روانشناسی

عوامل و صدمات ناشی از حسادت

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل و صدمات ناشی از حسادت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

یکی از دوستان من از همان زمان کودکی علاقه ی زیادی به نویسنده شدن داشت ، در حالی که گاهی وقت ها نوشته هایش در مدارس و حتی دانشگاه از سوی برخی اساتید و یا معلمان تایید می شد و همواره برخی برایش آرزوی موفقیت می کردند ، ولی با تمامی این موارد هیچوقت موفق نشد که یک نویسنده بشود. او در تفکراتش مطمئن بود که هیچ چیزی برای یک نویسنده موفق بودن کم ندارد از نظر خودش نسبت به من و دیگر دوستانش باهوش تر و زیباتر بود و فقط خود را مستحق موفق شدن می دانست.

زمانی که متوجه شد یکی دیگر از دوستان مشترک مان چند سالی است که نویسندگی می کند و در این راه به موفقیت رسیده است همیشه معتقد بود که نوشته هایش هیچ جذابیتی ندارد و دائما با خودش تکرار می کرد که من لایق این کار بوده ام. وقتی خبر موفقیت یک زنی که هیچ شناختی راجع به او نداشت را در مورد فروش کتابش می شنید شدیدا از آن زن متنفر می شد. همواره دلش می خواست که کتاب هایی که دیگران می نویسند را در دریا بندازد و آنها را شکنجه کند. اغلب شما بعد از خواندن این داستان با خود می گویید که این فرد چه آدم حسودی است ، برداشت شما کاملا صحیح می باشد زیرا داستانی که در رابطه با هم کلاسی خود برای تان تعریف کردم می تواند به شکل ملموسی واژه حسادت را برای شما تفسیر کند.

همه ی انسان ها گاهی در زندگی خود غبطه موفقیت ، زیبایی ، قبول شدن در دانشگاه و … دیگران را می خورند. آیا شما هم از حسادت رنج می برید؟ خودتان درگیر این حس شده اید؟ اطرافتان شخصی وجود دارد که دائما به شما حسادت می کند؟ اگر دائما با خودتان فکر می کنید که چگونه بر این حس غلبه کنید و یا در مقابل افراد حسود چه رفتاری داشته باشید پیشنهاد ما به شما این است که ادامه ی این نوشتار را مطالعه فرمایید تا با راهکارهای درمان و تشخیص حسادت آشنا شوید.


حسادت به چه معناست؟

حسادت به چه معناست؟
حسادت به چه معناست؟

در زبان فارسی به حسادت و حسد رشک گفته می شود به این صورت که فرد برای دیگری آرزوی زوال و از دست دادن موفقیت و نعمتی که شخص به دست آورده است را می کند. شخص حسود اطلاعات دقیقی از زندگی کسی ندارد و فقط با دیدن خوشحالی ، شادمانی و خوشبختی ظاهری کسی نسبت به او حسادت می کند . معمولا فرد حسود سعی می کند با هر ترفندی که می تواند فردی که موفق است را از میدان دور کند و جای خودش را مستحکم کند معمولا افراد منفی باف جزء این دسته هستند. افراد حسود مشکلات دیگران را نادیده می گیرند و فقط خوشحالی و شادی زندگی بقیه را می بینند. از نظر دین اسلام حسادت صفت ناشایست و یک بیماری اخلاقی خطرناکی است که حتی می تواند باعث فساد و هلاکت روح و جسم  هر آدمی شود. حتی در روایات آمده است که فردی که حسادت می کند به دلیل اینکه از خدا خشمگین می شود که چرا آن نعمت را به او نداده است باعث می شود از سایه ی رحمت خداوند دور شود. به عقیده ی روانشناسان حسادت مستقیما به روابط بین افراد مربوط می شود و می توان گفت که یکی از شایع ترین هیجانات انسانی است. جالب است بدانید که برخی از نویسندگان عقیده دارند که اگر کسی اصلا حس و احساس حسادت نداشته باشد در تعهد خود نسبت به رابطه با دیگران به مشکل می خورد. به عقیده ی روان کاوان حسادت ناشی از آن است که فرد احساس پوچی ، آشفتگی ، ضعف و ناتوانی و ترس شدید می کند. احساس حسادت باعث می شود که فرد احساس کمبود و ناتوانی کرده و در نهایت او را دچار حقارت می کند. 


 معنای مثبت حسادت(غبطه)

بین حسادت و غبطه خوردن تفاوت وجود دارد. غبطه خوردن به این معنی است که شما آرزوی داشتن موفقیت ، پیشرفت  و داشتن سعادت دیگران را می کنید بدون اینکه برای آن فرد آرزوی زوال و از دست دادن نعمتی که به آن رسیده است را کنید. می توان برای درک بهتر این موضوع این گونه توصیف کرد که گرچه حسادت و غبطه یک احساس هستند ولی جهتشان با یکدیگر فرق می کند به این صورت که جهت حسادت به سمت شخص دیگر است در حالی که جهت غبطه به سمت خود فرد می باشد. وقتی حسرت می خوریم با خود می گوییم که کاش خداوند زیباییش را از او بگیرد ولی زمانی که غبطه می خوریم با خود می گوییم من هم می توانم با تغذیه مناسب و ورزش به زیبایی و تناسب اندام او برسم. حسادت از این جهت طیف وسیعی دارد که احساست ، افکار و رفتار فرد را درگیر می کند. 


آیا بین حسادت و احساس مالکیت تفاوت وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که میان حسادت و حسادت جنسی تفاوت وجود دارد شما باید بتوانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. حسادت جنسی اغلب در ارتباطات جنسی رخ می دهد. به این صورت است که همواره واکنشی نسبت به تهدید از دست دادن چیزی است که دارید. در حالی که حسادت واکنشی است که درباره ی نداشته هایتان دارید. حسادت جنسی زمانی اتفاق می افتد که شما ترس از این دارید که همسرتان به یک شخص دیگری علاقمند شود ، ولی حسادت زمانی به شما دست می دهد که شما یکی از دوستان و یا آشنایان خود را سوار بر ماشین لوکس و گران قیمت می بینید.


صدمات ناشی از حسادت 

حسادت باعث می شود انرژی شما به هدر برود مثلا زمانی که در طول روز دائما عکس های همسر سابق خودتان را با نامزددش میبینید همواره ناراحت و عصبانی می شوید و یا وقتی عکس های زیبایی که دوست عکاستان در وبلاگ خود گزاشته است را می بینید تظاهر می کنید که به عکس های او علاقه ندارید در حالی که همواره با خود می گویید که کاش شما هم می توانستید از این عکس ها بگیرید به جز این موارد حسادت به روش های زیر می تواند به شما آسیب وارد کند:

  • تغییر پیدا کردن شخصیت واقعی فرد 
  • مشغول بودن فکر 
  • هدر دادن وقت 
  • صدمه زدن به روابط فردی ، شغلی و حتی خانوادگی 
  • ایجاد تنش ، افزایش هورمون های عصبی ، افزایش چربی ، قند و فشار خون 
  • زمینه ساز بیماری های قلبی ، گوارشی ، ریوی و همچنین بیماری های روانی مانند ، افسردگی ، اضطراب ، سوء ظن و بدگمانی می شود.

عوامل موثر بر ایجاد حسادت

عوامل متعددی در بوجود آمدن حسادت در فرد تاثیر دارد از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس حقارت: به این صورت که فرد خودش را کوچک و دیگران را بزرگ می بیند. 

الگوپذیری : به طور اکتسابی کودکان از والدین و اطرافیان خود الگو می گیرد. 

مقایسه نداشته های خودمان با دیگران : زمانی که شما دائما به مقایسه بین داشته های دیگران با نداشته های خود می پردازید می تواند زمینه ساز به وجود آمدن حس حسادت باشد.

تمایز و فرق گذاشتن بی فرزندان: این موضوع می تواند تاثیر منفی در کودکان داشته باشد و زمینه ساز بروز حسادت در آنها باشد. 


انواع حسادت

 

انواع حسادت
انواع حسادت

حسادت روان پریشانه: این اختلال در مقایسه با حسادت وسواسی کمتر شیوع دارد ، زیرا این حسادت ممکن است به خاطر وجود اختلالات دیگری از قبیل، سوء مصرف مواد ، ناتوانی جنسی ، زوال عقل ، افسردگی ، اسکیزوفرنی به وجود آید. می توان گفت که این نوع حسادت خطرناک تر است. شخصی که دچار این نوع از حسادت شده است همواره فکر می کند که شریک زندگی اش به او خیانت می کند و شدیدا به این موضوع باور دارد ، حتی عقیده دارد که شواهدی هم برای اثبات این موضوع دارد در حالی که هیچ شاهدی برای این موضوع وجود ندارد.

حسادت وسواسی: این نوع از حسادت به این صورت است که شخص دائما تصور می کند که همسر و شریک زندگی اش با او صادق و روراست نیست ، حتی ممکن است که به این موضوع معتقد نباشد ولی نمی تواند فکر کردن به آن را متوقف کند و همین موضوع باعث بر هم خوردن روابط شان می شود.  

 حس حسادت اگر با توجه به موقعیت ها و شرایط خاص به سراغ ما بیاید کاملا طبیعی است و حتی می تواند در یک رابطه تاثیر مثبت هم داشته باشد.

درمان و راه های مقابله با حسادت

اغلب مردم باور ندارند که حسادت در شکل حادش می تواند یک نوع اختلال باشد و باید برای درمان اقدام کنند در حالی که می توان گفت حسادت یک نوع بیماری روانی است که در نوع شدید آن باعث بروز پرخاشگری نسبت به اطرافیان می شود. زمانی که فرد خودش قبول نمی کند که به یک مشاور مراجعه کند می توان به اجبار او را تحت درمان قرار داد. علاوه بر مراجعه به یک مشاور متخصص در این زمینه ما در ذیل راهکارهای دیگری را به شما ارائه می دهیم که بتوانید در وهله اول خودتان این مشکل را حل کنید. 

یادداشت کردن احساسات خود 

سعی کنید احساسات خودتان را بنویسید نوشتن روزانه ی احساساتتان می تواند راه بسیار خوبی برای مقابله با احساسات منفی تان باشد. برای مثال دوست خود را دیدید که کیفی که شما همیشه دوست داشتید داشته باشید را در دست دارد ، حالی که شما در آن زمان داشتید چگونه بود؟ وقتی آن کیف را در دست او دیدید چه حسی داشتید ؟ دوست داشتید آن زمان چه بگویید و در واقعیت چه چیزی گفتید. 

شناسایی دلیل حسادت خود

اگر بخواهید به شکل سازنده با احساس حسادت خودتان برخورد کنید باید ابتدا دلیل حسادتتان را بررسی کنید و بیابید. برای مثال زمانی که دوستتان خانه ای خریده است و شما به او حسادت می کنید از خودتان بپرسید که آیا دلیل حسادت شما این است که می خواهید خانه ای شبیه همان را داشته باشید یا به توانایی مالی دوستتان برای خرید خانه حسادت می کنید. 

درباره ی حس حسادت خود با کسی صحبت کنید

صحبت کردن با یکی از اعضای خانواده که با آن رابطه ی صمیمی تری دارید و یا با یکی از دوستان صمیمی تان می تواند کمک بسیاری به شما کند. سعی کنید با کسی صحبت کنید که با فردی که به آن حسادت می کنید رابطه ی نزدیکی نداشته باشد ، با کسی صحبت کنید که به شما علاقه دارد ، زیرا صحبت کردن با فردی که نسبت به احساسات شما بی اهمیت است نمی تواند حس بهتری در شما ایجاد کند.

حسادت خود را به تحسین تبدیل کنید  

سعی کنید نسبت به داشته های خودتان و دیگران قدردان باشید به این صورت که وقتی دوستتان را دیدید که ماشین گران قیمتی خریده است به او بگویید بخاطر خرید اتومبیل جدیدت به تو تبریک می گوییم و برای تو آرزوی موفقیت های بیشتری دارم. با گفتن این جملات مثبت متوجه می شوید و به جای احساس خشم و عصبانیت دچار حس خوب در خود می شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل و صدمات ناشی از حسادت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
پیج مشاوره دریافت مشاوره