این قرص نسبت به آمفتامین برتری دارد. متیل فنیدیت نوعی قرص ضد خواب می باشد که برای درمان افسردگی و بیش فعالی نیز کاربرد دارد. مصرف این دارو برای افراد مضطرب ، عصبی و بی قرار توصیه نمی شود. در واقع متیل فنیدیت دارای ساختار و اسکلت آمفتامینی است که با بالا بردن سطح آمین های عصبی نظیر دوپامین و نور اپی نفرین ، از مکانیسم پیشرفت بیماری خواب آلودگی جلوگیری می کند.

البته این قرص توانایی باز جذب سروتونین را ندارد. در مصرف این دارو امکان اعتیاد و وابستگی روانی وجود دارد که بهتر است میزان و نحوه ی استفاده ی آن زیر نظر پزشک صورت بپذیرد. به همین دلیل ترک ناگهانی این دارو سبب درد عضله و افسردگی خواهد شد. اگر پس از یک ماه استفاده از این قرص ضد خواب ، علائم بهبودی حاصل نشد ، نسبت به قطع آن اقدام کنید. بالا رفتن دمای بدن ، حالت تهوع ، اختلال در ضربان قلب ، و تشنج از عوارض احتمالی مصرف این دارو می باشند.

 قرص پمولین

این دارو نیز از دسته ی محرکین و نوعی دیگر از قرص های ضد خواب محسوب می شوند که به طور مستقیم بر روی اعصاب مرکزی تاثیر گذار است. این قرص علاوه بر درمان اختلالات خواب ، موجب بهبود بیش فعالی و بی توجهی نیز خواهد شد. این دارو در دو نوع قرص و قرص جویدنی قابل عرضه می باشد.

قرص پمولین در دوران بارداری و شیر دهی و همچنین در کودکان زیر ۶ سال باید با احتیاط مصرف شود. خوشبختانه عوارض این قرص ضد خواب بسیار کم بوده و با مصرف مداوم ، در طول زمان از بین می رود و بدن با آن سازگار می شود. تنها در موارد نادر امکان مشکلات کبدی ، توقف رشد کودکان ، استفراغ ، تب شدید و… وجود دارد.

قرص کلومینورکس

این قرص ضد خواب نیز ، تاثیر خود را به طور مستقیم بر دستگاه عصبی مرکزی اعمال می کند. عملکرد این دارو شبیه قرص پمولین و آمینورکس می باشد. بیشترین استفاده ی این قرص در حوزه ی از بین بردن اشتهای کاذب است ، اما در برخی از موارد به منظور بهبود اختلالات خواب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف بیش از حد و یا خودسرانه ی کلومینورکس به هیچ وجه حتی در شرایط مشابه ، توصیه نمی شود.

 قرص دکستروآمفتامین

 قرص دکستروآمفتامین
قرص دکستروآمفتامین

این قرص نیز همانند داروهای هم خانواده ی خود ، برای درمان نارکولپسی و خواب آلودگی شدید تجویز می شود. مصرف دکستروآمفتامین ها به صورت غیر مستقیم سبب افزایش تحرک و بالا رفتن هوشیاری در افراد می شود. هم چنین برای درمان بیش فعالی کودکان و بی توجهی نیز کاربرد دارد ؛ مصرف این قرص به طور نا محسوس ، بی قراری حرکتی در کودکان را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

برخی از عوارض جانبی این قرص شامل: دردناک شدن قفسه ی سینه ، آلرژی و حساسیت ، نامنظمی ضربان قلب ، خشک شدن دهان ، گیجی و حالت تهوع ، تعریق زیاد و سردرد می باشد. امکان اعتیاد به این دارو بسیار کم است و باید طبق دوز تعیین شده توسط پزشک مصرف شود. استفاده ی همزمان این قرص به همراه قرص های سه حلقه ای ضد افسردگی تداخل دارویی ایجاد می کند. همچنین مصرف این دارو با هورمون های تیروئید ، باعث افزایش اثرات هر دو دارو خواهد شد.

درمان با مواد غذایی ضد خواب

داشتن رژیم غذایی مناسب ، تاثیر بسزایی در رفع خواب آلودگی و چرت های مکرر در طول روز خواهد شد. البته اثر گذاری برخی از مواد غذایی ، نسبت به مصرف داروها در این زمینه کمتر می باشند ، ولی برای درمان این اختلال در مراحل اولیه ی ابتلا بسیار کارآمد هستند.

این مواد غذایی می تواند به عنوان مکملی قوی ، شما را در رسیدن به هدفتان (رفع خواب آلودگی) یاری کند. با به کارگیری برنامه ی غذایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ، می توانید روند تسریع درمان خود را بهبود ببخشید.

نوشیدنی های حاوی کافئین

همان طور که می دانید نوشیدنی هایی نظیر چای ، قهوه و نسکافه ، حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند که سبب هوشیاری افراد و یا حتی بی خوابی می شود.

قطعا گنجاندن دو تا سه فنجان قهوه ، در رژیم غذایی روزانه ی خود ، می تواند درصد زیادی از خواب آلودگی شما را سرکوب کند و مانند یک قرص ضد خواب عمل نماید. علاوه بر نوشیدنی های ذکر شده ، مصرف شکلات های کاکائویی نیز می تواند مقدار زیادی کافئین را وارد بدن شما کند.

 مصرف امگا ۳

قطعا خوردن مواد غذایی حاوی امگا ۳ ، سطح انرژی شما را متعادل کرده و به مغز نیرو می بخشد ؛ در نتیجه توانایی شما را برای بیدار ماندن افزایش می دهد. قرص های مکمل امگا ۳ و همچنین گوشت آبزیانی مانند ماهی ، سرشار از این ماده می باشند و مصرف آن ها به منظور رفع کسالت و خواب آلودگی تاثیر گذار است.

خوارکی های فیبر دار

خوارکی های فیبر دار
خوارکی های فیبر دار

خوارکی های حاوی فیبر، برای هضم به زمان بیشتری نیاز دارند و به صورت چند مرحله ای در بدن آزاد می شوند و سطح نیروی بدن را در حالت تعادل قرار می دهند. ذرت بو داده ، سیب به همراه پوست ، نان های سبوس دار و غلات صبحانه ، لوبیای سیاه و سالمون وحشی و … سرشار از فیبر می باشند که برای بر طرف کردن حالت خواب آلودگی بسیار موثر هستند.

مصرف منیزیم

در برخی از موارد ، کمبود املاح معدنی و یا ویتامین ها در بدن ، موجب احساس خواب آلودگی در فرد خواهند شد. مصرف مکمل های حاوی منیزیم و آهن ، انرژی بدن شما را افزایش داده و بی حالی در افراد را از بین می برند. مصرف خشکبار ، گشنیز خشک ، جوانه ی گندم ، خرما ، موز ، لوبیای چشم بلبلی ، اسفناج ، شیر ، انجیر ، کنجد و… در این زمینه بسیار مفید خواهند بود. این دسته از خوراکی های مغزی ، علاوه بر تامین نیروی بدن ، سبب افزایش هوشیاری و از بین رفتن خواب آلودگی های ناشی از فقر منیزیم و آهن خواهند شد.

مواد غذایی حاوی پربیوتیک

مصرف پربیوتیک منجر به کاهش خستگی و خواب آلودگی مزمن می شود و همانند یک قرص ضد خواب ، عمل می کند. استفاده از پربیوتیک به سرعت انرژی بدن را افزایش می دهد و در مواقعی که به بیدار ماندن و انجام برخی از فعالیت ها نیاز دارید ، بسیار مناسب هستند. در این خصوص مصرف ماست حاوی پربیوتیک می تواند در روند درمان خواب آلودگی موثر باشد.

فلفل قرمز بخورید

فلفل قرمز یکی از آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده است که به طرز چشمگیری خستگی و بی حالی را از افراد دور می کند. موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سطح انرژی می شود. این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، A و B6، آهن و فیبر است که هر کدام به نوبه ی خود خواب آلودگی را از بدن دور می کنند. گنجاندن فلفل قرمز در مواد اولیه ی پخت غذاهای خود ، احساس سر حالی و نشاط را در شما چند برابر خواهد کرد.

نوشیدن آب

شاید برایتان عجیب باشد ، اما آب در بهبود عملکرد ذهن و جسم نقش بسزایی دارد. زمانی که احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید ، آسان ترین راه برای رفع این حالت ، نوشیدن چند لیوان آب است ، چرا که در بسیاری از موارد ، این بی حالی ناشی از کمبود آب در بدن می باشد. هم چنین نوشیدن یک لیوان آب ناشتا ، می تواند موجب تحریک متابولیسم بدن و بالا رفتن سطح انرژی در شما شود. البته به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای نوشیدن آب و مایعات ، یک ساعت قبل از سرو غذا ، و دو ساعت بعد از خوردن آن می باشد.

مصرف میان وعده

اگر دچار خواب بسیار شدید و طولانی مدت در روز هستید ، یکی از بهترین راهکار ها جهت کاهش علائم این اختلال ، افزایش میان وعده ها در طول روز است. همان طور که گفته شد ، خواب آلودگی با میزان نیرو و انرژی رابطه ی عکس دارد. یعنی به هر میزان که انرژی بدن کاهش پیدا کند ، خواب آلودگی تقویت خواهد شد.

مصرف میان وعده ها این مشکل را از بین خواهند برد. استفاده از وعده های مکرر ، سبب تنظیم قند خون و آزاد شدن انرژی تدریجی در بدن می شود ، که همین امر مانع از بروز بی حالی مزمن خواهد شد. البته نسبت به مواد غذایی مصرف شده در میان وعده ها دقت داشته باشید و به هیچ وجه از تنقلات حاوی مواد افزودنی و قندی استفاده نکنید. این گونه خوراکی ها ، به صورت مقطعی انرژی بدن را افزایش می دهند ، اما با همان سرعتی که به وجود آمده اند ، از بین می روند و به بدن آسیب می رسانند.

در صورتی که در نحوه ی درمان خود دچار سردرگمی شده اید ، مشورت با یک متخصص و روان شناس ، می تواند شما را در انتخاب راه درست یاری کند ؛ بدین منظور مرکز مشاوره خانواده رایکو در خدمت شماست که به راحتی بتوانید با یک تماس تلفنی در سراسر کشور با مشاوران برجسته ی آن ، در ارتباط باشید و در خصوص مشکلات جسمی و روانی با آن ها مشورت کنید.

سوالات متداول

۱- کدام مشکلات خواب را می توان اختلال خواب نامید؟

زیاد یا کم خوابیدن ، پریدن از خواب ، به مرحله عمیق خواب نرفتن ، سخت خوابیدن ، فلج خواب ، بهم ریختن ریتم چرخه خواب و بیداری ، اختلالات حرکتی مرتبط به خواب ، خواب پریشی ، نارکولپسی ، اختلالات تنفسی مرتبط به خواب از جمله اختلالات خواب می باشند.

۲- نارکولپسی چیست؟

یک نوع اختلال خواب است و در این اختلال ، میل ناگهانی و مقاومت ناپذیر به خواب به صورت حملات خواب در ساعات بیداری به وجود می آید که این حالت را اصطلاحا خواب تازش ، حمله خواب یا نارکولپسی می گویند. اختلال مذکور معمولا با گرفتگی ماهیچه ها ، فلج خواب ، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ، تن انداختگی ، توهم پیشابیداری و پیشاخواب ، همراه است.

۳- پسربچه ای ۹ ساله دارم علی رغم خواب کامل طی شب ، در طول روز نیز دچار خواب آلودگی مفرط است. آیا مصرف نمودن داروهای معرفی شده ، مانعی ندارد؟

خواب دارای مراحل گوناگونی می باشد و ممکن است خواب آلودگی در طی روز به دلیل عدم کیفیت خواب شب باشد و بهتر است موضوع را پزشک یا روانشناسان و متخصصان بررسی نمایند و در صورت حاد نبودن مسئله ، می توان از درمان های رفتاری و تغییر سبک زندگی و تغییر در عادات غذایی و... برای حل کردن مشکل ، استفاده نمود. مصرف داروهای ضدخواب و یا هر داروی دیگری به هیچ وجه بدون تجویز پزشک توصیه نمی گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص ، مواد غذایی و دارویی ضد خواب با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نوشته های مشابه

‫۳۲ نظرها

  1. سلام من کنکوری ام و هدفم واقعا بزرگه من خیلی دوست دارم صبح ها زود بلند بشم و شب ها زود بخوابم تا بتونم روزی ۸ ساعت یا ۱۰ ساعت درس بخونم اما هر کاری میکنم نمیشه شبا تا ۴ خوابم نمی‌بره و صبح ها تا ۱۲ خوابم و بعد اینکه مثلا دو ساعت درس میخونم دوباره خوابم میاد و چشمام درد میکنه واقعا نمیدونم چیکار کنم میترسم اگه برم دکتر دارویی تجویز کنه که تاثیر بد برای آیندم بذاره چون اکثر قرص های مغز و اعصاب و هورمونی تاثیر بد دارن خواهش میکنم کمکم کنین من چیکار کنم ممنون میشم

    1. با سلام، برای تنظیم ساعت خواب و بیداری بدون مصرف دارو می توانید از روش هایی مانند: تمرینات یوگا، استفاده از مواد غذایی مفید مانند میوه و سبزیجات، تنظیم نور اتاق خواب و در طول روز ورزش کنید.

  2. سلام خسته نباشید. من ۲۲ سالمه و متاهل هستم میخوام کنکور بدم و اینکه حدود یکسال هست عادت های خوابم نامنظم شده شبا تا ۳ و ۴ بیدارم و روز تا ۱۲ خوابم و وقتی بیدار میشم بازم ساعت ۱ بعداظهر تا ۴ و ۵ عصر میخوابم ولی بعد از اون کاملا سرحالم و اینکه گاها اگه صب ساعت ۷ بلند بشم دقیقا ساعت ۱۰ خوابم میاد هرکاری هم میکنم بتونم تنظیم کنم نمیشه میشه راهنماییم کنید که این قرص ها و بخورم یا نه؟ ممنونم

    1. با سلام و درود، مهم ترین اصل در تنظیم ساعت خواب، داشتن ثبات است، یعنی اگر میخواهید برنامه خوابتان را برای همیشه تنظیم کنید و هر روز در یک ساعت مشخص بیدار شوید، می بایست در روزهای تعطیل هم، برنامه ثابت خواب را رعایت نمایید، البته استراحت بیشتر در حد یک الی دو ساعت در روز آخر هفته مشکلی ایجاد نمی کند.

  3. سلام خسته نباشید من چندوقت دیگه کنکور دارم و میخوام روزی ۲ ساعت بخوابم کدوم یکی از این قرصا رو بدون تجویز پزشک میتونم مصرف کنم؟

    1. با سلام و درود، در ابتدا می بایست با پزشک متخصص مشورت نموده تا مشکل شما به طور کامل تشخیص داده شود و مطابق با مورد مشخص شده، به شما قرص تجویز شده و مصرف گردد.

    1. با سلام و وقت بخیر، با توجه به اینکه قرص ذکر شده، عوارضی چون سردرد، کاهش اشتها و … دارد، بهتر است با مشورت پزشک متخصص، مصرف قرص را آغاز نمایند.

  4. سلام
    من ۱۵ سالمه و دخترم
    من نیاز دارم در طول روز ۶ الی ۷ ساعت درس بخونم اما به دلیل خواب آلودگی زیاد سنگین شدن چشم ها نمیتونم درس بخونم آزمایش هم دادم مشکل خاصی نداشتم به اندازه کافی هم آهن منیزیم و ویتامین دی و کلسیم میخورم میخواستم ببینم که کدوم یکی از این قرص‌ها رو به من پیشنهاد میدید که مصرف کنم که نه اعتیاد آور باشه نه ضرر داشته باشه

    1. با سلام و درود، با توجه به اینکه باید شرایط زیستی و روحی شما به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد، با مراجعه به پزشک مربوطه، می توانید اقدامات لازم جهت رهایی از این مشکل را انجام دهید.

  5. سلام من تقریبا ۱۸سالمه الان چند ماه هست که وقتی سراغ درس خوندن میرم چشمام اذیت میشه سر درد شدید میگیرم البته بگم که میگرن و افسردگی هم دارم بنظرتون باید چیکار کنم همش خستم ورزش هم زیاد میکنم و تغذیه خوبی دارم ولی تاثیر نداره…

    1. با سلام و درود، با مشخص کردن هدف خود از درس خواندن یا هر عامل دیگری، قادر به ایجاد انگیزه در خود خواهید بود.

  6. سلام خسته نباشید
    من امسال سال دوم کنکورم هست آمادگی کافی ندارم و خیلی بی انگیزه هستم هیچی نمیتونه حالمو خوب کنه تمرکز اصلا ندارم و نمیدونم چکار کنم همش میخام بهترین باشم چیزی ک خیلی اذیتم می‌کنه نداشتن تمرکزمه لطفا راهنماییم کنین.
    ممنون.

    1. با سلام و درود، این اهداف هستند که به ما انگیزه می دهند تا موفق شویم اما اهداف باید متناسب با استعداد، توانایی و امکانات هر شخصی باشد. اهداف بزرگ نیازمند تلاش بزرگ نیز هستند.

  7. سلام خسته نباشید.
    بنده صبحا نمیتونم از تختم جدا بشم تا ساعت ۱۰ و ۱۱.
    حتی اگه شبا ساعت ۱۰ هم بخوابم باز این شکلی‌ام،
    همین برام مشکل پیش میاره و نمیتونم به خیلی از کارای روزمره‌م برسم،
    مصرف دارو جایزه؟

    1. با سلام و درود، خواب زیاد می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که نیازمند بررسی است. تاکید می شود بدون تجویز پزشک از مصروف هر نوع دارویی خوداری کنید.

  8. سلام من بیست روز دیگه کنکور دارم و دو سه هفته ای هست که به شدت احساس خواب آلودگی میکنم و نمیتونم تمرکز کنم و خوب درس بخونم . به نظر شما اگه تو این بیست روز مودافینیل بخورم خوبه؟

    1. با سلام و درود، علت خواب آلودگی زیاد عدم استراحت کافی و خستگی است. در زمان مطالعه فرصتی را جهت استراحت خود در نظر بگیرید.

  9. سلام دختری ۲۱ ساله هستم. تقریبا ۳سال هس ک منزوی شدم.دوس ندارم برم بیرون.انگیزه انجام هیچ کاری را ندارم. هیچی منو خوشحال نمیکنه.گاهی خوشحال و گاهی خیلی غمگینم.اشتهام زیاد شده.بسیار کم تحرک شدم.دائما افکار منفی دارم. جدیدا بسیار استرسی میشم ک حالت تهوع بهم دست میده.از هر چیزی میترسم… دیگه سعی نمیکنم ب اینده و برنامه هام فک کنم… چند بار تو اینترنت تست افسردگی دادم نتیجش افسردگی شدید نوشته بود…

    1. با سلام و درود، علت های بی انگیزگی و حالت های این چنینی می تواند ناشی از ترس، هدف‌گذاری اشتباه، واضح نبودن خواسته‌ها،
      نداشتن استقلال عمل، فقدان چالش و… باشد. تشخیص اینکه شما به افسردگی و یا هر مشکل مشخص دیگری مبتلا شده باشید با روانشناس است، اما جهت بهتر شدن حالتان می توانید از متخصصان و روانشناسان در این زمینه کمک بگیرید.

  10. سلام.من همیشه احساس خستگی و خواب الودگی میکنم و حتی مصرف قرص ریتالین و قهوه هم فقط دو یا سه ساعت میتونه هوشیار نگهم داره…ولی در طول شب چندین بار از خواب بیدار میشم و دوباره میخوابم…وحتی بعد از ایکنه از خواب بیدار میشم باز هم احساس خستگی میکنم…طوری اصلا نمیتونم کارهای عادی و روزمره خودمو انجام بدم…ممنون میشم کمکم کنید.

    1. با سلام و درود، نیازهای خواب، بیشتر به سن بستگی دارد، اما باز هم نسبت به هر فرد کمی متفاوت خواهد بود. خواب زیاد و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یک موضوع طبیعی نیست بهتر است بی تفاوت از آن نگذرید و علت آن را پیدا کنید. دلایل احتمالی بیش از حد معمول خوابیدن می تواند شامل: آلرژی ها، کم خونی، به هم ریختگی هومورنی و… باشد. اگر علائم خواب آلودگی و بیش از حد خوابیدن شما بیشتز از ۶ هفته ادامه داشته باشد، بهتر است برای چکاب به پزشک مراجعه کنید. همینطور یک دفترچه تهیه کنید، عادت های خوابتان مانند چه زمانی بیدار می شوید و چه زمانی می خوابید و الگوهای خواب را یادداشت کنید تا پزشک با استفاده از آن یک هفته خواب شما را ارزیابی کند.

  11. سلام؛ازسال ۸۰تفننی تریاک میکشیدم؛ازسال۸۵به بعد هر شب میکشیدم؛ازسال۸۸به بعدبدلیل اعتیادازشغل دولتی یبرون انداخته شدم وازاون به بعد چون گاهی سرکار آزادبودم وگاهی بیکار؛چون تراشکارم وازخودم کارگاه نداشتن اوایل برای دیگران کارمیکردم ولی بعدازسال۹۰ :۹۲؛؛دیگه ازصبح تاشب توی خونه میشینم تریاک میکشم؛تازگیا چون قراره برم سرکار تصمیم گرفتم دیگه تریاک نکشم چون حداقل بایدچهارساعت بشینم وبکشم تا استارت بخورم؛ واسه همین تصمیم گرفتم تریاک روبجوشونم وشیره تریاک درست کنم وقبل از رفتن سرکار یه نخودبخورم ؛امتحان کردم خوبه ازلحاظ نئشه وروانی ارضاعم میکنه فقط میترسم ضررش از کشیدن خودتریاک خیلی بیشترباشه؛بعضیامیگن تازه اینطوری بهتروسالمتره چون دود داخل ریه نمیره وششهارو داغون نمیکنه؛اگه لطف کنید نظرتون روبگید واینکه کدام روش مصرف از ایندو نوع ضررش بیشتره وچرا وچقدرواینکه آیا باوجود خوردن بازهم خطری ریه ها رو تهدیدمیکنه آیا؟وخطرش برای معده وکبد وکلیه ها چقره نسبت به نوع مصرف ؛ممنون میشم.

    1. با سلام و درود، مصرف مواد مخدر به هر شکل و هر میزان سلامت جسمانی و روانی شما را به خطر خواهد انداخت. در صورتی که تصمیم برای قطع مصرف داشته باشید می توانید به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه کرده و از کمک های متخصصان در زمینه استفاده نمایید.

  12. من علیرضا حدود ۲۶ ساله هستم
    همیشه احساس خواب آلودگی و خستگی دائمی دارم و خوابم بشششدت سبکه و گاها کابوس هم می‌بینم،با قرص‌های ضد اضطراب میخوابم اما بازم کیفیت خوابم خیلی بده، پیش فوق‌تخصص خواب و روانپزشک هم رفتم، جواب نداد، وقتی مدافینیل میخورم، خوب میشم اما اگهیه روز نخورم، تمام روز خستم و خواب‌آلوده و بی‌انرژی
    اما خوابم خیلی بده، سبک و بی‌کیفیت و بعد خوابم هم خستم
    آزمایش چکاب کامل دادم، همه چیزم عالی بود، فقط آلرژی بالا بود و ibs داشتم.
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. با سلام و درود، عوامل بسیار زیادی از جمله؛ به هم ریختگی هورمونی، بیماری های عفونی و… می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد، همچنین سردرد، خستگی دائم و… را می توان از جمله عوارض بیماری سندرم روده تحریک پذیر دانست. اما در حال حاضر، مراقبت از رژیم غذایی و مدیریت استرس بهترین ترفند برای کنترل شرایط است، بهترین راهکار مراجعه به کلینیک روانشناسی و بهره گیری از متخصصان و پزشکان در این زمینه می باشد.

  13. سلام، من همیشه میخوابم و در طول روز نیز خواب آلودم طوریکه نمیتونم رو کارام تمرکز کنم حدود سه سال میشه، از طرف شب خوابی کافی یا بیش از حد دارم، شده من از طرف شب ۱۰ ساعت تا۱۲ ساعت بخوابم و در طی روز هم خواب آلود باشم و بخوام بخوابم.
    باید بگم رژیم غذای سالمی هم دارم و هیچ نوع مریضی ندارم از قرص های مکمل ویتامین و امگا۳ نیر استفاده میکنم و در طول روز شاید بیشتر۵ لیوان کافی مینوشم ولی هیچ تاثیری نداره.
    من به علاوه خواب ۸ تا۱۰ ساعت شبانه در طول روز هم دوساعت تا چهارساعت میخوابم و هنوز خواب آلودم.
    بگم بخاطر تنبلی میخوابم نه، من خیلی کوشش میکنم رو کارم متمرکز بشم ولی ناخودآگاه میبینم که خوابم برده با این توصیف میشه من از دارویی مثل مودافینیل استفاده کنم یا خیر؟
    ممنون میشم اگر جواب بدین.

    1. با سلام و درود، از جمله دلایل خواب زیاد و خستگی می توان به مواردی از جمله؛ کم خونی، بیماری های عفونی، به هم ریختگی هورمونی و… اشاره کرد. عوامل بسیار زیادی بر خواب تاثیر گذار است. با توجه به عوارض خواب زیاد مانند؛ افسردگی، دیابت، چاقی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و …، جهت بررسی دقیق می توانید به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

  14. سلام از سال ۸۲ تا الان شیشه مصرف میکردم .ولی به مقدار کم‌. برای ترک مشکلی جز خواب آلودگی ندارم.چ دارویی برای رفع خواب الودگی خوبه که اعتیاد اور نباشه

    1. با سلام و درود. مصرف مواد مخدر شیشه باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز می شود، و عوارض مختلفی بر سلامتی جسم و روان دارد. با توجه به عوارض مصرف داروها و مشکل تداخل دارویی بهتر است از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی بپرهیزید. بهترین راهکار مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد و استفاده از کمک متخصصان و روانشناسان در این زمینه می باشد.

  15. سلام من خیلی زیاد میخوابم وهمیشه خواب ِ
    آلودم وبلمصرف کافئین هم خواب آلودگی کمتر نشده بنظر شما چیکار کنم

    1. سلام. دلایلی مانند: زمان نامناسب خواب ، کمبود خواب ، تلقین کردن به خود ، میل کردن غذاهای نامناسب ، دیابت ، سوء تغذیه ، مشکلات مربوط به هورمون ها ، چاقی ، رژیم غذایی ، سر درد ، تیروئید ، کم خونی ، عفونت ها ، بیماری قلبی ، افسردگی ، مصرف داروهای خاص و … در خواب آلودگی موثر است. میزان اطلاعاتی که هم اکنون از شما در دسترس داریم ، اجازه تشخیص موضوع را نمی دهد و شما می توانید با پیدا کردن مشکل در صدد حل آن برآیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره